PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ ŠKOLNÍ PSYCHOLOG JAKO SOUČÁST SYSTÉMU ŠKOLY AKTÉŘI VYUČOVACÍHO PROCESU Školní poradenské pracoviště ¨Základní forma ¤Výchovný poradce ¤Školní metodik prevence ¤ ¨Rozšířená forma ¤VP ¤ŠMP ¤Školní speciální pedagog ¤Školní psycholog ¤A jiní (kariérní poradce, logoped, …) ¤ ¨ ¨Co je úlohou školního psychologa v systému školy? ¨ ¨(skupinová práce + diskuse) 1. diagnostika, depistáž ¨Participace na provádění zápisu do 1. ročníků základní školy ¨Depistážní činnosti zaměřené na vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření ¨Depistážní činnosti zaměřené na vyhledávání žáků v riziku rozvoje nebo riziku vzniku speciálních vzdělávacích potřeb ¨Individuální psychodiagnostické činnosti s žáky s výukovými a výchovnými problémy, rizikovým chováním apod. ¨Individuální psychodiagnostické činnosti s žáky s mimořádným nadáním ¨Provádění diagnostiky sociálního klimatu ve třídách ¨Realizace screeningů, anket a dotazníků ve škole ¨ 2. konzultační, poradenské a intervenční činnosti ¨Péče o žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření ¨Poskytování služeb psychologického poradenství (včetně psychoterapie) žákům s rizikovým chováním, žákům s výukovými a výchovnými problémy a v osobních problémech žáků ¨Poskytování služeb psychologického poradenství (včetně psychoterapie) žákům v riziku rozvoje nebo riziku vzniku speciálních vzdělávacích potřeb ¨Realizace krizových intervencí pro žáky a poskytování služeb psychologického poradenství zaměřených na zpracování krize ¨Preventivní činnost zaměřena na školní neúspěch žáků ¨Poskytování psychologických služeb žákům v oblasti kariérového poradenství ¨Skupinová a individuální práce se žáky zaměřená na techniky a hygienu učení ¨ ¨Konzultace s pedagogy zaměřené na přípravu a naplňování individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky ¨Poskytování individuálních konzultací pedagogům v oblasti výchovy a vzdělávání a zákonným zástupcům při výukových a výchovných problémech žáků ¨Realizace krizových intervencí pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce žáků a poskytování služeb psychologického poradenství zaměřených na zpracování krize ¨Poskytování psychologických služeb zákonným zástupcům žáků v oblasti kariérového poradenství ¨Participace na vedení podpůrných programů pro oblast spolupráce třídního učitele se třídou ¨ ¨Společné konzultace se žáky a rodiči v rámci péče o žáky s potřebou podpůrných a vyrovnávacích opatření, s výukovými a výchovnými problémy a v osobních problémech žáků ¨Společné konzultace se žáky a rodiči zaměřené na kariérové poradenství ¨Skupinová a individuální terapeutická práce se žáky ¨Skupinová a komunitní práce se žáky ¨Participace na vedení preventivních programů pro třídy ve spolupráci s třídními učiteli ¨Podpora zdravého klimatu ve školních třídách za využití diagnostických a intervenčních postupů ¨Ověřování standardních psychologických postupů při dynamické diagnostice a intervenci s cílem podpořit inkluzívní a integrativní klima školy ¨Pomoc při realizaci aktivit se žáky zaměřených na řešení multikulturní problematiky ve škole ¨ 3. Metodická práce, vzdělávací činnosti a další ¨Poskytování metodické pomoci třídním učitelům ¨Vedení pracovních (metodických) seminářů a poskytování metodických intervencí z psychodidaktiky pedagogům, včetně podpory při úpravě školního vzdělávacího programu ¨Realizace besed a osvěty pro zákonné zástupce žáků, prezentační a informační činnost ¨Participace na přípravě programu a účast na zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání ¨Koordinace činnosti školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé) ¨Účast na pracovních poradách školy ¨Koordinace poskytování poradenských služeb žákům mimo školu, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními ¨ Úrovně práce ŠP ¨Individuální ¤Žák, učitelé, rodiče, ředitel školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog, další subjekty (kurátor, lékař, apod.) ¨Skupinová ¤Třída (třídy), skupina pedagogů, pedagogická sbor, školní poradenské pracoviště, rodina, a další uskupení ¨Systémová ¤Škola jako systém (klima školy, klima třídy, preventivní opatření, intervenční postupy pro řešení šikany apod.); návazné systémy (sociálně-právní, zdravotnický, atd.) ¤ ¤ velké nároky na kompetence ŠP ¨ ¨Aktéři vzdělávacího procesu: Kdo všechno se na vzdělávání žáků podílí? Aktéři ¨Žák ¨Rodiče ¨Kamarádi ¨Spolužáci ¨Třídní učitel ¨Učitelé ¨Výchovný poradce ¨Metodik prevence ¨Školní psycholog ¨Školní speciální pedagog ¨Ředitel školy (vedení školy) ¨Jiné instituce (pedagogicko-psychologické poradny, středisko výchovné péče, diagnostický ústav, aj.) ¨ Kazuistika ¨Jirka (6. třída, 12 let) má potíže se spolužáky i s učiteli. V hodinách vykřikuje, je na učitele drzý. Posmívá se některým spolužačkám, že jsou trapné, že smrdí. Ve třídě se kamarádí s Honzou, který se Jirkovým srandičkám směje, někdy taky „něco přihodí“. Spolužáci i učitelé si na Jirku neustále stěžují třídnímu učiteli. Skupinová práce - otázky 1)Jak se na danou situaci aktér dívá? Co si o tom myslí, co cítí? 2)Co se své pozice může v této situaci dělat? Jak nad tím uvažuje? 3)Jaké jsou zdroje aktéra pro řešení situace? 4)Jaké jsou možné překážky/rizika z pohledu aktéra? 5)Jaké jsou potřeby aktéra v dané situaci? Co by přispělo ke zlepšení situace? 6) Prostor pro otázky… ¨