Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína Multidisciplinarita •Pedagogická psychologie •Vývojová psychologie •Psychopatologie •Poradenská a klinická psychologie •Speciální pedagogika •Psychodiagnostika •Psychologie organizace a řízení Milníky školní psychologie I. •1879 – Vytvoření Wundovy laboratoře v Německu •1896 – První fakultní dětská klinika (University of Pennsylvania, Lightner Witmer) •1899 – První pedagogická klinika (Antwerpy, Belgie) •1905 – Binetův test inteligence •1910 – Poprvé použit termín školní psycholog (Stern) •1918 – Arnold Gesell použil označení školní psycholog •1930 –Hildreth, G. H. (1930). Psychological services for school problems. Yonkers-on-Hudson, NY: World Book Co. Milníky školní psychologie II. •1948 – UNESCO sponzorovalo mezinárodní konferenci o školní psychologii •1952 - UNESCO sponzorovalo evropskou konferenci o školní psychologii •1972 – Vznik International School Psychology Commitee •1975 – ISPC colloquium •1979 – Mezinárodní rok dítěte Školní psycholog v systému školy Služby školního psychologa Obsah Způsob realizace Zacílení Oblasti lInformační lOsvětový lPreventivní lIntervenční lIdentifikačně- diagnostický lModifikační lRozvíjející lKonzultačně-poradenský lIndividuálně lSkupinově lPřímo lNepřímo lŽáci lRodiče lUčitelé lPedagogický sbor lVýchovní poradci lSpeciální pedagog lMetodik prevence lVedení školy lUčení lChování lOsobnost lSociální vztahy lPsychohygienické otázky školy lVýchovně-vzdělávací proces • • • • Školní psycholog a ředitel školy •Ředitel vytváří podmínky pro poskytování poradenských služeb na škole •Očekávání ředitele školy •Ředitel v roli nadřízeného, ale psychologického laika J •Psycholog v roli podřízeného, ale psychologického experta J •Zadávání zakázky a její interpretace •Společná dohoda o realizaci konkrétní zakázky •Kvalita vztahu ředitel-psycholog ovlivňuje vytváření kvalitních vztahů s ostatními články systému Školní psycholog v systému školy •Školní psycholog součástí orchestru a je v situaci, kdy pokud chce slyšet, jak orchestr hraje, nemůže z něho odejít. •Aktivity s pedagogickým sborem, s jednotlivými učiteli, s třídními učiteli, s žákovskými kolektivy, s jednotlivými žáky a s jejich rodiči. •Spolupráce s odborníky v jiných zařízeních (PPP, SPC, SVP, lékaři, psychiatři, sociální pracovníci, pracovníci v krizových centrech, …) •Školní psycholog facilitátor komunikace mezi jednotlivými články systému. •Školní psycholog ovlivňuje řešení školních problémů v místě jejich vzniku, trvale tak přispívá k proměně sociálního klimatu školy. Školní psycholog a práce se třídou •Každodenní činnost •Cílem je mapování sociálního klimatu a jeho ovlivňování •Plánování forem a postupů s ohledem na zvolené cíle •Spolupráce s učiteli •Problémy se řeší v prostředí, ve kterém vznikly a vytváří se základna pro prevenci Školní psycholog a jednotlivý učitel •Vztah ŠP a učitele MUSÍ být založen na vzájemném respektu k profesi toho druhého a na profesní důvěře!!! •Konzultace zvolených pracovních postupů nebo způsobů komunikace s žáky. •Rozbor vyučovacích postupů a průběhu vyučovacích hodin. •Vytváření metodického zázemí pro vedení rozhovorů s rodiči. ŠP je často prostředníkem jejich vzájemné komunikace. Školní psycholog a jednotliví žáci •Je škola vhodným místem pro práci s klienty-žáky? Psychoterapie na půdě školy? •Krizová intervence, konzultace, diagnostika intelektu a osobnosti, zvládání výukových obtíží, školní selhávání, výchovné problémy, patologické jevy, adaptační problémy, vztahové problémy. •Zacházení s důvěrnými informacemi. •Profesní výbava psychologa!!! •Předávání klientů dalším odborníkům. Školní psycholog a rodiče •Informace o pravidlech poskytování služby školním psychologem. •Efekt prostředí školy. •Pracovna psychologa bezpečným místem. •Informační, konzultační, vzdělávací a poradenské služby. •Velmi náročná součást psychologické práce, protože je často třeba spolupracovat s celým rodinným systémem.