SAN236 Vizuální studia vyučující/garance: Eva Šlesingerová (eslesi@fss.muni.cz), vyučující/hosté: Jan Zálešák FaVU VUT Brno, Tomáš Ryška (Sociální antropologie Univerzita Pardubice) kontaktní osoba: Eva Šlesingerová: eslesi@fss.muni.cz Konzultační hodiny: úterky 12 – 13 hod, kancelář 349 ECTS: 6 Přednáška/seminář ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ANOTACE: Studijní předmět Vizuální studia je třívrstvým kurzem. Za prvé je úvodem do studia vizuální kultury, její sociologické a sociálně antropologické teorie a hlavních epistemologických pozic, z jakých v současné době vyvěrá její pojetí a analýza. Zde si všímá zejména protínání mezi sociologií/antropologií, uměním a technologiemi. Za druhé je kurz úvodem do filozofie/metodologie tvorby a interpretace vizuálních materiálů. A za třetí obsahuje i praktické workshopy a cvičení s vizuálním materiálem na konkrétních tvůrčích mini-projektech. Nedílnou a důležitou součástí je průběžná spolupráce s různými odborníky, umělci či vizuálními antropology. Kurz nabízí reflexi interdisciplinarity současného studia vizualit, např. dat z médií, z výstav, muzejních sbírek, z tvorby terénních dat či dokumentárních a jiných filmů. Podmínky pro získání kreditů: 1) průběžné odevzdávání úkolů (15 bodů) 2) průběžný a předběžný mini-projekt zpracovávající vybrané téma, výzkumnou otázku, interpretaci dat z terénu opět se zvláštním ohledem na zpracování vizualit 3-5 normostran (30 bodů), nahrajte do 24. listopadu do Odevzdávárny kurzu v ISMU. 3) prezentace této práce v rámci průběžného workshopu/mini-konference (15 bodů), 4) závěrečná práce (esej, případová studie, krátký film, komentovaný soubor fotografií) by měla být analýzou vybraného tématu/problému se zvláštním ohledem na vizuální charakter dat v rozsahu cca 7-10 stran, v případě filmu max. 5-7 min + písemný komentář (40 bodů). Nahrajte do Odevzdávárny kurzu do 15. ledna 2014 Podmínkou absolvování kurzu je dosažení minimálně 60%. HLAVNÍ LITERATURA: Rose, Gillian. 2001. Visual Methodologies: an Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London:SAGE Publications Sturken, Marita. 2005. Practises of Looking: an Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press Mirzoeff Nicholas (ed.). 2002. The Visual Culture Reader. London: Routledge Mirzoeff Nicholas. 1999 (česky 2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia Mitchell, W.J.T. 1994. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: U of Chicago P Banks Marcus and Morphy Howard (ed.). Rethinking Visual Antropology. New Haven: Yale University Press. Sarah Pink, László Kürti, and Ana Isabel Alfonso (eds.). 2004. Working Images: Visual Research and Representation in Ethnography. London: Routledge David Čeněk, Tereza Porybná (eds.), 2010. Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. Nakladatelství Pavel Mervart TÉMATA A ČASOVÝ PLÁN KURZU: 1. 18. září_ Organizační setkání. organizace kurzu, rozdělení do debatních skupin, organizace úkolů a debat. 2. 25.září_ Co je to vizuální kultura? Možnosti vizuálních studií (Eva Šlesingerová) hlavní pojmy, obraz, ikona, vizuální kultura, dějiny umění/kulturální studia/vizuální antropologie, ikonografická analýza, sémiotická analýza, analýza ideologie, analýza diskurzu, vidět kulturu, performance, umění a vizuální kultura, raná etnografická fotografie a film, věda, vidět „Druhého“, kolonialismus povinná četba: o Henrietta Lidchi. 1997. „The politics and poetics of exhibiting of other cultures“ In: Stuart Hall (ed.) Representation: cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications. S. 151-222 o Stuart Hall. 1997. „The spectacle of the ´Other´. In: Stuart Hall (ed.) Representation: cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications. o Representation: cultural representations and signifying practices / edited by Stuart Hall. London : SAGE Publications, 1997 (The work of representation, kap.1) o Soukup, Martin. 2010. Vizuální antropologie – vznik, vývoj a milníky. In: David Čeněk, Tereza Porybná (eds.), Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. Nakladatelství Pavel Mervart. Dostupné na: https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=download&did=35985&kod=YMG059 o Douglas Mary. 1995 (2010). Poznámky o Bledém lišákovi a dvou antropologiích: o surrealismu a francouzské antropologii. In: Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. Nakladatelství Pavel Mervart. doporučená četba: o Rose, Gillian. 2001. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. London: SAGE Publications. o Attila Kovacs. 2009. Alláhovi bojovníci: vizuálna kultúra islámskeho radikalizmu. Bratislava: Chronos. Str.40-88 o Zálešák, Jan. 2011. Umění spolupráce. Akademie výtvarných umění o Flusser Vilém. 1994. Za filozofii fotografie. Praha: Hynek. o Foucault, M. Slova věci. Praha. Kapitola: las Meninas o Sarah Pink, László Kürti, and Ana Isabel Afonso. 2004. Working images: visual research and representation in ethnography. London; New York: Routledge. o Barthes, Roland. 2005 (1980) Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite. o Sontag Susan. 2002. O fotografii. Praha: Paseka Úkol 1: S pomocí textu z knihy Stuarta Halla: Representation: cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications, 1997 (zejména „The work of representation“, kap.1) se pokuste zamyslet nad obrazem od René Magritte, který se nejmenuje “Toto není dýmka“. Rozsah 300-400 slov. Odevzdejte do Odevzdávárny kurzu do 8. října. 3. 2.října_Moc, dohled, panoptikon (Eva Šlesingerová) dohled, soukromé a veřejné obrazy, archiv, oko kamery povinná četba: o Marita Sturken, Lisa Cartwright. 2009. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. Část: „Obrazy, moc a politika“ doporučená četba: o Foucault, M. 1975 (2000). Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin. Kapitola Panoptismus, str. 275 - 316 o Harley, J.B. 2007. Mapy, vědění a moc. In: Filipová, M., Rampley, M. Možnosti vizuálních studií. Barrister&Principal o Hansen, Ch., Needham, C., Nichols, B. 1991 (2010). Pornografie, etnografie a diskurzy moci. In: Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. Nakladatelství Pavel Mervart. o Piper, Karen. 2002. Cartographic Fictions: Maps, Race, and Identity. Rutgers University Press + výstava a katalog The Lucifer Effect/Luciferův efekt. DOX Praha 2011 4. 9. října_Tělo, věda, umění I. (Eva Šlesingerová) medicína, tělo, biosféry, technologický obraz povinná četba: o Marita Sturken, Lisa Cartwright. 2009. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, část: Vědecký pohled o Kesner Ladislav. 2005. Obrazy a modely ve vědě a medicíně. In: Možnosti vizuálních studií. Brno: Barrister a Principal doporučená četba: o Lynn M. Morgan. 2009. Icons of Life: a Cultural History of Human Embryos. University of California Press o Gilbert, S. 2000. The Tattoo History Source Book. Juno Books o Cyborg Consciousness: A Visual Culture Approach to the Technologised Body. Dostupné na: http://www.acrwebsite.org/volumes/eacr/vol7/EuropeanVolume7_111.pdf o Representation of body, renaissance anatomy http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2531059/ o Anker, S., Nelkin, D. 2003. The Molecular Gaze: Art in the Genetic Age. Cold Spring Harbor Laboratory Press Úkol 2: Odevzdejte do odevzdávárny kurzu v ISMU krátkou analýzu s tématem těla, tělesnosti, medicíny. Použijte fotografie, které sami vytvoříte. Rozsah: 200-300 slov, 4-5 fotografií. Odevzdejte do 20. října. Fotky nakopírujte do tohoto textového souboru s popisem, interpretací a očíslováním 5. 16. října_ Technické obrazy. Nová média a vizualita. Vizuální kultura a Web 0.2 (Jan Zálešák) povinná četba: Marita Sturken – Lisa Cartwright, Studia vizuální kultury, Praha: Portál, 2009 doporučená četba: Jacques Aumont, O obraze. Praha: Akademie múzických umění, 2010. Karel CÍSAŘ (ed.), Co je to fotografie? Praha: Hermann & synové, 2004. Louis DOULAS, „Within Post-Internet: Part One“ https://dl.dropboxusercontent.com/u/1441203/Within-Post-Internet-Part-One.pdf Nelson Goodman, „Skutečnost znovu ztvárněná“. In: Vlastimil Zuska (ed.), Umění, krása, šeredno. Praha: Karolinum, 2003. František Kůst, „Estetická role nových médií“. In Filipová – Rampley (eds.), Studia vizuální kultury. Brno, 2007. Martin LISTER a kol., New Media. A Critical Introduction. Routledge, 2009 (1. vydání 2003), dostupné jako pdf Lev MANOVICH, „The Paradoxes of Digital Photography“, http://manovich.net/TEXT/digital_photo.html Jeff Wall, „Známky lhostejnosti. Aspekty fotografie jako konceptuálního umění“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2012, č. 12, s. 58–86 6. 23. října_Instituce, galerie, muzea (Jan Zálešák) institucionální rámec provozu umění (kategorizace institucí prezentujících výtvarné umění), trh s uměním, kdy je umění, otázky umělecké hodnoty – je imanentní nebo kontextuální, vliv institucí na tvorbu kánonu umění, tradice institucionální kritiky doporučená četba: o Clifford, J. 1988. „On collecting art and culture.“ in: Predicaments of Culture. Harvard University Press. s. 215-251. (a44) o Elena Filipovic – Marieke van Hal – Solveig Øvstebo (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010. o Gell, Alfred. 1998. Art and Agency: an Anthropological Theory. Oxford University Press o Ladislav KESNER, Muzeum umění v digitální době. Praha: Argo, 2000. o Hans Ulrich Obrist, Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK, 2012. o Brian O’Doherty, Inside the white cube : the ideology of the gallery space. Berkeley (CA): University of California Press, 1999. o Karsten SCHUBERT, The Curator’s Egg, Londýn: Ridinghouse, 2009. o Jan ZÁLEŠÁK, „Kritické umění a kurátorství v nejisté době.“ Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, roč. 3, č. 8, s. 22–38. o Dějiny kurátorství současného umění http://artycok.tv/lang/cs-cz/category/extra/dejiny-kuratorstvi-curatory-history 7. 30.října_Čtecí týden Úkol 3. Napište krátký analytický popis návštěvy jakékoli výstavy, galerie, muzea. Rozsah: 700-900 slov. Odevzdejte do 10. listopadu 8. 6.listopadu_Workshop témat a projektů (A – M), prezentace miniprojektů příprava na závěrečnou práci, odevzdejte power point, anotaci vašeho tématu, ústní prezentace max. 5 min každé téma 9. 13.listopadu_Workshop témat a projektů (N-Z), prezentace miniprojektů příprava na závěrečnou práci, odevzdejte power point, anotaci vašeho tématu, ústní prezentace max. 5 min každé téma 10. 20.listopadu_Tělo, věda umění II. (Eva Šlesingerová) případ BioArt, věda a umění, kategorie živého DEBATA: http://tcaproject.org/ Povinná četba: o Kac, Eduardo (ed) 2007. Signs of Life. Massachusets Institute of Technology, str: 1-28 Doporučená četba: o Tactical Biopolitic: http://mitpress2.mit.edu/books/chapters/0262514915intro1.pdf o Stelarc: http://www.amazon.com/Stelarc-Monograph-Electronic-Culture-Practice/dp/0262693607/ref=pd_sim_b_4 o Bioart, Stibral: http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-10/stibral.pdf + obrazová příloha http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-10/obrazova-priloha.pdf 11. 27.listopadu_HOST 12. 4. prosince_Vizuální data v antropologii/tvorba etnografického filmu I. (Tomáš Ryška) etnografie a film, terénní výzkum a tvorba filmu, scénář, tvorba dat v terénu povinná četba: o David Čeněk, Tereza Porybná (eds.) 2011. Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná, úvod (Martin Soukup: Vizuální antropologie: vznik, vývoj a milníky.) s.15-25 13. 11. prosince_Vizuální data v antropologii/tvorba etnografického filmu II. (Tomáš Ryška) produkce, aktéři, hudba, střih povinná četba: o Pink, S. 2009. Principles For Sensory Ethnography: Perception, Place, Knowing, Memory and Imagination (Doing Sensory Ethnography) s. 23-43. o Banks, M. 2001. Material Vision (Visual Methods in Social Research) s. 49-72. doporučená četba: o Petráň, Tomáš. 2011. Ecce homo. Esej o vizuální antropologii. Univerzita Pardubice