Poruchy autistického spektra (PSY526) PODZIM 2016 Základní charakteristika: Kurz navazuje na výuku předmětu Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403. Kurz bude probíhat blokově. Kurz se věnuje problematice poruch autistického spektra. Cílem kurzu bude seznámit studenty s problematikou poruch autistického spektra (PAS), zejména se specifiky dětí s PAS, se základními teoriemi příčin vzniku autismu a možnými přístupy k rodinám dětí s PAS. Podstatnou součástí výuky tvoří diskuze se studenty nad výsledky jejich samostatné přípravy. Nedílnou součástí výuky bude práce s videonahrávkami projevů dětí s autismem a detailní rozbor diagnosticky významných projevů PAS. Součástí kurzu bude i seznámení se s nejpoužívanějšími diagnostickými a screeningovými nástroji používanými při diagnostice PAS a možnostmi terapeutické a poradenské práce. Obsahová náplň kurzu vychází z praktických zkušeností a teoretických znalostí vyučující kurzu o dané problematice. Určeno: Kurz je určen studentům magisterského studia psychologie. Prerekvizitou je absolvování kurzu Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403. Předpoklady: Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny PSY403 Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 15 studentů. Rozvrh: kurz je vyučován blokově koná se 4x za semestr středa 13:30-18:30 4x za semestr 19.10., 2.11., 16.11., 30.11. Garant a vyučující programu: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. Harmonogram výuky: blokově, středa 13:30-18:30, 4x za semestr, P21 19. 10. 2016 – Pozorování, projevy, diagnostika 2. 11. 2016 – Příčiny PAS, teoretická východiska 16. 11. 2016 – Intervence a celoživotní perspektiva 30. 11. 2016 – Rodina dítěte s PAS, vývojový přístup Tematické okruhy Kurz se skládá ze 4 tematických bloků, v nichž se studenti seznámí s teoretickými i praktickými aspekty problematiky PAS prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z vlastní poradenské praxe vyučující. Kurz je z velké části založen na samostatné i skupinové přípravě studentů na jednotlivá témata. 1. blok – Pozorování, projevy, diagnostika – diagnosticky významné symptomy PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství + zadání samostatného úkolu pro 2. blok kurzu (vyhledání a studium jednotlivých teorií příčin vzniku PAS) 2. blok – Příčiny PAS, teoretická východiska – v tomto bloku budou studenti seznámeni s epidemiologií PAS, větší část bloku pak bude věnována významným teoriím příčin vzniku PAS v historii i současnosti, výuka tohoto bloku bude probíhat formou diskuze nad prezentacemi studentů o jednotlivých teoriích příčin vzniku autismu + zadání skupinového úkolu pro 3. blok kurzu (biografie osobnosti s PAS) 3. blok – Intervence a celoživotní perspektiva – základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce; příběhy lidí s autismem (formou prezentace skupinových úkolů), běžně používané diagnostické nástroje 4. blok – Rodina dítěte s PAS, vývojový pohled na PAS Harmonogram Příprava na výuku Studenti se na jednotlivé bloky kurzu připraví dle pokynů vyučující. V průběhu kurzu studenti odprezentují výsledky individuální přípravy (na 2. bloku kurzu) a skupinového úkolu (na 3. bloku kurzu). Podrobnosti týkající se výuky i přípravy na ni budou sdělovány přímo během výuky, případně e-mailem. Před kurzem je vhodné zopakovat si znalosti z vývojové psychologie a psychodiagnostiky dětí. Požadavky pro získání zkoušky Zkouška je udělena za aktivní účast na kurzu a úspěšné složení zkoušky ve formě písemného testu. Za aktivní účast na kurzu se považuje: - účast ve výuce (75 % účast) - průběžné studium, příprava na výuku v podobě splnění zadaných úkolů v průběhu výuky Závěrečná zkouška: Kurz je zakončen ústní zkouškou. Každé z níže uvedených témat individuálně zpracujete na základě vlastních a v kurzu získaných poznatků a minimálně 2 empirických/metaanalytických studií. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Intervence; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad konkrétních intervencí na rozvoj sociálních vztahů). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu PSY526 do složky Příprava ke zkoušce do konce semestru, tj. do pátku 16. 12. 2016. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury. Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale i schopnost diskuse nad daným tématem. Témata: - diagnostika PAS - rodina dítěte s PAS - příčiny PAS - intervence u dětí s PAS - PAS v rámci celoživotního utváření Termíny zkoušky: Termíny budou řádně vypsány prostřednictvím IS MUNI.