SYLABUS POL231 Debatování Podzim 2015 Středa, 17:00 U41, Aula Vyučující: Miroslav Nemčok (nemcok@mail.muni.cz) – kontaktní osoba Lukáš Lehotský (llehotsky@mail.muni.cz) Anotace Debatování je běžnou součástí společenskovědního studia - zejména ve Spojených státech amerických. Studenti si v kurzu osvojí schopnost kriticky uvažovat o aktuálních politických tématech a zastávat k nim různá stanoviska. Zároveň se naučí přehledně veřejně prezentovat a vylepší si své argumentační schopnosti. Kurz probíhá formou seminářů (studenti se rozdělí do dvou skupin), ve kterých debatují dle formátu tzv. britské parlamentní debaty na improvizované (15 minut před debatou vyhlášené) teze. Již třetí semestr jsou úvodní přednášky o základech pravidel britské parlamentní debaty a argumentace doplněny o elektronická skripta. Studenti tak mají možnost se mnohem lépe teoreticky připravit na své první debaty. V zájmu empirického osvojení si formálních úloh týmů, debatních pravidel a argumentačních zručností, bude první debata probíhat v upraveném formátu, což opět představuje osvědčenou novinku z loňského roku. Několik poznámek k organizaci kurzu Všechny hodiny budou začínat vždy v učebně U41. Pokud se budeme přesouvat do auly, tak jedině společně. Kurz je rozdělen na dvě části. První tři týdny (23. 9., 30. 9. a 7. 10.) absolvují všichni studenti společně přednášky, které jim přiblíží organizaci kurzu, základy akademické debaty, základy argumentačních dovedností a pravidla v kurzu využívaného britského parlamentního debatního formátu. Časová zátěž každé z těchto přednášek je zhruba 90 minut. Na třetí přednášce budou studenti náhodně rozděleni do dvou seminárních skupin (A, B). (Se žádostí o výjimku z losování a přidělení do konkrétní seminární skupiny se prosím s odůvodněním obraťte co nejdříve na vyučující.) Po třetím týdnu (od 14., resp. 21. 10.) se charakter kurzu změní z přednáškového na seminární a výuka pro konkrétní skupinu bude pouze jednou za dva týdny (viz tabulka s plánem semestru níže). Na seminářích budou studenti debatovat v britském parlamentním debatním formátu náhodně rozděleni do dvojic. Jelikož bude výuka v druhé části kurzu jenom jednou za čtrnáct dní, je nutné počítat s dvojnásobnou časovou náročností. Na semináře je tedy potřebné si vyhradit dvě a půl až tři hodiny. Vzhledem k povaze akademické debaty není možné tolerovat pozdní příchody, předčasné odchody nebo neúčast na části výuky kvůli jakýmkoliv jiným povinnostem. Studenty, kterým rozvrh nedovoluje se plně účastnit výuky, prosíme o odregistrování předmětu. Plán semestru Datum Místnost Seminární skupina Náplň seminářů 23. 9. 2015 U41 A+B Organizační pokyny, úvod do akademického debatování, základy pravidel 30. 9. 2015 U41 A+B Argumentační trénink 7. 10. 2015 U41 A+B Formální úkoly týmů v britském parlamentním formátu, stavba argumentační linie a možné strategie 14. 10. 2015 U41 + Aula A TEST a 1. debata skupiny A na tezi: Tato vláda by osobám pobírajícím sociální dávky po odmítnutí práce poskytovala jenom jedno teplé jídlo denně. 21. 10. 2015 U41 + Aula B TEST a 1. debata skupiny B: Tato vláda by zavedla povinné minimální 40% kvóty na zastoupení žen v Poslanecké sněmovně PČR. 27. 10. 2015 (úterý) 17:00 Pozor změna: M117 + U32 A Náhradní termín za státní svátek 28. 10. – 2. debata skupiny A 4. 11. 2015 U41 + Aula B 2. debata skupiny B 11. 11. 2015 U41 + Aula A 3. debata skupiny A 18. 11. 2015 U41 + Aula B 3. debata skupiny B 25. 11. 2015 U41 + Aula A 4. debata skupiny A 2. 12. 2015 U41 + Aula B 4. debata skupiny B 9. 12. 2015 U41 + Aula A 5. debata skupiny A 16. 12. 2015 U41 + Aula B 5. debata skupiny B Hodnocení Test – Účast na testu, který proběhne čtvrtý týden (14. 10. pro skupinu A, resp. 21. 10. pro skupinu B), je povinná. Test se skládá z několika otevřených otázek, zaměřených na ověření pochopení základních debatních konceptů a pravidel. (Příklad testu z minulých let najdete v Studijních materiálech kurzu v IS MU.) Celkově je možné za test získat deset bodů. Účast na seminářích – V průběhu semestru je pro studenty prostor zúčastnit se celkem pěti seminářů. Na to, aby mohli kurz úspěšně ukončit s hodnocením A-E, musí být aktivně přítomni minimálně na čtyřech. Jakákoliv nižší účast se rovná hodnocení F. V případě více než čtyř účastí na seminářích bude studentům počítáno hodnocení kurzu ze čtyř nejlepších dosažených výsledků. Vystoupení každého řečníka je podle soutěžních pravidel hodnoceno tzv. řečnickými body v rozpětí 65 až 85 bodů. Na základě tohoto hodnocení budou studentům uděleny body za každý seminář podle následující tabulky: Řečnické body Hodnocení semináře 76 – 85 5 b 73 – 75 4 b 70 – 72 3 b 65 – 69 2 b Písemné posouzení záznamu debaty – Studenti do 1. 12. 2015 (včetně) odevzdají písemné posouzení debaty z perspektivy sudího. Záznam debaty k posouzení a konkrétní zadání budou zavedeny s přibližně měsíčním předstihem do IS MU v průběhu semestru a studenti o tom budou informování e-mailem. Požadovaný rozsah je 1 – 2 normostrany. Za včas odevzdané posouzení záznamu debaty je možné získat 0 až 5 bodů. I přesto, že je odevzdání dobrovolné, tak s ním celková hodnotící škála kurzu počítá. Případné neodevzdání posouzení tak velice pravděpodobně vyústí ve zhoršení hodnocení podle klasifikační stupnice. Účast na vysokoškolském debatním turnaji v semestru podzim 2015 – Jestliže se student zúčastní jako soutěžící debatního turnaje Brno Open 2015, případně Mikulášského turnaje 2015, získá 5 bonusových bodů. Při účasti na obou turnajích získá student rovněž 5 bodů. O podrobnostech budou studenti informování po jejich zveřejnění e-mailem v průběhu semestru. Rozhodování – Pokud student na semináři nedebatuje, probíhající debatu rozhoduje jako stínový rozhodčí. Po skončení debaty oznámí své rozhodnutí i s jeho odůvodněním (feedback). Na základě argumentační kvality tohoto odůvodnění mu budou uděleny 2 až 5 bodů. (Hodnocení je adekvátní řečnickému výkonu v debatě.) Tento instrument slouží jako kompenzace pro studenty, kteří se kvůli pravidlům a počtu přítomných studentů nemohou debaty zúčastnit. Podmínky ukončení kurzu * absolvování písemného testu na čtvrté hodině * aktivní účast na minimálně čtyřech seminářích (při vyšším počtu účastí je výsledné hodnocení vypočítáváno ze čtyř nejlepších hodnocení) * zisk minimálně 21 bodů v celkovém součtu * nepovinnou podmínkou je odevzdání písemného posouzení záznamu debaty, se kterým hodnotící škála počítá Celková hodnotící škála A – 33 - 35+ B – 30 - 32 C – 27 - 29 D – 24 - 26 E – 21 - 23 F – 0 - 20 Literatura k testu * Nemčok M., Burgr M. a Lehotský L. (2013): Doufám, že jsem vás přesvědčil: Základy akademické debaty. 2013. Elektronická videosktripta vytvořená pro účely kurzu POL231 Debatování na Katedře politologie FSS MU. (dostupné v IS MU alebo na tomto odkaze) * Nemčok, M. a kol. (2014): Debatná príručka. Bratislava: Slovenská debatná asociácia. s. 18-37, 45-52, 63-113, 123-129, 174-185. (Kapitoly Argumentácia, Refutácia, Organizácia reči, Debatné tézy, Argumentačné chyby, Stavba argumentačnej línie, Príprava na improvizovanú tézu, Príprava na postupovú debatu, Hodnoty v argumentácii, Definície a definičné spory, Kritérium a hierarchia v debate) Doporučená literatura O základech akademické debaty * www.oxfordschools.org.uk - An Introduction to BP Debating. (dostupné v IS) * International Debate Education Association (2009): British Parliamentary Debate Track Training Manual, IDEA - NL. (dostupné v IS) * Iľanovská K. a Mačák K. a Kovařík T. (2004): Úvod do britského formátu parlamentnej debaty, Slovenská debatná asociácia. (dostupné v IS) O akademickém debatování * Harvey-Smith, N. (2011): The Practical Guide to Debating: Worlds Style, New York: International Debate Education Association. * Johnson, R. H. a Blair J. A. (2006): Logical Self-Defense, New York: International Debate Education Association. * Meany, J. a Shuster K. (2003): On That Point!: An Introduction to Parliamentary Debate, New York: International Debate Education Association. * Meany, J. a Shuster K. (2002): Art, Argument and Advocacy: Mastering Parliamentary Debate, New York: International Debate Education Association. * Snider, A. C. (2008): The Code of the Debater, New York: International Debate Education Association. * Broda-Bahm, K. T., Kempf D., Driscoll, W. J. (2003): Argument & Audience: Presenting Debates in Public Settings, New York: International Debate Education Association. O debatních tématech * The Editors of IDEA (2011): The Debatabase Book - 5th Edition, New York: International Debate Education Association. O argumentaci * Susedík, P. (2008): Logika pro studenty humanitních oborů, Praha: Vyšehrad. * Tindale, C. W. (2007): Fallacies and Argument Appraisal, New York: Cambridge University Press. * Walton, D. (2006): Fundamentals of Critical Argumentation, New York: Cambridge University Press. * Walton, D. a Reed, C. a Macagno, F. (2008): Argumentation Schemes, New York: Cambridge University Press. O logických chybách * Pirie, M. (2006): How to Win Every Argument: The Use and Abuse of Logic, New York: Continuum