• •Věda a vědecké zkoumání •Metodologie výzkumu politiky a mezinárodních vztahů •2016 Sociální role vědy •Věda jako základní lidská potřeba uspořádat rozdílné a mnohostranné jevy. • •Jan Keller: nahrazení teologického řádu - systému kontroly a orientace novým racionálním systémem. • • Průmyslová revoluce: technika umožnila dramaticky zvýšit efektivitu využití přírodních zdrojů / dramatické proměny ve společnosti. • •A.Comte: Pochopit společnost a řídit… • •Cíl vědeckého zkoumání - popsat a vysvětlit: 1)všeobecné rysy (zobecnění) a… 2)vzájemné vztahy (příčinnost) jevů. Vývoj vědy •Klasické pojetí: odnož filozofie, prostředek k poznání základních principů – nazírání axiomů a odvozování poznatků logickým způsobem… • •Moderní věda: prosazuje ideál autonomie člověka - potřeba sebeprosazení člověka, eliminace teologického absolutismu, teoretická zvídavost a zájem na praktickém ovládnutí přírody… • •Mocenský aspekt: věda má význam pro tvorbu moci - v demokratické společnosti se přizpůsobuje i jejím imperativům rovnosti a svobody… • •Vyčerpávání modernity - otázka – jaká hodnotová struktura vědy zdůvodňuje její racionální povahu? Klasifikace věd • •Vědy formální a vědy reálné. • •Vědy exaktní (přírodní) využívají kvantitativní procedury (měření). V jazyce převažují metrické, nebo alespoň komparativní pojmy (nikoli klasifikatorické)… • •Vědy humanitní: soubor věd o člověku a společnosti, obvykle označují „jádro“ společenských věd (filozofie a historie, literární věda, dějiny umění)… • •Vědy sociální: („social sciences“) ekonomie, sociologie, demografie, politické vědy… • • Rozdíl v exaktnosti – tvrdé, měkké a tvrdší (míra kvantifikace). Kauzalita v sociálních vědách •Přírodní vs. sociální vědy – míra kontroly přirozeného systému… • •Sociální vědy: nemožnost izolovat systém a příčinný vztah; nemožnost formulovat zákony, jen pravděpodobnostní charakter tvrzení; omezená možnost intervence a experimentu… • •Kauzalita: příčinná souvislost mezi (sociálními) jevy (závislá a nezávislá proměnná) – nalezení, prozkoumání a pochopení je klíčové pro vědecké poznání společnosti. • •MacIver: cokoliv se děje, má příčinu; každá příčina je důsledkem předcházející příčiny; každý důsledek je příčinou následujícího důsledku. • •Pareto: v důsledku zkoumání lze získat soubor tvrzení, která jsou přiblížením k neobyčejné složitosti sociálního světa. • • • • •Nezávislá proměnná ---> Závislá proměnná • •příčina - mechanizmus vztahu - následek „Věda“ v sociálních vědách •Příklady koncepcí – mají charakter vědeckého poznání: • •Ekonomie: Obecná teorie zaměstnanosti (Keynes), Ekonomicko-sociální teorie růstu (Kuznets); • •Sociologie: Protestantská etika (Weber), Železný zákon oligarchie (Michels), Sociální směna (Homans, Blau); • •Politologie: Cleavages (Rokkan), Volební zákony (Duverger, Sartori), Ekonomická teorie politiky (Downs); • •Mezinárodní vztahy: Hegemonická stabilita (Kindleberger, Krasner)… •Teorie demokratického míru: • „demokracie spolu neválčí“ • •Mezinárodní systém (přirozený systém) -obsahuje prvky: státy (demokracie, autoritativní státy); -obsahuje jejich interakce: vztahy vlád (agresivní, kooperativní). • •Problém: jsou i jiní aktéři (mezinárodní organizace, vnitrostátní subjekty) i jiné interakce (trans-národní vazby - nezprostř. státem; vztahy mezi státy a MO). • •Závislá a nezávislá proměnná •Politický režim (autoritativní/ demokratický) – nezávislá proměnná (příčina) • •Chování v mezinárodních vztazích (militarismus/kooperace) - závislá (důsledek) Metoda a vědecká metoda •Metoda: způsob, postup a pravidla jednání – návod k jednání. Předpokládá apriorní stanovení cíle - dosažení cíle je kritériem hodnocení metody. • •Poznávací metody: smyslem je odhalit, prozkoumat, popsat a pochopit prvky, procesy, souvislosti vyskytující se v reálném světě. Výsledky - poznatky se stávají součástí kulturního dědictví. • •Vyvinuly se ve vědecké metody: znaky - systematičnost, přesnost, kontrolovatelnost, verifikovatelnost, opakovatelnost, zobecnitelnost. •Vytváření, zkoumání a zobecňování vědeckých metod je metodologie (nauka o metodách, zahrnující jejich kritické hodnocení). Metoda analytická, syntéza a teorie • •Metoda analytická: rozčlenění jevů na jednotlivé prvky nebo části s cílem odhalit jejich vzájemné vztahy (operacionalizace, kategorizace, klasifikace, statistická analýza). • •Syntéza: skladebný proces vytváření celků z jednotlivých částí. • •Teorie: ucelený výkladový či predikační systém vztahující se k určitému problému. Demokratický mír 1) Problém -Vyskytuje se různé uspořádání státu a různé jeho chování v zahraniční politice. 2) Analýza -definujeme pojmy demokracie, autoritářský systém, kooperativní a agresivní chování státu; -hledáme prvky podle kterých ji poznáme; identifikujeme souvislosti mezi prvky a důsledky jejich výskytu… -zbrojení, zastrašování, okupace -> moc, ovládnutí, kořistění… -pluralita, dem.volby, svoboda projevu -> iniciativa, spolupráce, předvídatelnost... -kolik a jakých prvků je třeba abychom mohli říct, že je něco demokracie? (operacionalizace); -S jakým chováním státu souvisí jeho vnitřní nastavení – proč má souviset? (vazba na teorii) •3) Zkoumání • - SRN i FRA jsou po 1945 hodné státy, dříve agresivní…. • - Severní Korea, SSSR po roce 1945 provokují…. • •4) Syntéza •Státy které jsou demokratické, jsou „hodné“, ty které nejsou jsou často „zlé“. (zobecnění) • •5) Teorie •Změna vnitřního uspořádání má dalekosáhlé důsledky pro zahraniční politiku. • •Změna na demokracii vede k posílení kooperace (uvnitř i vně) na úkor agresivity… Verifikace a falzifikace •Falzifikace: postup, kdy se dokazuje nepravdivost vědeckého tvrzení. • •Popper: požadavek, aby povaha vědeckého tvrzení umožňovala jeho vyvrácení – odmítnutí metody verifikace (nelze definitivně realizovat). • •Poznání začíná teoretickým postojem, který je empiricky testován. • –Schopnost podrobit se falzifikaci je základní podmínkou vědecké povahy tvrzení. • –Falzifikace je symbolem tvořivého rozvoje myšlení, snaha odhalit rozpory provokuje myšlenkové střety, je zárukou dynamiky – na rozdíl od konzervativní snahy verifikovat (hledají se podpůrné indicie). • •Když víme co neplatí, blížíme se k pravdě. • •1) Na základě teorie formulujeme tvrzení (hypotéza): •Demokratickému vnitřnímu uspořádání země odpovídá kooperativní, neagresivní zahraničněpolitické jednání. • •Formulace zákonitosti (kauzalita): Demokratické uspořádání je příčinou neagresivního jednání státu. • •2) Konfrontace s realitou •Empirické pozorování: Německo v roce 2015 vpadlo do Polska…. přitom oba jsou demokratické státy…! • •3) Falzifikace tvrzení - teorie •…hypotézu proto nepodržíme –> teorie není schopna vysvětlit konkrétní jednání státu… • Paradigma v sociálních vědách • •Paradigma: souhrn základních domněnek, předpokladů, představ dané skupiny vědců; i metodická pravidla řešení, intuitivní postoje a hodnocení problémů. •Proměna se děje zvraty (vědeckými revolucemi - nahromaděním anomálií). • •Paradigmata jsou navzájem nesouměřitelná. Není možné hodnotit jedno na základě druhého. • •Sociální vědy mají obvykle multiparadigmatický charakter. • •Vědecká komunita: společenství vědců propojené formálními i neformálními interakčními vazbami – sdílející základní vědecké paradigma, rysy profesní a zájmové komunity. Empiricko-analytický přístup •Je to metodologický přístup - klade důraz na neutrální postoj vůči studovanému předmětu (výroky nejsou ovlivňovány apriorními soudy); •Klíčová je nestrannost, schopnost podstoupení odborné kritiky, schopnost objektivizace dosažených poznatků; •Veškerá využitá fakta musí být přesně a explicitně uvedena pokud nejsou původní, musí být uveden zdroj; •Je třeba uvést explicitně všechny výchozí předpoklady (to co se nedokazuje – to omezuje využitelnost); •Je vhodné uvést osobní motivaci pro zkoumání. Postup práce v sociálních vědách • •Pozorování reality – vyslovení základních soudů.. •Formulace zvládnutelného a nebanálního výzkumného problému (testovatelný úkol)… •Formulace testovatelných hypotéz opřených o teorii… •Ověřování a podložené zobecnění závěrů pozorování… •Zhodnocení (formulace, reformulace) teorie vysvětlující vztahy mezi proměnnými v systému… •Testování platnosti teorie… • • 1) Deskriptivní přístup: systematické shromažďování dat o problému; často studium jednoho případu; jen problematicky zobecnitelné. • • 2) Systematická metoda analýzy: hledají vztah mezi jevy; typicky prostorově, časově omezené (teorie středního dosahu); lze dospět ke smysluplnému zobecnění – lze usuzovat na obecné příčiny sledovaných jevů. • • 3) Deduktivní metody: vycházejí z obecného apriorního konstatování univerzální příčiny, pak empiricky prověřovány dílčí závěry. •Deskriptivní přístup: • Německo od roku 1945 nikomu nevyhlásilo válku, do roku 1945 často. Je to popis pozorované reality. • •Systematická metoda analýzy • Zahraničně politické chování Německa a Francie (výbojnost) se změnilo v důsledku změn vnitřních charakteristik politických systémů (demokratizace) – jde o výstup prověřování předvídaných vztahů v realitě . • •Deduktivní metody: • Demokracie má mírovou povahu – je to vnitřní apriorní charakteristika – jde o hledání opory pro tvrzení v realitě. Stát Náb. Boh. 1 Honduras K N 2 Venezuela K N 3 Belize K N 8 Lesotho K N 11 JAR K S 12 Kolumbie K N 14 Kongo DR K N 18 Brazílie K S 19 Rwanda K N 22 Mexiko K S 27 Nigérie K, I N 33 Myanmar B N 35 Jižní Súdán A, K, I N 36 Pobř. Slonoviny I, K, A N 39 Turkmenistán I S 47 Etiopie K, I N Stát Náb. Boh. 48 Súdán I N 66 Rusko K S 68 Kyrgyzstán I S 70 Filipíny K N 77 Somálsko I N 79 Irák I N 82 Kazachstán I, K S 84 Pákistán I N 86 Mali I N 89 Palestina I N 91 Eritrea K, I N 92 Litva K S 95 Afganistán I N 108 Albánie I, K N 111 USA K B 121 Irán I S 125 Kosovo I N Poř. Stát Náb. Boh. 128 Indie H, I, K N 129 Egypt I N 138 Tchaj-wan B, T B 145 Bangladéš I N 147 Turecko I S 152 Malajsie I, B S 154 Sýrie I S 155 Norsko K B 159 Jordánsko I N 165 Izrael J B 166 Libye I N Poř. Stát Náb. Boh. 185 Omán I B 186 Katar I B 188 Čína T S 191 ČR K B 198 Saudská Arábie I B 203 Alžír I N 208 Indonésie I N 209 Švýcarsko K B 210 Bahrajn I B 212 Kuvajt I B 201 Japonsko B B