SOC932 Analýza dat/PSY027 Analýza dat – kvalitativní výzkum PS 2014 Lenka Formánková John Dewey remarks somewhere that identity is not given but is constantly made and/or remade in our choices of action. Others have remarked that social worlds and structures are not given but constantly made and/or remade in our choices of action (Berger and Luckmann 1966). Such an activist theory of situated action is central, not merely to a declared philosophy compatible with BNIM but, more importantly, to BNIM’s core interpretation procedures.  Tom Wengraf. 2011. BNIM Short Guide bound with the BNIM Detailed Manual.  Tendence zestručňovat/ sumariziovat ◦ Vypravěč/ka má tendenci říci pouze to, co je relevantní pro hlavní linku příběhu, který je vyprávěn. Jednotlivé životní situace a události jsou hodnoceny a zvažovány dle tematického a morálního rámování vyprávěného příběhu.  Tendence po detailu/lech ◦ Pokud řekl/a vypravěč/ka něco o události A, pak řekne také něco o událostí B, která s A.  Tendence k uzavřenému tvaru/formě (Gestalten) ◦ Snaha dokončit/uzavřít popis úseku zkušenosti, o které je hovořeno. Více Fritz Schütze, Narativní interview ve studiích interakčního pole, Biograf číslo 20, Praha 1999, str33 Biografická (pozitivní) metamorfóza Institucionalizované vzorce životní dráhy Biografická negativní trajektorie Biografický akční plán 1. Analýza struktury textu (TSS) 2. Analýza tematických oblastí (TFA) Vyprávění vyprávěného příběhu 1. Souslednost biografických událostí (BDC) 2. Analýza biografických událostí (BDA) Rekonstrukce /zažití žité zkušenosti Výsledek: Popis historie případu a jeho hodnocení Nejčastěji obraz současné perspektivy POPIS Zaměření na vnější znaky a charakteristiky osob, systému, kontextu – není děj, historická perspektiva Celkové nebo částečné hodnocení, obraz současné perspektivy HODNOCENÍ Morální aspekt příběhu – buď příběhu o konkrétní události nebo příběhu celého života Současný pohled/názor ARGUMENTACE Teoretizování, zaujímáni pozic Hlavní linka událostí ZPRÁVA Experience-distant, little or no emotional involvement, bare police report in ‘cold fact’ terms, as if an ‘outsider’, like a BDC ‘story about’ Pseudo-PIN Vyprávění o standartní události (GIN) Typický příběh (TIN) Shrnutí situace – chybí příběh Standartní příběh - „tak jak se věci vždycky dějí“ Typický příběh - v rámci daného příběhu/životního vyprávění Shrnutí situace – chybí příběh Epizodické (jeden incident) Epické (mnoho incidentů) Vyprávění konkrétní události (PIN) Vyprávění o konkrétní události – perspektiva současnosti Vyprávění z pozice aktéra v konkrétní události – zažívání originální zkušenosti, perspektiva té doby/situace w Tak jsem tam přišel….stojím tam a říkám si….objednala jsem si kávu…  Snaha převyprávět, jak byl narativ vyprávěn z hlediska témat, které se objevovaly  Snaha popsat celkový dojem z příběhu, jak byl vyprávěn ◦ Jakým způsobem je příběh vyprávěn ◦ Jak se mění příběh – jaké jsou jeho tematické části z hlediska vývoje subjektivity ◦ Jak o sobě osoba hovoří – jak se hodnotí ◦ Jak hodnotí/hovoří o osobě dotazující/panelisté  1978 přijat na vysokou školu  1979 se stal členem Charty 77  1980 nuceně odešel z vysoké školy z důvodů účasti na demonstraci….  Převyprávění životního příběhu v jeho souslednosti  Zaměření se na klíčové momenty/zlomové body života David byl přijat na vysokou školu v září 1978. Rozhodl se studovat technickou universitu. Na první přednášce potkal Standu a ten ho přivedl mezi disidenty, což vedlo k tomu, že v lednu 1979 podepsal Chartu 77…  Textová a tematická analýza – životní příběh (struktura sebe-prezentace, rekonstrukce životního příběhu).  Rekonstrukce životní historie (život, jak byl prožit/zakoušen).  Mikroanalýza vybraných částí textu  Srovnávání rozdílů/podobností  Vypracování typu a srovnávání jednotlivých případů za účelem vytvoření teorie  Přechod o zachycení historické jednotlivosti směrem k zobecnění a vytváření teorie návrhu politiky  Metoda neustálého srovnávání (Rosenthal) Podobnosti Rozdíly Případ A vs. B Případ A vs. B Seznam Seznam Podobnosti Rozdíly Případ A vs. B Vzhledem k C Případ B vs. C Vzhledem k A Případ A vs. C Vzhledem k B TRANSCRIPT DIVERSE PUBLIC-ATION PhD Chronology BDC (1pp) 2nd case Particularised Grounded Theory for each case Living of Lived Life BDA (5pp) 20” presentation Casehistory / feedback to informant Micro-Analysis account Of int’view segment 2 columns 1 page + Telling of Told Story TFA(15 pp) N,000 word article 3rd case Their unifying N-case a/c... (+ your anomalies for them) Your unifying N-case account – no anomalies TSS (10 pp) Generalised Grounded Theory across-cases Sequentialisation One [image, dance, music, etc]for each case, an image of 3 for 3 cases (e.g. 3 trees  Otázky?