žPAS je celoživotní neurovývojová porucha, která má vliv na sociální a komunikační schopnosti jedince. Tzn. ovlivňuje to, jak se dotyčný chová k ostatním a jak s nimi komunikuje. Důsledkem poruchy je, že dítě špatně vyhodnocuje informace, které k němu přicházejí (nerozumí dobře tomu, co vidí, slyší a prožívá)– z toho plyne narušení v oblasti komunikace, sociálního chování a představivosti. ž žAUTISMUS JE PORUCHA SOCIÁLNÍ INTERAKCE POJÍCÍ SE S ODLIŠNÝMI ZPŮSOBY MYŠLENÍ A CHOVÁNÍ. ž žporucha vývoje sociálního mozku – je narušený vývoj sociálního instinktivního chování. ž ž žSociální chování ž žKomunikace (verbální i neverbální) ž žPředstavivost a omezené zájmy ž ž •Dle DSM-V pouze diáda: ž žSociální chování a komunikace žOmezené zájmy, repetitivní chování a neobvyklé reakce na smyslové podněty ž Image result for autistic triangle žNepřiměřený kontakt s druhými lidmi (vyhýbá se x jde za každým) žObtíže s navazováním kamarádských vztahů (obtíže s iniciací kontaktu s vrstevníky i udržením vztahů) žNěkdy chybí sdílená pozornost – schopnost spontánně sdílet s druhými společné činnosti a radost (nezúčastní se jednoduchých sociálních hříček, neprohlíží si s rodičem knížky) žObtíže v přizpůsobení se druhým lidem a změnám (potřebuje svůj řád) žJiný způsob vnímání žnedostatečná empatie – nerozezná pocity druhých, může je využívat jako pomocníky nebo „mechanické pomůcky“ žSociální naivita – svět má být spravedlivý a všichni by se měli chovat stejně ž žTyp osamělý: –obrácený do sebe, nereaguje na lidi kolem sebe, chybí oční kontakt, spíše nemluví žTyp pasivní: – kontakt spontánně neiniciuje, ale snese, nežádá pomoc, často okolím přehlíženi a podceňováni, jsou přecitlivělí a vztahovační, s nízkým sebevědomím, černobílé myšlení –V kolektivu třídy jsou „neviditelní“, lehce terčem šikany, protože se neumí bránit (neřeknou si o pomoc, nemají kamarády) žTyp aktivní, zvláštní: –vyhledává společnost, navazuje kontakt, ale nebere ohledy na jiné, schází empatie –Ve třídě působí jako nevychovaný provokatér, ostatní otravuje, v hodinách vyrušuje, předvádí se, snadno se na něj svede vina žTyp formální: –striktně dodržuje společenská pravidla (školní řád), slepě napodobuje, chování působí zvláštně „dospěle“, sociálně naivní, doslovné chápání, nerozeznání ironie –Mezi dětmi jsou považování za žalobníčci, policista či chrabrý rytíř ž žRozdíl mezi úrovní sociálního chování a žintelektem je obtížně pochopitelný a často žvede k domněnce, že dítě si takto vynucuje žpozornost, schválně se chová nevhodně a moc ždobře ví, jak by se mělo chovat. ž žProblémy ve vývoj řeči ›Opožděný vývoj řeči ›Absence řeči - dítě se nesnaží tento nedostatek kompenzovat jiným alternativním způsobem komunikace (např. mimikou, gesty). žNepřiměřený verbální projev (málo i moc) žNepřiměřené užívání jazyka ›Řečové stereotypie - bezprostřední a opožděné echolálie ›Problémy s užíváním jazyka a jeho gramatickou strukturou (záměna osob a rodů, tykání/vykání, špatný slovosled, apod.) ›Zvláštní intonace, vlastní žargon žObtíže s porozuměním žNepochopení humoru, nadsázky, abstrakce žObtíže se svěřováním se žNeverbální komunikace - narušená schopnost přiměřeně užívat neverbální chování (postoj těla, gest, mimika, oční kontakt). ž ž žNepřiměřená hra ›Chybí různorodá, spontánní, symbolická a sociálně napodobivá hra odpovídající vývojové úrovni (děti si často neumí hrát t s hračkami) ›Hra bývá neobvyklá a stereotypní (zaujetí nezvyklými částmi hraček nebo předmětů, fascinace pohybem) , uplívání na stejných aktivitách žVýrazný zájem o specifickou oblast, problémy s motivací v jiných oblastech (např. dopravní prostředky, Vesmír, čísla, apod.) žRigidita - ulpívání na specifických, nefunkčních rituálech a rutinní činnosti, odpor ke změnám žProblém s přijetí prohry nebo pochopením soutěživosti žPředstavivost ›Nepřiměřené prostorové schopnosti (opět spektrum, oba extrémy) ›Problematická orientace v čase nebo prostoru ›Problém s abstraktními instrukcemi a zadáním ž ž ž ž žNerovnoměrný profil kognitivních schopností žObtíže s grafomotorikou žCelková neobratnost žProblémy s jídlem (rigidita jídelníčku) žObtíže se spánkem žHypersenzitivita - neobvyklé reakce na smyslové podněty (zacpávání uší – hluk, problém s dotyky – hmat, očichávání, olizování, vestibulární systém – obliba v točení se) žHyperaktivita nebo hypoaktivita žImpulzivita, nevnímání nebezpečí žProblémy s chováním (agresivita, sebezraňování…) žNepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný pláč nebo smích, střídání nálad, afekty, úzkost, absence strachu v nebezpečných situacích žUpřednostňování periferního zrakového vnímání před přímým pohledem žSnížená schopnost imitace pohybů, nachýlená chůze či chůze po špičkách, tleskání, luskání prsty) žStereotypní a opakující se motorické manýrování (třepání či kroutivé pohyby rukama a prsty nebo komplexní specifické pohyby celým tělem). ž ž žPotíže s chápáním potřeb druhých, nízká míra empatie, v důsledku toho působí na své okolí egocentricky, jejich výroky vůči ostatním bývají často urážlivé, a pro okolí, včetně blízkých členů rodiny, zraňující. ž žNedokáží verbálně vyjádřit své city, nebo je tato schopnost velmi nízká. ž žU řady dětí s PAS se projevuje nízká frustrační tolerance, učitelé se často setkávají s žáky s PAS, kteří velmi bouřlivě a nepřiměřeně reagují na kladené požadavky v rámci školní práce. ž žúzkostné projevy, jako jsou specifické strachy (z otevřených dveří, sušáků na toaletě, některých zvířat, věcí apod.), trvalá úzkost (ze smrti, nemoci, změny apod.), panické reakce, sociální fobie, separační úzkost. ž žStřídání nálad ž žOkolní svět se zdá příliš složitý, abstraktní. ž žNechápou smysluplnost dění, někdy neví, jak reagovat, trvají na něčem, co znají – neodklání se od reality, ale mají problémy tuto realitu správně pochopit. ž žPreferují činnosti, kde vládne řád, harmonie, pravidla – čísla, hudba, telefonní seznamy, jízdní řády… ž žPřed světem se často uzavírají, setrvávají ve svém zjednodušeném vidění světa. ž žFrustrace z nepochopení se může projevovat agresí či automutilačními projevy. ž žMKN 10 - Evropa –Dětský autismus –Atypický autismus –Aspergerův syndrom –Rettův syndrom –Jiné pervazivní vývojové poruchy –Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná žDSM-V - USA –Porucha autistického spektra –Hodnotí závažnost symptomů žDle závažnosti symptomů –Mírná až těžká symptomatika žDle adaptability –Nízkofunkční, Vysocefunkční žDle sociální interakce –Osamělý, pasivní, aktivní, formální, smíšený ž ž ž žObecně stále stoupá; aktuálně 1-2% z populace ž žPAS 3-4:1 (Asperger.syn. 8:1) ž- dědičně podmíněné změny v mozkovém vývoji (Acosta, 2003) -pro variabilitu v příčinách svědčí různorodost projevů autismu -podíl různých genů na vzniku autismu (v prenatálním a postnatálním vývoji reagují na negativní externí vlivy) -specifické projevy v chování nejsou způsobeny chybným výchovným vedením!!! žGenetické (hereditární) faktory – aktuálně udávaná až 90% genetická podmíněnost ž Ømentální retardace, Øsyndrom fragilního X chromozomu, ØDownův syndrom (až 7-10% jedinců s PAS), Øepilepsie (neurologické poruchy obecně – 60% jedinců s PAS), Øvady řeči /vývojové poruchy řeči/ Øvady sluchu, zraku ØADHD (porucha aktivity a pozornosti) ØADD (porucha aktivity) Øspecifické poruchy učení Øvývojová porucha motorických funkcí ØTourettův syndrom ØObsedantně kompulsivní porucha ØÚzkostné poruchy, deprese Ø žMezinárodní zdravotnická organizace uvádí, že je známých přibližně 70 podskupin diagnóz, které se mohou vyskytovat společně s PAS. ž žPsychologická a speciálně pedagogická diagnostika ›!Nediagnostikujeme PAS, dg. mají ze zdravotnictví! žPomoc při zařazení dětí do škol ›vytváření doporučení ŠPZ pro žáka s PAS ›odklady, zařazení do speciálních nebo běžných škol, doporučení k přijímacím zkouškám apod. žMetodicko-konzultační návštěvy ve škole žKonzultace při vypracovávání IVP žKurzy a metodické semináře organizované autistickou školou ZŠ Brno, Štolcova, p.o. ž žPsychologická diagnostika v SPC nebo ve škole ›školní zralost ›Intelekt ›SPU ›kariérní poradenství žPoradenská činnost s rodiči nebo pedagogy žDiagnostika probíhá převážně v SPC, někdy ve škole ž žSpeciálně pedagogická diagnostika (většinou ve třídě) zaměřená na PAS ›problémové chování ›specifika ve vzdělávání žMetodicko-konzultační návštěvy škol žKonzultace IVP žPoradenská činnost se zákonnými zástupci žNácviky sociálních dovedností (dříve, nyní ne) ž žZpráva (určena rodičům): žAnamnéza žPsychologická část ›V souvislosti s objednávkou ›Triáda PAS ›Rozumové schopnosti ›Adaptabilita žSpeciálně pedagogická část (náhled ve třídě) žPedagogická část(hodnocení pedagoga, IVP) žDoporučení (určeno škole): žZávěr zprávy žHodnocení IVP žMetody výuky žÚprava obsahu vzdělávání žÚprava očekávaných výstupů žOrganizace výuky žPersonální podpora žPomůcky žPobyt v družině, prodlužování studia, doporučení k přijímacím zkouškám, jiné PO • žV současnosti máme hodně klientů a málo pracovníků, výrazně klientů stále přibývá, ale naštěstí přibývá i pracovníků žAktuální tým SPC ›3 psycholožky (nyní nově) ›7 speciálních pedagogů ›Admistrativní pracovnice ›Sociální pracovnice žBěžná mš, zš, sš, voš, vš žSpeciální třídy dle §16, odst. 9 ŠZ zřízení při běžné škole žSpeciální školy zřízené dle §16, odst. 9 ŠZ žDomácí vzdělávání žZákladní možnost vzdělávání dětí s PAS bez mentálního postižení!!! ›Příklady dobré i špatné praxe ›Zkušenosti a přístup pedagogů i vedení školy, nutnost spolupráce s rodinou žV současné době často preference i u dětí s LMP (lehké mentální postižení) žMožnost zařazení dítěte s nižší mírou rozumových schopností do ZŠ, výběr rodiče žSnaha o INTEGRACI… ›…aby dítě s PAS fungovalo ve třídě jako ostatní spolužáci ›Většinou podpora AP ›Speciální pomůcky (organizace prostoru a času, rozvoj soc. dovedností, rozvoj pozornosti, relaxační pomůcky, laminátor, tablet a výukový software) ›Nutný individuální přístup a podpora pedagogů i kolektivu žDotazníkové šetření (Bittmannovi, 2016) ž248 žáků a studentů s PAS žobětí šikany – 68% žPodoba šikany ›60% posměšky ›navádění spolužáků proti dítěti s PAS 54,3% ›nadávky 54,3% ›vyčleňování ze skupiny 54,3% ›pomluvy 51,4% ›schovávání věcí 51,4% ›komolení jména 45,7% ›strkání 45,7% ›kopání 31,4% ›mlácení 28,6% ž ●Deficity v sociálních dovednostech ●Děti s PAS často neumí iniciovat kontakt s vrstevníky, do kontaktu jdou nevhodným způsobem (pro získání pozornosti provokuje spolužáky, směje se v situacích, které nejsou k smíchu; udělá, co mu ostatní řeknou ●Deficity v komunikačních dovednostech ●Typické chyby dětí s PAS – ulpívavost na svých tématech, nezájem o komunikačního partnera, doslovné chápání tvrzení, nerozeznání ironie/vtipu/nadsázky, echolálie (opakování dříve slyšeného) ●Deficity v emočních dovednostech ●Nepřiměřené prožívání emocí, výrazné prožitky všech emocí (při neúspěchu se můžou snadno rozplakat; někdy jakoby bez příčiny vybuchnou vztekem; velký strach bez zdánlivé příčiny ●Hypersenzitivita na některé smyslové vjemy ●Přecitlivělost na dotyk; hluk, světlo, ... ●Deficity v exekutivních funkcích ●Špatné zvládání změn, plánování a organizace, ovládání ž„Tyto děti jsou často překvapivě citlivé na osobnost učitele. Ačkoliv bývají i za optimálních podmínek problematické, nechají se vést a učit, avšak pouze od těch, kdo vůči nim projevují skutečné pochopení a upřímnou náklonnost, od lidí kteří s nimi jednají vlídně a ano, s humorem. Vnitřní emocionální postoj učitele ovlivňuje, mimovolně a podvědomě, náladu a chování dítěte (Asperger; cit. dle Sainsburyová, 2016)“. ž ●Dobrý učitel – má náklonnost k autismu, PAS jako zájem, výzva, kreativně zkouší nové věci, hledá cestu k dítěti ●Pedagog a asistent jsou pro dítě s PAS klíčové osoby ve škole, většinou totiž snáze komunikují s dospělými ●Časté nedorozumění – nepochopení projevů autismu a chybné výklady ●Líne, neposlušné, umíněné, chytračí, musí se víc snažit ž ●Učitel i asistent pedagoga působí na dítě s PAS i na kolektiv, jdou příkladem a děti od nich vědomě i nevědomě mohou přejímat názory ●Vždy má význam pozitivního přeznačkování pedagoga, když dítě s PAS odepíše učitel, kolektiv ho potopí (loajalita vůči učiteli) ● žVychází z: žTEACCH programu (Schopler a jeho tým žLoovasovy intervenční terapie ›behaviorální intervence ›kognitivně – behaviorální intervence › žMetodika strukturovaného učení zohledňuje: žširokou a různorodou škálu poruch (míra symptomatiky PAS, adaptabilita, komunikační handicap) žosobnostní a charakterové zvláštnosti každého jedince žmentální úroveň žMetodika je postavena na teoriích učení a chování. ž ›Individualizace (individuální přístup) –Speciální pomůcky, využití zájmů, více relaxačních přestávek, pomoc AP ›Vizualizace –vizuálně označit a zajistit orientaci v čase i prostoru, využívat různé barevné značení, zpřehlednit zadání, vizuálně odlišit; upravit učební texty; využívat přehledy, schémata, nákresy nově probíraného učiva ›Strukturalizace –zajistit předvídatelnost v čase i prostoru, zpřehlednit úkoly a aktivity, strukturovat vyučovací hodiny; učivo rozfázovat, oddělit základní a rozšiřující informace, strukturovat zadání (např. u slovních úloh) ›Postupné kroky, přiměřenost (rozdílná vývojová úroveň) ›Motivační systém - http://www.educateautism.com/token-economy.html ž žVizualizace času - Denní režim ›Denní režim a symboly na něm umístěné odpovídají jasně na otázku „Co budu dělat?“ a „Kdy to budu dělat?“. žStrukturalizace prostoru - Individuální pracovní místo ›Stálost a struktura vede k snadnému předvídání toho, co dítě čeká, což je prevencí k frustraci žStrukturované krabice a šanony žProcesuální schémata žMotivační systém ž žVždy systém práce zleva doprava a shora dolů Foto 30- vizualiza času - konkrétní předměty Foto 34 - vizualizace času pomocí slovních obrazů Foto 32 - vizualizace času pomocí barevných obrázků Foto 1a) - místo pro individuální práci Foto 1b) - místo pro individuální práci Foto 16 - krabicová úloha Foto 17 - krabicová úloha Foto 18 - krabicová úloha Foto 19 - krabicová úloha Foto 22 - úloha v pořadači Foto 23 - úloha v pořadači foto 44 proces foto 46 proces foto 48 - činnostní odměna žNejjednodušší formou je žetonová tabulka, v jejíž levé části je žlutá krabička, do které dítě po splnění úkolu vloží žlutou kostku (žeton), za krabičkou v pravé části je umístěna reálná odměna. foto 51 - žetonová tabulka - kostka foto 53 - žetonová tabulka - více žetonů žDoufáme, že Vás smršť našich zkušeností s dětmi s PAS nezahltila, snažily jsme se Vám předat co nejširší paletu toho, s čím se setkáváme. žVideoukázka z filmu Temple Grandin (2010): (41. – 47. min.) – Nepustily jsme ji, ale vřele doporučujeme shlédnout celý film, je to příjemný způsob, jak získat rychlý vhled do problematiky PAS. A poté se dívat na autismus tímto heslem: ž ž„Different but not less“ žOdlišné, ale ne méněcenné ž ž žBittmannová, L., Bittmann, J. (2016). Prevence a účinné řešení šikany: U žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysocefunkčním autismem. Praha: Pasparta Publishing s.r.o. žBittmannová L., Bittmann, J. (2017). Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta Publishing s.r.o. žČadilová, V.; Žampachová, Z. (2008). Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. žPešek, R. (2014). Co často zajímá rodiče dětí s Aspergerovým syndromem. Praha: Pasparta Publishing s.r.o. žSainsburyová, C. (2016). Marťan na hřišti. Praha: Pasparta Publishing s.r.o. žThorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ž