1 POL504 Politické postoje a veřejné mínění (podzim 2016) Lukáš Linek Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. (lukas.linek@soc.cas.cz) Termíny výuky: 7. října, 21. října, 11. listopadu, 16. prosince; vždy 9:45-11:15, 11:30-13:00, 13:30-15:00 Učebna: U42 Anotace Cílem kurzu je seznámit studenty s výzkumem veřejného mínění a politických postojů. První část kurzu se bude věnovat konceptualizaci a měření politických postojů a hodnot a jejich formování a utváření. Druhá část kurzu se zaměří na politickou kulturu jako soubor politických hodnot a postojů, strukturu hodnotových/postojových systémů a politickou informovanost. Třetí část kurzu se zaměří na jednotlivé typy politických postojů, jako jsou legitimita režimu, politická spokojenost, institucionální důvěra, zapojení do politiky, politická efektivita, normy občanství a politická tolerance. Na závěr kurzu se budeme věnovat otázce vlivu veřejného mínění na utváření politik. Požadavky k ukončení kurzu Písemné přípravy: Studenti musí odevzdat 3 písemné přípravy, které budou diskutovat povinnou literaturu pro daný blok výuky. Minimální rozsah přípravy jsou 2 strany řádkováním 1 (cca 1000 slov), maximálně však 3 strany. Příprava by měla v optimálním případě diskutovat souběžně všechny povinné texty k danému bloku, ale není to úplně nutné; diskuze tři textů je nicméně podmínkou. Příprava by měla obsahovat shrnutí hlavního argumentu zadané četby a zároveň by měla aktivně diskutovat vybraný problém/kritizovat danou literaturu/rozvádět danou literaturu/aplikovat poznatky z článku na jiné případy/zasadit jej do kontextu ostatní literatury atp. Za každou přípravu je možné získat 10 bodů. Studenti mohou za přípravy získat maximálně 30 bodů. Přípravy musí být vloženy do odevzdávány v IS vždy nejpozději dva dny před konáním blokové výuky. Závěrečná seminární práce: Studenti vypracují závěrečný úkol, který bude spočívat (1.) v diskuzi konceptualizace konkrétního politického postoje/hodnoty; a (2.) v diskuzi způsobu jeho měření v odborné literatuře. Studenti by si měli vybrat jeden z konceptů politických postojů, které budou probírány v průběhu kurzu (i když to není nutnou podmínkou), popsat, jak je tento postoj konceptualizován, jakou má definici, dimenze a vztahy k jiným postojům, a nakonec diskutovat, jak je tento postoj měřen ve výzkumech. Tématem může být i jiný problém, který souvisí s vyučovanou látkou (konceptualizace postojů/hodnot, politické kultury apod.). Důraz je kladen na schopnost zpracování a diskuze relevantní literatury. Seminární práci lze zaměřit na celý jeden koncept-postoj nebo na jeho jeden aspekt či dílčí podotázku měření. Studenti budou diskutovat své seminární práce na poslední blokové hodině. Studenti mohou za závěrečnou seminární práci získat maximálně 20 bodů. Závěrečný praktický úkol by měl mít rozsah cca 5 stran (řádkování 1,5) a musí být vložen do odevzdávány v IS do 6. prosince 2016. Hodnocení: 47–50 bodů A, 43–46 bodů B, 39–42 bodů C, 35–38 bodů D, 31–34 bodů E, 30 bodů a méně F. 2 Program kurzu I. BLOK (7. 10. 2016) 1. Politické postoje a hodnoty: konceptualizace a měření. Sociální kognice a schémata. (9:45-11:15) Definice postojů a hodnot. Kvalitativní a kvantitativní přístupy. Explicitní a implicitní měření postojů. Formulace otázek. Sociální kognice, sociální vnímání, myšlenkové procesy, schémata a atribuční procesy. Vztah postojů a jednání. Povinná literatura: Schwartz, Norbert. 2010. „Attitude Measurement.“ In William D. Crano, Radmila Prislin (eds.): Attitudes and Attitude Change, New York: Taylor and Francis, str. 41–60. Tourangeau, Roger, Lance J. Rips, Kenneth Rasinski. 2000. The Psychology of Survey Response. Cambridge: Cambridge University Press. (kapitola 7: Attitude Judgements and Context Effects, str. 197–229) Doporučená literatura: Hewstone, M., W. Stroebe. 2006. Sociální psychologie. Praha: Portál. (kapitola 5: Sociální kognice) Hewstone, M., W. Stroebe. 2006. Sociální psychologie. Praha: Portál. (kapitola 8: Postoje) Výrost, Jozef. 2008. „Postoje, jejich utváření a změna.“ In Jozef Výrost, Ivan Slaměník (eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada, str.127–145. Schuman, Howard, Stanley Presser. 1996 (1981). Questions and Answers in Attitudes Surveys. Experiments on Question Form, Wording and Context. Thousand Oaks, CA: Sage (druhé vydání). (kapitola 2: Question Order and Response Order, str. 23–77) 2. Postoje a nepostoje aneb co je veřejné mínění? (11:30-13:00) Různé koncepce veřejného mínění a jejich souvislost s politickým procesem a teoriemi demokracie. Existuje rozdíl mezi veřejným míněním a měřením veřejného mínění? Existují postoje a nepostoje? Diskuze Converse, Achen a Zaller. Povinná literatura: Zaller, John. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion, Cambridge University Press. (kapitola 2: Information, Predisposition and Opinion, str. 6–39). Zaller, John, Stanley Feldman. 1992. „A Simple Theory of Survey Response: Answering Questions versus Revealing Preferences“, American Journal of Political Science 36(3): 579–616. Bourdieu, Pierre. 1979. „Public Opinion Does Not Exist“, In Mattelart A. & Siegelaub S. (eds.): Communication and Class Struggle. New York: International General, str. 124–130. Doporučená literatura: Achen, C. H. 1975. „Mass Political Attitudes and the Survey Response.“ American Political Science Review 69: 1218–31. Blumer, Herbert. 1948. „Public Opinion and Public Opinion Polling“, American Sociological Review 13(5): 542–554. Converse, Philip E. 1970. „Attitudes and Nonattitudes“ In Edward Tufte (ed.): The Quantitative Analysis of Social Problems. Reading, Mass.: Addison Walley, str. 168– 189. Converse, Philip E. 1974. „Nonattitudes and American Public Opinion: Comment: The Status of Nonattitudes“, American Political Science Review 68(2): 650–660. 3 3. Formování politických postojů a hodnot (13:30-15:00) Politická socializace během dětství a dospělosti, agenti socializace (vliv rodiny, školy, ostatních skupin). Generace, životní cyklus a politické postoje. Povinná literatura: Jennings, M. Kent, Richard G. Niemi. 1968. „The Transmission of Political Values from Parent to Child.” American Political Science Review 62(1): 169–184. Doporučená literatura: Jennings, M. Kent. 2007. „Political Socialization“, In Russel J. Dalton, Hans-Dieter Klingemann (eds.): The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford: Oxford University Press, str. 29-45. Ryder, Norman B. 1965. „The Cohort as a Concept in the Study of Social Change“. American Sociological Review 30(6): 843–861. Sears, Levy. 2003 „Childgood and Adult Political Development“, In David O. Sears, Leonie Huddy, Robert Jervis (eds.): The Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford, New York: Oxford University Press, str. 60-66, 75-110. Odevzdání přípravy do odevzdávány v IS do 6.10. 2016 do 6:00 II. BLOK (21.10.) 4. Politická kultura (9:45-11:15) Politická kultura společnosti. Koncept politické kultury. Povinná literatura: Inglehart, Donald, Wayne E. Baker. 2000. „Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values.“ American Sociological Review 65(1): 19–51. Doporučená literatura: Almond, Gabriel A., Sidney Verba. 1963. The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations, Newbury Parke: Sage. (kapitola 1: An Approach to Political Culture, str. 3–42). Lane, Ruth. 1992. „Political Culture: Residual Category or General Theory?“ Comparative Political Studies 25: 362-387. Putnam, R. D. (1993). Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton, NJ: Princeton University Press, kapitola 6. Reisinger, William A. 1995. „The Renaissance of a Rubric: Political Culture as Concept and as Theory”, International Journal of Public Opinion Research 7(4): 328-352. 5. Struktura hodnotových/postojových systémů (11:30-13:00) Elitistický a populistický přístup k hodnotovým systémům. Povinná literatura: Converse, Philip E. 1964. „The Nature of Belief Systems in Mass Publics“ In David Apter (ed.): Ideology and Discontent. New York: Free Press, str. 206–261. Doporučená literatura: Peffley, Mark A, Jon Hurwitz. 1985. „A Hierarchical Model of Attitude Constraint“, American Journal of Political Science 29(4): 871-890. 4 6. Politické stranictví a informovanost (13:30-15:00) Psychologická vazba ke straně. Občanská vs. ideologická politická informovanost. Politická informovanost vs. politické znalosti. Rozsah, měření a zdroje. Povinná literatura: Kuklinski. James H., Paul J. Quirk. 2001. „Conceptual Foundations of Citizens Competence.“ Political Behaviour 23(3): 285–311. Luskin, Robert C. 1987. „Measuring Political Sophistication“, American Journal of Political Science 31(4): 856–899. Doporučená literatura: Mondak, Jeffery J. 1999. „Reconsidering the Measurement of Political Knowledge“, Political Analysis 8(1): 57–82. Mondak, Jeffery J. 2001. „Developing Valid Knowledge Scales.“ American Journal of Political Science 45: 224–238. Luskin, Robert C. 1990. „Explaining Political Sophistication.“ Political Behavior 12(4): 331–61. Odevzdání přípravy do odevzdávány v IS do 19. 10. 2016 do 10:00 III.BLOK (11.11.) 7. Postoje k politickému režimu, institucím a aktérům (9:45-11:15) Legitimita režimu, politická spokojenost, institucionální důvěra, zapojení do politiky, politická efektivita. Povinná literatura: Montero, José Ramon, Richard Gunther, Mariano Torcal. 1997. „Democracy in Spain: Legitimacy, Discontent, and Disaffection.“ Studies in Comparative International Development 32(3): 124–160. Doporučená literatura: Linek, Lukáš. 2010. Zrazení snu? Struktura a dynamika postojů k politickému režimu a jeho institucím a jejich důsledků. Praha: SLON, kapitola 2 „Rekonceptualizace postojů k politickému režimu, jeho institucím a aktérům”. Gunther, Richard, José Ramón Montero. 2006. „The Multidimensionality of Political Support for New Democracies. Conceptual Redefinition and Empirical Refinement“ In Mariano Torcal, José Ramón Montero (eds.). Political Disaffection in Contemporary Democracies. Social Capital, Institutions, and Politics. Milton Park, Aingdon, Oxon: Routledge, str. 46–78. 8. Normy dobrého občana a politická tolerance (11:30-13:00) Pociťovaná občanská povinnost, politická exkluze a sociální diskriminace. Postmaterialismus. Povinná literatura: Denters, Bas, Oscar Gabriel, Mariano Torcal. 2007. „Norms of Good Citizenship“, In Jan W. van Deth, José Ramón Montero, Anders Westholm (eds.). Citizenship and Involvement in European Democracies. A Comparative Analysis. Milton Park, Aingdon, Oxon: Routledge, str. 88–109. Virgas, José Mauel Leite. 2007. „Political and Social Tolerance“, In: Jan W. van Deth, José Ramón Montero, Anders Westholm (eds.). Citizenship and Involvement in 5 European Democracies. A Comparative Analysis. Milton Park, Aingdon, Oxon: Routledge, str. 109–133. Doporučená literatura: Gibson, James L. 2007. „Political Intolerance in the Context of Democratic Theory“, In: Russel J. Dalton, Hans-Dieter Klingemann (eds.): The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford: Oxford University Press, str. 323–342. van Deth, Jan W. 2007. „Norms of Citizenship“, In: Russel J. Dalton, Hans-Dieter Klingemann (eds.): The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford: Oxford University Press, str. 402–418. 9. Ovlivňuje veřejné mínění politiku? (13:30-15:00) Vztah mezi veřejným míněním a politikou. Povinná literatura: Gilens, Martin, Benjamin I. Page. 2014. „Testing Theories of American Politics: Elites, Interest Groups, and Average Citizens.“ Perspectives on Politics 12(3): 564–581. Monroe, 1998. „Public Opinion and Public Policy“, Political Opinion Quarterly, 62(1): 6–28. Doporučená literatura: Page, Benjamin I., and Robert Y. Shapiro. 1983. „Effects of Public Opinion on Policy.” American Political Science Review 77(1):175–90. Jacobs, Lawrence R., Robert Y. Shapiro. 2000. Politicians Don’t Pander: Political Manipulation and the Loss of Democratic Responsiveness. Chicago: University of Chicago Press. kapitola 8. Odevzdání přípravy do odevzdávány v IS do 10. 11. 2015 do 6:00 IV.BLOK (9. 12.) 10. Diskuze seminárních prací 11. Diskuze seminárních prací 12. Diskuze seminárních prací