1 PSY 227 „Praktikum raného vývoje“ Název předmětu: Praktikum raného vývoje Garant předmětu: doc. PhDr. Šárka Portešová, PhD. Vyučující předmětu: Mgr. Eva Pavlíková (epavliko@gmail.com) Typ studia: Bc. (jednooborové i dvouoborové) Typ předmětu: ECTS B - povinně volitelný Semestr konání: podzimní semestr Rozložení hodin: přednášky/semináře 1/1 Způsob ukončení: klasifikovaný zápočet Počet kreditů: 4 Pondělí 11:30 až 13:00, učebna U33 (Předmět je vhodný po absolvování PSY 105 Obecná psychologie a PSY 103 Vývojová psychologie I., případně PSY 104 Vývojová psychologie II.) Anotace: Prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje vědomosti PSY 104 (Vývojová psychologie II) o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 5 let. Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS: zvyšování kvalifikace a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o klienty dětského koutku, pomoc při zajišťování programu pro děti v rámci různých akcí DětKa, pomoc při hledání odborné intervence v případě potřeby ze strany rodičů. V širším smyslu by frekventanti měli získat prakticky využitelné odborné znalosti a dovednosti psychologické pomoci, která je orientovaná na rodiny v době vývoje jejich malých dětí. Aplikační možnosti1 : Získané poznatky mohou studenti uplatnit: (1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např. - mateřská a rodinná centra, zájmové kluby rodičů, - střediska volného času - azylové domy pro matky s dětmi, - cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi) - občanská sdružení a neziskové organizace s příslušným zaměřením, - stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – pravděpodobně po doplnění další požadované kvalifikace) (2) magisterští absolventi: - viz bakalářští absolventi - specializovaní psychologičtí poradci pro toto věkové období – tzv. dětští psychologové, 1 S vědomím genderové nekorektnosti uvádím označení profesí pouze v mužském tvaru. Za hlavní považuji informace a stručnost. 2 poradci rané péče, dětští kliničtí psychologové (po doplnění další potřebné kvalifikace a splnění praxe ve zdravotnictví) Výstupem je klasifikovaný zápočet, podmínkou pro jeho získání je: 1. aktivní spolupráce s Dětským koutkem na FSS (dobrovolnické hlídání dětí, praktická a organizační pomoc při akcích Dětského koutku) 2. aktivní práce v seminářích: zajištění příslušného názorného a autentického materiálu: dětská kresba, informace z rozhovoru o výchově dítěte raného věku, kazuistika dítěte apod. 3. odevzdání odborně vyhovující seminární práce zaměřené na předem zvolené a zkonzultované téma 4. 80% účast na lekcích 5. prokázání vědomostí a praktických dovedností v testu či kolokviu Příklady témat seminárních prací: Témata níže uvedená jsou pro inspiraci. Studující mohou samozřejmě přijít s vlastním návrhem – doporučuji však předem konzultovat. Rodičovství a výchova dětí raného věku v různých kulturách. Psychologické aspekty dětské vyměšovací hygieny (bezplenková komunikační metoda; udržování vyměšovací čistoty u batolat – učení nebo zrání?...) Kritická analýza vybraného programu rodičovského vzdělávání o výchově dětí (Respektovat a být respektován, Kurs efektivního rodičovství, Škola lásky v rodině, Laskavé rodičovství, Nevýchova… ideálně na základě vlastní zkušenosti s absolvováním příslušného programu) Rané intervenční programy (Early Intervention). Dětské teorie světa okolo nás. (např. Odkud se bere déšť, Jak přicházejí na svět mimina…) – seminární práce založená na vlastním malém výzkumu (N=1 stačí) - možno zpracovat ve dvojici Současné výzkumy kojeneckého a batolecího vývoje (např. vývoj lokomoce - Esther Stillman Thelen, Karen Adolph – New York University, Rachel Keen – Univ. of Masachusets(Virginia), Andrea Aguiar- Univ of Waterloo, Canada, Karen Wynn – Yale University, Amanda Woodward – Univ of Chicag, Andrew Meltzoff – Univ of Washington…) - možno zpracovat ve dvojici Souvislosti attachmentu a jeho poruch (komplexní vývojové trauma, reaktivní porucha příchylnosti2 …) Psychické perinatální trauma novorozence – mýtus nebo etologická nevyhnutelnost? Alternativou ke klasické seminární práci je: Zpracování kvalitního hesla z okruhu psychologie raného vývoje do Wikipedie3 (kvalitní heslo je založené na kvalitních recenzovaných odborných zdrojích, zdroje jsou uvedeny a heslo případně obsahuje propojení na související hesla a odkazy na kvalitní související webové stránky) - možno zpracovat ve dvojici Téma seminární práce si studenky/studenti přihlásí v příslušné agendě ISu od 21. 9. do 12. 10. 2015 (balík PSY227 Témata seminárních prací 2015). 2 RAD – reactive attachment disorder 3 Projekt Studenti píší Wikipedii https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Studenti_p%C3%AD%C5%A1%C3%AD_Wikipedii 3 Témata a jejich specifikaci doporučuji konzultovat. Zpracování zvoleného tématu by mělo splňovat základní standardy pro odbornou práci a vycházet přednostně z odborných zdrojů (monografie, výzkumné studie z recenzovaných odborných časopisů). Termín odevzdání seminárních prací: do neděle 22. 11. 2015 Rozsah práce: min 4 normostrany, max 5 normostran čistého textu, tj. 7200 – 9000 znaků (nepočítá se titulní strana, seznam použitých zdrojů a případný obsah) Forma odevzdání seminární práce: POUZE v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 227. Formální náležitosti zápočtové práce:  normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce  doporučený font: Times New Roman, velikost 12  formát elektronického textu *.doc(x), *.rtf, *.txt, odpovídající formáty v OpenOffice (LibreOffice). NE *.pdf  citační pravidla dle Americké psychologické asociace - příklad třeba zde: http://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?sekce=1 http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js10/metodika/web/ebook_citace.html (záložka Nejčastěji užívané styly → APA style) Odevzdání hesla do Wikipedie – prosím zaslat odkaz mailem: epavliko@gmail.com Klasifikační schéma: Se odvíjí od celkového přístupu v následujících kategoriích, celkový bodový zisk a jemu odpovídající známka – viz tabulka vedle. Max body Min body aktivní účast na lekcích a docházka 5 3 Dobrovolnictví v DĚTKO 5 0 Seminární úkol 10 5 Prověření znalostí 10 5 Přestože klasifikace kursu je dána součtem více výstupů, je nutné splnit všechny podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu (viz výše). Literatura k testu/kolokviu: Cíbochová, R. (2004). Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi, 2004 (6), 291-297. Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80-247-0399-8 Papoušek P.(1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995 (5), 3-10. (elektronická kopie článku je ve studijních materiálech) Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169- 960-8. Svoboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISBN 9788073675660. (text příslušné kapitoly je ve studijních materiálech) Úkoly: klasifikace Počet bodů A 26 – 30 B 21 – 25 C 16 – 20 D 14 – 19 E 10 – 13 F 9 a méně 4 1. Zajistit Kresbu dítěte ve věku 2-5 let, ideálně osobně být u jejího vzniku. Pokud nemáte možnost dítě vidět, získejte aspoň kresbu s informacemi, zda je dítě chlapec/dívka a kolik mu bylo v době vzniku obrázku let - s přesností na měsíce (např. 4roky, 3 měsíce) (bude potřeba 9. 11. 2015) 2. Zjistit u rodičů, příbuzných, přátel s malými dětmi, co považovali (aktuálně považují) za nejtěžší ve výchově svých dětí raného věku (0 – 5 let) (bude potřeba 14. 12. 2015) pokud nemáte ve svém okolí zdroj autentických informací, lze se hledat i v internetových diskusních fórech, např. http://www.rodina.cz/nazor16482001.htm nebo takové téma sami někde založit) Shrnutí důležitých termínů: Datum událost do 12. 10. 2015 vč. zadat téma seminární práce (balík PSY 227 Témata seminárek 2015) nebo navrhnout a zkonzultovat téma vlastní 28. 9. 2015 státní svátek 16. 11. 2015 výuka se nekoná – samostudium do 29. 11. 2015 vč. odevzdat seminární práci (elektronicky do odevzdávárny) nebo odkaz na heslo do wikipedie emailem: epavliko@gmail.com 30. 11. 2015 burza znalostí (test/kolokvium), reflexe seminárních úkolů Termíny, úkoly a jejich připomínky obsahuje i následující volně přístupný Google Kalendář: https://www.google.com/calendar/embed?src=3eg9cc5mfca28k4g44gek5ujb8%40group.calen dar.google.com&ctz=Europe/Prague Časový rozvrh a obsah kursu: Jednotlivé lekce půjdou po sobě přibližně v tomto pořadí, ale může nastat změna. Náplň kursu se bude odvíjet dle aktuální situace – pokud se naskytne možnost demonstrovat nějakou problematiku na konkrétním příkladu či živém modelu, dám jí přednost. Něco zažít bývá zpravidla lepší než x-krát číst či slyšet . Lekce datum téma 1. 21. 09. 2015 ÚVOD, PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ 28. 09. 2015 státní svátek 2. 05. 10. 2015 KOJENECKÉ OBDOBÍ 3. 12. 10. 2015 BATOLECÍ OBDOBÍ (zadat úkol: Opatřit si kresbu dítěte 2-5 let) 4. 19. 10. 2015 MASÁŽ KOJENCŮ A BATOLAT 5. 26. 10. 2015 PSYCHOLOGICKÉ VÝVOJOVÉ ŠKÁLY (BSID II) 6. 02. 11. 2015 VÝVOJOVÉ VAROVNÉ SIGNÁLY V RANÉM VĚKU 7. 09. 11. 2015 JEMNÁ MOTORIKA, ŘEČ (práce s kresbou dítěte), zadat úkol „Těžkosti ve výchově dítěte raného věku“ 8. 16. 11. 2015 výuka bude nahrazena samostudiem 9. 23. 11. 2015 HRA A PŘÍBĚH V ŽIVOTĚ DÍTĚTE 5 10. 30. 11. 2015 burza (=výměna) znalostí a dovedností v raném vývoji  11. 07. 12. 2015 RANÁ PÉČE, RANĚ INTERVENČNÍ PROGRAMY (připomenout úkol „Těžkosti ve výchově dítěte raného věku“) 12. 14. 12. 2015 MAGICKÉ ROKY A VÝCHOVA (práce s informacemi o výchově) Specifikace jednotlivých témat: Z níže uvedených bodů nebude odpřednášeno vše, je uveden širší kontext problematiky včetně literatury pro případnou pozdější profesní potřebu. PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ prenatální vývoj, prenatální psychologie prenatální učení (BabyPlus® aj.) – kritický pohled psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…) porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…), porodní trauma (Je porod pro dítě trauma? Je porod pro matku trauma?) perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, laktační poradkyně perinatální trauma – novorozence i rodičky Informační zdroje Coudrisovi M. a R. (1997). Hovory s nenarozeným dítětem (duchovní průvodce uvědomělým těhotenstvím). Praha: Práh, 211s., ISBN 80-85809-68-0. (výpověď ženy o duchovním spojení s nenarozeným dítětem – autentické či fikce?) Goer, H. (1999). Průvodce přemýšlivé ženy na cestě k lepšímu porodu. Praha: One Woman Press, 549 s., ISBN 80-86356-12- 2. Klaus, M. H., Kennell, J. H., Klaus, P. H. (2004). Porod s dulou. Praha: One Woman Press, 277 s., ISBN 80-86356-34-5. LeBoyer, F. (1991). Porod bez násilia. Martin: Osveta, ISBN 80-217-0276-1 Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Pyramida. Nilsson, L, Hamberger, L.(1996). Tajemství života. Praha: Svojtka&Vašut, ISBN 80-7180-025-2 (fotografie prenatálního vývoje) Odent, M. (1995). Znovuzrozený porod. Praha: Argo, ISBN 80-85794-05-2. Odent, M. (2013). Přirozené funkce orgasmů při milování, porodu a kojení. Praha: Maitrea. Papoušek P. (1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995/5, str. 3-10 (kopie ve studijních materiálech). Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169-960-8. Rachana, S. (2013). Lotosový porod bez přestřižení pupečníku. Brno: Tvořivá škola. Simkinová, P. (2000). Partner u porodu. Praha: Argo, 245 s., ISBN 80-7203-308-5. Stadelman, I. (2000). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press, 584 s., ISBN 80-86356-04-3. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I., Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-317-2. Verny, T., Kelly,J. (1993). Tajomný život dieťaťa pred narodením. Bratislava: SPN, ISBN 80-08-02055-5. http://www.babyplus.cz (http://www.babyplus.com) http://www.isppm.de http://www.birthpsychology.com http://www.prenatalnipsychologie.cz/ (v červnu 2013 vzniklo občanské sdružení Asociace prenatální psychologie) KOJENECKÉ OBDOBÍ motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace) kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky) metoda Alpha nursing 6 problémy ve vývoji kojence (nadměrný pláč, poruchy biorytmicky, opožďování/poruchy PM vývoje) specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě Informační zdroje: Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80- 247-0399-8. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo, ISBN: 80-7203-380-8. Fořt, P. (2008). Aby dětem lépe chutnalo. Současná výživa pro kojence, batolata a děti předškolního věku. Praha: Ikar, 239 s., ISBN 978-80-249-1047-5 Hofhanzlová, J. (2002). Polévky a kašičky pro nejmenší. Čestlice: Nakladatelství Pavla Momčilová, 92 s., ISBN 80-85936- 30-5. Hofhanzlová, J. (2002). Zdraví pro ženu a dítě přírodními prostředky. Praha: Alternativa, 223 s., ISBN 80-85993-67-8. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7. Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG, 207 s., 1. Vyd., ISBN 80-7263-357- 0. Koch, J. (1995). Výchova kojence v rodině. Praha: Brána, ISBN 80-85946-01-7. Leachová, P. (1995). Dítě a já. Praha: Cesty, ISBN 80-7181-033-9. Orenstein, J. (2000). 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem. Praha: Portál, ISBN 80-7178-688-8. Ostertágová, D. (2002). Receptář zdravé výživy pro kojence a děti. Praha: Nakladatelství Motýl, 2. vyd.,190 s., ISBN 80- 88775-96-5. Piaget, J.; Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál, ISBN 80-7178-146-0. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2003). Narodilo se s problémy a co bude dál. Praha: Grada, 1. vyd., ISBN 80-247-0398-X. Solter, A. (2015). Moudrost raného dětství: proč důvěřovat miminkům a batolatům a učit se péči o ně od nich samotných. (1. vyd., 292 s.) Praha: Triton. Strnadelová, V.; Zerzán, J. (2007). Radost ze zdravých dětí. Preventivní i léčebná strava pro celou rodinu. Olomouc: Anag, 346s., ISBN 978-80-7263-419-4. Temelie, B. (2005). Výživa podle pěti elementů pro matku a dítě. Bratislava: Eugenika, 245 s., ISBN 80-89227-05-8. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě KOJENEC. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. www.kojeni.cz (Laktační liga – seznam poradkyň pro kojení) www.nedoklubko.cz (občanské sdružení – informace a psychosociální pomoc pro rodiče předčasně narozených dětí) http://babyklokanci.blogspot.com/ (sdružení podporující rodiny, jejichž dítě se narodilo příliš brzy nebo je nemocné) www.aperio.cz (Občanské sdružení – společnost pro zdravé rodičovství) BATOLECÍ OBDOBÍ vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči… vývojový účel batolecího negativismu stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky nejčastější poruchy vývoje (vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje) časné projevy hyperaktivity či LMD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové) Informační zdroje: Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Hanšpachová, J.(1997). Hry pro maminky s dětmi. Praha: Portál, ISBN 80-7178-896-1. Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Pavlišová, P. (2007). Kognitivní vývoj batolete a možnosti jeho ovlivnění, VOX PEDIATRIAE, 7(5). Odborný časopis vydavatel Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost, MEDIX, ISSN 1213 – 2241. Solter, A. (2015). Moudrost raného dětství: proč důvěřovat miminkům a batolatům a učit se péči o ně od nich samotných. (1. vyd., 292 s.) Praha: Triton. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě BATOLE. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. MASÁŽ KOJENCŮ A BATOLAT Masáž je druh dotekové stimulace. Taktilní kontakt „kůže na kůži“ je pro děti velmi přirozený a má relaxační i terapeutický efekt. Zážitek na sobě je nejlepší, ale mnozí by jej mohli vnímat 7 jako příliš intimní, takže si pustíme DVD a prakticky vyzkoušíme pouze masáž hlavy (obličeje). Jednou z mála kontraindikací masáže je, že ji dítě netoleruje a není mu nepříjemná. Jinak je zpravidla vhodná jak pro děti zdravé, tak pro nemocné či handicapované. úleva pro děti po komplikovaném porodu (poporodní trauma) prohloubení vazby mezi rodičem a dítětem uklidnění a uvolnění při napětí zlepšení zdravotního stavu (neklid, nespavost, ekzémy, imunita) zlepšení usínání a zkvalitnění spánku podpora zažívání (včetně příznivého ovlivnění bolestivých stavů s větry) podpora správného pohybového vývoje (zpevnění svalů, zlepšení koordinace pohybů) stimulace spojení mezi mozkem a periferními částmi těla, aktivace obou mozkových hemisfér různé přístupy k dětské masáži Informační zdroje: Auckettová, A. D. (1992). Masáže kojenců. Praha: Jan Kazelsberger, 78s., ISBN 80-85387-07-7 Cline, K. (1990). Čínská masáž pro kojence a děti. 1. Vyd. Praha: Pragma, 150s., ISBN 978-80-7349-056-0. Finando, D. (2009). Léčba dětí masáží. Olomouc: Fontána, 232s., ISBN 978-80-7336-526-4. Guzmán. G. (2009). Masáže nastávajících maminek a miminek. Brno: Computer Press Hašplová, J. (1999). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 101 s., ISBN 80-7178-495-8. Hašplová, J. (2009). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 7.vyd. 120s., ISBN 978-80-7367-652-0. Heath, A. & Bainbridge, N.(2004). Baby Massage: The Calming Power of Touch. 2nd Ed. London: A Dorling Kindersley book, 97s. ISBN 1 4053 0434 0. Kavanach, W. (2008). Něžné doteky – masáž a reflexologie kojenců a dětí. 111s., ISBN 978-80-7263-453-8. Rehm - Schweppeová, R.; Graboschová, S. (2010). Masáž děťátka – shiatsu pro děti. Praha: Ikar, 94s., ISBN978-80-249- 1369-8. Walker, P.(1996). Dětská masáž. Praha: Svojtka&Vašut, 94s., ISBN 80-7180-112-7. VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – možnosti psychologického posouzení aktuálního stavu XXXXXXXXXXXXXXXXXXX vývoje dítěte Historie: Gesellova vývojová škála Baily Scales of Infant Development (BSID II) – ukázka Informační zdroje: Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Svoboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISBN 9788073675660. (text příslušné kapitoly je ve studijních materiálech). VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo/hyperaktivita, problémy se spánkem Prosté vývojové opoždění Možné časné známky neurovývojových poruch Alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“ Dílčí urychlení vývoje, nadané děti (viz PSY 514 – Psychologie nadaných dětí, doc. Portešová) Informační zdroje: Gravillon, I. (2003). Spánek malých dětí. Praha: Portál. 112s., ISBN 978-80-7367-494-6. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál, str. 108 – 121, ISBN:80-7367-052-6 8 Kast-Zahn, A., Morgenroth, H. (2008). Každé dítě může dobře spát. Brno: Computer Press, 160s., ISBN: 978-80-251-2063-7. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Vasilovčík-Šustová, T. (2008). Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 137s., ISBN 978-80-247-2336-5 Důležitá kapitola. V této oblasti mnoha psychologům v praxi chybí potřebné informace. Je většinou nereálné, stanovit diagnózu na základě jednorázového vyšetření dítěte raného věku. Mnohá symptomatologie podle posledních poznatků může mít i mikrobiologický či imunologický podtext, což bohužel nezohledňují ani mnozí dětští lékaři. Vzhledem k malému počtu psychologických specialistů na raný věk a jeho odchylky se na vyšetření čeká mnoho měsíců a dítěti tak utíká cenný čas pro začátek vhodné intervence. Shrnující a komplexní literatury není mnoho. HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní hra dospělého s dítětem profese herního specialisty (viz studium sociální pedagogiky v Olomouci) Informační zdroje: Benešová, M. (2005). Projekt Dětský herní specialista ve Speciální škole při Dětské nemocnici FN Brno. In Sport ve vědě věda ve sportu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2005. ISBN 80-210-3633-8, pp. 15-95. 17. 2. 2005, Brno. Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha, Odeon Rostohar, M. (1939). Psychologická podstata dětské hry. Psychologie - časopis., 5(1), 24-29. Slade, A.; Wolf, D. P. (1999). Children at play: clinical and developmental approaches to meaning and representation. 1st pub., New York: Oxford University Press, 313s. ISBN 0195044142. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Valenta, M . (2001). Herní specialista. Olomouc: UP, ISBN 80-244-0345-5. http://www.klicek.org/playwork/index.html POHÁDKY, PŘÍBĚHY A MEDIA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE Funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách? Funkce relaxační a psychoterapeutická Čtení na dobrou noc Vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů Informační zdroje: Badegruber, B., Pirkl, F. (2000). Příběhy pomáhají s problémy. Praha, Portál, 2.vyd., ISBN: 80-71784-16-8. Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství lidové noviny, ISBN 80-7106-290-1. Cenková, T. (2012). Psychologem svým dětem. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3587-0 Franz, M., von (1998). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, ISBN 80-7178-260-2. Műllerová, E.(1998). Příběhy z měsíční houpačky. Praha: Portál, ISBN 80-7178-601-2. Ortnerová, G. (1995). Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-243-1. Ortnerová, G. (1999). Pohádky radí školákům. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-900-2. Peseschkian, N. (1996). Kupec a papoušek. Praha: Cesta, ISBN 80-85319-60-8. http://www.celeceskoctedetem.cz/ http://www.bibliohelp.cz/knihy/pohadkoterapie JEMNÁ MOTORIKA A ŘEČ Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování Modelování a další manuální činnosti Souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti Informační zdroje: Caseová, C., Dalleyová, T.(1995). Arteterapie s dětmi. Praha: Portál. (dobře pojednán vývoj dětské kresby) Čermák, R. (1946). Dětské kresby. Brno: Nakl. Karel Dittrich, 11 s. Davido, R.(2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 208s., ISBN:978-80-7367-415-1. Einonová, D. (2002). Naše dítě - rozvoj tvořivosti. Praha: Fragment. ISBN 80-7200-614-2. 9 Einonová, D. (2001). Naše dítě - rozvoj osobnosti. Praha: Fragment, ISBN 80-7200-518-9. Gibson, R.; Barlowová, A.; Tyletová, J. (2004). Učíme se malovat prstovými barvami. Fragment: Praha, ISBN 80-7200-883- 8. Kucharská, Anna (autor kapitoly) (2002): Kresebné diagnostické metody. [Diagnostic drawing methods]. In: Diagnostika. Pedagogicko - psychologické poradenství II., 1. vyd., Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2002, s. 56-93, ISBN: 80-7290-101-X, monografie Mlčák, Z.(1996). Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum, 25 s. Moje první knížka – hračky z plastelíny (1997). Praha: Svojtka a Vašut, ISBN 80-7180-303-0. Ondrůjová, L. (1930). Dětská kresba. Brno. Pelló, B. (1999). Malý výtvarník – to jsem udělal sám. (pro děti od 4 let). Praha: Svojtka&Co., ISBN80-7237-131-2. Peterson, L. W.; Hardin, M. E. (2002). Dítě v tísni. Příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 141 s. ISBN 80- 7524-237-0. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Švancara, J. a kol.(1971). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum , str. 178 – 194. Švancarová, L.(1976). Longitudinální zkoumání vývoje zobrazovacích schopností. Československá psychologie, 20(4), 319- 329. Uždil, J. (1980). Ćáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 3. vyd. Uždil, J., Šašinková, E. (1980). Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: SPN. RANÁ PÉČE A MOŽNOSTI ODBORNÉ RANÉ INTERVENCE raná péče psycholog a raná intervence programy rané intervence (Portage…) HostHome Start ČR… Informační zdroje: Pavlíková, E., Honzárková, B. (2010). Sociální služby pro rodiny s malými dětmi se specifickými potřebami. Sociální práce/Sociálna práca, 10 (3), 132-142, ISSN 1213-6204. http://www.ranapece.cz/ http://www.rana-pece.cz/ http://www.dorea.cz/ http://www.hostcz.org/o-nas MAGICKÉ ROKY A NEJČASTĚJŠÍ VÝCHOVNÉ PROBLÉMY Převážně diskusní lekce zamyšlení a diskuse nad výchovou a jejími cíli, výsledky výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol empirické výchovné „zásady“ snadno versus obtížně vychovatelné děti ideální rodič (vychovatel) Informační zdroje: Aldort, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, ISBN 978-80-7252-287-3. Cloud, H., Towsend, J. (2007). Děti a hranice. Praha: Návrat domů, ISBN 80-7255-075-6. Covey, S. (2009). 7 návyků šťastných dětí. Praha: FranklinCovey Czech, ISBN 978-80-254-5752-8. Dinkmeyer, D; Boučková, B; McKay, G. D. (2008) Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha: Portál, 2008. 141 s., 2.vyd. ISBN 9788073674458. Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dreikurs, R., Grey, L. (1997). Logické dôsledky. Nové Zámky: Psychoprof, spol. s r. o., ISBN 80-967148-7-2. Drtilová, J.; Koukolník, F.(1994): Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1. Vydání. Fraibergová, S. H. (2002). Magické roky – jak pochopit a řešit problémy raného dětství. Praha: Triton, 260s., ISBN80-7254- 270-2. Hodgkinson, T.(2009). Líný rodič -lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství. Brno: Jota, 248s., ISBN 978-80-7217-665- 6. (počtení s vtipem a nadhledem ) Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2006). Respektovat a být respektován. Praha: Spirála, ISBN 978- 80-904030-0-0. Langmeier, J.; Balcar, K.; Špitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2., rozš. a přeprac. vyd. 10 Leman, K. (2010). Do pátku bude vaše dítě jiné. Praha: Návrat domů, 1. vyd. ISBN 978-80-7255-219-1. Leman, K. (2012). Jak vychovat děti a nepřijít o rozum. Praha: Návrat domů, 1. vyd. ISBN 978-80-7255-241-2. Matějček, Z.(1994). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1. vyd. Millerová, A. (2001). Dětství je drama. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Rheinwaldová, E.(1993). Rodičovství není pro každého. Praha: Motto, 1. vyd. Rogge, Jan - Uwe (1999). Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1. vyd. Šebek, M. (1990). Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN, 1. vyd. Wildová, R. (2010). Svoboda a hranice, láska a respekt. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN 978-80-7436-005-3. Winterhoff, M. (2012). Proč se z našich dětí stávají tyrani. Praha: Ikar, 1. vyd. http://www.rodina.cz/clanek4504.htm http://www.efektivnirodicovstvi.cz/ http://www.nasedite.cz/webmagazine/kategorie.asp?idk=486