Čtení textu, výběr tématu Proč číst akademický text? Jak číst akademický text? Cvičení: V zadaných textech najděte informaci o tom, jak definovat populismus. Pracujte ve dvojicích. Jakým způsobem jste informaci hledali/našli? Skoro nikdy nebudete muset číst celý odborný text aneb Účelné a efektivní čtení akademického textu (Gillet et al. 2009) •Účelné čtení •Cíle čtení konkrétního textu: •Proč čtu zrovna tento text? •Co se potřebuji dozvědět? •Jak mi to pomůže s úkolem? •Kde v textu najdu danou informaci? • •Učení se, příprava prezentace, příprava seminární práce •Hledání určitých informací, odlišná strategie čtení • Strategie čtení akademického textu •Jak číst „efektivně“? lÚspornost čtení – potřebuji to číst? Potřebuji to číst celé? Můžu něco vynechat? lNázev lStruktura textu lScanning – rychlé vyhledávání informací (detailů) v textu lSkimming – zjištění hlavních myšlenek textu, nikoli detailů lPřečtení relevantních pasáží lDetailní (opakované) čtení a poznámky Strategie čtení akademického textu Jak poznám, že je informace kvalitní aneb Aktivní a kritické čtení (Gillet et al. 2009) Kde jste našli „dobrou“ definici populismu a proč si myslíte, že je pro vás použitelná? •Jak číst „aktivně“? l„furt ve střehu” lCo vím o tématu? Co potřebuji zjistit? O jaký typ zdroje se jedná? ldialog s autorem („interview“) -kladení (správně položených) otázek a hledání odpovědí v textu lnejedná se o pasivní příjem informací -důležitá role kontextu, jaký cíl sledujeme lzákladem je (vlastní) myšlení, srovnání, reflexe... lproblém více rovin textu (potřeba opakovaného čtení) Strategie čtení akademického textu •Jak číst „kriticky“? •Neustálá konfrontace textu s vlastními znalostmi/s dalšími texty •Kdo je autorem textu? •Zaměření se na objektivitu textu •Způsob prezentace a ospravedlnění závěrů – jsou tvrzení doložena argumenty? Jaké jsou tyto argumenty? •Odkazuje autor na zdroje? Jaké zdroje to jsou? Jak s nimi pracuje? •Žádná informace, byť ze sebelepšího zdroje nemusí být pravdivá! • Strategie čtení akademického textu Jaké mohou být problémy se čtením akademického textu a jak je (vy)řešit? Problémy s odborným textem •Většina textu je v angličtině L, navíc v odborné L L L • •„The primary goal of this research thus will be to explore the potential consequences of mobilization patterns for mass attitudes and behavior. We will consider the relationship between mobilization patterns and several political attitudes: support for an influential political role for par- ties, ideological sophistication, and political participation. Partisan and cognitive mobilization sources have important and often contrasting im- plications for political behavior.“ • •Co s tím??? Problém s odborným textem • • •Text používá termíny, kterým nerozumím L • • • •Řešení? • • • • Problém s odborným textem • • •I když je text česky, je moc komplikovaný a nerozumím mu • •Co s tím? Strategie výběru tématu a názvu SP 1)vlastní okruh zájmů 2)výběr tématu 3)hledání zdrojů → efektivní čtení 4)formulace hlavní výzkumné otázky a cíle prác (příp. hypotéz) 5)volba názvu SP 6)sestavení struktury a plánu psaní SP 7)Psaní + hledání doplňujících zdrojů 8) •Čtení klíčovým předpokladem dobrého akademického psaní 1) Příklady Ne nutně politologické Čokoláda Konzumace čokolády Která čokoláda je nejoblíbenější (a proč?) Pes Pes jako domácí zvíře Motivace pro pořízení psa jako domácího mazlíčka “Populistické strany v Evropě” “Vzestup populistických stran v Evropě” Kdo volí populistické strany? Čokoláda Populistické strany v Evropě Konzumace čokolády Vzestup populistických stran v Evropě Která čokoláda je nejoblíbenější Kdo volí populistické strany “Volební systémy” “Prefereční hlasování” „Preferenční hlasy dle charakteristiky kandidátů“ “ANO 2011” „Byla volební kampaň ANO personalizovaná?“ Cíl práce = zodpovězení výzkumné otázky Typy výzkumných otázek •“Co/jaké” otázky (vyžadují deskriptivní odpověď) •→ Př.: Jaké je volební chování…?, Co ovlivňuje voliče při rozhodování…?, apod. •“Proč” otázky (explanace) •→ Př. Proč strana XY v posledních volbách neuspěla…?, apod. •“Jak” otázky (zkoumání možností změny stávajícího stavu a hodnocení těchto změn) •→ Př. Jak nastavit změnu volebního systému…?., Jak ovlivnit rozhodování....? Cvičení • •V následujících textech identifikujte: a)Vymezení výzkumné oblasti (důležitost tématu) b)Definování mezery ve výzkumu c)Stanovení cíle práce d) d) Zadání úkolu č. 3 •Výběr tématu a názvu seminární práce •Ospravedlnění – zdůvodnění volby tématu •Formulace cílů (v kombinaci s výzkumnou otázkou) •5 relevantních zdrojů k tématu (zdrojovaných podle jedné normy) •Doporučuji rovněž pořádně promyslet strukturu práce, resp. promyslet, jakým způsobem otázku zodpovíte. Ne výsledek, ale spíš postup. Jestli toho budete schopni, co k tomu budete potřebovat, atp. Prostě udělat si předběžný návrh výzkumu (viz výše). •S jasným návrhem práce se bude lépe (a mnohem rychleji) psát úvod. Dobrý úvod vám příště vhodně zaměří a strukturuje práci. Práce pak bude mnohem kvalitnější! • Děkuji za pozornost.