SAN263Komunita, umění, výzkum Přednášející: Eva Šlesingerová, Ph.D. a MgA. Kateřina Šedá Výuka probíhá každé liché úterý 15:15–18:30 v místnosti 35 výuka začíná 20. října a končí 12. ledna ECTS: 6 kreditů Kontakt: eslesi@fss.muni.cz Konzultační hodiny EŠ podzim 2015: středa 10 - 11 ……………………………………… Anotace: Cílem bakalářského kurzu Komunita, umění, výzkum je teoreticko-metodologický experiment. Konkrétně se jedná o experimentální výuku/setkávání a propojování perspektiv antropologie a umění. V prvních hodinách kurzu se studující seznámí s teoretickým konceptem komunity v sociálních vědách a budou diskutovat jeho rozmanité konkrétní podoby (etnické, biosociální, mediální/digitální, sportovní, apod.). V průběhu přednášek a seminářů a i v rámci účasti různých hostů se budeme zabývat možnostmi a limity terénního výzkumu v komunitě i možnostmi jeho prolínání s uměleckou tvorbou a sociální performancí. Ve druhé části kurzu se budeme věnovat konkrétním uměleckým projektům Kateřiny Šedé (zvláště potom projektu v Bedřichovicích). Cílem je aktivní účast a vědomé přesahování pole sociální vědy a pole umění, tvůrčí analýza vzájemných možností spolupráce i jejích limitů. Podmínky získání kreditů: 1) odevzdání dvou průběžných úkolů v termínu (20 bodů) _ neomluvené pozdní odevzdání = 0 bodů 2) účast na prvním workshopu 20. října, připravený 5ti minutový vstup na téma komunity (více informací emailem) (10 bodů) 3) odevzdání závěrečného eseje (30 bodů). Nahrajte do odevzdávány kurzu do 20. ledna 2016, rozsah 5-7 normostran. 4) závěrečná prezentace projektu (40 bodů) – povinné A: 100– 96 B: 95 - 90 C: 89 - 80 D: 79 – 70 E: 69 – 60 F: 59 – 0 struktura a časový rozvrh kurzu: 1., 2. a 3. _ 20. října Úvodní setkání/ Komunita a etnografie (EŠ)_ 1. workshop Klíčová slova: organizace, běh kurzu a podmínky získání kreditů, organizace debat a úkolů. Propojování antropologie a umění, sociální sítě, češství, bio-sociální komunity, digitální komunity, sítě, etnografie komunit Povinná četba: CASTELLS, M. 2004. Network Society. Massachusetts: Edward Elgar Publishing. 1.kapitola. JONES. 2012. Connecting Research with Communities through Performative Social Sciences. The Qualitative Report 2012 Volume 17, Review/Essay 18, 1-8. Doplňující literatura: TURNER, V. Liminality and Communities. Kapitola: The Theory of the Network Society Rose, N. Novas C. 2003. Biological Citizenship. In: Ong, A. and Collier, S. eds. Global Anthropology, Blackwell, 2003. KAC, E. 2007. Signs of Life. MIT. Introduction. Niedderer, K. and Roworth-Stokes, S. 2007. The Role and Use of Creative Practise in Research and its Contribution to Knowledge. ŠLESINGEROVÁ, Eva. 2006. Poetika a politika vzpomínání na češství. In: Marada,Radim (ed.). Etnická různost a občanská jednota. Brno : CDK, s. 143-165, 22 s. Sociologická řada. https://www.academia.edu/14553729/Poetika_a_politika_vzpom%C3%ADn%C3%A1n%C3%AD_na_%C4%8De%C5%A1stv% C3%AD_ 4. a 5. 3. listopadu_Umělecký výzkum, etnografie a umění_Digitální komunity a média (EŠ, Aleš Vlček, Michal Šimůnek) Klíčová slova: Co je to umělecký výzkum/Jak se dělá, jak ho dělat? (Etnografie participativního umění, sociální rozměr umění), etika uměleckého výzkumu, digitální etnografie, nové technologie, veřejná věda, online a offline komunita, nové dokumentářní žánry, reprezentace, dialogičnost, autenticita Povinná četba: McNIFF, S. 2007. Art-Based Research. https://www.moz.ac.at/files/pdf/fofoe/ff_abr.pdf REISS, J. 1999. From Margin to Center: The Spaces of Installation Art. London: The MIT Press. Chapter: Introduction. Doporučená četba: BOURDIEU, P. 1980. „The Production of Belief: contribution to an economy of symbolic goods.“ Media, Culture and Society 2: 261-293. FOSTER, H. 1996. The Artist as Etnographer? in The Return of the Real. Cambridge: The MIT Press. KERA, D. Art and Science Practices Between a Singular Performance and a Repeatable Experiment. SHOLLETE, G. 2015. „Hearts of Darkness: 1956, 2015, 2065.“ in L. Park (eds.) Traces in the Dark. Philadelphia: Institute of Contemporary Art. Sen o nekonečném dialogu a sdílení: digitální etnografie, interaktivní dokumentarismus a uživatelsky vytvářené obsahy COLLINS, Samuel, Gerald / DURINGTON, Matthew, Slover. 2015. Networked Anthropology. A Primer for Ethnographers. New York: Routledge. Projeďte si online časopis Ethnography Matters (http://ethnographymatters.net/): doporučuji následující texty: - http://ethnographymatters.net/blog/2015/06/29/sensory-postcards-using-mobile-media-for-digital-ethn ographies/ - Sérii příspěvků od Wendy Hsu: http://ethnographymatters.net/blog/author/imtenis/ - http://ethnographymatters.net/blog/2012/08/02/writing-live-fieldnotes-towards-a-more-open-ethnograp hy/ SANDERCOCK, Leonie a Giovanni ATTILI. Digital Ethnography as Planning Praxis: An Experiment with Film as Social Research, Community Engagement and Policy Dialogue. Planning Theory [online]. 2010,11(1): 23-45 [cit. 2015-10-06]. DOI: 10.1080/14649350903538012. ISSN 14649357. ???? FAVERO, P. (2014): Learning to look beyond the frame: reflections on the changing meaning of images in the age of digital media practices. Visual Studies, 29(2): 166–179 Online odkazy k proklikání: Routledge innovative ethnographies series. Dostupné na adrese: http://www.innovativeethnographies.net National Film Board of Canada – Interactive. Dostupné na adrese: https://www.nfb.ca/interactive/ Z odkazů na tomto webu doporučuji: http://fortmcmoney.com/en/#/fortmcmoney nebo např. http://holymountain.nfb.ca/#/holymountain MIT – Docubase / The open documentary lab. Dostupné na adrese: http://docubase.mit.edu/ Ø úkol 1._ do 1.listopadu odevzdejte do odevzdávárny 2-3 strany úvahy nad tématem antropologického (sociálně-vědního) výzkumu propojeného s uměním. Vyberte si jakýkoli konkrétní příklad a napište svoji teoreticko-metodologickou úvahu, reflexi možností propojení etnografie a umění. Zaměřte se na etiku, otázku vstupu do výzkumného pole a pozici/postavu výzkumníka. Tento úkol budeme diskutovat na hodině. 6. a 7. 24. listopadu_ Příklad: Fotbalové komunity a jejich etnografie (Dino Numerato) Klíčová slova: komunita, meta-komunita a transnacionální komunita, Nostalgie, autenticita, resistence, etnografie a digitální etnografie Povinná četba: KIERNAN, Annabel. 2015. “Exit, Voice and Loyalty: The Dislocation of Football Fan Communities.” Soccer & Society (August):1–16. DOI: 10.1080/14660970.2015.1067795 ROWE, D., A. RUDDOCK, and B. HUTCHINS. 2010. “Cultures of Complaint: Online Fan Message Boards and Networked Digital Media Sport Communities.” Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 16(3):298–315. Doporučená četba: HOGNESTAD, Hans K. 2012. “Split Loyalties: Football Is a Community Business.” Soccer & Society 13(3):377–91. MARTIN, Paul. 2007. “Football, Community and Cooperation: A Critical Analysis of Supporter Trusts in England.” Soccer & Society 8(4):636–53. ZAGNOLI, Patrizia, and Elena RADICCHI. 2010. “The Football-Fan Community as a Determinant Stakeholder in Value Co-Creation.” Sport in Society 13(10):1532–51. 8. a 9. 1. prosinec_ Kateřina Šedá workshop Povinná četba: ŠEDÁ, Kateřina. 2011. Od B DO Z Konverzační příručka. Bedřichovicko-anglická/B TO Z. Conversation Guide. Bedřichovician-English,ed. Aleš Palán, 1. vyd. Brno: Kateřina Šedá s laskavou podporou Tate Modern ŠEDÁ, Kateřina. Batežo ka mikilu zastávka ŠEDÁ, Kateřina. 2014. Bedřichovice nad Temží. Moravská galerie v Brně. ŠEDÁ, Kateřina. 2012. Monografie. Kateřina Šedá:Líšeň. ŠEDÁ, Kateřina. 2014. Od B do Z. Kateřina Šedá:Líšeň. 10. a 11. 15. prosinec_Kateřina Šedá workshop Ø úkol 2._ zpracovat jeden dům v Bronxu metodami uměleckého výzkumu. Zpracujte následující zadání: KŠ: úkol spočívá ve vytvoření nového průvodce netradiční formou (popíšu níže) a v navazující akci. Průvodce bude vytvořen takovým způsobem, že každý dům bude zpracovaný jinak - je to hodně náročná věc - jak časově, tak i jinak. Zde vysvětlení, aby to bylo srozumitelnější: „Našim cílem bude nyní vytvořit netradičního průvodce, který by novým způsobem přiblížil místo co nejširší veřejnosti. Současně bude cílem i podpora komunity, větší identifikace obyvatel s místem bydliště, vzbuzení zájmu o společné dílo. Vzhledem k tomu, že oblast je na první pohled pro návštěvníka vizuálně nezajímavá a pomocí jednoduché mapy nepřehledná, bylo nutné najít způsob, jak prostřednictvím průvodce představit lokalitu jako jedinečnou. Proto jsme se rozhodli zaměřit pozornost z celku na detail a zpracovat každý jednotlivý dům v této lokalitě jiným způsobem. Například jeden dům bude představen pomocí vyprávění obyvatel, druhý přes svoji historii, třetí přes faunu a floru a další přes zajímavý architektonický prvek. Spolupracovat bychom tak chtěli, kromě místních obyvatel, s historiky, botaniky, architekty, etnografy atd. Tímto způsobem vznikne zcela unikátní průvodce, který díky své formě smaže rozdíly mezi většinou a menšinou a návštěvník se zaměří na zcela jiné věci.“ (Kateřina Šedá, projekt Bronx) Zpracujte jedem dům z těchto ulic: Příční, Stará, Kornerova, Soudní, Ponávka, Cejl, Vranovská, Příkop, Bratislavská, Spolková, Hvězdová, Francouzská, Černopolní, Přádlácká 12. a 13. 12.leden_Workshop_ Projekty (EŠ + KŠ)