Název studie O optimismu vysokoškoláků Autor posudku Petra Pickering Celkové hodnocení Oceňuji strukturu a přehlednost textu, který je psán dle zásad publikování v recenzovaných časopisech, i když úvodní část by mohla být nadepsána vhodněji. Líbí se mi, že se autor věnuje nahlížení zkoumaného jevu z více hledisek, o čemž svědčí počet hypotéz a množství forem dotazníků a je si vědom některých limitů svého výzkumu. Práce je inspirována prací Weinsteina (1980), který se zaměřil na zjištění míry optimistických odhadů budoucnosti u vysokoškoláků z Cook College (USA). V textu není zmíněno, proč byli jako zkoumané osoby vybráni VŠ studenti, a zda proběhl podobný výzkum i u jiných skupin obyvatelstva. Myslím, že by úvodní část měla být delší a již publikované výsledky v této oblasti by měly být popsány podrobněji. Výsledky dosažené na Cook College jsou zběžně diskutovány v závěru práce. Některé používané pojmy, např. optimismus, pesimismus, realistický náhled nejsou dle mého názoru dostatečně definovány. V úvodní části je uvedeno osm zahraničních citačních zdrojů. V seznamu literatury je jeden zdroj, který není uveden v textu (Asendorpf, Ostendorf 1998) a naopak v textu je jeden odkaz, který není v seznamu literatury (Scheier, Carver 1994). Způsob uvádění citací neodpovídá normě dle APA. Výzkumný záměr je poněkud nejednoznačně určen. [HKM1] Bylo cílem testovat dané hypotézy, srovnat české a americké studenty nebo zjistit, jestli existují signifikantní rozdíly u mužů a žen? Bylo vysloveno 6 hypotéz, které patrně kopírují práci Weinsteina, i když to není přímo uvedeno. Formulace hypotéz vychází zřejmě z doslovného překladu, což se odráží na jejich srozumitelnosti. [HKM2] Některé hypotézy slučují více tvrzení dohromady a obsahují budoucí čas, čemuž by se autoři měli vyhnout. Hypotézy 2-6 nejsou dostatečně teoreticky odůvodněné. [HKM3] Statistické metody byly dle mého názoru zvoleny vhodně. Statistická významnost byla testována pomocí t-testu a chí kvadrát testu a zpracována pomocí korelační analýzy. V této souvislosti by bylo vhodné, kdyby u jednotlivých proměnných bylo uvedeno o jaký typ proměnné se jedná - nominální, ordinální, intervalová nebo poměrová. Například osobní zkušenost bych zařadila mezi nominální proměnné, ale u těch zase nelze počítat korelační koeficient. Není zde uveden podrobnější popis statistických metod (např. jaký druh t-testu), v tom spatřuji velký nedostatek práce. Oceňuji, že autoři reflektují fakt, že získané výsledky vycházejí z malého souboru respondentů a mohly být významně ovlivněné samovýběrem. Komentář k výsledkům zkoumání hypotéz 2 – 6 je vzhledem k jejich obsáhlosti příliš stručný. [HKM4] Rozbor výsledků by měl být důkladnější zejména vzhledem k vysloveným hypotézám. Není zde jasně řečeno, zda se hypotézy potvrdily či nikoliv a co z toho plyne. Popis experimentu Weinsteina (1980) by bylo vhodnější umístit do úvodní části, místo do diskuse. Zajímavá je interpretace rozdílů mezi českými a americkými studenty, ale dle mého názoru nebyly vzaty v úvahu vlivy časového odstupu obou studií (americká studie je z roku 1980) a vliv pohlaví (charakteristiky (2-5) byly zjišťovány na Cook College pouze u studentek). [HKM5] Bylo by vhodné uvést, z jakých fakult jsou studenti, kteří dotazníky zodpověděli. [HKM6] Obecně ale považuji provedení srovnávací studii českých studentů s americkými za dobrý nápad. Silné stránky (za co chválit) Slabé stránky (náměty na zlepšení) § Zajímavé a aktuální téma, které si zaslouží pozornost.[HKM7] § Přehledné členění textu. § Vhodně zvolené statistické metody. § Oceňuji konstatování, že výsledky mohou být zkresleny vzhledem k malému výzkumnému souboru a možnému samovýběru respondentů. § Krátká úvodní část. § Nedostatečný popis statistických metod. § Nejednoznačné vymezení výzkumného záměru. § Stálo by za úvahu udělat grafické znázornění výsledků. § Nedostatečná diskuse.[HKM8] Otázky pro autora studie 1. Čím si vysvětlujete nízkou návratnost dotazníků, bylo by možné ji zvýšit? 2. Je použitý dotazník přesným překladem originálního (amerického) dotazníku? 3. Jakým směrem by mohl výzkum pokračovat? 4. Existuje studie s danou problematikou realizovaná v České republice? 5. V jakých oblastech je možné výsledky studie prakticky aplikovat?[HKM9] ________________________________ [HKM1]Přesně tak. [HKM2]Zde bych navrhovala Vaše tvrzení podpořit původní studií Weinsteina (1980), tj. uvést s jistotou, zda jde o překlad hypotéz či je autoři formulovali specificky pro tento výzkum. [HKM3]Ano. [HKM4]Souhlasím s Vámi. [HKM5]Dobrý postřeh. Interpretace rozdílů je hodně postavená na domněnkách autora, chybí podložení relevantními zdroji, [HKM6]Přesně tak, chybí bližší popisné statistiky o vzorku. [HKM7]Myslím, že by volba tématu a jeho přínosnost a aplikovatelnost mohla být podrobněji popsána. [HKM8]Souhlasím, chybí podrobnější zamyšlení nad limity studie. [HKM9]Děkuji za Vaši práci, Váš posudek hodnotím jako PŘIJATÝ.