Neprošlo korekturou ! Reklama v současné společnosti Prezentační soubor 2014 doc. Mgr. Peter Stoličný, AtD. i SLOVO Ona magická schopnost která člověka odděluje od jiných savců, (v dobrém i zlém) Slovem můžeme sdílet minulost, komentovat současnost a připravovat se na budoucnost. Slovem můžeme poděkovat, vyznat lásku, přesvědčovat a vyvolat pocity blaha. Slovo může být nástrojem dobra. Slovem můžeme oklamat, pobouřit, vyzvat k násilí, vyvolat hnus, pomlouvat a jitřit city, slovo může být nástrojem zla. Slovo v reklamě je slovo jedním z nej důležitějších komunikačních nástrojů. Pro r stručnost tomu říkejme (i když nepřesně) REKLAMNÍ TEXT Dobrý reklamní text musí prodávat. Je to to jediné? Dobrý reklamní text musí vytvářet dobré povědomí o výrobku, o službě, o firmě A to je všechno? Dobrý reklamní text musí být estetický, etický, může dokonce být uměleckým dílem. Dostáváme se na tenký led. Je reklama uměním? Je reklama uměním? Ano i ne. Obraz může být mazanicí hloupého amatéra, snoba, který se snaží, ovšem marně, o uměleckou tvorbu a ani náznakem nedosáhne na Mánesa, Alše, Slavíčka, Svolinského nebo Čapka. Navíc k tomu přidejme subjektivní přístup. Zahradní sádrový trpaslík může být opovržení hodný kýč, pro někoho je však zdrojem vrcholného estetického prožitku, který jej povznáší, vytváří nepopsatelné „příjemno". Tedy i ten trpaslík je pro někoho uměním. Nej silnější umělecký prožitek mají tvůrci sami, když na sebe svůj produkt nechají působit. (Picasso tvrdil, že každý je sám sobě nej větším umělcem). Proto je tolik pracovníků reklamy nadšeno svou tvorbou, i když recepce publika je někdy úplně opačná. Michelangelovo Buonarotti na zakázku papeže Pavla III. vymaloval strop Sixtinské kaple ve Vatikáne obrazem: Poslední soud. 1000 metru čtverečních, 350 postav, maloval od roku 1506 do roku 1512. Byla to vlastně do té doby nej větší komerční zakázka: reklama na Boha. iwmmiwm ■ i ta—imjm—be^wm Umění nebo komerce? Pokusme se říci to co nejjednodušeji: Požadovaný konečný výsledek reklamy musí být komerční úspěch. Ovšem cesta, jak ho lze dosáhnou, může být (ovšem nemusí) cestou uměleckou. Je přirozené, že ta nejlepší cesta je umělecký. Taková, která v recipientovi zanechá kromě komerčního přesvědčení i umělecký prožitek. Vytvoří se tak pozitivní vztah k výrobku (službě) a o to přece běží. Je proces tvorby reklamy vědou? Určitě ano. A musí nás to zajímat i z pohledu tvorby reklamního textu. Klasické vědecké postupy se skládají z analýzy, z komparace a syntézy, potom z poznaných skutečností je vytvořena teorie, která se ověří v praxi. Tento „newtonovský přístup spočívající v pozorování, měření a předpovídání, charakterizoval vědu posledních tři sta let. Vědci však zjistili, že takto nelze vysvětlit a objevit vše. Tito „noví vědci" , pionýři kvantové teorie, mají k vědě přístup, který mnohem lépe odpovídá i reklamě. Základem veškerého bádání jsou tu vztahy. Nejistota a riziko jsou vnímány jako pozitivní síly., místo aby je vědec (v minulosti) vyloučil. Nejlépe řešené reklamní kampaně obvykle představují ukázku použití zdravého rozumu, tvořivosti při práci s výzkumem. Kombinují racionální analýzu s interpretací postranních myšlenek, přiklánějí se k subjektivitě spíš než k objektivitě a k jednoduchosti spíš než ke složitosti. Vyzařuje z nich pozitivní energie, která vzniká kombinací několika různých hledisek. Oslovují změnu, nejistotu a riziko jako mocné konstruktivní síly. (J. Steel, Reklama) TRUE COLOURS V* Fabkr-Castell Captatio benevolentiae -vmluvit se do přízně, aneb Umění zaujmout (podle Křížek, Crha, Jak psát reklamní text) Reklama je neodmyslitelnou součástí moderního života západní společnosti. Její počátky lze vysledovat již v pravěku, ovšem až dělbou práce lidé začali vyrábět pro směnu a z výrobku se stalo zboží. Zvýšené množství zboží si potom žádalo určité způsoby prezentace - propagace - reklamy. Ač je v reklamních kreacích vše podle nej novějšího vkusu, tedy in a up to date, mechanizmy kterými nám proniká pod kůži j sou velmi staré. Znaly jej už hokynáři za Rakouska, i středověcí obchodníci. Prvním předpokladem, že váš reklamní text bude úspěšný je umění zaujmout. Je to ovšem těžký úkol, protože má člověk dojem, ze již zde všechno bylo. A jak staří latiníci říkali: nihil novi sub sole - není nic nového pod sluncem Slovo reklama vzniklo z latinského „reklamare" - znovu křičeti, což odpovídalo dobové „obchodní komunikaci". Dnešní definice reklamy, schválená Parlamentem České republiky v roce 1995, říká, že „reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií". i < W y£ RADO £ ... > •£ ! STOCK \J\ VNC ■ MG K VRCM >OGV WET BLOG CREATIVE ä 5 RAttO INU 2KETINGS .' LU í/í ADVERTISING COMMUNICATIONS t*<"ncxc blog h-H^hfl AGEN( -7 Lu ^ ^ pROMon Siw- Search u-pil li G C G O7 G ju - ko pňti,_ ita l"ď Tsttiu-pil ja - ko pán, —. Jedna z nej účinnější aktivit v rozhlasové reklamě. Kvalitní písnička není nej levnější (text, hudba, orchestr, nahrávky, mix) Bohužel ze ještě v současnosti málo profesionalizmu v tomto oboru - většina reklamních písniček má špatný text, špatnou hudbu. Často se využívá známý nápěvek, který se zkomolí až do karikatury. Nehledě o tom, že se tak porušuje autorský zákon, málokdy se setkává s přízní posluchačů. Účinnost rozhlasové reklamy Může být mimořádní, pokud ctíme rozhlasová specifika a psychologii vnímání zvuku. Marně totiž budeme vkládat do takové reklamy složitá telefonní čísla. Kdo si při periferním vnímání zvuku vezme tužku a papír a číslo si zapíše? Opravdu málokdo. Zvuková reklama na to musí jít jinak: • Dostat značku, výrobek, službu do podvědomí • Uvádět jenom zapamatovatelná data. Například číslo „zelené linky" které se v reklamě zopakuje (800 22 33 44) Nebo webovou adresu: www.tadytoje.cz • Ideální je upozornit, kde se se značkou setkáte: „Boty BETA najdete v každé kvalitní prodejně obuvy". • Nej lepší je využít rozhlasovou reklamu jako jednu z aktivit v rámci komplexní reklamní kampaně. Zde víme, že na bilboardech, v letácích v tištěné inzerci jsou kontaktní adresy, telefony, upozornění na web. V rozhlasovém spotu se proto soustředíme na propagaci značky, výrobku, již bez adresních atributů. Venkovní reklama a netradiční prostory reklamy Patří sem: • Billboardy a big bilboard • Plakátovací plochy na městských zdích • City Light • Plochy na budovách (průhledné plochy a krycí plochy lešení) • Pouliční panely, sloupy lavičky • Světelná reklama • Chodící reklama • Vzdušná reklama (balóny, vzducholodě, letadla vlekoucí reklamní pásy) • Reklamní rámečky na toaletách, ve veřejných budovách, školách, u lékaře • Reklama na sloupech lanovek a vleků • Reklama ve veřejné dopravě. Nalepené letáky, reklama do rámečků i video reklama. Výhodou venkovní reklamy je stabilita. Reklamní text (i obraz) je delší dobu na jednom místě, recipient má dostatek času ke zhlédnutí, někdy přímo umístněním nutíme recipienta soustředit se na chvíli na reklamu. (Toalety - zde před reklamou někdo neuteče - tam se má dívat?) Textař reklamy má u venkovní reklamy nevětší prostor na stručné, trefné a vtipné vyjádření. Je zde místo pro slogan, bonmot, vtip i „moudro". Často je venkovní reklama nedílnou součástí komplexní reklamní kampaně. V tom případě má textař jenom takový prostor, jaký mu dává Corporate Identity výrobku, značky nebo služby. Pokud se přímo nepodílí na reklamní kampani jako celku, má zde prakticky prostor na seberealizaci nulový. Nelze totiž ne bilboardech prezentovat něco jiného, co nezapadá do Cl celé kampaně. Reklamní texty přímo na výrobku Nikdy nesmí být osamocen, text na výrobku musí být součástí Corporate Identity výrobku nebo služby bez ohledu na to, jak velká je samotná kampaň. Nemůže být jiný text na venkovní reklamě nebo v textové (obrazové) inzerci v tisku a na letácích a docelaq odlišný text (grafika) na výrobku. Takže zde prakticky žádný prostor na jiné invenční přístupy k textu nejsou. NEDUH: Na výrobku, hlavně když je malý a tedy i obal je malý, se často setkáváme s tiskem velikosti 7 a méně bodů. (nejčastěji na výrobcích zdravotnictví (léky, doplňky výživy). Je to hrubá chyba. Vzbuzuje negativní emoce u spotřebitele. 'Aw..v>ni>-.»..,'.iim:.'.' :r.EXii: (4%), BURRO; EMULSI0NANT1: LBCfTfW. AROM NA7URAU VALORE NUTR0ONAU PER 100gB€RGIA1.180l