12. října 2013 Òz řeckého filein – milovat / sofia – moudrost Òtouhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života, počínání a usilování Òpůvodním zdrojem je každodenní zkušenost, ztráta pocitu samozřejmosti, údiv a pochybování Òfilosofická disciplína, Òpraktická filosofie: cílem etiky není pouhá teoretická diskuse, ale správné jednání (teoretická řešení tedy musí vyústit do praxe), Òje vědou o mravnosti, Òpředmětem jejího zkoumání je nejen zkoumání mravního chování jednotlivců i společnosti, ale také úvahy o změně hodnot a posuzování těchto změn Òo morálce se většinou mluví ve smyslu hodnocení konkrétního jednání, Òpředstavuje pravidla lidského jednání (zatímco etika zkoumá podstatu a původ těchto pravidel), Òmorálka reprezentuje popisovou a předpisovou stránku mravnosti Ò Ò Òdeskriptivní etika (cílem je popis mravních rozhodnutí a hodnot), Ònormativní etika (zkoumá normy, jimiž se lidé ve svém mravním rozhodování řídí), Òmetaetika (cílem je diskuse o jazyce, kterým se o morálce hovoří), Òaplikovaná etika (např. etika lékařská, novinářská, etika sociální práce; oblast aplikované etiky jednotlivých oborů bývá někdy označována jako etika profesní) Ò Òdobro (etice jde především o dobro, od něhož lze pak odvodit, co bude dobré nebo správné jednání ), Òsvědomí (osobní přesvědčení založené na přijetí určitých morálních norem), Òhodnota (obecný pojem pro všechno, čeho si ceníme nebo vážíme) Ò Òreakce jednotlivce na mravní principy a normy Époznávací procesy (poznání původu a významu norem, kterými se člověk řídí) Éhodnotící momenty (schopnost posuzovat vlastní činy i úmysly) Éemocionální komponenty (vědomí povinnosti, lítosti, viny, snaha o nápravu apod.)