POL256 Základy politického marketingu Přednášející: Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (eibl@fss.muni.cz) Mgr. Miloš Gregor (mgregor@fss.muni.cz) Mgr. Lenka Hrbková (hrbkova@fss.muni.cz) Výuka: úterý, 9.45 – 11.15 Učebna: U35 Anotace: Cílem kurzu Základy politického marketingu je obeznámit studenty se základy dynamicky se rozvíjející se disciplíny politické komunikace a politického marketingu. Kurz je rozdělen do dvou tematických bloků. První z nich studenty seznámí se základními marketingovými pojmy a vymezí rozdíly mezi politickým, sociálním a ekonomickým marketingem. Dále budou studenti seznámeni s principy vedení kampaní v různých historických etapách, s vybranými teoretickými přístupy k politickému marketing (JLM, Henneberg) a s aktéry, kteří se pohybují na politických/volebních trzích. Druhý blok se pak věnuje vztahu politiky a médií – studenti jsou ve stručnosti seznámeni s historií mediálních účinků, vybranými – pro komunikaci politiky relevantními – koncepty (agenda setting, framing, priming…), způsobem, jakým voliči vstřebávají informace a v neposlední řadě s logikou fungování nových médií. Veškerá požadovaná literatura nutná k absolvování kurzu bude dostupná v knihovně, nebo elektronicky ve studijních materiálech v ISu. Typ výuky a zkoušky, požadavky na ukončení předmětu: Pro ukončení kurzu je nutné vypracovat seminární práci v rozsahu 8 NS, jejímž tématem bude aplikace jednoho z teoretických konceptů, se kterými se v průběhu kurzu studenti seznámí na proběhnuvší senátní či krajskou kampaň. Seminární práce budou odevzdány prostřednictvím odevzdávárny v ISu, termín odevzdání je 21. listopadu 23:59. Písemný test. Obsah testu odpovídá rozsahu odpřednášených témat a zadané literatury. Struktura testu: maximum 55 bodů (otevřené otázky; 2 otázky za 20 bodů, 1 za 15 bodů), délka 60 minut. Maximální počet bodu, které je možné v kurzu získat je 100 bodů. Minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60 bodů: A 100-93 B 92-84 C 83-76 D 75-68 E 67-60 F méně než 60 bodů 1. 20. 9. Úvodní hodina – seznámení s obsahem kurzu a požadavky na ukončení 2. 27. 9. Marketing – stručné uvedení do problematiky · Jakubíková, D. (2008): Strategický marketing. Praha: Grada, s. 101-124, 239-267. · Vysekalová, J. (2006): Marketing. Fortuna, s. 66-137. 3. 4. 10. Volební kampaně v historické perspektivě · Pippa Norris: A Virtuous Circle – kapitola 7 a 8 (dostupné z http://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Books/Virtuous%20Circle.htm) · Eva Bradová: Od lokálních mítinků k politickému marketingu, str. 49-57. 4. 11. 10. Politický marketing – definice a pojmy I · Lees-Marshment, J. 2014. Political Marketing: Principles and Applications, 2nd edition. Routledge, Chapter 1: Introduction to political marketing, str. 1–18. · Ormrod, R. P. 2015. Defining The Stakeholder Concept for Political Marketing. Working paper. · Wring, Dominic (1996). Political marketing and party development in Britain: A 'secret' history. European Journal of Marketing, vol. 30(10-11): 100-111. 5. 18. 10. Politický marekting – definice a pojmy II · Chytilek, R.; Eibl, O.; Matušková, A. 2012. Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK. str. 129–151, 254–268, 323–334. · Ormrod, R., P.; Henneberg, S. C. M.; O’Shaughnessy, N. J. 2013. Political Marketing. Theory and Concepts. London: SAGE Publications. str. 22–36, 96–110. 6. 25. 10. Politický vs. sociální vs. ekonomický marketing * Philip Kotler and Gerald Zaltman (1971): Social Marketing: An Approach to Planned Social Change. The Journal of Marketing, roč. 35, č. 3, s. 3-12. · Andrew Lock and Phil Harris (1996): Political marketing - Vive le difference!. European Journal of Marketing, roč. 30, č. 10-11, s. 14-24. 7. 1. 11. Politický trh a aktéři · Brtník, R. 2012. Koncept a role politického trhu. In: R. Chytilek, O. Eibl a A. Matušková (Eds.). Teorie a metody politického marketingu. str. 129-151. · Ormrod, R., P.; Henneberg, S. C. M.; O’Shaughnessy, N. J. 2013. Political Marketing. Theory and Concepts. London: SAGE Publications, Chapter 3: The Triadic Interaction Model of Political Exchange. · Baines, P. 1999. Voter Segmentation and Candidate Positioning. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE, str. 403–420. 8. 8. 11. Čtecí týden 9. 15. 11. Zpracování informací o politice · Lau, Richard a Redlawsk, David P. 2006. How Voters Decide. Kapitola 2, 21-47. 10. 22. 11. Struktura úspěšné kampaně Doporučená literatura: Shea, D. M., & Burton, M. J. (2010). Campaign craft: the strategies, tactics, and art of political campaign management (4rd ed.). Westport, Conn.: Praeger Publishers, 23-51 (Part 1) Rose, C. 2005. How to win campaigns: 100 steps to success. Sterling, VA: Earthscan, 21-65 11. 29. 11. Nová média Macková, A. (2011). Nové komunikační nástroje. In R. Chytilek, O. Eibl, A. Matušková (eds.) Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, 304-322. 12. 6. 12. Mediální účinky a efekty · Entman, R.M. 1993. Framing: Toward Clarification Of a Fractured Paradigm. Journal of Political Communication, Vol. 43, No. IV, str. 51 - 58. · Petrová, B. 2012. Média a politika. In: Chytilek, R.; Eibl, O. a Matušková A. (Eds.). Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, str. 269 - 288. · Rogers, E. M. 2004. Theoretical Diversity in Political Communication. In: Kaid, L. L. (Ed.). Handbook of Political Communication Research. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, str. 3-16. · Weaver, D.; McCombs, M.; Shaw, D. L. 2004. Agenda-setting Research: Issues, Attributes, and Influences. In: Kaid, L. L. (Ed.). Handbook of Political Communication Research. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, str. 257-282. 13. 13. 12. Závěrečné písemné přezkoušení Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.