Závislost na internetu ZUR387 Lenka Dědková Co je závislost? n Závislost na internetu nSpousta nevyřešených problémů nExistence nEtiologie nDefinice nDiagnostika nLéčba n n Závislost na internetu nPojem závislost na internetu – NY psychiatr Goldberg (1995) – dgn. kritéria jako vtip n n1996 – Kimberly Young popsala fenomén závislosti na internetu n nPozornost především v USA, Číně a Jižní Korey Když se zkoumá… nInternet addiction (IA) nInternet pathological use nInternet addiction disorder nAddictive behavior on the internet n nExcessive internet use (EIU) nProblematic internet use (PIU) nCompulsive internet use (CIU) n nČJ: Závislostní chování na internetu nNěkdy „netholismus“ – prosím nepoužívat! nhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Netholismus n n Zásadní otázka v debatě o závislosti na internetu nJe to specifická, samostatná porucha nebo je to symptom jiné poruchy? n nJe internet jen prostředek nebo by bez něj daný člověk závislý jednoduše nebyl? n nJe vůbec možné odpovědět? nKomorbidita s jinými poruchami/problémy u všech závislostí nKauzalita? nKdyby byl internet jako „droga“, bylo by závislých mnohem víc lidí n Internetová závislost se stále zkoumá Pro x proti nPro: podobné symptomy jako u drogové závislosti; v důsledku strukturální změny v mozku (ovlivňuje krátkodobou paměť a procesy rozhodování) nProti: naprostá většina závislých na internetu má jiné diagnostikovatelné potíže (deprese, patologické hraní, impulzivní porucha…); metodologické problémy ve výzkumech (sampling, cross-sectional, různé způsoby měření) Addiction TO net x ON net nAddiction on the Internet nZávislost projevující se na internetu ninternet jen jako prostředí, kde se vyskytuje; pravděpodobně i v jiném prostředí budou patrné problémy; internet se pak dá brát jako ještě relativně dobré prostředí v porovnání se závislostmi jinými n(kyber)sex, gambling, shopping nAddiction to the Internet nZávislost na internetu nspojená přímo s internetem, bez nějž by nevznikla nČastá ve škálách (měření) Generalizovaná nebo specifická? nZávislost obecně na internetu? n nZávislost na aplikaci, činnosti? nSNS (např. Fear of Missing Out), MMORPG, … Griffiths & Szabo, 2013 Při odepření preferované aktivity na internetu by lidé spíš přestali používat internet a hledali náhradu offline Pokud existuje… n…pak je to očividně něco jiného než látková závislost n Látková x behaviorální závislost nZávislost nemusí být pouze na nějaké látce, ale i na chování n nGambling – jediná uznávaná behaviorální závislost nDiagnostická vodítka odvozená od vodítek látkové závislosti nJiné zvažované: kompulzivní nakupování, hypersexualita, excesivní opalování, kompulzivní cvičení... Kritéria behaviorální závislosti (na internetu, Griffiths) nVýznačnost – aktivita na internetu se stane nejdůležitější v životě a dominuje kognitivním a emocionálním procesům i chování nZměny nálad – online aktivita ovlivňuje subjektivní prožívání (po zapojení se do aktivity se zlepší nálada) nTolerance – větší dávky internetové aktivity jsou potřeba k navození původní nálady nAbstinenční příznaky – negativní pocity, když je činnost na internetu ukončena nebo nemůže probíhat nKonflikt – interpersonální nebo intrapersonální nRecidiva – tendence vrátit se k nadměrnému používání internetu i po obdobích kontroly Definice IA nYoung: jakékoliv online kompulzivní chování, které interferuje s normálním životem a způsobuje vážné problémy s rodinou, přáteli a pracovním prostředím nBeard a Wolf (2001): používání internetu, které s sebou přináší do života jedince psychologické, sociální, pracovní nebo školní komplikace nShapira (2000): neschopnost jedince mít kontrolu nad svým užíváním internetu, což pak vede ke stresu a/nebo zhoršení fungování nMitchel (2000): kompulzivní nadužívání internetu a podrážděné nebo náladové chování v důsledku nemožnosti jeho užívání Jak ji změřit? n Měřící nástroje nVelké množství nobvykle zacházejí s konceptem „závislosti“ jako se škálou nČasto měří obecnou závislost, ne specifickou nRychle zastarávají nNeexistuje standardizovaná metoda, neexistuje shoda ohledně cut-off point nKdy je daný člověk závislý? Dotazníky zjišťující IA (např.) nInternet Addiction Test (IAT) – 20 položek nOnline Cognition Scale (OCS) nInternet-Related Addictive behavior Inventory (IRABI) nCompulsive Internet Use Scale (CIUS) n… Internet Addiction Test nK. Young nKlasifikuje uživatele na mírně, středně a závažně „závislé“ nInstrukce – vyplnit s ohledem na čas na internetu, který je spojen s neakademickými a nepracovními aktivitami (především rekreační) nŠkála: n0 nehodí se n(1) Výjimečně – (2) příležitostně – (3) – pravidelně (frequently) – (4) často (often) – (5) vždy IAT - položky n1. How often do you find that you stay online longer than you intended? n2. How often do you neglect household chores to spend more time online? n3. How often do you prefer the excitement of the Internet to intimacy with your partner? n4. How often do you form new relationships with fellow online users? n5. How often do others in your life complain to you about the amount of time you spend online? n6. How often do your grades or schoolwork suffer because of the amount of time you spend online? n7. How often do you check your e-mail before something else that you need to do? n8. How often does your job performance or productivity suffer because of the Internet? n9. How often do you become defensive or secretive when anyone asks you what you do online? n10. How often do you block out disturbing thoughts about your life with soothing thoughts of the Internet? IAT – položky II. n11. How often do you find yourself anticipating when you will go online nagain? n12. How often do you fear that life without the Internet would be boring, empty, and joyless? n13. How often do you snap, yell, or act annoyed if someone bothers you while you are online? n14. How often do you lose sleep due to late-night log-ins? n15. How often do you feel preoccupied with the Internet when offline, or fantasize about being online? n16. How often do you find yourself saying “Just a few more minutes” when online? n17. How often do you try to cut down the amount of time you spend online and fail? n18. How often do you try to hide how long you’ve been online? n19. How often do you choose to spend more time online over going out with others? n20. How often do you feel depressed, moody, or nervous when you are offline, which goes away once you are back online? AIT výsledky n0-30: normální rozsah n31-49: mírný n50-79: střední n80-100: závažný n nZastaralý test, cut-off skóry zvoleny arbitrárně nProblém mnoha testů n Blinka a Smahel – na základě Griffithse nZanedbáváte někdy své potřeby (např. jídlo či spánek) kvůli internetu? nPředstavujete si, že jste na internetu, i když na něm právě nejste? nStává se vám, že jste na internetu byl/a výrazně déle než jste původně zamýšlel/a? nMáte pocit, že na internetu trávíte stále více a více času? nPřistihnete se, že brouzdáte po internetu, i když vás to už vlastně nebaví? nCítíte se veselejší a šťastnější, když se dostanete konečně na internet? nCítíte se neklidná/ý, mrzutá/ý nebo podrážděná/ý, když nemůžete být online? nPokusil/a jste se někdy neúspěšně omezit čas, který jste na internetu? nHádáte se někdy se svými blízkými (rodina, přátelé, partner/ka) kvůli času, který trávíte na internetu? nStrádá Vaše rodina, přátelé, práce či zájmy kvůli času, který trávíte na internetu? n Excesivní užívání vs. závislost nNadměrné: problémy se sedavou činností, se spánkem nSpecificky u dětí – nábytek a zařízení dělané pro dospělé nNemá všechny znaky závislosti n n Měřící nástroje nVelké množství nobvykle zacházejí s konceptem „závislosti“ jako se škálou nČasto měří obecnou závislost, ne specifickou nRychle zastarávají nNeexistuje standardizovaná metoda, neexistuje shoda ohledně cut-off point nKdy je daný člověk závislý? Plus: -Náročné na sebereflexi -Nevhodné pro klinickou praxi Jak ji diagnostikovat? nA proč ji diagnostikovat? Problémy s diagnózou nMKN-10 (1992) nMKN-11 – 2015 à 2017 nAlthough the inclusion of compulsive sex, compulsive shopping and compulsive Internet use in the newly planned category of behavioural addictions was considered, this will probably not occur due to a lack of convincing evidence on the nature of these disorders (Grant et al., 2014) nDSM-IV (1994) nDSM-IV-TR (2000) nDSM-V – 18.5. 2013 nKritizována à petice za nové ohodnocení nOnline games disorder – experimental diagnosis n n DSM-5 Cover.png Jak ji diagnostikovat? n..když je nediagnostikovatelná? Návykové a impulzivní poruchy nOpakované činy, které nemají žádnou jasnou racionální motivaci a obvykle škodí vlastním zájmům nositelů i zájmům jiných lidí nImpulzy k činnosti, které nelze kontrolovat nPatologické hráčství, pyromanie, kleptomanie, trichotillomanie Diagnostika – zařazení IA nKam IA zařadit? nPoruchy vyvolané užíváním návykové látky nObsedantně-kompulzivní poruchy nJiné návykové a impulzivní poruchy (F 63.8) nJiné druhy trvale maladaptivního chování, které nejsou sekundární k rozpoznanému psychiatrickému syndromu a kde se zdá, že osoba opakovaně selhává ve snaze odolat impulzům se takto chovat a je tu prodromální období napětí s pocitem uvolnění v době činu (MKN-10) Diagnostika IA nZnámky závislosti snadno maskovatelné díky faktické nutnosti internet v dnešní době používat nV počátcích hojně používané měřítko čas strávený online – ten ale sám o sobě nestačí nZáklad „závislosti“ – cyklus návratů ke zdroji závislosti i přes negativní důsledky n Stop-start relapse cycle Jak diagnostikovat? nČas = závislost? n nJe obtížné měřit čas strávený na internetu (nebo specifické aplikaci) nČas koreluje se závislostí, ale není to totéž nV některých studiích je právě čas měřen jako „závislost“ Jak diagnostikovat? nJediná metoda standardizovaná na klinické populaci nAssessment of Internet and Computer Game Addiction – Checklist (AICA-C, Wölfling, Beutel & Müller, 2012) nStrukturovaný diagnostický rozhovor, zahrnuje 6 kritérií závislosti, každá několik otázek hodnocených 0 (vůbec) po 5 (silně přítomný), cut off 13 Prevalence IA nObecná populace: n1999 (Greenfield) – 17000 uživatelů internetu à 6 % IA n2006 (Abaoujaoude et al.) – 12,5 % (USA) má jeden nebo více příznaků IA n2003 (Whang, Lee a Chang; Korea) – N = 13588 – 3,5 % (IAs), 18,4 % (possible IAs - PAs) n2006 (Cui et al.; Čína) – 9,7-11 % IAs nStudenti VŠ: n1997 (Scherer) – 13 % z 531 VŠ studentů n1999 (Morahan-Martin, Schumacher) – 14 % n2001 (Yang) – 10 % (Uni.of Taiwan) nAdolescenti: n1998 (Finsko) – 12-18 let – 4,7 % dívek a 4,6 % chlapců Různé výzkumy a různá měření = různé prevalence. Reálně jsou počty závislých velmi nízké IA v ČR nWIP, 2008, 12+ n5 dimenzí: nKognitivní a behaviorální výlučnost nTolerance nZměny nálad nKonflikty nČas (neúspěšné pokusy být online méně) n n2 skupiny: závislí (všech 5), rizikoví (3) nCelkově: 4 % závislí, 8,6 % rizikoví WIP – závislost podle věku n „Nejohroženější populace“ – VŠ studenti nYoung (2004) - co přispívá k IA u VŠ studentů: nPřístup k internetu – zadarmo, kdykoliv nVelké množství „volného času“ nNový zážitek svobody od rodičovské kontroly nŽádná kontrola toho, co dělají online nPodpora používání netu ze strany školy nSociální odcizení – noví lidé n(USA – legální podávání alkoholu až od 21 let) Problémové oblasti IA nOnline hry nOnline komunikace/vztahy nKybersex/OSA nOnline gambling Online hry a závislost nVětšina výzkumů se zaměřuje na MMORPGs n nPrůměrný hráč: n25 let (více dospělých než adolescentů) nvíc než 90 % muži npředevším u mladších, počet žen stoupá s věkem – mezi dospělými +- 20 %; průměrný věk žen – 32 let nPrůměrná doba hraní n25h/t, 11 % více než 40h/t n80 % hraje alespoň čas od času v kuse víc než 8 hod, 60 % >10 hod Navržená diagnostická vodítka (DSM V, IGD) nPreoccupation with Internet games nWithdrawal symptoms when Internet gaming is taken away nTolerance—the need to spend increasing amounts of time engaged in Internet games nUnsuccessful attempts to control the participation in Internet games nLoss of interests in previous hobbies and entertainment as a result of, and with the exception of, Internet games nContinued excessive use of Internet games despite knowledge of psychosocial problems nHas deceived family members, therapists, or others regarding the amount of Internet gaming nUse of Internet games to escape or relieve a negative mood (e.g., feelings of helplessness, guilt, anxiety) nHas jeopardized or lost a significant relationship, job, or educational or career opportunity because of participation in Internet games Závislostní faktory MMORPGs nFlow fenomén – potlačeny ostatní vjemy (hlad, žízeň, únava), typická ztráta pojmu o čase nNejvíce jej zažívají v počátcích hry nPo intenzivním dlouhodobějším hraní četnost flow klesá nSociální aspekt – 80 % hraje s lidmi, kt. zná z RL; 75 % našlo ve hře dobré přátele, 43 % se s nimi sešlo RL nNekonečnost hry – rozsáhlé stále se vyvíjející světy s nikdy nekončícím „příběhem“ Závislostní faktory MMORPGs II. nMotivace MMOPRGs (Yee, 2006) – achievement, immersion, social, escapism, .. nPro každého hráče něco n nFaktory přispívající ke vzniku závislosti na hrách: nDysfunčkní rodina, nízké sebehodnocení, trávení >20h/t online, hraní her n nFaktory hráče přispívají k IA nNízké sebehodnocení, nízké self-efficacy nDenní snění o hře, o postavě nVazba na postavu (attachment) n Varovné signály nadměrného hraní nPřílišné zabývání se hrami – fantazírování o hraní, vymýšlení strategií.. nLhaní nebo skrývání hraní – nehrají, dělají úkoly, pracují… výmluvy, proč nejít ven s přáteli atd. nZtráta zájmu o ostatní aktivity nSociální stažení se – nevídání se s přáteli, komunikace především s lidmi ze hry nObranný postoj, vztek – když jsou konfrontování okolím nebo donuceni přestat hrát nPsychologické stažení se – když nemohou hrát, jsou vznětliví, úzkostní, depresivní, soustředí se jen na myšlenky na návrat do hry – abstinenční příznaky nVyužívání hry jako úniku z RL problémů nPokračující hraní přes negativní důsledky n Příklady důsledků IAoG n2005 – 28letý muž z Jižní Korey zemřel po 50h hraní Starcraft (v kuse) – pravděpodobně selhání srdce z vyčerpání n2005 –Jižní Korea – zatčený pár poté, co se jejich 4měsíční udusila – sama v bytě, zatímco rodiče v blízkém net-café hráli World of Warcraft nNevada, USA – pár nechal své děti hladovět a nemocné – obviněni ze zanedbání péče nExtrémy! Jak ji léčit? n Etiologie a rizikové faktory nPsychosociální a emoční potíže jako základ pro rozvinutí závislosti nPrediktory: osamělost, deprese, emoční potíže, problémové chování, nízký self-esteem nDeficity v pozornosti, impulzivita nADHD, nízká sebekontrola n nCelkově také častější u mužů, s vyšším SES Léčebné přístupy IA nOdlišnost od jiných závislostí – není možné po zbytek života „abstinovat“ à cílem je kontrolované používání (nebo zastavení používání problematických aplikací) n nKBT, TR, RT Kognitivně-behaviorální terapie nEfektivní u jiných návykových poruch nYoung – několik intervencí využívajících KBT: nZmapovat strukturu dne a praktikovat její opak nZmapování zanedbávaných činností nStanovení cílů – kolik hodin a kdy (doporučuje se často krátké úseky) nExterní upozornění nAbstinence – pokud se nedaří snížit používání problémových aktivit nUpomínkové karty – 5 problémů, které závislost způsobila a 5 přínosů omezení internetu Terapie realitou nGlasser nLidé jsou zodpovědní za to, co si myslí, co dělají, co cítí nZávislí si mají racionálně zvolit chování, které povede k dosažení vlastních cílů nNejprve je třeba změnit chování a myšlení, poté cítění a fyziologické reakce Rodinná terapie nEdukace rodiny o IA nSnížení tlaku ze strany rodiny na pacienta nZaměření se na nevyřešené rodinné problémy nPodpora rodiny, aby pomáhala ve změně životního stylu pacienta Adolescenti a léčba IA II. nJak mají pomáhat rodiče: nStanovit časové limity hraní nOdpočinek unaveným očím a svalům – krátká pauza každých +-20min – procvičit oči, protáhnout se nPřehodit z online her na PC hry (nejlépe vzdělávací) nZměnit zdroj moci – děti z úspěchů ve hře čerpají pocit vlastních schopností a pocit moci nad ostatními –najít offline interaktivní aktivitu, která bude mít podobné dopady nHledat potenciální problémy ve škole – zda dítě nezačalo hrát hry kvůli nim n n Adolescenti a léčba IA nVzhledem k výzvám adolescence jsou k IA náchylnější nNavíc vzhledem k nutnosti využívat internet kvůli škole, je obtížnější léčba n+ v případě adolescentů jsou k léčbě často donuceni rodiči (sami problém nevidí, nemají vlastní motivaci) n nJe potřeba zmapovat vztahy a komunikaci v rodině; rodina pak musí na léčbě spolupracovat nDůležité zapojení obou rodičů nLéčba by měla zahrnovat i nasměrování k normálnímu vývoji – formování identity, vztahy RL, sebehodnocení Literatura nGrifitths, M.D. (2010). The role of context in online gaming excess and addiction: some case study evidence. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 119-125. nGriffiths, M.D. (2000). Does Internet and computer „addiction“ exist? Some case study evidence. Cyberpsychology and Behavior, 3, 211-218 nSubrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York: Springer. nVondráčková Holcnerová, P., Vacek, J. & Košatecká, Z. (2009). Závislostní chování na internetu a jeho léčba. Česká a slovenská psychiatrie, 105(6-8), 281-289. nWan, Ch.-S. & Chiou, W.-B. (2006). Psychological Motives and Online Games Addiction: ATest of Flow Theory and Humanistic Needs Theory for Taiwanese Adolescents. CyberPsychology & Behavior, 9(3). nYee, N. (2006). Motivations for play in online games. CyberPsychology & Behavior, 9(6). nYoung, K. & de Abreu, C.N. (eds)(2011). Internet Addiciton. A handbook and guide to evaluation and treatment..John Wiley & Sons: New Jersey. nYoung, K. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48 (4), 402-415. nYoung, K. (2009). Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents. The American Journal of Family Therapy, 37, 355–372. nYoung, K. & Rodgers, R.C. Internet addiction: Personality traits associated with its development. Paper presented at the 69th annual meeting of the Eastern Psychological Association in April 1998. nWolfling, K., Beutel, M., & Muller, K. (2012). Construction of a standardized clinical interview to assess internet addiction: first findings regarding the usefulness of AICA-C. Journal of Addiction Research & Therapy. inovace-logo