HEN447 KVALITATIVNÍ VÝZKUM V ENVIRONMENTALISTICE Katedra environmentálních studií Fakulta sociálních studií MU podzim 2016 Aktualizováno: 29. 9. 2016 a Základní informace: Rozsah: 2 hodiny přednášky / 2 hodiny semináře; 8 kreditů dle standardu ETCS Ukončení: Zkouška Prerekvizity: ! HEN446 Kvantitativní výzkum && ! NOW ( HEN446 Kvantitativní výzkum ) && ( ENS117 Úvod do metodologie || ( SOC106 Metodologie sociálních věd && SOC108 Statistická analýza dat )) Cílová skupina: Environmentální studia (program FSS, N-HE) Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3) Cíle předmětu: Cílem předmětu je seznámit studující se základními přístupy, metodami a výzkumnými technikami kvalitativního výzkumu v sociálních vědách. Formou přednášek, četby základních metodologických textů a praktických cvičení získají studující nejen nutné znalosti, ale také potřebné praktické dovednosti k provedení samostatného i týmové kvalitativního výzkumu. Vedle designu výzkumu budou studující také seznámeni se základními způsoby prezentace výsledků a tvorby akademického textu. Osnova předmětu: I. část: Sběr a tvorba dat 1. Co to jsou data ve kvalitativním výzkumu? 2. Výzkumná otázka 3. Semistrukturovaný rozhovor 4. Transkript II. část: Analýza 5. Zakotvená teorie 6. Co je to kód a k čemu slouží? 7. Otevřené, axiální a selektivní kódování 8. Analýza v prostředí Atlasu.ti III. část: Článek 9. Kapitola o metodologii 10. Kapitola o datech 11. Specifika kvalitativního článku 12. Prezentace výsledků kvalitativního výzkumu Metody hodnocení: Pro úspěšné zakončení předmětu je vyžadováno splnění čtyř podmínek. První z nich je představována četbou všech povinných textů. Druhá podmínka představuje provedení dvou vlastních semistrukturovaných rozhovorů. Třetí podmínkou je přepis obou těchto nahrávek. Čtvrtou je analýza těchto přepisů a sepsání závěrečné zprávy o výsledcích vlastní analýzy. Kontakt: RNDr. Robert Osman, Ph.D. Geografický ústav PřF MU pracovna: 02008, konzultační hodiny viz osobní stránky v ISu http://is.muni.cz/osoba/80142?fakulta=1431;obdobi=4966 e-mail: osman@mail.muni.cz tel: (+420) 549 498 010, (+420) 739 434 012 Obsahové a časové rozvržení kurzu: Datum P Týden Forma Téma 21. 9. 1. P a Úvodní seznámení Představení účastníků kurzu, představení potenciálních zájmových témat výzkumu, představení sociální geografie, ukázka empirické studie. S Požadavky na úspěšné ukončení předmětu. Struktura a harmonogram semestru. Č Bez literatury 28. 9. 2. Den české státnosti 5. 10. 3. P a Výzkumná otázka Výzkumná oblast, výzkumné téma, výzkumná otázka, hypotéza. Nestrukturovaný, semistrukturovaný a strukturovaný rozhovor. S a Formulace vlastní výzkumné otázky, tematická příprava rozhovoru, pilotní rozhovor, ukázka rozhovoru. Č Mulíček, Osman, Seidenglanz 2013 Osman 2016 Osman, Pospíšilová 2016 12. 10. 4. P A Rozhovor Příprava na rozhovor, výběr místa a času rozhovoru, informovaný souhlas, etika rozhovoru, průběh rozhovoru, styly vedení rozhovoru, audiozáznam, psaní poznámek, závěr rozhovoru, anonymizace a archivace rozhovoru. S a Formulace vlastní tematické struktury rozhovoru, výběr komunikačního partnera, nácvik rozhovoru. Č Creswell 2009 Kaufmann 2010 Seidman 2005 19. 10. 5. P a Transkript Co je to transkript? Základní náležitosti a struktura transkriptu. Různé druhy transktriptů (doslovný, anotovaný atp.). Hlavička, vlastní přepis, zkratky mluvčích, přepisování slov, přepisování replik, přepisování pauz, střídání mluvčích, transkripční značky. S a Ukázka práce v programu na úpravu nahrávky Audacity, ukázka práce v programech na přepis nahrávky F4 a InqScribe. Č Ashmore, Reed 2001 Kaderka, Svobodová 2006 26. 10. 6. P a a Co je to kvalitativní metodologie? Základní východiska kvalitativní metodologie, rozdíly mezi kvantitativní a kvalitativní metodologií, hermeneutika, dvojí hermeneutika, hermeneutický kruh, indukce, dedukce, reprezentace populace, reprezentace problému, teorie saturace. S aReflexe provedených rozhovorů. Č Bryman 2008 Disman 2008a Disman 2008b 2. 11. 7. Čtecí a přepisovací týden 9. 11. 8. P A Jak se dělá kvalitativní analýza? První nestrukturované čtení. Opakované strukturované čtení. Psaní komentářů. Formulace otázek. Hledání výzkumného problému. S Reflexe provedených rozhovorů, reflexe prováděných přepisů, nácvik psaní vlastních analytických komentářů. Č Strauss, Corbinová 1999a Šeďová 2007 16. 11. 9. P a Metoda zakotvené teorie (GTM) Co to je kód, k čemu slouží kódování, jak vytvářet kódy, jak pojmenovávat kódy, otevřené, axiální a selektivní kódování, memopoznámky, síťové náhledy, diagramy, náčrty, obrázky, schémata, mentální mapy. S Reflexe provedených rozhovorů, reflexe provedených přepisů, nácvik tvorby vlastních kódů. Č Charmaz 2011 Rennie, Ferguss 2006 23. 11. 10. P Atlas.ti Ukázka základní funkcionality programu Atlas.ti. Hermeneutická jednotka, primární dokumenty, označování úryvků, vytváření komentářů, vytváření kódů, slučování kódů, přejmenování kódů, vytváření memopoznámek. S Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti, vyhledávání pomocí kódů. Č Strauss, Corbinová 1999b 30. 11. 11. P a Analýza textu Způsoby rozkladu textu, způsoby hledání nových souvislostí, ověřování protipříklady, způsoby formulace nových souvislostí. S a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti, tvorba vlastních síťových náhledů, tvorba rodin kódů. Č Konopásek 2008 7. 12. 12. P Psaní kvalitativního textu Specifika kvalitativních textů, metodická kapitola, empirická kapitola, formátování přímých citací, formulace závěrů, formální úprava. S a Provádění vlastní analýzy v prostředí Atlas.ti, formulace vlastních memopoznámek, sepsání vlastního odstavce závěrečné zprávy. Č Novotný 2007 Šeďová, Švaříček 2013 14. 12. 13. P Prezentace na konferenci Prezentace výsledků vlastního výzkumu. S Zpětná vazba k samotným výsledkům i ke způsobům jejich prezentování. Č Bez literatury Důležité termíny: 25. 10. 2016 provedený první rozhovor 8. 11. 2016 zhotovený přepis prvního rozhovoru 22. 11. 2016 provedený druhý rozhovor 6. 12. 2016 zhotovený přepis druhého rozhovoru 14. 12. 2016 prezentace a obhajoba vlastních zjištění 3. 1. 2017 odevzdání závěrečné zprávy Povinná literatura: ASHMORE, M., REED, D. Nevinnost a nostalgie v konverzační analýze: Dynamické vztahy mezi nahrávkou a jejím přepisem. Biograf 2001, s. 3–23. BRYMAN, Alan. Social research methods. Oxford: Oxford University Press, 2008. s. 365–399. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2008a. s. 283–321. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2008b. s. 323–359. CHARMAZ, Kathy. Grounded Theory. In SMITH, Jonathan A. Qualitative psychology: a practical guide to research methods. Los Angeles, Calif.: SAGE Publications, 2008. s. 81–110. CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage, 2009. s. 129–143. KADERKA, P., SVOBODOVÁ, Z.: Jak přepisovat audiovizuální záznam rozhovoru? Manuál pro přepisovatele televizních diskusních pořadů. Jazykovědné aktuality, 43 (3–4), 2006, s. 18–51. KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 2010. s. 56–73. KONOPÁSEK, Z. Making thinking visible with Atlas.ti: Computer assisted qualitative analysis as textual practices. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 9, č. 2, 2008. odst. 62, čl. 12. MULÍČEK, Ondřej, OSMAN, Robert, SEIDENGLANZ, Daniel. Imaginace a reprezentace prostoru v každodenní zkušenosti. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, AV ČR, 49 (5), 2013. s. 781–810. NOVOTNÝ, Petr. Psaní napříč kvalitativním výzkumem. In ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 248–257. OSMAN, Robert. Sémantická mapa: příklad Ústí nad Orlicí. Geografie, 121 (3), 2016. s. 463–492. OSMAN, Robert, POSPÍŠILOVÁ, Lucie. Zkušenost bez zraku: příležitost pro reflexi prostorového normativu.“ Gender, rovné příležitosti, výzkum, 17(1), 2016. s. 63–76. RENNIE, David L., FERGUS, Karen D. Embodied categorizing in the grounded theory method methodical hermeneutics in action. Theory & Psychology, 16 (4), 2006. s. 483–503. SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences. New York: Teachers College, Columbia University, 2005. s. 78–94. STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999a. s. 42–52. STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999b. s. 145–167. ŠEĎOVÁ, Klára. Analýza kvalitativních dat. In ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 207–247. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 2013. s. 478–510. Doplňující literatura: BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0- 19-920295-9. DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. 682 s. ISBN 0761926879. EMERSON, Robert M; FRETZ, Rachel I; SHAW, Linda L. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. 254 s. ISBN 0226206807. ESTERBERG, Kristin G. Qualitative methods in social research. Boston: McGraw-Hill, c2002. ISBN 0- 7674-1560-4. GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava, Vydavateľstvo UK, 2011. 229 s. ISBN 9788022323178. HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 s. ISBN 9788074191619. ŘIHÁČEK, Tomáš; ČERMÁK, Ivo; HYTYCH, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 9788021063822. SILVERMAN, David; ŠTULRAJTER, Martin. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044. SMITH, Jonathan A. Qualitative psychology: a practical guide to research methods. 2nd ed. Los Angeles, Calif.: SAGE Publications, 2008. ISBN 978-1-4129-3083-3. TOUŠEK, Laco; BUDILOVÁ, Lenka J.; FATKOVÁ, Gabriela; HEJNAL, Ondřej; LUPTÁK, Ľubomír; RŮŽIČKA, Michal; ŠIMEK, Jan. Kapitoly z kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2015. 119 s. ISBN 978-80-261-0471-1.