PST405 výzkum v psychoterapii a poradenství Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2016 Aktualizováno: 14. 9. 2016 Základní informace Základní charakteristika a cíle předmětu: Určeno pro: studenty navazujícího magisterského oboru Psychoterapeutická studia studenty navazujícího magisterského oboru Psychologie (profilace Psychoterapie a klinická psychologie) Kreditová zátěž: 6 kreditů (ECTS) Forma ukončení: zkouška Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: Mgr. Michal Čevelíček Mgr. Petr Doležal Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Mgr. Hana Tomicová Mgr. Lucia Ukropová Cíle předmětu Po absolvování tohoto předmětu by studenti měli být schopni · orientovat se v různých typech výzkumů v psychoterapii, výzkumných designech a nástrojích · vyhledat, zpracovat a kriticky posoudit empirické poznatky v oblasti psychoterapie · shrnout a interpretovat základní empirické poznatky o psychoterapii · propojovat výzkum s praxí, směřovat k výzkumem poučené psychoterapeutické praxi Obsahové a časové rozvržení Předmět bude vyučován v 90-minutových blocích každý týden. Pro účely zaznamenávání prezence bude vždy druhá část bloku považována za seminář. Datum Téma 19.9. Historie a společenský kontext zkoumání psychoterapie. Základní rozdělení výzkumu v psychoterapii. Zkoumání účinku: RCT, naturalistické výzkumné plány, problém kontrolní skupiny. 26.9. Ukázky konkrétních studií účinku psychoterapie. 3.10. Zkoumání účinku: kumulativní analýza, výsledky dosavadních studií, Dodo bird effect, efekt „dávky“, deteriorační efekt. Společné účinné faktory a jejich vztah k technikám. 10.10. Měření terapeutické změny: nástroje, koncept statisticky spolehlivé a klinicky významné změny, monitorovací systémy, feedback-informed therapy. 17.10. Zkoumání terapeutického procesu: výzkumy typu „process-outcome“, task analysis, zkoumání procesu. Výzkum typu „aptitude-treatment interaction” (ATI). 24.10. Nápomocné a brzdící události v terapeutickém procesu. (Tomicová, Ukropová) 31.10. Nástroje intenzivního zkoumání terapeutického procesu. (Čevelíček) 7.11. Případové studie: různé typy případových studií, výzkum N=1. (Řiháček, Doležal) 14.11. Kvalitativní výzkum v psychoterapii: přístupy v kvalitativním výzkumu, příklady studií. 21.11. Zkoumání vývoje psychoterapeutů a psychoterapeutických výcviků. Volba teoretické orientace. Zkoumání velmi zkušených terapeutů. Therapist effect. 28.11. Psychoterapeutické metody v praxi: Výsledky průzkumu mezi českými psychoterapeuty 5.12. Výzkum v praxi: možnosti využití výzkumu v praxi, akční a kolaborativní výzkum, practice research networks, příklady. Požadavky na ukončení Předmět je ukončen zkouškou, která má podobu písemného testu. Otázky vycházejí z povinné literatury, případně z prezentací zveřejněných v ISu. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je splnění následujících podmínek: · prezence (je povolena absence max. 2 bloky) · prezentace v rámci některého ze seminářů Zadání prezentace: Ve skupince (velikost skupinek bude stanovena v závislosti na počtu studentů) připravte prezentaci jedné publikované výzkumné studie, kterou považujete za užitečnou či inspirativní pro terapeutickou praxi. Obsah prezentace: stručně představte výzkumnou otázku a design studie, zaměřte se na přínosnost poznatků, zamyslete se ale také nad metodologickými omezeními. Forma: PowerPoint (ev. PDF). Předpokládá se délka prezentace 5 min + cca 10 min diskuze. Prezentaci i zdrojový článek je nutno vložit do odevzdávárny v ISu. Je nutno čerpat z primárního zdroje. Prezentace musí obsahovat úplný odkaz na zdrojovou publikaci. Hodnocení Počet bodů v testu známka 20-19 A 18-17 B 16-15 C 14-13 D 12-11 E 10 a méně F Literatura ke studiu Povinná literatura: Cooper, M. (2008). Essential Research Findings in Counselling and Psychotherapy: The Facts are Friendly. Los Angeles: Sage. Timuľák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. Celková zátěž Četba 251 stran (česky) + 174 stran (anglicky), tvorba prezentace.