Práce se třídou Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Roviny práce se třídou oIntervence o oPrevence o oPodpora • • • Oblast krizové intervence zahrnuje oZpracování traumatizující události na půdě školy nnapř. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžké antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin oZávažný konflikt ve třídě (např. stmelování třídního kolektivu) o o ztráta rodiče nebo blízké osoby úmrtí učitele, spolužáka nehoda, fyzické zranění sexuální, emoční zneužívání fyzické týrání, šikana přítomnost při násilném aktu psychotická reakce, setkání s osobou pod vlivem návykových látek ... Krizová intervence opo zralé úvaze opřivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka oohlídat si své hranice opsychohygiena o Krizový plán oinformujte o možných krizových situacích a konsekvencích ovytvořte si týmy – rozdělte role omějte připraveny informační materiály omějte kontakty na organizace, profesionály, se kterými budete spolupracovat o o Kodex chování Proces tvorby třídních pravidel Formulování třídních principů oNavození atmosféry n„Jak vypadá třída, kde se všem dobře daří?“ n„Jak si představujete ideální třídu?“ n„Vzpomeňte si na situaci, kdy jste se v nějaké skupině cítili dobře – jaké okolnosti k vašemu dobrému pocitu přispěly?“ oZobecňování oPojmenování oVyslovení souhlasu nJe tu někdo, kdo s takto formulovanými principy nesouhlasí? o Upevňování oProdiskutujte každý navržený princip se žáky. Zeptejte se jich na příklady chování každého z navržených principů. oNamalujte každý princip (T, kruh, …) „Jak vypadá? Jak vám zní? …“ oPísničky, básníčky, plakáty o principech kodexu. oPanelová diskuse o positivech a negativech očekávaného chování oNechejte celou třídu hodnotit, jak jsou principy kodexu dodržovány. Potom si společně zadejte třídní cíl. oStarší žáci navštíví nižší ročníky a učí tam principy kodexu chování oPovídání o tom, kdy se jim nepodařilo se chovat podle principů kodexu a co by příště mohli dělat jinak. o Práce se skupinou v kruhu Různé typy práce v kruhu oPřivítací kruh (ranní pozdravení/písnička v kruhu, co nás dnes čeká) oKomunitní kruh (od slova komunita) se 4 pravidly – učitel má stejné postavení jako děti oPráce se skupinou v kruhu oDiskusní kruh oVýuka v kruhu Možnosti práce v kruhu orozvoj vztahů ovytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí orozvoj emocionality onácvik sociálních dovedností ovytváření bezpečného klimatu třídy oprostor pro sdílení a výměnu informací týkajících se postojů, názorů a pocitů oprostor pro komunikaci a řešení konfliktů Úskalí práce se skupinou otřídnická hodina není zavedena v rozvrhu ona práci je vymezen malý časový prostor ovelký počet členů opráce v kruhu pouze v problémových situacích ocílem je kruhu pojmenování či odsouzení viníka přestupku oskupinová dynamika ohranice a profesní kompetence („Kam až můžu zajít?“) oneutralita ozneužití informací, které v průběhu práce zazní opřesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět pro výcvikovou, tréninkovou skupinu je ideální počet 15 členů, proto důležité hojně zařazovat práci v podskupinách Obecné zásady opromýšlet dopředu (zejména z hlediska možného pocitu ohrožení některého dítěte) opři zavádění práce v kruhu začínat s pozitivními tématy oneřešit konkrétní konflikty, ale formulovat problém na obecné rovině obrát v úvahu úroveň – srozumitelnost, jednoduchost ootevřené otázky (nelze odpovídat ano/ne) onekritizovat a neanalyzovat odpovědi účastníků oaktuálnost, pestrost, ne stereotyp oděti mohou přispívat vlastními nápady (návrhy dávat učitelce dopředu před KK) ou menších dětí se stává, že jen opakují, co řeklo dítě před ním – nekomentovat! o 4 pravidla práce v kruhu oPrávo mluvit (mluví jen ten, kdo má kamínek (zvoneček …, ostatní naslouchají) oPrávo zdržet se (i kdyby někdo nepromluvil třeba celý rok, nelze ho k tomu nutit) oPravidlo úcty (nevysmíváme se, nekritizujeme, ani nezpochybňujeme, co kdo řekl) oDiskrétnost (pokud mluvíme o tom, co se říkalo v kruhu, pak bez uvedení jmen: „jedna holka říkala, že…“, „jeden kluk od nás ze třídy říkal…“); nučitel může (musí) s vážnou situací seznámit ty osoby, které mohou pomoci – POZOR OŠETŘIT PŘEDEM o Jak mezi sebou komunikovat oužívání pozitivního jazyka okritiku formulujeme pomocí já-sdělení nnikoli „ty jsi …“ ale „nelíbí se mi, když …“ ootázky formulujeme obecně: nJak se cítíme, když … nCo cítí lidé, když … opojmenovávejte a popisujte Struktura setkání oRozehřívací aktivita n– slouží k naladění na společnou práci oHlavní blok n– skupinový rozhovor „o čem dneska budeme mluvit“ npsychosociální hry, výtvarné techniky nvýklad k tématu oZakončení nzpětná vazba - co si odnáší, co bylo důležité, co si zapamatovali a co bylo příjemné či nepříjemné, co by chtěli příště jinak… Psychosociální hry oNa počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy to bude odhaleno. oK tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup a kroky zadání. oNechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v zaznamenávat na flip. oVelmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů – zarámujeme, kam aktivita směřovala (Co jsme se naučili? Co jsme se dozvěděli?) Tipy a techniky orozehřívací aktivity nuzel, zrcadlo, místa si vymění, detektiv, co se změnilo?, vyprávění příběhu, provázky, seřazení se podle … orozvoj skupinové spolupráce a sounáležitosti nsymbol třídy, míček, 7up, piáno, Případ paní Blahovské, přání, Dobrá třída, co o sobě víme?, skupinové rozhodování, domlouvání opoznávání druhých nintuice, indiánské jméno, haptikon, co máme společného, šestý smysl orespekt a tolerance nčelenky, lákání, „každý to máme jinak“, sdílení hodnot, obudování sebedůvěry nerb, inzerát o sobě, koláč toho nejlepšího ze mne, vzkazy, dopisy, klubíčko, ootevřená komunikace ndiktát, překreslování obrázku (modelu), kočko-dům, bludiště, hraní rolí, kreslení beze slov n haptikon – předměty, skupina hádá, čí to je a jaký ten člověk asi šestý smysl – odhadnout preference skupiny; Co napíše většina skupiny? •Konkurence •Vysoké cíle • Zaměřování se na chyby •Nekonkrétnost • Negativní očekávání •Děkuji za pozornost • Literatura oCanfield, J., Wells, H. C. (1995). Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Portál. Praha. oHermochová, S. (2006). Teambuilding. Grada. Praha. oHayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Portál. Praha. oKasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. oKomárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Grada. Praha. oSilberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Portál. Praha.