PSYCHOLOGICKÉ TEORIE KRIMINALITY DIVIŠOVÁVENDULA KRIMINÁLNÍ POLITIKA 14.10. 2015 http://thumbs.media.smithsonianmag.com//filer/Psychopath-Norman-Bates-631.jpg__800x600_q85_crop.jpg PSYCHOLOGIE A ZLOČIN - role osobnosti, sociálních faktorů a kognice (poznání) - koncept mysli - vztah k determinismu, biologickým teoriím kriminality? - hledání jednoho faktoru/příčiny x komplexní vysvětlení - mens rea, svobodná vůle a teorie racionální volby - obecná teorie kriminality x vysvětlení chování mentálně narušených, impulzivních, destruktivních lidí PSYCHODYNAMICKÉ TEORIE - Sigmund Freud - „nevědomá mysl“ - id - ego - superego - -Aichorn (1925/55) - „latentní delikvence“ - John Bowlby (1946) - vztah dítěte a matky - separace v dětství x neschopnost utvořit si pouto s rodičem (x Rutter) BEHAVIORÁLNÍ TEORIE - vliv Ivana Pavlova - podmíněné reflexy - Gabriel Tarde - vzájemné učení a napodobování se - pozorovatelné chování - chování se učíme - interakce osoby a okolí - Burrhus Skinner - operantní chování/podmiňování (operant behavior) - posilování (reinforcement) x trest (punishment) BEHAVIORÁLNÍ TEORIE II - teorie sociálního učení - (Rotter, 1954 → Albert Bandura,1978) - učení se zločinu na základě pozorování jiných - vliv na teorie diferenčních asociací (E. Sutherland, 1939) - hypotéza média-agrese - dvousměrná kauzalita? - KOGNITIVNÍ TEORIE - vnitřní mentální procesy (myšlení, paměť, inteligence) - zločinecké myšlení? (impulzivní, konkrétní... ) - subdisciplíny - (1) morální vývoj; (2) zpracování informací - Yochelson a Samenow (1976) - kriminální chování jako volba - špatné způsoby myšlení - výsledek procesu učení - „chyby v myšlení“ (tři kategorie) - vliv dětství -http://www.attcnetwork.org/userfiles/file/GreatLakes/Webinars/Thinking%20Errors%20Handout.pdf KOGNITIVNÍ TEORIE II - Ross a Fabiano (1985) - role výchovy na rozvoj kognitivních schopností - neosobní x mezilidská kognice - impulzivita - těžiště kontroly (locus control; Rotter, 1966) - vnitřní x vnější - Jean Piaget (1932)→ Lawrence Kohlberg (1964/78) - teorie morálního vývoje - předkonvenční / konvenční / postkonvenční morálka - x subkulturní řešení - teorie racionální volby ZLOČIN A OSOBNOST - Hans Eysenck (1974) - teorie osobnosti - tři dimenze - neuroticismus (N), extroverze (E), psychoticismus (P) - extroverze = společenskost + impulzivita - vliv typu osobnosti na socializaci a učení (podmiňování) - McGurk a McDougall (1981) - test Eysenckovy teorie - - EYSENCKOVA KLASIFIKACE OSOBNOSTI http://study.com/cimages/multimages/16/Hans_Eysencks_4_Personality_Types.gif http://similarminds.com/eysenck.html EYSENCKOVA KLASIFIKACE OSOBNOSTI II http://www.psychometric-success.com/images/PQ0403.gif ZLOČIN A OSOBNOST II - vliv osobnostních rysů (personality traits) - inteligence - Charles Goring - negativní korelace? - chybějící proměnná? - sociální učení (Goddard,1914), výsledky ve škole (Hirschi, Hindelang 1977) - závislá proměnná? - sociální faktory - Richard Herrnstein, Charles Murray (1994) - ZLOČIN A OSOBNOST III - impulzivita - Glueck a Glueck (1950) - mechanismus sebe-kontroly - plánovaná kriminalita - vliv alkoholu a omamných látek - funkční x dysfunkční (Dickman, 1990) - porucha pozornosti a hyperaktivity (ADHD) - - ZLOČIN A DUŠEVNÍ PORUCHY -„mad or plain bad?“ (problém dichotomie) - kriminální/antisociální chování jako symptom duševní poruchy x koexistence obou jevů - definice v kruhu - koncept „mysli“ a dedukce - duševní nemoc (psychóza) x porucha x hendikep - duševní poruchy mezi pachateli x kriminalita mezi psychiatrickými pacienty - schizofrenie, deprese - mentální hendikep - intelektuální a sociální schopnosti (IQ) ZLOČIN A PSYCHOPATÉ - https://www.youtube.com/watch?v=gOj0nUfSyao - Cleckley (1964, 1976) - Hare (1980) - checklist psychopata (22 znaků) - Blackburn (1982) - primární x sekundární psychopat (kritéria společenskosti a psychopatie) - psychopat jako nálepka? http://www.mentalhealth.com/home/imhimages/SCALE_PCL_R_psychopathy.jpg PSYCHOLOGICKÉ TEORIE A KRIMINÁLNÍ POLITIKA - zločinecké profilování (criminal profiling) - svobodná vůle zločince („bad“) x „mad“ - mysl jako teoretický konstrukt - role expertů (psychologové, psychiatři) - vnímaný vztah mezi duševně nemocnými a nebezpečností - trest x léčba (neomezená doba)