Hrají kontexty roli při výkonu sociální práce? TSP I - Úvod Problém –Mnohost teoretických i praktických kontextů, v nichž se sociální práce uskutečňuje, vytváří mnohdy zmatečný a nepřehledný prostor, který studentům, praktikům i akademikům znesnadňuje orientaci v poli sociální práce. –Díky této situace někdy vzniká dojem, že sociální práce jako profese je slabá, neúčinná, nemá identitu, asi neexistuje… –Sociální pracovníci si jsou velmi dobře vědomi významu kontextů v životech klientů (person in environment), v pohledu na výkon své profese je tento rozměr obvykle nedoceněn. –V pozadí zájmu pak zůstávají zvláště filozofie a ideje, které jsou pilířem institucionálního kontextu a jsou neoddělitelnou součástí sociální práce. – Cíl kursu –Porozuměním, chápáním myšlenek a idejí, které podpírají náš (sociální práce) institucionální kontext a formální teoretickou základnu, se uschopňujeme k tomu, abychom je (kontexty) kriticky používali a tam, kde je to potřeba s ohledem na hodnoty a cíle profese, je také ovlivňovali či měnili! – –Cílem kursu je proto analyticky se zabývat pokročilými otázkami kontextualizace teorie sociální práce na základě vybrané (vyhledané) odborné literatury, empirických dat a jiných přiměřených zdrojů. – Osvojené znalosti a dovednosti – –Hlubší porozumění diskurzům (a dalším kontextům) sociální práce –Analytické čtení textu –Psaní odborného textu (publikace) –Prezentace odborného textu – Zadání –Zpracujte stať, v níž se budete zabývat vlivem soudobých společenských kontextů na sociální práci jako specifickou společenskou instituci/ praxi. – Struktura stati: –Stať obsáhne nejméně tři dimenze problému: – –(1) představí specifickou oblast sociální práce (např. sociální práce v sociálně právní ochraně dětí), –(2) objasní současné společenské kontexty, které vybranou oblast významně (a jak) ovlivňují a –(3) diskuzi / vlastní pohled na situaci, důsledky, které tyto kontexty do sociální práce vnášejí. – Povaha výzkumu –Stať může být teoretickým či empirickým pohledem do diskurzivního utváření praxe sociální práce. Formální parametry stati –Rozsah textu: 4-5 tis. slov – –Forma textu: stať pro odborný časopis (viz podmínky časopisu Sociální práce/Sociáľna práca). – Podmínka zápočtu –Odevzdání textů (viz zadání), jejich prezentace, uznání učitelem, případně publikace v recenzovaném časopise. – Diskusní východisko –Mcdonald, Catherine. Challenging social work: the context of practice. Palgrave, McMillan, London, New York, 2006. Východisko –Význam kontextuality sociální práce se opírá o tezi, že sociální práce je sociálně konstruovanou aktivitou, která se plně mění dle společensko-kulturních rámců, ale také dle praktických kontextů, v nichž se realizuje (cílová populace, organizační podmínky). –Sociální práce je tedy profese, která je proměnlivá podle historických, geografických a institucionálních (a dalších) kontextů. –Sociální pracovník ovšem rovněž vyjednává povahu své práce/intervence s druhými, včetně klientů, zaměstnavatelem a společností. –Kontext tak musí být chápán jako neoddělitelná část způsobu výkonu sociální práce. –Jednou z klíčových otázek tedy může být , které elementy vstupují do tohoto vyjednávání role, účelu či výkonu sociální práce. – Specifický význam kontextuality v sociální práci –V čem se liší sociální práce od jiných lidských/pomáhajících aktivit? –Všechny lidské aktivity jsou závislé na kontextu! – Argument 1 Chybí společná poznatková základna i způsob její tvorby –To je základní rozdíl od dobře etablovaných profesí jako je medicína, právo, či technické obory. –Každá z těchto disciplín je založena (převážně) na pozitivistickém, vědeckém způsobu poznávání. Tím je zajištěno, že kontext, nehraje v těchto profesích takovou roli. –V sociální práci takovou jednotu nemáme, debata o povaze a utváření poznatků je plná kontroverzí. –Současně ale také platí, že poznatky jsou institucionálně spefické. –Poznatky, ale i dovednosti v oblasti sociálně právní ochrany dětí jsou zcela odlišné od poznatků a dovedností v oblasti komunitní práce (například). –Tato kontextuálnost poznatků ovšem platí také o hodnotách a pojmech – jako je například sociální spravedlnost – v kontextu soc. právní ochrany dětí znamená něco jiného než například v kontextu zajitění rovného přístupu k práci. – Argument 2 Sociální práce nemá primární institucionální základnu –Významným prvkem profesí je existence primárního kontextu služeb – (medicína) nemocnice a (pedagogika) školy. –Sociální práce nemá primární oblast či instituci, která by ji trvale a v celé šíři reprezentovala. –Velmi často sociální pracovníci působí ve sférách jiných profesí: zdravotnictví, školství … –Sociální pracovníci pracují v rozmanitých typech organizacích a institucích. –Někdy jako dobrovolníci, jindy jako placení. –S různými účely 1) naplňují zákon, naplňují náboženskou misi, 3) naplňují potřeby klientů … –Působí v organizacích s různou strukturou – od těch, které řídí klienti po ty, které jsou součástí státní správy. –Pokud existují nějaké primární instituce sociální práce, rozhodně jsou velmi odlišné i v postindustriálních zemích. – Argument 3 Primární úkol sociální práce se liší dle kontextu praxe –Mohou mezi něj patřit: – –Řízení/ kontrola rizika –Provádění zákonem daných povinností –Podpora, advokacie –Terapeutická intervence –Komunitní vzdělávání –Komunitní rozvoj –Výzkum –Tvorba politik, jejich provádění a hodnocení –Administrace sociálních služeb –Zajímavé je, že tyto role se mohou doplňovat i vylučovat. Realizace zákonných opatření, může být v rozporu s komunitním rozvojem … –Sociální pracovníci mají (někdy) vliv na způsob provádění, často však nemohou ovlivnit úkol! –Ten je často dán institucionálním kontextem, respektive například „popisem práce“, očekáváním zaměstnavatele a klientů. – Konstrukce účelu sociální práce –Podobně jako jiní profesionálové, vykonávají sociální pracovníci aktivity orientované na určité cíle. –Nicméně ale, na rozdíl od jiných profesí, kontextuální charakter sociální práce znamená, že každá činnost sociálního pracovníka, do níž je zapojen , spočívá v konstruování a vyjednávání tohoto úkolu a role mezi řadou kontextů. – Dimenze kontextuality sociální práce –Mnoho faktorů ovlivňuje to, co považujeme za praktický cíl výkonu sociálního pracovníka, patří mezi ně: – –1/ filozofie a myšlenky utvářející náš institucionální kontext, –2/ formální poznatková základna profese, –3/ zaměstnavatel, očekávání klientů a –4/ individuální rámce praxe – Konstrukce výkonu sociální práce: interakční model Synergie/konflikt –Někdy se tyto různé faktory synergicky vážou a sociální pracovník zažívá konzistenci mezi kontextem, formální bází profese a individuálním rámcem. Asi častěji ale dochází k tomu, že sociální pracovník musí vyjednávat konflikt mezi formální bází profese a mezi různými a očekáváními klientů a zaměstnavatelů. 1/ Institucionální kontext praxe –Je formován diskurzy! –Obsahuje zákony, veřejné ale také organizační politiky, zaužívané modely praxe, které jsou užívány v daném organizačním kontextu. –Institucionální rámec poskytuje sociálnímu pracovníkovy vymezení pro úkol sociální práce (co se očekává, že bude soc. pracovník vykonávat). –Zákony, veřejné politiky vytváří základní závazky sociálních pracovníků –Sociální pracovníci jsou také zdrojem změn v této oblasti – 2/ Formální profesní základna sociální práce –Tato základna se vyvinula ze širokého spektra filozofických perspektiv, teorií sociální práce, židovsko- křesťanských hodnot a předpokladů, formálních dovedností sociální práce. –Je předávána v rámci vzdělávání sociálních pracovníků, díky ni jsou studenti socializováni do profese. –Zdroj primární identity sociálních pracovníků (zvláště v úrovni hodnot) –Banks (2001) zdůrazňuje čtyři základní principy: 1/ právo na sebeterminaci, 2/ podpora prospěchu klienta 3/ rovnost, 4/ distributivní spravedlnost –Sociální pracovníci ovšem formální základnu také transformují – 3/ Chápání účelu praxe –Formální účel činnosti sociálních pracovníků je utvářen interakcí mezi institucionálním kontextem a profesní základnou. –Sociální pracovník může být například zaměstnán jako osobní asistent, nicméně formální základy jeho profese (hodnoty, osvojené teorie a dovednosti) budou spolukonstruovat vnímání účelu práce. –Navíc je ale vnímání účelu sociální práce zpřesňováno interakcí mezi specifickými úkoly, aktivitami, které musí sociální pracovník vykonat v rámci svého týmu, charakteristikami klienta a jeho potřebami … –Tato oblast je často zdrojem podstatných konfliktů – 4/ Rámec výkonu sociální práce (praxe) –Je to oblast praktického výkonu! –Ten odkazuje k amalgámu formálních dovedností a znalostí a neformálních znalostí a dovedností, které sociální pracovník získal v praxi. –Tato fůze zahrnuje formálně teoretickou znalost, i tzv. tacit knowlede (skrytá) – někdy také těžce artikulovatelná znalost, která se utváří opakovanou zkušeností a praxí. –Sociální pracovník v sociálně právní ochraně dětí letitou praxí může získat schopnost odhadu na rizikové situace, ačkoliv formální nástroje na riziko neupozorňují… –Je konstruován ze všech tří zmíněných elementů kontextu, ale není na ně odkázán. –Tento rozměr praxe, který souvisí se zkušeností, umožňuje pracovníkům zvládat vysoce komplexní situace. – Diskurz jako klíčový kontext –V kurzu uplatňujeme diskurzivní přístup, abychom identifikovali klíčové filozofie a ideje, které utvářejí praxi sociální pracovníků. –Parton (1994, str. 13) definuje diskursy následovně: –„struktury poznatků, tvrzení a praktik, skrze které rozumíme, vysvětlujeme, posuzujeme věci … jsou rámci nebo mřížkami sociálních organizací, které umožňují určité činnosti, zatímco jiné znemožňují.“ – Které diskurzy? –A/ Diskursy jiných profesí –1/ biomedicínský diskurs –2/ ekonomický diskurs –3/ právnický diskurs – –B/ Diskursy sociálních služeb –1/ Psychologický –2/ Sociologický – –C/ Alternativní diskursy –1/ Diskurs práv zákazníků –2/ Náboženské a spirituální diskursy – –Vycházím z postrukturální perspektivy podle níž jazyková praxe užívaná v rámci zdravotnických institucí a institucí sociálních služeb aktivně konstruují klíčové prvky, které utváří práci těchto institucí, včetně účelu a činností sociální práce. Diskurzy rozhodují o tom, kdo je považován za klienta, experta … jaké typy intervencí jsou přiměřené. Kontextualita sociální práce a teorie sociální práce –Obvykle se teorie sociální práce a její institucionální kontext diskutuje, zkoumá a vyučuje odděleně, také díky tomu vzniká distance mezi teorií a praxí. –Mnozí sociální pracovníci se pak shodují v tom, že po vystudování univerzity je třeba se teoretického základu zbavit. –Diskrepance mezi univerzitou a sociálními pracovníky v praxi je zcela zásadní a vzájemně se obviňují s akademismu, s prakticismu. –Jednou z cest, jak můžeme podpořit dialog mezi těmito dvěma světy je uznat hluboký vliv kontextu na užívání a tvorbu teorií pro praxi. –Jeden z předpokladů mého východiska je teze, že každý sociální pracovník je teoretikem sociální práce, protože každý z nich konstruuje porozumění klientově životní situaci a vede úvahy a kroky, kdo případně co má být předmětem jeho pozornosti, jak se má postupovat atd. – Další otázky do eseje? –Které teorie případně ideje tvoří, vstupují do praxe sociálních pracovníků? –Vycházím z toho, že každá z teorií má svoji vlastní výhodu i limity, které se projevují dle daného kontextu. –Ačkoliv řada akademiků, praktiků preferuje jednu teorii sociální práce, považuji za výhodnější uvažovat o každé teorii a metodách jako možném a vhodném řešení pro klienta? –Které teorie považujete za užitečné v daném kontextu? –