Jak zkoumat rodiny? SAN104 Martin Kreidl, 22/11/2016 Základní východiska •SA má svou hlavní metodu • •Dnešní téma: širší perspektiva -Výhody a nevýhody dalších metod -Možná komplementarita -Produktivní synergie? ØSmíšený výzkum (mixed-mode research) Přístup smíšeného výzkumu •Mixed-mode (MM) research: Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. –Záměrné použití více metod za účelem využití silných stránek každé z nich (KVANTI a KVALI). –Rámování v různých filozofických perspektivách –Za účelem „kontextuálního porozumění, více-úrovňové perspektivy a kulturních vlivů“ MM výzkum a výzkumný kruh •Společné: Kombinace induktivních a deduktivních postupů • • • •Odlišné? –Jedna osoba/tým vs. širší komunita vědců –Ne-cyklické použití Tradice MM •Triangulace – potvrzení validity •Evaluační výzkum (pragmatismus x metodologický idealismus) •Post-moderna: metodologický anarchismus (P. Feyerabend) •P. F. Lazarsfeld –Komplementarita metod –Vývoj metod –Příklad: Princeton Radio Project (s F. Cantrilem z CBS): výzkum spokojenosti s programem -> program analyzer + focused group interview • •Výsledek: Ilustrace, elaborace, expanze, iniciace, úplnost, proces výzkumu, diverzita,… Důvody pro míchání designů Zdroj: Creswell, John W. a Vicki P. Clark. 2001. Designing and conducting mixed methods research. 2nd ed.. Los Angeles: SAGE. (kap. 3). 2 ideální typy •Naplánovaný (fixed) •Vynořující se (emergent) • • •Je druhá metoda doplňkem, nebo mají stejný status? Typologie MM designů •Liší se podle oboru – viz Creswell & Clark •Co je první? (preliminary/follow-up) –Konvergentní (triangulace) –Design měřicích nástrojů –Vysvětlení korelací z kvanti výzkumu (Harding, ) –Zobecnění z kvali studie –Transformativní –Paralelní? • • Berk a spol (1992) •Replikují výsledky staršího experimentu. M –Minneapolis, 26% (separace) vs. 13% (arest) opakovaný útok • Výsledky: –„dobří“ vs. „špatní“ útočníci: arest má/nemá efekt (zadržování vs. nálepkování) –Jak tyto kategorie útočníků rozlišit? •Jakým způsobem by mohl být tento experiment obohacen kvalitativní výzkumnou prací? –Konvergentní paralelní design (convergent paralel design) –Vysvětlující sekvenční design (explanatory sequential design) –Explorativní sekvenční design (exploratory sequential design) • •Jaké důvody mohli Berk a spol. mít pro svůj zvolený postup? •Byly paradigmatické/metodologické, nebo pragmatické? • Diekman a Englehardt (1999) •používají kvazi-experimentální design ke studiu mezigeneračního přenosu rozvodu •Jak rozlišit teorie? –Ekonomická deprivace –Absence vzorů –Stres –samovýběr • • • 12 Diekman, Engelhardt, ASR (1999), p. 789 Diekman a Englehardt (1999) •Jak byste mohli výsledky využít pro následný kvalitativní výzkum? •Jaké otázky byste si kladli a jaká data sbírali pro jejich zodpovězení? •Který z designů smíšeného výzkumu by se nejvíce hodil pro obohacení tohoto výzkumného pole? • David J. Harding. 2010. Living the Drama: Community, Conflict, and Culture Among Inner-City Boys. University of Chicago Press. •popisuje významy (kulturní rámce) pro sexuální, romantické a intimní vztahy mladých mužů (chlapců) z chudých čtvrtí. •Jaké dívky mohou potkat: šlapky, zlatokopky, hodné holky •Jak by závěry Hardingova výzkumu mohly být využity v následném kvantitativním výzkumu? •Může z Hardingova výzkumu vyplývat nějaký závěr pro praktickou politiku? Může být posílen použitím kvantitativních dat? •