PSY255: PSYCHOLOGIE INDIVIDUÁLNÍCH ROZDÍLŮ Anotace: Kurz psychologie individuálních rozdílů navazuje na poznatky psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. Tematicky sestává kurikulum ze čtyř bloků, které reflektují teoretické konstrukty současné psychologie osobnosti v sociálním kontextu: interpersonální osobnostní dispozice, emocionální dispozice, kognitivní dispozice a motivační dispozice. Součástí kursu je kritická reflexe historických metodologií diferenciální psychologie a psychologie individuálních rozdílů. Vyučující: Mgr. Jan Širůček, Ph.D. Harmonogram kurzu PSY255 v podzimním semestru 2015 Termín Datum Téma 1 22. 9. 2015 Úvod: Diferenciální psychologie a psychologie individuálních rozdílů 2 29. 9. 2015 Interpersonální dispozice I.: Extraverze 3 6. 10. 2015 Interpersonální dispozice II.: Interpersonální závislost 13. 10. 2015 Čtecí týden 4 20. 10. 2015 Kognitivní dispozice I.: Autoritářství a dogmatismus 5 27. 10. 2015 Kognitivní dispozice II.: Potřeba poznávání a potřeba kognitivního uzavření 6 3. 11. 2015 Kognitivní dispozice III.: Integrativní komplexita 7 10. 11. 2015 Integrace: kognitivní a interpersonální dispozice v perspektivě vývoje osobnosti 17. 11. 2015 Státní svátek 8 24. 11. 2015 Emoce a motivace: Tendence k prožívání studu a viny, citlivost vůči odmítnutí 9 1. 12. 2015 Motivační dispozice II.: Potřeba moci, narcismus a machiavelismus 10 8. 12. 2015 Motivační dispozice III.: Sensation seeking 11 15. 12. 2015 Reflexe: Metodologie psychologie individuálních rozdílů Podmínky ukončení kurzu: Seminární práce V průběhu kursu vypracují studující seminární práci ke zvolenému tématu danému sylabem nebo vyučujícím schválenému tématu mimo sylabus, avšak z okruhu povinné a doporučené literatury. Seminární práce bude zadána 6. 10. 2015 a odevzdána nejpozději 6. 1. 2016 do odevzdávárny předmětu v IS MU. Přijetí seminární práce vyučujícím je podmínkou přístupu ke zkoušce. Písemný úkol Písemný úkol bude zadán 24. 11. 2015 na začátku přednášky. Bude se jednat o krátké zadání, navazující na dosud probíraná témata. Časový limit pro vypracování bude 20 – 25 minut. Vypracování úkolu je podmínkou přístupu ke zkoušce. Zkouška Zkouška sestává z písemné a ústní části. Úspěšné splnění písemné části zkoušky je podmínkou přístupu k ústní části. Ústní část zkoušky může být doplněna diskusí nad seminární prací zpracovanou v průběhu semestru. Termíny jednotlivých částí zkoušky budou vypsány v průběhu semestru dle kapacitních možností počítačových učeben FSS MU. Zkoušku lze vykonat mimo zkouškové období pouze po dohodě s vyučujícím; akceptovatelným důvodem je zahraniční stáž. Ke zkoušce se studující přihlašují výhradně v Informačním systému Masarykovy univerzity. Hodnocení Seminární práce, písemný úkol a písemná i ústní část zkoušky jsou vždy hodnoceny na klasifikační stupnici (A – F) dle platného studijního řádu MU. Výsledné hodnocení předmětu zohledňuje všechny tyto výkony, a to s následujícími vahami: Seminární práce 25% Písemný úkol 15% Zkouška – písemná část 30% Zkouška – ústní část 30% Zadání seminární práce Seminární práce bude v tomto semestru zaměřena na hledání (hypotetických) vývojových faktorů, účinných při utváření těch osobnostních charakteristik, které jsou předmětem kursu, nebo případně popisovány v Handbook of Individual Differences in Social Behavior. Vyberte si tedy jednu charakteristiku/rys, a sepište text argumentující hypotézy o vývojových faktorech, které mohou daný rys utvářet či modifikovat v průběhu ontogeneze. Využívejte odbornou literaturu, zejména empirické studie, k podpoře svých hypotéz. Studijní materiály: Základním zdrojem pro absolvování předmětu je Handbook of Individual Differences in Social Behavior (Leary & Hoyle, 2009). Povinné jsou kapitoly uvedené níže u jednotlivých témat. Pročtení neuvedených kapitol vřele doporučuji coby rozšiřující literaturu. Další povinná literatura je uvedena níže. K tématu 1: Leary, R. M., Hoyle, R. H. (2009). Situations, Dispositions, and the Study of Social Behavior. In Leary, M.R. & Hoyle, R.H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 3 – 11). New York: The Guilford Press. Leary, R. M., Hoyle, R. H. (2009). Methods for the study of Individual differences in social behavior. In Leary, M.R. & Hoyle, R.H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 12 – 26). New York: The Guilford Press. K tématu 2: Wilt, J., Revelle, W. (2009) Extraversion. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 27 – 45). New York: The Guilford Press. Jung, C. G. (1996). Výbor z díla, svazek 1: Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Povinná je kapitola „Obecný popis typů“, str. 259 – 369. K tématu 3: Bornstein, R. F. (2009). Interpersonal dependency. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 82 – 92). New York: The Guilford Press. Lečbych, M. (2010). Rorschachovská škála orální závislosti ve výzkumu a klinické praxi. Československá psychologie, 5, LIV, s. 505-513. K tématu 4: Duckitt, J. (2009). Authoritarianism and dogmatism. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 298 – 318). New York: The Guilford Press. Adorno, T. W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D., & Sanford, N. (1950). The Authoritarian Personality. New York: Harper & Row. Höle, G. (1998). Fanatismus: Sklon k extrému a jeho psychologické souvislosti. Praha: Portál. Čermák, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti. Ždár nad Sázavou: Nakladatelství Fakta, v. o. s. Höle, G. (1998). Fanatismus: Sklon k extrému a jeho psychologické souvislosti. Praha: Portál. Zimbardo, P. G. (2005). Moc a zlo. Sociálně-psychologický pohled na svět. Praha: Moraviapress, a.s. K tématu 5: Kruglanski, A. W., & Fishman, S. (2009). The Need for Cognitive Closure. In M. R. Leary, & R. H. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 343 – 353). New York: The Guilford Press. Petty, R. E., Briñol, P., Loersch, C., McCaslin, M. (2009). The Need for Cognition. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 318 – 329). New York; London: GuilfordPress. K tématu 6: Suefeld, P. (2009). Integrative complexity. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 354 – 368). New York; London: GuilfordPress. K tématu 8: Tangney, J. P., Youman, K., Stuewig, J. (2009). Proneness to Shame and Proneness to Guilt. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 192 – 209). New York; London: GuilfordPress. Romero-Canyas, R., Anderson, V. T., Reddy, K. S., Downey, G. (2009). Rejection Sensitivity. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 466 – 479). New York; London: GuilfordPress. K tématu 9: Fodor, E. M. (2009). Power Motivation. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 426 – 440). New York; London: GuilfordPress. Jones, D. N., Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 192 – 209). New York; London: GuilfordPress. Rhodewalt, F., Peterson, B. (2009). Narcissism. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 547 – 560). New York; London: GuilfordPress. K tématu 10: Zuckermann, M. (2009). Sensation Seeking. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 455 – 465). New York; London: GuilfordPress.