Jak zkoumat rodinu? SAN104 Martin Kreidl, 29/9/2015 Přístup smíšeného výzkumu •Mixed-mode (MM) research: Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. –Záměrné použití více metod za účelem využití silných stránek každé z nich (KVANTI a KVALI). –Rámování v různých filozofických perspektivách –Za účelem „kontextuálního porozumění, více-úrovňové perspektivy a kulturních vlivů“ MM výzkum a výzkumný kruh •Společné: Kombinace induktivních a deduktivních postupů • •Odlišné? –Jedna osoba/tým vs. komunita vědců Tradice MM •Evaluační výzkum (pragmatismus) •Triangulace •P. F. Lazarsfeld: program analyzer + focused group interview –Komplementarita metod –Vývoj metod • •Ilustrace výsledků •Expanze výzkumu 2 ideální typy •Naplánovaný (fixed) •Vynořující se (emergent) • • •Je druhá metoda doplňkem, nebo mají stejný status? Typologie MM designů •Liší se podle oboru – viz Creswell & Clark •Co je první? (preliminary/follow-up) –Konvergentní (triangulace) –Design měřicích nástrojů –Vysvětlení korelací z kvanti výzkumu –Zobecnění z kvali studie –Transformativní –Paralelní? • Seminární práce ve skupinách •Pracujte podle zadání ve skupinách •Na nalezení odpovědí máte 10 minut •Jeden mnou zvolený člen skupiny prezentuje odpovědi Skupina A •Berk a spol (1992) replikují výsledky staršího experiment. Proč? S jakým výsledkem? •Jakým způsobem by mohl být tento experiment obohacen kvalitativní výzkumnou prací? Uvažujte o použití kvalitativních metod v designech, které Creswell a Clark nazývají –Konvergentní paralelní design (convergent paralel design) –Vysvětlující sekvenční design (explanatory sequential design) –Explorativní sekvenční design (exploratory sequential design) •Jaké důvody mohli Berk a spol. mít pro svůj zvolený postup? Byly paradigmatické/metodologické, nebo pragmatické? • Skupina B •Diekman a Englehardt (1999) používají kvazi-experimentální design ke studiu mezigeneračního přenosu rozvodu. Proč? S jakým výsledkem? •Jak byste mohli výsledky využít pro následný kvalitativní výzkum? Jaké otázky byste si kladli a jaká data sbírali pro jejich zodpovězení? •Který z designů smíšeného výzkumu (použijte klasifikaci podle Creswell a Clark) by se nejvíce hodil pro obohacení tohoto výzkumného pole? Proč? • SKUPINA C •Harding popisuje významy (kulturní rámce) pro sexuální, romantické a intimní vztahy mladých mužů z chudých čtvrtí. Jaké jsou? Jakou metodu Harding používá? •Jak by závěry Hardingova výzkumu mohly být využity v následném kvantitativním výzkumu? •Může z Hardingova výzkumu vyplývat nějaký závěr pro praktickou politiku? Může být posílen použitím kvantitativních dat? •