POL  575:  Politické  sdělení:  analytická  dílna   Vyučující:  Mgr.  Anna  Matušková,  Ph.D.   Kontakt:  matuskov@fss.muni.cz   Výuka  (sudé  týdny):  11.30  –  15.00   Učebny:  U  41  17.00  –  20.15     Forma  výuky:   přednášky,  semináře  s  odborníky  s  praxe,  interaktivní  forma  výuky     Výstupy  a  metody  hodnocení:     V  průběhu  kurzu  budou  studenti  muset  napsat  čtyři  analýzy  (jedna  analýza  je  10   bodů,  celkem  tedy  40  bodů)  a  připravit  závěrečný  skupinový  projekt  (40  bodů).  K   absolvování  kurzu  je  nutné  získat  48  z  80  bodů.   Analýzy   budou   zadávány   v  hodinách   a   termín   odevzdání   je   09.   listopadu   a     23.   listopad,  (tištěné).  Zároveň  dvě  analýzy  budou  sepsány,  jako  práce  v  hodině.   Skupinový   projekt   bude   zpracován   v  rámci   posledního   setkání   a   prezentován   v  hodině  –  z  tohoto  důvodů  je  bezpodmínečně  nutná  účast       Anotace:     Cílem   kurzu   je   podpořit   analytické   myšlení   a   schopnost   pracovat   s   různými   podklady   a   být   schopen   v   krátkém   časovém   úseku,   tato   data   zpracovat.   Po   absolvování  kurzu  bude  student  schopný  se  velmi  dobře  orientovat,  jak  v  písemných   materiálech,   tak   vizuálních   či   audiovizuálních.   Získané   informace   podpoří   schopnosti  studentů  samostatně  vyhodnocovat  materiály  a  zdroje  pro  další  analýzu   a  na  základě  toho  poskytnout  jasnou  analýzu  zkoumané  problematiky.   Kurz  je  koncipovaný  ve  formě  přednášek  a  praktických  workshopů,  kdy  se  postupně   budou   rozebírat   sdělení   –   teoreticky   a   postupně   se   budeme   soustředit   na   jeho   vizuální,  auditivní  i  audiovizuální  podobu.  Kurz  se  zaměří  tedy,  jak  na  obsahovou   analýzu  tak  i  na  zkoumání  formy  sdělení.  Cílem  je  testovat,  na  koho  je  sdělení  cíleno,   jaký   je   jeho   hlavní   obsah   a   jak   se   s  ním   pracuje.   Pozornost   budeme   soustředit   nejenom  na  obsah,  ale  i  na  formu  a  způsoby,  jak  jsou  sdělení  prezentována.     Výuka     1.  setkání  28.  října,  Státní  svátek       2.  setkání  12.  října,  Představení  sylabu  a  obsahu  celého  kurzu,  představení  formy   výuky,  rozdělení  studentů  do  pracovních  skupin.     Volební  průzkumy  I.  –  jak  jim  rozumět,  jak  s  nimi  pracovat.  Jak  zadávat  data  do   průzkumů.  Lektorka  Mgr  et.  Mgr  Paulina  Tabery  –  Sociologický  ústav  AV  ČR  (TBC)   Volební  průzkumy  II.  –  prakticky  orientovaná  hodina,  jak  zadat  výzkum,  jak  klást   správné  dotazy,  jak  připravit  fokus  group?     3.  setkání  26.  října,     Politické   sdělení   I.   –   jak   analyzovat   politická   sdělení   a   obsah,   programatika   a   ideologický   rozměr,   obsah   vs.   forma.   V  rámci   hodiny   budou   analyzovány   volební   programy  a  jejich  hlavní  sdělení.     Politické   sdělení   II.   –   prakticky   orientovaná   hodina,   jak   napsat   program,   programové  body  a  jak  formulovat  sdělení   Písemné  zadání  v  hodině,  termín  odevzdání  23.  listopadu.     4.  setkání  09.  listopadu  Archetypy  a  jejich  role  v  politice  I.  –  jak  voliči  vnímají   politiky  a  značky?  Jak  pracovat  se  značkou  v  politice,  jak  jim  rozumět?  Lektor  Mgr.   Tomáš  Hrivnák,  Idealisti  (TBC)   První  pracovní  zadání  (analytický  text),  rozsah  jedna  NS,  termín  odevzdání  14.  října   (vytištěné,  odevzdané  v  hodině)   Archetypy   a   jejich   role   v  politice   II.   –   prakticky   orientovaná   hodina,   analýza   současných  lídrů   Odevzdání  písemného  zadání.  Druhé  pracovní  zadání,  rozsah  2NS,  termín  odevzdání   23.  listopadu  (opět  vytištěné)         5.  setkání  23.  listopadu,  Texty  a  jejich  analýza  –  víme,  co  čteme?  Jak  pracovat   s  texty,  jak  číst  informace?  Jak  sepsat  krátké  sdělení?  (worskhop  bude  v  angličtině  –   profesor  Kenneth  Maly  University  of  Wisconsin)   Součástí   hodiny   bude   napsání   dvou   krátkých   analytických   textů,   odevzdání   textu   z  minulé  hodiny     6.   setkání   7.   prosince   Analýza   vizuální   komunikačních   strategií   –   jakou   roli   hrají  obrázky,  grafiky,  jak  sledovat  a  zkoumat  televizní  debaty,     Závěrečný   pracovní   workshop.   Studenti   budou   pracovat   v  rámci   svých   týmu   na   závěrečné   analýze   (textu,   videa   či   vizuálního   materiálu).   Svoji   analýzu   budou  prezentovat  kolegům.