SEMINÁŘ 4 – STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Obsah ¨Obecná evaluace druhého úkolu (úvodu sem. práce) – komentáře a doporučení ¨ ¨Cvičení a ukázky jak zpracovávat další části seminární práce – abstrakt, struktura, „tělo“ ¨ ¨Zadání písemného úkolu č. 5 na Seminář 5? Odevzdané úvody – obecné pozn. ¨Absence výzkumných rámců/teorií/konceptů ¨Moc historie? – můžete se jí vyvarovat, když něco nastíníte v úvodu… když to není nějak zvlášť důležité k položené otázce ¨Podkládání svých tvrzení zdroji!! Skoro nikdo a když už, tak neodkazuje na seznam literatury ¨Problematika nezaměřených popisných prací – někdy jsou i špatně vymezeny (časově, obsahově, tematicky) Struktura práce – příklad (opak.) •(Anotace/abstrakt) 1.Úvod 2.Teorie 3.(Data a metody) 4.Praktická část – analýza 5.Závěr 6.Bibliografie 7.Přílohy •Tento formát je velmi častý (především u kvantitativních studií, anglo-amer.), ne však nutný •Jistě tak nebude vypadat literature review, filozof. texty, atp. •Nutné je, aby práce byla logicky strukturována •Každá kapitola musí mít své logické místo a funkci s ohledem na hlavní výkladovou linku, tezi Struktura práce Swales, John M., and Feak, Christine B. 1994. Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. The University of Michigan Press, pp.157. Psaní odstavců ¨Každý odstavec má nějaké sdělení/má svoji relevanci v textu ¤Jinak je zbytný ¤Všechny věty v něm mají svoji relevanci! ¨Logická posloupnost odstavců ¤Různě: popis historické události (časová posloupnost, akce-reakce); popis důležitých bodů argumentace (nejdůležitější body->méně důležité); … ¨Provázanost/návaznost odstavců ¨Opakování klíčových slov ¤Snižuje pravděpodobnost toho, že píšete o nerelevantních věcech www.victoria.ac.nz Metodologická část ¨Být explicitní v detailech a procedurách ¨Popisuje využitá data, metody a odůvodnění jejich výběru ¨Zahrnuje ospravedlnění, vysvětlení a (někdy) příklady (pro ilustraci) ¨(Diskuse limitů použitých metod) ¨Často se opakující terminologie Pomůcka k analytické části ¨Zkuste si vytvořit ze svých zjištění přehled/tabulku/schéma ¤Zvyšuje to přehlednost ¤Lépe se to komentuje ¤Potvrdíte si tím, že jste zkoumali navzájem související věci ¤ Komentování dat ¨Nasměrování (která data komentuji) a/nebo naznačení přehledu ¨Zdůrazněná zjištění ¨Implikace ¨ ¨Úkoly: ¨Kde začíná komentář dat? ¨Co je úkolem věty 1 a 2? ¨Přiřaďte jednotlivé body vlevo ke komentáři. ¨ Swales, John M., and Feak, Christine B. 1994. Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. The University of Michigan Press, pp.157. Závěr seminární práce ¨Sumarizace otázek a odpovědí ¤Tak, aby bylo zřejmé zodpovězení položených otázek ¨Místo pro diskutování signifikance daného výzkumu ¨Implikace výzkumu (projeví se relevance tématu) ¤Policy implikace ¤Zpochybnění/posílení teorií ¤Vznesení širších historických otázek ¤Implikace pro další výzkum ¨ ¨ Závěr seminární práce 1.Výrok objasňující jak bylo dosaženo cíle práce 2.Diskuse implikací provedeného výzkumu 3.Některé nové informace, které dříve nezazněly 4.Krátký přehled hlavních bodů studie 5.Některá doporučení pro další výzkum 6.Limity studie 7.Srovnání s výsledky podobných studií 8.Citát sumarizující danou práci ¨ I.Jako obvykle, tento výzkum musí brát, při hodnocení svých zjištění, v potaz množství limitů… II.Výsledky naznačují, že pravděpodobnost povodní na tomto pobřeží signifikantně vzrostla. III.Stojí za to dále prozkoumat jiný aspekt tohoto výzkumu, a to důležitost jazyka pro úspěšnost žádostí imigrantů IV.Náš přehled třinácti studií stávek ve veřejné dopravě demonstruje, že vliv stávky na počet pasažérů, kteří využívají veřejné dopravy, variuje a může být jak dočasný, tak stálý. V.Tyto výsledky jsou konzistentní s dalšími podobnými studiemi, provedenými v jiných zemích (zdroje). VI.Tato studie jasně ilustruje nevýhody rodinného vlastnictví maloobchodního podniku. VII. ¨Co je v Závěru akceptovatelné? ¨Spojte ukázku s předchozím 6 2 5 1 7 4 Úkol 5 na Seminář 5 ¨Vypracování kompletní seminární práce vč. abstraktu ¨Obsah na základě doporučení z přednášek a seminářů ¨Rozsah 9-10 normostran (tzn. x1800 znaků) (bez titulní strany, obsahu, seznamu literatury, ale včetně poznámek pod čarou) ¨Jednotná bibliografie ¨Termíny pro odevzdání do 4.12., 23:59 hod. ¨Další seminář – pondělí 7.12., 8:00, U41 ¨