PSY402 – Psychodiagnostika dospělých Podzim 2014 VYUČUJÍCÍ Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 13 – 15, FSS 2.47 PhDr. Ivana Poledňová, CSc. – přednášky, semináře polednova@fss.muni.cz Prof. Ivo Čermák – přednášky, semináře cermak@psu.cas.cz Mgr. Radka Michalčáková, PhD. michalca@fss.muni.cz [… a další] Charakteristika kurzu Úvodní část kurzu je věnována obecným otázkám psychodiagnostiky. Studenti budou seznámeni s procesem psychodiagnostické činnosti od stanovení diagnostické otázky po komunikaci zjištění. Pozornost bude rovněž věnována obecným otázkám teorie testů a psychometriky. V další části kurzu bude podán systematický přehled psychodiagnostických metod určených pro dospělou populaci včetně teoretických východisek jejich konstrukce a základních psychometrických vlastností. NÁVAZNOSTI KURZU V navazujícím studijním programu psychologie jde o úvodní kurz bez explicitních prerekvizit. Proto je doporučen k zápisu v prvním semestru studia. Navazuje na prvky obsažené v bakalářském studiu psychologie, zejména na psychometriku a psychopatologii. Na kurz navazují především povinné kurzy uvádějící studenty do základních oblastí psychologické praxe – klinické psychologie, poradenské psychologie, školské psychologie a psychologie organizace a řízení. Se znalostmi obsaženými v tomto kurzu ale počítají i povinné praxe a výběrové diagnostické předměty. Organizace kurzu Počet kreditů: 6 Ukončení kurzu: zkouška Přednášky: 2 hodiny jednou za 14 dní Semináře: 2 hodiny jednou za 14 dní Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY402 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací z přednášek a odkazů na další zdroje informací. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCíMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY402“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. Emaily adresujte dr. Ježkovi. Pouze v případě záležitostí, které se týkají specificky seminářů, pište přímo vedoucím seminářů. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohla zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu V průběhu semestru mají studenti za úkol pracovat na níže uvedených úkolech. Jejich realizace je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány během semestru a v případě potřeby doplňovány informacemi v IS MU. Přípravy na semináře K jednotlivým seminářům bude během semestru zadáno čtení. Zřejmým smyslem je, abychom na seminářích nemuseli ztrácet čas představováním základních fakt (zejména v případě externích odborníků). Předpokládáme také, že díky tomu budou semináře bohatší o zajímavé diskuze. V závislosti na typu semináře bude úkolem studenta buď vypracovat krátký „position paper“ dle konkrétního zadání a přinést si jej s sebou na seminář, nebo zodpovědět před konáním semináře několik otázek v odpovědníku v ISu. Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba mít tyto úkoly 100% splněné. Účast na seminářích Účast na seminářích je povinná a toleruje se jedna neúčast. Seminární práce Základní zadání seminárních prací je uvedeno níže. Níže specifikované seminární práce odevzdávejte v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s první seminární prací musí být SA.doc (resp. SB.doc pro druhou)[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte prosím nevyplněný. Seminární práce budou slovně komentovány a hodnoceny body. Seminární práce může být vrácena v případě, že celkový součet bodů nedosáhne požadovaného minima, popř. pokud se bude práce výrazně odchylovat od smyslu zadání. Práce, které nedosáhnou minimálního počtu bodů, budou vráceny k přepracování. Seminární práci lze přepracovat pouze jednou. Opravené práce vkládejte do ISu do stejné odevzdávárny jako práce původní. Jako jméno vkládaného souboru nyní použijte SAo.doc. Komentář/popisek opět nechejte nevyplněný. Stanovené rozsahy prací jsou záměrné a závazné. Práce nedosahující minima i práce překračující maximum budou automaticky vraceny bez komentářů jako nepřijaté. Seminární práce A Krátká recenze vybrané psychodiagnostické metody. Struktura recenze jako u burosovských recenzí, lze též podle EFPA modelu. Cílem je zhodnotit kvality metody (teorie, psychometrika, praktičnosti) a existující doklady o těchto kvalitách a zamyslet se nad možnostmi a mezemi praktického užití metody. K tomuto úkolu lze vybírat metody z KDM vyjma těch „velkých“ představovaných na seminářích. Způsob volby metod bude ještě upřesněn na 1. semináři. Předpokládaný rozsah je přibližně 5 normostran. Práce bude hodnocena 0 až 10 body, přičemž při bodovém zisku 5 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Termín: 13.10. 2014 Seminární práce B Nález z administrace vybrané diagnostické metody. Cílem této práce je smysluplně administrovat nejméně jednu standardizovanou psychodiagnostickou metodu. Pro etické užití je potřeba stanovit se zvoleným klientem co nejreálněji diagnostickou otázku/cíl a administraci metody začlenit do celku vyšetření. To také implikuje samozřejmé využití rozhovoru a pozorování jako dalších zdrojů potřebných informací. Lze použít jak simulované administrování metod, tak reálné diagnostické situace pod supervizí na praxích apod. Struktura nálezu dle Zuckerman (2010). K nálezu by měla být připojena krátká reflexe prožitků v roli testované osoby v rozsahu 1-2 normostrany. Cílem reflexe je posílit etické užívání testů prostřednictvím zlepšení schopnosti empatie ke klientovi. Lze se opřít např. o Gibbsův model reflexe, či jiné zdroje. Práce bude hodnocena 0 až 20 body, přičemž při bodovém zisku 10 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Přepracované práce mohou získat maximálně 10 bodů. Termín: 30.11. 2014 Zkouška Kurz je zakončen písemnou zkouškou s maximem 40b. Přihlášení ke zkoušce je podmíněno přijetím obou seminárních prací a 100% splněním seminárních příprav. Zkouší se v rozsahu a struktuře látky, který je vymezen níže uvedenými okruhy v tomto sylabu k předmětu PSY402. Hodnocení Při maximálním počtu bodů 70 (40 + 20 + 10) jsou intervaly pro hodnocení následující: A: 70-64, B: 63-58, C: 57-52, D: 51-46, E: 45-40, F: 39 a méně bodů. Omluvy Omluvy jsou přijímány pouze předem. Pozdější omluvy budou akceptovány, pouze pokud šlo o nepředvídatelné případy. Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů problémy s dodržením některého z termínů, informujte nás o tom co nejdříve. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. LITERATURA Základní zdroje Groth-Marnat, G.: Handbook of psychological assessment. 5. vydání. Wiley 2009. [GM] Zuckerman, E. L.: Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports. 7. vydání. Guilford Press, 2010. [Zuckerman] Svoboda, M.(Ed.), Humpolíček, P., Šnorek V.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 2013 [Svoboda] Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001 [Standardy] Urbánek T., Denglerová D., Širůček, J.: Psychometrika. Měření v psychologii. Praha, Portál 2011. [UDŠ] Norcross, J.C., Koocher, G.P., and Garofalo, A (2006). Discredited Psychological Treatments and Tests: A Delphi Poll. Professional Psychology: Research and Practice, 37, 5, 515-522. Lichtenberg E. O. et al. (2004). Essentials of assessment report writing[SJ1] . Wiley. (zvl. kapitola Behavioral observations). Čermák I., Fikarová I. (Eds.): Tematicko-apercepční test: interpretační perspektivy. Nové Zámky: Psychoprof, 2012. + literatura zadaná vyučujícími jednotlivých bloků Rozšiřující zdroje Arnold, J., & Randall, R. (2010). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. (5th ed.) New York: Financial Times Prentice Hall. Bartram, D., & Hambleton, R. (2005). Computer-based testing and the internet: issues and advances. Hoboken, NJ: John Wiley. Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A., & Stucki, G. (Eds.) (2012). ICF core sets: manual for clinical practice. Cambridge, MA: Hogrefe Pub. Břicháček, V.: Úvod do psychologického škálování. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1978 Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: a survey of factor-analytic studies. Cambridge: CUP. Deaux, K., & Snyder, M. (2012). The Oxford handbook of personality and social psychology. (xvii, 858 s., Editor Kay Deaux, Mark Snyder). New York: Oxford University Press. (kap. 5 Behavior and behavior assessment) Flanagan, D., & Harrison, P. (2012). Contemporary intellectual assessment: theories, tests, and issues. (3rd ed.) New York: Guilford Press. (zvl. Kapitola 1 a Apendix.) Geisinger K. et al. (Eds.) (2013). APA handbook of testing and assessment in psychology. Vol 1-3. Washington: APA. Goldfinger, K., Pomerantz, A.: Psychological assessment and report writing. 2nd ed. Sage 2014. Groth-Marnat, G., Davis, A.: Psychological report writing assistant. Wiley 2014. Guion, R. (2011). Assessment, measurement, and prediction for personnel decisions. (2nd ed.) New York: Routledge. Hersen, M., & Rosqvist, J. (Eds) (2008). Handbook of psychological assessment, case conceptualization, and treatment. Hoboken, N.J.: J. Wiley. Dva svazky – dospělí a děti, behaviorální orientace, integrace diagnostiky s terapií. Hogan, T. (2014[SJ2] ). Psychological testing: a practical introduction, 3^rded. Hoboken: John Wiley & Sons. Kondáš, O. a kol.: Psychodiagnostika dospelých. Martin, Osveta 1992 Leach, M. M. et al. (Eds.) (2012). The Oxford handbook of international psychological ethics. Oxford: OUP. (zvlášť kapitoly 15 a 16) Lezak, M. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.) New York. Lukas, S.: Where to start and what to ask: an assessment handbook. W.W. Norton 1993[SJ3] . Meehl, P.E.: Clinical vs. statistical prediction. A theoretical analysis and a review of the evidence. University of Minnesota 1954/1996. Michael R. Schoenberg, M. (2008). The black book of neuropsychology: a syndrome-based approach. (1. Ed.) New York: Springer. (Kap 1 – Referral, cíle vyšetření). Morávek, S.: Úvod do psychodiagnostiky dospělých. Olomouc, UP 1987 Online http://www.psych.umn.edu/people/meehlp/032ClinstixBook.pdf Osterlind, S., Everson, H., & Osterlind, S. (2009). Differential item functioning. (2nd ed.) Thousand Oaks: SAGE. Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1977 Říčan, P.: Klinický psychologický nález v práci s adolescenty a s dospělými. Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1979 Schmitt, N. (2012). The Oxford handbook of personnel assessment and selection. (xvii, 973 p.) New York: Oxford University Press. Segal, D., & Hersen, M. (2010). Diagnostic interviewing, 4^th ed. New York: Springer. Shum, D., O'Gorman, J., Myors, B., & Creed, P. (2013[SJ4] ). Psychological testing and assessment. 2nd ed. South Melbourne: Oxford University Press. Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2014). Clinical interviewing, 5th ed. Hoboken: John Wiley & Sons. Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky, Psychoprof 1996 Strauss, E., Sherman, E., Spreen, O., & Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: administration, norms, and commentary. (3rd ed.) New York: Oxford University Press. Svoboda, M., Řehan, V. a kol.: Aplikovaná psychodiagnostika v České republice - zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno, MSD 2004 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999 či 2005 [SvobodaStarý] Šípek, J.: Projektivní metody. Praha, ISV nakladatelství 2000. Urbina S.: Essentials of psychological testing. Wiley 2004. Příručky k testům vydaným Psychodiagnostikou, s.r.o. Brno a jejími předchůdci a Testcentrem, s.r.o. Praha Burosovy ročenky. Viz buros.org. Máme MMY 9 – 18. Umístění 2.47 či KDM. Internetové zdroje http://kspope.com/assess/index.php http://www.psychtesting.org.uk/the-ptc/guidelinesandinformation.cfm http://buros.org/ tematické okruhy Níže uvedené problémové okruhy jsou součástí přednášek a seminářů předmětu PSY402. Jedná se o relativně rozsáhlé okruhy, takže některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu se na přednáškách objeví pouze v podobě odkazu na literaturu k samostudiu. 1. Obecné aspekty psychodiagnostiky - přednáška 22.9. semináře 29.9. Účel a role psychodiagnostiky v psychologii. Metodologické principy v psychodiagnostice dospělých. Historie vývoje a používání psychodiagnostických metod. Psychometrický a klinický přístup v psychodiagnostice (a diskuze navazující na P. Meehla). Psychometrické vlastnosti psdg. metod, klasifikace psdg. metod. Normalizace a druhy norem (věkové, kvantilové, standardní). Etické zásady používání psychodiagnostických metod. Literatura: Svoboda s. 11 – 24; GM kapitoly 1 a 2; Standardy; UDŠ kapitoly 4, 5, 6, 9, 10; Zuckerman s. 7 – 18. Rozšiřující: Hogan (2014), kap 2 o zdrojích informací o testech, také kap 1 je čtivý úvod do oblasti psychologického testování. Kap 3-6 shrnují vše, co je třeba znát z psychometriky (alternativa k UDŠ). 2. Struktura a dynamika vyšetření, klinické metody - přednáška 6.10., semináře 13.10. Doporučení a zakázka (referral question), diagnostický problém, úkol a hypotézy. Interpersonální faktory vyšetření. Interpretace, zpráva a nález. Pozorování. Rozhovor. Objektivní a subjektivní anamnéza. Strukturované klinické rozhovory. Náplň semináře: klinický rozhovor a pozorování Literatura: Svoboda kap. 11-14; GM kapitoly 1 - 4; Zuckerman kap. 1, 2 (pro kliniky i 3); Lichtenberg, kap. o pozorování, Rozšiřující: ICF core sets, Goldfinger & Pomerantz (2014), Lukas (1993), Groth-Marnat & Davies (2014), Sommers-Flanagan & Sommers-Flanagan (2014) 3. Specifické výkonové testy - přednáška 20.10., semináře 27.10. Testy pozornosti a psychomotorického tempa, paměti, kreativity, motoriky, prostorové percepce, jazyka. Testy znalostí (achievement) a předpokladů (aptitude). Neuropsychologická diagnostika. Náplň semináře: WMS Literatura: GM kapitoly 6 (WMS) a 12 (Neuro); Svoboda s. 142 – 214 4. Testy a testování inteligence - přednáška 3.11., semináře 10.11. Teorie inteligence (CHC, PASS, Gardner). Historie a současnost testování inteligence. WAIS-R, III a IV, IST, W-J, S-B, Raven. Překryv mezi testy inteligence a raného vývoje. Přístupy k interpretaci komplexních inteligenčních testů (WAIS). Cross-battery approach (XBA). Náplň semináře: WAIS Literatura: GM kapitola 5, Svoboda s. 93 – 141; Flanagan kap. 1 (Historie), kap. 19 (XBA) a Apendix 5. Diagnostika osobnosti - přednáška 17.11., semináře 24.11. Dotazníky a posuzovací škály. Principy konstrukce, oblasti použití, způsoby interpretace. Výkonové testy osobnosti - Stroop, zrcadlové kreslení. Velké dotazníkové metody – MMPI, NEO, Mikšíkovy dotazníky, ICL, FIRO-B, Eysenckovy dotazníky, 16PF, MCMI a IPDE, PSSI, BIP, LMI, MBTI a GPOP. Sebeposuzovací stupnice jako SCL-90, BDI a speciální škály jako CTI, DŽS, KSAT, SVF-78, DDF, DVP(SDS), B-I-T. Náplň semináře: PSSI Literatura: Hogan kap 12 (s. 439 – 472); Svoboda s. 307 – 456; Manuál PSSI Rozšiřující: GM 7 – 9. 6. Projektivní metody - přednáška 1.12., semináře 8.12. Verbální, grafické a manipulační metody. Asociační experiment. ROR a TAT v různých interpretačních systémech. Kresba postav(y), TBSD, FAST. Z historické perspektivy P-F test, Hand test, Szondi, Lüscher. Náplň semináře: ROR a TAT Literatura: Svoboda s. 215 – 306; GM kapitoly 10 a 11 (bez klinických detailů); Hogan kap. 14 ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních. ________________________________ [SJ1]Pracuje se na českém překladu [SJ2]Nová učebnice. Přibližně Svobodovský koncept, ale kvalita je přeci jenom někde jinde. [SJ3]Poklad pro snížení úzkosti z prvního(prvních) rozhovorů. Psáno, jako byste měli za sebou osobního kouče. [SJ4]Australské reálie. Metody představeny v kontextu užívání v různých oblastech praxe.