Diagnostika třídních kolektivů - třída jako malá sociální skupina Co se dozvíte? •Vývoj vztahů s vrstevníky •Třída jako sociální skupina •Skupinové procesy, které probíhají ve třídě •Přehled diagnostických metod •Možnosti využití diagnostických metod •Vyhodnocení výsledků a jejich interpretace •Etické aspekty práce se školní třídou Dítě mladšího školního věku •Rozvíjející se schopnost introspekce a spontánní sebereflexe „jak se právě teď cítím“ –prožitky jsou bohatší než schopnosti exprese –diferencuje v rámci dimenze dobrý-špatný –nedokáže pochopit svou pozici ve třídě (nechápe řadové číslovky, stupňování adjektiv) –v deseti letech už je dítě schopno mluvit o svých pocitech •Tendence odmítat odlišnost a preferovat stereotyp •Heteronomní stádium morálního vývoje –Normy chování jsou určovány druhými, příkazy a zákazy rodičů, učitelů –Pojetí pravdy-lži, dobrého-zlého je dáno tím, co je přijímáno –Principem morálky je vyhnutí se trestu Dítě mladšího školního věku •Vazba na učitele a jeho vnímání –dítě mu chce udělat radost a být za to oceněno a akceptováno; –děti v první třídě přijímají veškerá sdělení učitele bezvýhradně a nekriticky •Význam vrstevníků, spolužáků –komparativní skupina, soutěžení –názory a postoje učitele mají větší význam než názory a postoje vrstevníků –ve třídě dítě musí podřídit své aktuální potřeby aktuálním normám –skrze přijetí spolužáků a jejich sympatie si dítě potvrzuje vlastní sebehodnotu • • 1. a 2. třída •Vnitřně nediferencovaná sociální skupina •Objevují se základní prvky skupinové struktury (normy, pravidla dané shora) •Kontakt se spolužáky a primární akceptace bývají podmíněny –prostorovou blízkostí –zevnějškem (somatotyp, oblečení, nápadné znaky) –způsobem komunikace, znalostí jazyka a jeho užívání –chápání významových diferenciací, skupinově specifických komunikačních vzorců a rozpoznání sociálního kontextu tzn. vhodných způsobů komunikace Vnitřně nediferencovaná – nejsou skupinky Nápadné znaky: tělesný výška, barva vlasů, brýle, neúspěchy příp. úspěchy v učení, vady řeči, tělesné vady atd. vývojové opoždění Hrabal – sociometrické studie zjistily v počátečních třídách větší počet hvězd, učitelka svými preferencemi dětem předává část své moci, oblíbenci jsou pak vnímání jako představitelé a strážci norem 1. a 2. třída •Vliv učitele na formování vztahů ve třídě –názor učitele na jednotlivé spolužáky bývá akceptován a významně ovlivňuje vztahy dětí ve třídě •Uzavírání dyadických vztahů převážně do stejné skupiny podle pohlaví, třenice mezi chlapci a děvčaty •Členství v partách je většinou přechodné a krátkodobé, členství závisí na tom, jak je pro děti výhodné a zajímavé 3. až 5. třída •Mění se postoj k učiteli •respekt norem – učitel=autorita •názor učitele má spíše hodnotu informace, která je/není akceptována •testování síly autority •Hodnocení a názor jsou stabilnější a méně ovlivnitelné okamžitým výsledkem či situací •Samostatnost v názorech (rozvoj konkrétně logického uvažování) •Hodnocení vrstevníků málo diferencované a nerozlišuje jednotlivé dimenze (např. sympatii od ocenění výkonu); globální hodnocení je/není akceptován 3. až 5. třída •Potřeba akceptace vrstevnickou skupinou, identifikace s vrstevnickou skupinou jako mezník socializace •Vrstevníci poskytují podporu v různých životních situacích, umožňují sdělit a sdílet různé problémy, ve vrstevnické skupině se očekává od všech dětí stejné chování (forma sociální opory) •Období silného odstupu mezi pohlavími •Schopnost vytvořit skupinu, která může určitým způsobem jednat jako celek); vymezení proti jiné skupině – v této době se poprvé objevuje šikanování – Období dospívání •Prudce stoupá význam vztahů s vrstevníky na úkor dosud „důležitějších“ vztahů s rodiči •Svět rodiny a svět vrstevníků – dva paralelní světy, potřeba opory se přelívá •Období, kdy sociální izolace má nejzávažnější dopady (izolovaní jsou ohroženější než kontroverzní nebo negativně vnímaní) •Na rozdíl od předchozích období třída není tak často centrem sociálního života dítěte, děti navazují vztahy mimo třídu v neformálních skupinách, mládežnických subkulturách •Vrstevnická skupina jako opora v nejistotě osamostatňování Období dospívání •Vrstevníci se stávají neformálními autoritami •Napodobují ve skupině jeden druhého (vůdce či hvězdu party) •Vrstevnická skupina –slouží jako základ pro porovnávání zkušeností – standardy potvrzující žádoucí úroveň vyspělosti (už může a dělá …, všichni už …tak já taky musím) –symetrie rolí ve skupině vrstevníků – dominance, prestiž –význam rizikového chování •Potřeba vytvořit vlastní normy, způsoby komunikace pramení z tendence osamostatnit se z vazba na skupinu dospělých •Zvyšuje se potřeba přátelství (možnost sdílet pocity, názory a zkušenosti, možnost se svěřit, • • Navazování vztahů k vrstevníkům 1.Skupinová izosexuální fáze –vytváření skupin stejného pohlaví –diferenciace rolí, loajalita –jedinci opačného pohlaví jsou aktivně odmítány –společné zájmy, přání sdružovat se, vzájemný obdiv, možnost napodobovat 2.Individuální izosexuální fáze –párové přátelství –Užší emoční vztah k důvěrnému příteli (přítelkyni), svěřování se, sdílení, výlučnost –Přátelé se nemusí podřizovat skupinovým normám a každý má stejnou osobní cenu –Přátelství chlapců – společné zájmy a činnosti; přátelství dívek –emoční náklonnost Navazování vztahů k vrstevníkům 3.Přechodná etapa –Zájem o druhé pohlaví spojený s nejistotou a tápáním –Rozporuplné reakce vrstevnické skupiny –Zájem projevovaný „na dálku“ 4.Heterosexuální fáze polygamní –Skutečné vztahy chlapců a dívek charakteristické nestálostí a proměnlivostí 5.Etapa zamilovanosti •ústí v autentické erotické vztahy 1. – Školní třída jako malá sociální skupina •velikost od 3 do 20 členů (někdy i 40) •činnost členů směřuje po delší dobu ke společným cílům •ze společných cílů vyplývá podobnost hierarchie hodnot členů skupiny •cílů se dosahuje dlouhodobou interakcí a kooperací •vytváří se relativně stálá struktura vztahů •jednotlivci ve skupině zaujímají různé pozice a přijímají role •intenzivní interpersonální vztahy mezi všemi členy •chování každého člena skupiny ovlivňuje chování ostatních členů a zároveň, skupinové chování, tedy chování většiny jedinců ve skupině, ovlivňuje chování jednotlivce • Vývoj skupiny •Formování –seznamování se navzájem a s vlastní rolí, –Energie se věnuje hlavně hledání místa ve skupině –doprovázeno úzkostí členů, jejich nejistotou z hlediska jejich sounáležitosti se skupinou –většina členů vyčkává, pozoruje, jak se chovají ostatní –hledání „spojenců“ a identifikace „nepřátel“ •Konfrontace a konflitk –Srovnávání a vyrovnávání –Silnější členové skupiny se snaží prosadit své osobní cíle (prosazení norem, které považuje za správné) –Hledají se spojenci, vznikají podskupiny: „Kdo to vidí stejně jako já“ •Normování –soudržnost a výměna, snaha překonat konflikty, dohoda jasnějších pravidel skupinového chování –vytváření společných postojů, hodnot, rolového očekávání, způsobů chování •Optimální výkon –rolové chování členů skupiny, kooperace na dosahování společných cílů, stabilizované vztahy •Ukončení –fáze rozchodu, uvolnění ze sociálně emocionálních vazeb a aktivit • • Skupinová dynamika •K. Lewin: stav ve skupině - její komunikace, vztahy, interakce, nejsou stálé, ale podléhají dynamickým změnám (fyzikální model síly a pohybu) •Trotzer: tři základní složky – vůdcovství, členství ve skupině, skupinová interakce – Lewin – zavedl pojem skupinová dynamika Co utváří skupinovou dynamiku? •Cíle a očekávání skupiny •Identita skupiny •Skupinové hodnoty •Skupinové normy •Činnost členů skupiny •Podskupiny jako součást skupiny •Vůdcovství •Struktura skupiny (pozice a role) •Komunikační procesy ve skupině •Koheze ve skupině • Jednotlivé prvky jsou navzájem úzce spjaty Skupinové hodnoty •Zvnitřněné cíle skupiny přijaté jejími členy •Skupina si vytváří stálé pořadí hierarchii hodnot •Skupina působí na členy ve směru přijetí a uskutečňování této hierarchie •Hierarchie hodnot v různých skupinách je různá např. formální skupina hodnotí výše práci, sociálně interakční skupiny pak zábavu, přátelství •Jednotlivci jsou zpravidla příslušníky více skupin, často s odlišnými centrálními hodnotami, což komplikuje zdravě i negativně vývoj a výchovu např. vzdělání v rodinné hierarchii hodnot Skupinové normy •Pravidla chování, která specifikují takové činnosti členů, které jsou v určitých situacích vhodné nebo nevhodné •Normy jedince i omezují, proto dochází k jejich překračování – působení skupinového tlaku (odmítnutí, negativní zpětná vazba, nepřátelské projevy, sankce, tresty, vyloučení) •Konformita (osobnost, závislost na poli, gender rozdíly) • Role ve skupině •Soubor specifického, skupinou očekávaného chování, určeného normami a souvisejícího se specifickými úkoly jedince. •Požadavky a očekávání skupiny od jednotlivce včetně individuálního rozměru (přijetí – nepřijetí) výkonu role •Souvisí s pozicí jedince ve skupině •Utváří v průběhu prvních vývojových fází skupiny Příklady rolí ve skupině •"hvězda" - jedinec, k němuž se upírá nejvíce členů skupiny (nejvyšší součet všech obdržených voleb, tj. výběrů i odmítnutí) •"outsider" - snaží se do skupiny zapojit, ale je skupinou odmítán (vykazuje hodně vlastních voleb, ale není volen) •„izolovaný jedinec“ - žijící na periférii skupiny, nestará se o její život, skupina ho ignoruje (není volen a sám nevolí) •"šedá eminence" - není příliš nápadný, ale má velký vliv na skupinu prostřednictvím "hvězdy" (obvykle je určován pozitivním výběrem "hvězdy" a "izoláta") •"antihvězda" - je velkou částí skupiny odmítán (má maximum negativních voleb) • - Sociální vliv či význam, sociální přijetí, oblíbenosti či preferovanost Pozice ve skupině •Označení pro rozdíly mezi členy skupiny z hlediska jejich významu ve skupině; hierarchická struktura •Sociální status jedince ve skupině (v neformálních skupinách závisí na individuálních charakteristikách a na míře ztělesnění hodnot skupiny např. zdatnost, smysl pro humor, inteligence) •Odvodíme pomocí distinkce oblíbenosti – neoblíbenosti ve skupině nebo jako kombinace tří interpersonálních sil: přitažlivosti, odporu a lhostejnosti •Skupina kontroverzních (vyhraněně pozitivní, negativní ohlasy) a opomíjených (žádné nominace) • • • Podskupiny •Často hlavně tam, kde je počet žáků přesahuje počet jedinců pro malou sociální skupinu (20) •Kde skupina není dostatečně soudržná (koheze) •Např. ve třídě jedinec vytváří 1-3 přátelských vztahů a 5-7 intenzivních vztahů (i hostilních) •Nadměrná nezávislost podskupin může signalizovat rozklad základní skupiny •Ve školním prostředí tendence k tzv. homofilii – „elitní“ a „slabé“ podskupiny z hlediska výkonu; někdy nahrazování výchovných cílů jinými, až antisociálními Vůdcovství •Podstatná složka struktury skupiny •Elementární polarizace: vedoucí a vedení •Vůdcovství = projevování autority nebo vlastností, které autoritu podmiňují •Skupina si volí vůdce vhodného pro aktuální úkol •Zaměření na úkol, cíl vs. na emoce, vztahy •Vedoucí –ovlivňuje činnost členů skupiny, ústřední role při určování cílů, hodnot a norem skupiny –Gibb: osoby s formálně vysokým postavením; osoby, které mají vliv na ostatní; osoby s vysokou sociometrickou volbou Vůdcovství •Zdroje vůdcovské autority: –Racionální autorita – reprezentace legitimních norem a zákonů –Tradiční autorita – kontinuita a tradice –Charismatická autorita – povaha vůdce •Úspěšný vůdce skupiny: –Součást; vlastnosti a názory, které má skupina jako celek; model; pomáhá dosáhnout cílů, pozitivně reprezentuje navenek – • Styl vedení •Ovlivňuje strukturu a dynamiku skupiny •Lewin – účelnost koncentrace nebo rozdělení „moci“, sebeprosazení vedoucího vs. spolupráce se skupinou •Liberální, demokratický, autokratický •výzkum učitelů – aplikace Lewinovy teorie Anderson –Vliv na výkon skupiny Literatura •Hayes, N. (2003). Sociální psychologie. Portál. Praha. •Hrabal, V. st., (2004). Sociální psychologie pro učitele. Karolinum. Praha. •Hrabal, V. st., Hrabal, V. ml. (2004). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Karolinum. Praha. •Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. Praha. – vybrané kapitoly •Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Karolinum. Praha. (str. 255 – 294) •Výrost, J., Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Portál. Praha. (str. 259 – 301) •