SYLABUS PST 402 / PS 2014 Seminář k dějinám psychoterapie Pouze pro studenty oboru „Psychoterapeutická studia“ – povinný předmět Liché týdny / ÚT / 09:45 – 11:15 Začátek 23. 9. 2014, učebna 23. Kredity: 4 EC – odpovídá 100 hodinám aktivního studia a samostudia (= četba, hledání zdrojů, příprava vystoupení na semináři, příprava na zkoušku) Ukončení: Zkouška ústní – student a) odevzdává Seznam prostudovaných zdrojů; b) napíše Úvahu nad dějinami psychoterapie 20. století (5 až 8 stran); její úvod u zkoušky přečte. Následuje volná rozprava; v případě dobré přípravy na zkoušku je možné držet se tématu vymezeného studentem. Termíny: PREZENTACI odevzdat do odevzdávárny nejpozději do 9. 12. Rozsah: 20-35 minut, student touto prezentací splní zároveň požadavek na prezentaci pro předmět PSY 406 Doporučený rozsah: 20 – 22 snímků. 23. 9. Diskuse o psychoterapii, o studiu oboru; diskuse o vědecké a alternativní psychoterapii. Jakou psychoterapii doporučovat klientům? Které psychoterapeuty doporučovat? K čemu inklinuji a proč (reflexe vlastní motivace)? – Podrobněji viz 3. úkol v PSY 406. K čemu je nám znalost historie dobrá? Debata nad prezentacemi (o jaké prezentace má zájem garant, o jaké studenti)… Rozdělení a rozpis prezentací – do pátku 26. 9.! 7. 10. Diskuse nad video-prezentacemi psychoterapie. Vzájemné doporučení internetových zdrojů vhodných pro studium dějin psychoterapie. 21. 10. DVĚ prezentace a diskuse nad časopisy – tištěnými i internetovými (vzájemné doporučování) 4. 11. DVĚ prezentace a diskuse nad knihami (vzájemné doporučování) 18. 11. Mimořádná příležitost v PS 2014: setkání s prof. Lenem Jenningsem. 2. 12. JEDNA prezentace. Dále „téma vyhrazeno“, seminář vedou Mgr. Hana Tomicová a Mgr. Lucia Ukropová. 16. 12. JEDNA prezentace. - - Diskuse o vědecké (odborným vzděláním podložené) a alternativní psychoterapii. Rozšířil se (o něco) můj zájem (má inklinace)? Diskuse o „politice“ v oboru psychoterapie a o výcvicích. ÚKOLY ÚKOL č. 1 PREZENTACE 20 – 22 snímků Odevzdat do odevzdávárny. Termín: průběžně, nejpozději 30. 11. ÚKOLY na jednotlivé semináře 1/ VIDEA, INTERNET 2/ ČASOPISY 3/ KNIHY Připravte pro ostatní vždy aspoň jeden odkaz, který je podle vás užitečný pro studium historie psychoterapie. Úkol by měl napomoci mapovat možnosti, které dnes máme – co vše můžeme najít na internetu a v literatuře. Soustřeďte se na důležité příspěvky k méně známým „tvářím“ psychoterapie v minulém století. Na zajímavé, ale málo známé osobnosti. Na dostupnost textů či prezentací v plném znění (články, přednášky, video-ukázky). Semináře jsou zaměřeny na historii psychoterapie, na to, abyste se v ní dobře zorientovali. To, co se týká současné psychoterapie, si „ponechejme“ na jarní semestr. Příklad: INSPIRACE K VYSTOUPENÍ (berte to jen jako příklad): San Francisco Psychotherapy Research Group a Joseph Weiss http://www.sfprg.org resp.: http://www.sfprg.org/control_mastery/home.htm JEDEN ODKAZ (i více) můžete koncipovat jako prezentaci (na 5 minut), ale lze zpracovat také jako textový soubor na cca 2 strany. Soustřeďte se opravdu na odkaz a stručnou charakteristiku toho, co na daných stránkách/ v článku/ knize/ ve videu apod. můžeme najít. JEDNO zpracování odkazu (nebo více odkazů) odevzdat do odevzdávárny. Termín: 9. 12. MOŽNOSTI prezentací pro studenty PST studií – kontexty, kterými lze rozšířit výběr osobnosti. A/ OKRUH „PSYCHOANALÝZA“ 1. Vyberte si méně známou osobnost nebo dílčí školu z dějin psychoanalýzy. Představte (stručně!) její život. Z díla této osobnosti či z přínosu této školy vyberte myšlenky, které vás zaujmou. Tyto myšlenky připravte pro ostatní. Vy však byste k vybrané myšlence (myšlenkám) měli vědět nejvíce – kontext autorových názorů a přístupů, z jakého období jeho názor pochází, proč ho zformuloval takto apod. 2. Zformulujte rozdíly (podobnosti) se S. Freudem u psychoanalytika / psychoanalytičky XY. 3. Kořeny konceptuálního (individuálního) přístupu v psychoanalýze (Bion a jiní). Dají se nalézt předchůdci dnešního principu tailored psychotherapy? Literatura doporučená k PA: Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál. Mitchell, S.A., Aron (Eds.) (2004): Vztahová psychoanalýza – zrození tradice. Praha: Triton. Užitečné rozcestí: heslo „Psychoanalysis“ ve Wikipedii. Najdete zde dobrý soupis dalších webových psychoanalytických portálů a odkazů. B/ vybrané téma z DÉJIN HUMANISTICKÉ PSYCHOTERAPIE Např.: Kořeny humanistických přístupů v psychoterapii Předpokládám komentář k historii humanistické psychoterapie. Literatura: · Rogers, C. (1942). Counseling and Psychotherapy. Newer Concepts in Practice. Boston: Houghton Mifflin Comp. · Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. · Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Zdroje na internetu – např.: http://www.ahpweb.org/ C/DĚJINY RODINNÉ TERAPIE: STRATEGICKÁ, STRUKTURÁLNÍ, ANALYTICKÁ, SYSTEMICKÁ… / Připravte několik základních dat a údajů k historií daného směru v rodinné terapii. Příklad dílčího tématu (k inspiraci): K jedné z podob strategické rodinné terapie: Prostudujte text Mary Selvini Pallazzoli o konceptu her v rodinách s psychotickým jedincem. Zodpovězte na otázky: 1. Jak byste objasnili hlavní koncept a hlavní přesvědčení Selvini Pallazoli? 2. Co se vám na tomto přístupu zdá dobré? Byl by podle vás použitelný i dnes? 3. Co byste tomuto přístupu vytkli? 4. Co (a jak) byste dělali jinak – jak jinak byste v psychoterapii s rodinou se schizofrenním členem postupovali? Zformulujte, čím byste se řídili. Literatura doporučená: n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – oddíl věnovaný rodinným terapeutům Další zdroje: • Palazzoli-Selvini, Mara (1986). Journal of Marital and Family Therapy 12 (4). (Česky vyšla část tohoto textu: „Příspěvek k obecnému modelu her v psychotické rodině“. Kontext VII, 1991, č. 2, s. 23-32.) • Časopis KONTEXT D/DĚJINY „ANTI-PSYCHOTERAPIE“, JEJÍ RŮZNÉ PODOBY Na vaši práci v podzimním semestru 2014 se těší Z. Vybíral