1 Sylabus Praxe ve školní psychologii PSY460 podzimní semestr 2014 VYUČUJÍCÍ Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. E-mail: siruckova@fss.muni.cz Konzultace pouze po e-mailové domluvě CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU Cílem kurzu je prezentovat základní oblasti, kterých se dotýká práce školního psychologa (např. spolupráce s učiteli, práce s třídními kolektivy, krizová intervence na půdě školy atp.) a seznámit posluchače s aktuálními metodami a technikami, které je vhodné užívat v práci školního psychologa. Kurz probíhá formou přednášek a praktických cvičení. ORGANIZACE PŘEDMĚTU Počet kreditů: 5 Ukončení předmětu: zápočet a zkouška Přednášky a semináře: každé liché pondělí 15:15--18:30 (22. 9., 6.10., 20.10., 3.11., 1.12.) POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU Pro získání zápočtu je třeba vypracovat a včas odevzdat dva písemné úkoly: 1. Pozorování skupinové dynamiky třídního kolektivu Vyberte si třídu, se kterou strávíte jeden školní den. Na základě pozorování popište skupinovou dynamiku dané třídy. Pokuste se vystihnout skupinové hodnoty a normy, identifikovat podskupiny popsat, jak třída reaguje na různé styly vedení, popište strukturu skupiny (pozice a role) a komunikační procesy ve skupině. Na závěr vyslovte diagnostické otázky. Rozsah práce: 10 tis. znaků. Termín odevzdání: 31. 10. 20141 2. Esej na téma: Školní psycholog v systému školy Vypracujte esej, ve které se zaměříte na roli školního psychologa v systému školy, možnosti, jak může tento systém ovlivňovat, problematické oblasti a úskalí této profese. Esej vypracujte na základě studia odborné literatury, případně konzultace s praktikujícím školním psychologem. rozsah práce: 10 tis. znaků. Termín odevzdání: 1. 12. 2014 3. Zkouška Ústní forma. Předpokládá se teoretická připravenost. Na zkoušce studenti prokážou schopnost aplikovat teoretické znalosti na modelových příkladech a při analýze kazuistik. TÉMATA VÝUKY: 1. Školní psycholog v systému školy  systémový přístup ve školním poradenství  školní psychologie v systému školního poradenství  školní poradenské pracoviště a náplně práce jednotlivých poradenských pracovníků  podpůrná síť v práci školního psychologa  možnosti vzdělávání v oblasti školní psychologie  etické normy práce školního psychologa  legislativní předpisy důležité pro práci psychologa  role školního psychologa 2 Literatura: Dinkmeyer, D. , Carlson, J. (2006). Consultation. Creating School-Based Intervetnion. Routledge. New York. Reynolds, R. C., Gutkin, T. B. (1998). The Handbook of School Psychology. John Willey&Sons, Inc. Fontana, D. (1996). Psychologie ve školní praxi. Praha. Portál. Furman, A., Poliach, V.: Miesto školskej psychológie v spektre služieb škole. Pedagogika, 46, 1996, zvláštní číslo, s.32-40. Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologe. Portál. Praha. Zapletalová, J. (Eds.). (2001). Vybrané metodiky práce školních psychologů I. IPPP. Praha. Zapletalová, J. (2005). Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole. Věstník ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Ročník LXI, červenec 2005. Zapletalová, J. (2011). Inovovaná koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (úpravy na základě realizace projektu RŠPP-VIP I). Dostupné z: http://www.rspp.cz/rspp/images/vystupy/inovovan.pdf (21.9.2012) Legislativní předpisy: Zákon č. 94/1993 Sb., o rodině, ve znění zák. č. 91/1998 Sb. a zák. 210/1998 Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách Zákon č. 101/2000, o ochraně osobních údajů Zákon č. 109/2002, o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon č. 218/2003, o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Vyhláška č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších změn (vyhláška č. 116/2011Sb.) Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků Vyhláška č. č. 147/2011 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Zákony, nařízení vlády a vyhlášky v tištěných Sbírkách zákonů (vydává MV) na internetové adrese: http://www.mvcr.cz/sbirka Směrnice, pokyny: na internetové adrese http://www.msmt.cz; http://www.mvcr.cz/vestnik Spolehlivé vyhledávání na internetu je možné jen podle roku vydání a čísla předpisu, nikoli podle jeho názvu. V tištěných Sbírkách a Věstnících se nejlépe hledá stejným způsobem. Elektronické zdroje: http://ippp.cz http://www.school-psychology.cz http://www.ispaweb.org http://www.school-psychologist.com http://www.bartow.k12.ga.us/psych/psych.html 2. Problémové chování žáků  Identifikace příslušnosti problému. Týmová spolupráce. Případové konference na půdě školy.  Motivace problémového chování žáků, práce s problémovým chováním v rovině intervence, podpory a prevence, intervenční strategie, dodávání odvahy Literatura: Bendl, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. ISV. 3 Cangelosi, S. C. (1994). Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha. Portál. Dinkmeyer, D., Mc Kay, G. (1996). Step: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál. Dreikurs, R., L. Grey. (1997). Logické důsledky. Nové Zámky, Dunajská Streda: ARTUS. Dreikursová – Fergusnová, E.. (1993) Adlerovská teorie – úvod do Individuální psychologie. Tišnov: SURSUM. Kolář, M. (1999). Skrytý svět šikanování ve školách. Portál: Praha. Kolář, M. (2000). Bolest šikanování. Portál. Praha. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Portál: Praha. Legislativní předpisy: Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních, č.j.: 20 006/2007-51. 3. Spolupráce školního psychologa s učiteli  možné oblasti práce s učiteli  aspekty budování vztahu s učiteli  podpora týmové spolupráce v pedagogickém sboru  kompetenční model učitele, osobní rozvojový plán učitele, výběr učitelů (možnosti diagnostiky) Literatura: Hawkins, Shohet (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Portál: Praha. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portál. Praha. Kyriacou, Ch. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Portál: Praha. 4. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami  specifické vývojové poruchy učení  nadané děti  poruchy artistického spektra  individuální vzdělávací program Literatura: Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom. Portál. Praha, Mertin, M. (1995). Individuální vzdělávací program. Portál: Praha. Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál. Praha. Legislativní předpisy: Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných 5. Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání  diagnostické metody používané pro profesní diagnostiku  techniky využitelné ve skupinové práci  poradenství pro rodiče a žáky  vedení poradenského rozhovoru Literatura: Pešová, I., Šamaník, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada. Praha. (str. 135 – 138). Elektronické zdroje: http://www.volbapovolani.cz http://portal.mpsv.cz/sz/local/ps_info/obcane/volbapovolani http://www.icm.cz/volba-povolani 6. Diagnostika třídních kolektivů 4  Školní třída jako malá sociální skupina (dynamika, role ve skupině, …)  Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů.  Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody.  Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky.  Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady.  Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků.  Příprava a realizace následných programů (intervenčních, preventivních, podpůrných) pro třídní kolektivy. Literatura: Hrabal, V (2002). Sociální psychologie pro učitele. Vybraná témata. II. Praha, Karolinum. Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Aisis. Kyriacou (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Portál: Praha. Mareš, J. (1998). Sociální klima školní třídy. IPPP. Praha Vladimír Hrabal st., Vladimír Hrabal ml. (2002). Diagnostika: pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. Elektronické zdroje: http://www.sikana.cz http://www.sikana.org 7. Krizová intervence na půdě školy  vedení rozhovoru  krizové situace na půdě školy  projevy akutní reakce na stres  základní postupy krizové intervence Literatura: Pešová, I., Šamaník, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada. Praha. (str. 117 – 127). Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Portál: Praha. Legislativní předpisy: Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví