Myslíš si, že umět dobře řídit stačí pro bezpečnou jízdu? Řízení je jen začátek! Proto s rizikovými řidiči pracují psychologové a ne instruktoři autoškoly. Víš, jak dlouho musíš po párty počkat, než sedneš za volant? Můžeš si to spočítat: A víš, jak na tebe alkohol účinkuje? Ale pozor! I s opicí řidiči řidí jako opice. Dostatek spánku ale výrazně pomáhá. Psychologická práce s rizikovými řidiči (agresivní jízda či jízda pod vlivem návykových látek) snižuje recidivu až o 50%! Opice má stejné projevy jako bys měl poloviční promile tvého nejhoršího stavu ze včerejška! Řidiči s opicí 1) mají méně směrově stabilní jízdu. 2) více chybují. 3) hodnotí svoji jízdu jako méně bezpečnou, uváženou. 4) se cítí během řízení ve větším napětí. 5) při řízení musí vydávat větší úsilí, než normálně. Věděli jste, že profesionální řidiči a vybodovaní řidiči musí projít psychodiagnostickými testy, které ověřují: 1) Osobnost (např. sensation seeking) 2) Výkon (např. rychlost reakcí) 3) Vnímání (např. periferní vidění) A testují se na tomto přístroji Dopravní psychologie Množství alkoholu Účinek Nad 0,2 promile Narušení zrakového vnímání, koncentrace, optického postřehu, zorného pole a zorného úhlu, zrakové paměti, emoční hladiny, prostorového vidění a sebekontroly Do 0,5 promile Lehká podnapilost- člověk obvykle nejeví známky požití alkoholu, přesto hladina alkoholu způsobuje pokles koncentrace pozornosti a výkonnosti 0,6-1,5 promile Lehká až střední opilost- člověk se stává subjektivně živějším, odvážnějším bez známek úzkosti a opatrnosti. Pozornost je již omezena a vnímání zkresleno. Ztráta pocitu zodpovědnosti vzrůstání tendencí k riskování a bezohlednosti 1,6-2,3 promile Střední opilost- nekoordinované pohyby, přerývaná mluva, impulzivní reakce, hlučnost, sklon k násilnému chování. Nad 2,3 promile Těžká opilost-člověk neudrží stabilitu, vrávorá, usíná, někdy se nachází v komatózním stadiu. Nejčastější příčinou smrti u mladých lidí do 25 let je autonehoda. Za volantem je nejrizikovější rychlá jízda a jízda pod vlivem omamných látek. Dopravní psychologové také pracují s řidiči se strachem z řízení, který může být způsoben: 1) Špatnou zkušeností z autoškoly 2) Prožitím dopravní nehody (PTSD) 3) Jinou psychopatologií – fobie z řízení, nehod, aut, obecná úzkostná symptomatika) <25 SMRT