Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty psychologie Mgr. Veronika Šléglová •10. listopadu 2016 Na co se zaměříme? 10. 11. Jak vyhledávat? Jak tvořit rešeršní dotaz? Google Scholar Praktické cvičení vyhledávání (EBSCO, Sage) EBSCO Discovery Téma domácího úkolu (pondělí 14.11. téma, odevzdání 25.11.) Cíl a smysl •„Klíčovat“ – tvořit odpovídající hesla •Rychle najít odpovídající zdroj •Rozlišovat mezi zdroji •Rozlišovat relevanci zdrojů •Snížit stres při psaní seminárek/diplomek Informační frustrace: neutopit se v moři materiálů Vyhledávání Proč vyhledávám? 1) O čem chci/musím psát? Postupné zužování – prohlubování orientace. Už téma trochu znám NEBO píšu o něčem novém? BAVÍ MĚ TO? Procházení zdrojů jako možnost zužování tématu – konkrétnost. 2) Zformulujte téma nebo problém Lze využít tzv. myšlenkových map – grafické znázornění tématu. PSY101 – UVEDENÍ DO PSYCHOLOGIE Seminární práce „Psychologie v beletrii/divadelní hře“ Zadání: Přečtěte si beletristické dílo (ev. scénář divadelní hry) dle vlastního výběru, najděte a pojmenujte psychologická témata, která se zde vyskytují, a pokuste se o jejich rozbor. 3) Jak téma „dostat“ do vyhledávání KLÍČOVÁ SLOVA (hesla) •hlavně podstatná jména •příd. jména, zájmena a slovesa když je nutné •pozor na stop words (předložky, spojky, členy) •předmětová hesla – katalogy knihoven •Nejvýznamější hesla charakterizující celý dokument – obdobné v dalších dokumentech. Př. psychické trauma; pacienti; rodina; vztahy př. psychické trauma – pacienti – rodinné vztahy Vím, co hledám, co dál? https://varchitectthoughts.files.wordpress.com/2016/01/625955-whats-next-meme.jpg Individuální specifikace Časové rozmezí Monografie „klasiků“ nebo aktuální výzkumy? Typy dokumentů Odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, dizertační práce, zpravodajství Typ dat (obrázky, text, audio, video) Jazyk dokumentů (90% anglických zdrojů) Forma (odborná x populárně naučná) Co se dá najít? •informace nutné pro základní orientaci v tématu •informace doplňující a okrajové, ale důležité pro specifičnost práce •zdroje podporující argumentaci autora •zdroje vůči kterým se autor vymezuje •faktografické zdroje nutné pro analýzu, komparaci, syntézu, atp. Kde můžu hledat? •Specializované odborné databáze •Knihovní katalogy •Specializované vyhledávače odborných informací •Repozitáře •Knihovny Co mi pomůže hledat? 1. Booleovský model Nejrozšířenější - kombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT Steinerová, Gřešková & Ilavská, (2010) Operátor AND Logický součin, průnik Vyhledá jen dokumenty, ve kterých jsou obě klíčová slova Výsledek se zužuje (průnik množin) Spojení významově odlišných pojmů Př. barvy AND emoce Barvy Emoce Operátor OR Logický součet, sjednocení Vyhledá dokumenty, kde je alespoň jeden ze zadaných výrazů. Výsledek průzkumu se rozšiřuje (sjednocení množin). Spojení synonym a příbuzných pojmů. Př. psychologie výchovy OR pedagogická psychologie psychologie výchovy pedagogická psychologie Operátor NOT Logická negace Vyloučí záznamy, které obsahují označené klíčové slovo Záleží na pořadí klíčových slov Výsledek průzkumu se zužuje Př. counselling NOT psychotherapy counselling psychotherapy 2. Krácení termínů (trunctation) (*) Hledaný termín je zkrácen na kořen slova Systém dohledá všechny možné tvary kořene Přípony nebo koncovky nahrazeny zástupným znakem Výsledek vyhledávání se rozšiřuje Př. psycholog* - vyhledá psycholog, psychologie, psychologický atd. 3. Vyhledávání prostřednictvím „fráze“ Bližší specifikace dotazu Slovní spojení Všechna slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru Využívají se uvozovky Výsledek vyhledávání se zužuje Př. „child development“ Terminologie http://detecting.us/wp-content/uploads/y-u-no-speak-normally-300x300.png Co to vlastně dělám? Prohlížení (browsing) Neklíčuji – „brouzdám“ časopisy, články (seznamy titulů v databázích) Vyhledávání (searching) Jednoduché (Google) Pokročilé (více polí – Booleovské operátory) •Málokdy relevantní záznamy po prvním vyhledávání •Rešeršní dotaz nutné ladit •Každý zdroj – vlastní pravidla → uzpůsobit vyhledávací dotaz •Neexistuje obecný „recept“ jak vyhledávat nejlépe - každý klíčuje, vyhledává, zpracovává po svém. •Ale je fajn znát tipy a triky J Tipy a triky http://www.mememaker.net/static/images/memes/4424939.jpg Mám málo výsledků Rozšiřte dotaz •přidejte další/jiná klíčová slova Zrušte omezení •např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. Mám mnoho výsledků Zužte dotaz •konkretizujte •lépe definujte klíčová slova (fráze) •zaměřte se pouze na nějakou oblast apod. Přidejte omezení •např. jen slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. Jsou naše zdroje kvalitní? •relevance předmětová hesla (řízený heslář), •důvěryhodnost zdroje jména autorů, instituce, kontakty na správce… •pravidelná aktualizace •odbornost impact factor Scientometrické ukazatele •Kvantitativně identifikují vědecké informace. •Zajišťují odbornou kvalitu zdrojů. •Je-li práce citována dalšími výzkumníky – má hodnotu. •Je-li citován článek z určitého časopisu – časopis má hodnotu. •Pomáhají určit s jak kvalitními zdroji pracujeme. Impakt faktor (IF) Proč o něm mluvíme? •Základ hodnocení publikační činnosti. •Díky němu můžeme porovnat periodika mezi sebou. •Výpočet: 100 článků publikováno v časopise v letech 2013-2014 Citováno 1000x v roce 2015 Impakt faktor: 1000/100=10 •Vysoký IF = články z periodika se často citují v dalších odborných časopisech •http://www.apa.org/pubs/journals/catalog.pdf Hirschův index (H-index) Proč o něm mluvíme? •Hromadný ukazatel citovanosti u konkrétního autora. •Př.: Aby vědec dosáhnul h = 30, musí být autorem 30 článků, jež mají počet citací právě 30 a více. •Poznáme, který autor je častěji citovaný – má kvalitní články. Pište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. Usnadněte si práci a používejte citační managery – EndNote myendnoteweb.com Shrnutí •Téma – zúžení, specifikace, orientace v terminologii •Klíčová slova (formulace dotazu) stop words, Booleovské operátory, *, „“, málo/moc výsledků •Výběr vhodných zdrojů – kvalita, relevance •Vyhledávání – poznámky, spolupráce •Hodnocení vyhledaných záznamů •Další operace – citační managery Zadání témata úkolu •Pondělí 14.11. do 12:00 do Odevzdávárny složka Domací úkol → Témata (Dokument ve Wordu) •Každý pošle téma, které by chtěl/potřeboval zpracovávat, příp. ho zajímá. •Téma z předmětu/seminární práce/úkolu – najít klíčová slova a dohledat relevantní zdroje •Příklad: Klasická psychoanalýza a teorie objektních vztahů (Dějiny psychologie) •18.11. vložím konkrétní témata a zadání do ISu •24.11. na přednášce bude čas pro poslední dotazy. •Vypracovaný úkol nahrát 25.11. do Odevzdávárny •Opravené zkonzultujeme 1.12. Licencované zdroje Nelicencovaný Google Scholar Aneb – když to nenajdete na EBSCu… •Přihlášení přes Gmail •Moje knihovna – možnosti ukládání do schránky •Metriky! Možnosti vyhledávání – další operátory author: (author:Carl Gustav Jung) – vyhledá jen zdroje od konkrétního autora filetype:pdf (gestalt filetype:pdf)– vyhledá jen zdroje ve formátu pdf Cílem je „usnadnit uživateli vyhledávání potřebné vědecké literatury a nezahrnout ho přitom neodborným balastem“ (Bartošek, 2008) http://taxprof.typepad.com/.a/6a00d8341c4eab53ef01bb09237e96970d-300wi Praktické ukázky vyhledávání v databázích •EBSCO •Sage Inspirace pro vyhledávání: •Gestalt, holistic approach •Psychoanalysis, egopsychology •Family environment, child development •Yerkes-Dodson law •General adaptation syndrome (GAS) •STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. •BARTOŠEK, Miroslav. Nástroje Google.: 2. Google Scholar. Zpravodaj ÚVT MU. 2008, XIX(2): 12-16. ISSN 1212-0901. Dostupné také z: http://webserver.ics.muni.cz/bulletin/articles/602.html •Hirschův index (h-index). Ústav vědeckých informací 1.LF UK a VFN [online]. [cit. 2015-10-01]. Dostupné z: http://uvi.lf1.cuni.cz/hirschuv-index-h-index Literatura Veronika Šléglová vsleglov@fss.muni.cz infozdroje@fss.muni.cz Kancelář 0.54 (na druhou stranu od Krmítka)