SOC587 Antropologické teorie Vyučující: Csaba Szaló, Irena Kašparová, Adéla Souralová, Zuzana Sekeráková-Búriková a Eva Šlesingerová ECTS: 10 Výuka: středy 17:00 ― 18:30 Konzultace: dle individuálních konzultačních hodin konkrétních vyučujících Kontaktní osoba pro rok 2016: Eva Šlesingerová (eslesi@fss.muni.cz) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… Anotace: Cílem magisterského kursu Antropologické teorie je 1) nabídnout studujícím základní přehled o debatách a teoriích, které jsou živou součástí soudobé antropologie, 2) prostřednictvím přednášek a seminářů provést studující konkrétními způsoby aplikace teorií, které jsou svázány s aktuálně probíhajícími výzkumy vyučujících a v neposlední řadě 3) inspirovat sdílení a debaty vyrůstající z pravidelné četby textů, výzkumných poznámek, stávajících či začínajících magisterských výzkumů. Kurz Antropologické teorie nabízí vhled do současných teorií, konceptů a analytických nástrojů, které jsou součástí například: obecné teorie kritické antropologie, fenomenologické teorie, teorie temporality, teorie biosociality, posthumanismu, obratu k materialitě, feminismu, současné teoretické debaty týkající se etnicity, atd. Kurz je postaven na spolupráci vyučujících antropologie, kteří do svých přednášek zahrnou jak svoje nejnovější inspirace ze svých výzkumů, tak také propojení s klasickými teoretickými debatami (linie funkcionalismu, symbolismu, post/strukturalismu či interpretativismu, atd.), tak že tvoří rozmanitý, nicméně vzájemně propojený celek. Obsah bude také rámován texty z časopisů, jako jsou např. Antropological Theory, International Migration Review, a Sociological Theory. Ideálním cílem tohoto kurzu je provokovat studující k samostatnému promýšlení, k dialogu, a ke smysluplné aplikaci teoretických konceptů, se kterými se v kurzu seznámí. Podmínky udělení kreditů: 1. vypracování průběžných prací na každou hodinu, (1-2 stránkové resumé z četby), odevzdejte do odevzdávárny kurzu v IS (do složky „resumé“ ), vždy nejpozději hodinu před přednáškou hodnocení: za všechna resumé můžete získat celkem až 30 bodů (za každé chybějící nebo nedodané včas 0 bodů) 2. odevzdání závěrečného eseje (do 8. ledna 2017, do odevzdávárny kurzu v ISu, 7 – 10 normostran) hodnocení: za odevzdání eseje v termínu můžete získat celkem až 70 bodů 3. docházka v tomto kurzu je povinná (možné dvě neomluvené absence) v případě každé další neomluvené absence se snižuje výsledná známka o jeden stupeň Hodnocení: A: 100– 95 B: 94 - 90 C: 89 - 70 D: 69 – 65 E: 64 – 60 F: 59 – 0 Harmonogram kurzu: 1. 21.9. Úvod do kurzu 2. 28.9. Antropos dnes_ postava člověka a kategorie živého (Eva Šlesingerová) co je to člověk, co je to život, humanismus, posthumanismus, transspecies/multispecies anthropology Povinná literatura: o Kohn, E. 2007. „How dogs dream? Amazonian natures and the politics of transspecies engagement“. In: American Ethnologist, Vol. 34, No. 1, pp. 3–24. Doplňující literatura: o AGAMBEN Giorgio. 1995 (1998). Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Stanford. California: Stanford University Press. str. 9 -15 (Introduction). o BRAIDOTTI, Rosi. 2006. „Posthuman, All Too Human, Towards a New Process Ontology“, In: Theory, Culture & Society, London:SAGE, 23(7–8): 197–208. o FRANKLIN, Sarah. 2011. „Future Mix: Remodelling Biological Futures“, In: Humanimalia: a journal of human/animal interface studies. Volume 2, Number 2 (http://www.depauw.edu/humanimalia/issue%2004/pdfs/franklin.pdf) o HARAWAY Donna. 2008. “We have never been human”. In: When species meet. University of Minnesota Press. str.3-45 (dostupné elektronicky, knihovna FSS MU) o HELMREICH Stefan. 2011. “What was life? Answers from Three Limit Biologies”. Critical Inquiry 37 (4):671-696. http://web.mit.edu/anthropology/pdf/articles/helmreich/helmreich_what_was_life.pdf o KOHN, E. 2013. How forests think. Toward an Anthropology beyond the Human. Berkeley: University of California Press. o PYYHTINEN Olli a TAMMINEN Sakari. 2011. “We have never been only human: Foucault and Latour on the question of the Anthropos”, Anthropological Theory, vol. 11, no2: 135-152. o 3. 5.10. Ozvěny feministických teorií v antropologii (Adéla Souralová) gender v antropologii, feministická antropologie, intersekcionalita Povinná literatura: o STRATHERN, M. 1987. "An Awkward Relationship: The Case of Feminism and Anthropology", Signs 12 (2): pp. 276-292. Doplňující literatura: o THORNE, B., J. Stacey. 1985. „Missing feminist revolution in sociology.“ Social Problems 32:4, pp. 301-316. o DI LEONARDO, M. (ed.) 1991. Gender at the Crossroads of Knowledge. Feminist Anthropology IN THE POSTMODERN ERA. UNIVERSITY OF CALIFORNIA PRESS. o LEWIN, E. 2006. „Introduction.“ In: Feminist anthropology: a reader. Wiley-Blackwell. Pp. 1-38. o ROSALDO, R. 1980. „The Use and Abuse of Anthropology: Reflections on Feminism and Cross-cultural understanding.“ Signs 5 (3): Pp. 398-417. o COLLINS, P.H. 1990 (2000). Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment. New York and London: Routledge. o GELLER, P.L., M.K. Stockett. 2006. Feminist anthropology: past, present and future. University of Pensylvania Press. 4. 12.10. Biosocialita a společnost_ BioTeorie a technologie (Eva Šlesingerová) biosocialita, biospolečnosti, becomings, technologie, umělý život Povinná literatura: Pálsson Gísli. 2013. “Ensembles of biosocial relations”. In: Biosocial Becomings. Integrating Social and Biological Anthropology. Pálsson Gísli a Ingold Tim (eds.) Cambridge: Cambridge University Press. p. 22-41 Doplňující literatura: o Helmreich, Stefan. 2010. The Emergence of Multispecies Etnography. Cultural Anthropology 25(4):545-575. (http://web.mit.edu/anthropology/pdf/articles/helmreich/helmreich_multispecies_ethnography.pdf) o Kac, Eduardo (ed) 2007. Signs of Life. Massachusets Institute of Technology, str: 1-28 o Rabinow, Paul. 1996. “Artificiality and Enlightenment: From Sociobiology to Biosociality”. In: Anthropologies of Modernity. Foucault, Governmentality and Life Sciences. Ed. by Jonathan Xavier Inda. Oxford:Blackwell, p.181-193 5. 19.10. Vliv migračních studií na rekonceptualizaci pojmů rodina a příbuzenství (Adéla Souralová) kinning, transnacionální rodičovství, fiktivní příbuzenství a podoby rodinných vazeb v/po migraci Povinná literatura: o HOWELL, Signe. 2003. “Kinning: the Creation of Life Trajectories in Transnational Adoptive Families.“ Journal of the Royal Anthropological Institute 9: 465-484. o DI LEONARDO, M. 1987. „The Female World of Cards and Holidays: Women, Families, and the Work of Kinship.“ Signs 12 (3): 440-453. Doplňující literatura: o FAUBION, James D. 2001. “Introduction: Towards the Anthropology of the Ethnics of Kinship.” Pp. 1-28 in James Faubion (ed.). The ethics of kinship: ethnographic enquiries. Lanham: Rowman & Littlefield. o Jørgen CARLING, Cecilia MENJÍVAR & Leah SCHMALZBAUER. 2012. “Central Themes in the Study of Transnational Parenthood.“ Journal of Ethnic and Migration Studies 38 (2): 191-217. o FONER, Nancy. 1997. “The Immigrant Family: Cultural Legacies and Cultural Changes.“ International Migration Review 31 (4): 961-974. o EBAUGH, Helen Rose, Mary Curry. 2000. “Fictive Kin as Social Capital in New Immigrant Communities.“ Sociological Perspectives 43 (2): 189-209. o PRIBILSKI, J. 2004. „‘Aprendemos a convirir‘: conjugal relations, co-parenting, and family life among Ecuadorian transnational migrants in New York City and the Ecuadorian Andes“. Global Networks 4(3):313-334. o BALDASSAR, L. 2007. „Transnational Families and the Provision of Moral and Emotional Support: The Relationship between Truth and Distance.“ Global Studies in Culture and Power 14 (4): 385–409. o FOG OLWIG, Karen. 2002. „A wedding in the family: home making in a global kin network.“ Global Networks 2 (3): 205–218. o HOWELL, S. 2006. The Kinning of Foreigners. Transnational Adoption in a Global Perspective. New York, Oxford: Berghahn. o SAHLINS, M. 2011. “What kinship is” (part one). Journal of the Royal Anthropological Institute 17 (1): 2-19. 6. 26. 10. Čtecí týden 7. 2.11. Výzvy současné etnografie (Zuzana Sekeráková-Búriková) Povinná literatura: Burawoy, Michael. 2013. Ethnographic Fallacies: Reflections on Labour Studies in the Era of Market Fundamentalism. Work, Employment and Society. 27 (3) 526-536. (text si môžete pozrieť/stiahnuť na stránke Michaela Burawoy-a http://burawoy.berkeley.edu/index.htm) Doplňující literatura: o Burawoy, Michael. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations and One Theoretical Tradition. University of California press. (text si môžete pozrieť/stiahnuť na stránke Michaela Burawoy-a http://burawoy.berkeley.edu/index.htm) o Burawoy, Michael. 1998. The Extended Case Method. Theoretical Sociology. 16: 1, March 1998. 4-33. (text si môžete pozrieť/stiahnuť na stránke Michaela Burawoy-a http://burawoy.berkeley.edu/index.htm) o Burawoy, Michael. 2000. Global Ethnography: Forces, Connections, and Imaginations in a Postmodern World. (text si môžete pozrieť/stiahnuť na stránke Michaela Burawoy-a http://burawoy.berkeley.edu/index.htm) o Evans-Pritchard. E. E. 1976. Appendix IV. Some reminiscences and Reflections on Fieldwork. In Witchcraft, Oracles, and Magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press. Str. 240-254. o Geertz, Clifford. 2000 [1973]. Záludná hra: Poznámky ke kohoutím zápasům na Bali. In Interpretace kultur. Slon: Praha. Str. 455 -501. o Geertz, Clifford. 2000 [1973]. Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury. In Interpretace kultur. Slon: Praha. Str. 13-42. o Malinowski, Bronislaw. 2009. 1. Kapitola. In Argonauts of the Western Pacific: an account of native enterprese and adventure in the archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Lightning Source. 8. 9.11. Obrat k materialitě (Zuzana Sekeráková-Búriková) Povinná literatura: Henare, Amiria, Holbraad, Martin, Wastell, Sari. 2007. Introduction: Thinking trough things. In Thinking through things, edited by Henare, Amiria, Holbraad, Martin, Wastell, Sari. London: Routledge. 1 – 29. Doplňující literatura: o recenzie na “Thinking through things” na http://blogs.nyu.edu/projects/materialworld/ o Appadurai, Arjun (ed.).1986. Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press. o Bourdieu, P 1990 [1970] ‘The Kabyle house or the world reversed’. In The logic of practice. Polity. 271-283. o Gell, Alfred. 1999. Technology of Enchantment and the Enchantment of Technology. In Eric Hirsch (ed.) The Art of Anthropology. London: Atlone. 159-186. o Keane, Webb. 2005.The Hazards of New Clothes: What Signs Make Possible. In The Art of Clothing edited by Susanne Küchler and Graeme Were, UCL Press, pp. 1-16, o Kopytoff, Igor. 1986. The Cultural Biography of Things: Commoditization as Process. In Arjun Appadurai (ed.) Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press. 64-91. o Miller, Daniel. 1987. Material culture and mass consumption. Oxford: Blackwell. o Miller, Daniel (ed.). 2005. Materiality (Politics, History, and Culture). Duke University Press. o Munn, Nancy. 1970. The transformation of subjects into objects in Walbiri and Pitjantjatjara myth. In Australian Aboriginal Anthropology, edited by R. Berndt, pp. 141-63. University of Western Australia Press, Nedlands. o Tilley, Crhiss. 2001. Ethnography and Material Culture. In Handbook of Ethnography, edited by Paul Atkinson et all. London. Sage Publications Ltd. 258-268 Študujúcim sa odporúča sledovať Material World: http://www.materialworldblog.com/ 9. 16. 11. Dítě, dětství a autoetnografický rámec v současné soc. antropologii (Irena Kašparová) Povinná literatura: o Postman. Neil. 1982. The Disappearance of Childhood. Vintage Books: NY (kapitoly 1-8). Doplňující literatura: o James, Allison and Adrian L. James. 2004. Constructing Childhood. Theory, Policy and Social Practice. New York: Palgrave, především strany 1-106 o Nosál, Igor (ed.). 2004, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister and Principal, především strany 7-13 a 169 - 203 o ELLIS, C., Adams, T., & BOCHNER, A. (2010). Autoethnography: An overview. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 12(1). Retrieved from http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1589/3095 10. 23.11. Současné antropologické teorie učení (se) a vzdělávání (Irena Kašparová) Povinná literatura: o LANCY, David F., BOCK, John., GASKINS, Suzanne. Ed. 2010. The Anthropology of Learning in Childhood. New York, Toronto, Plymouth: AltaMira Press , především kapitoly 1,2,3,4,7,9 a 18. Doplňující literatura: o Grenfell, Michael and David James. 1998. Bourdieu and Education: Acts of Practical Theory. Oxon: Falmer Press o Liessmann, Konrád Paul. 2012. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia 11. 30.11. Proces konceptualizace při zkoumání transnacionální migrace (Csaba Szaló) Povinná literatura: Lacroix, Thomas 2014 “Conceptualizing Transnational Engagements: A Structure and Agency Perspective on (Hometown) Transnationalism.” International Migration Review: n/a–n/a. (early view, online) Doplňující literatura: Na tuto hodinu si připravte resumé z četby tak, že použijete nejen text ze zadané literatury, ale sami si aktivně najdete ještě nejméně jeden další relevantní text k tématu, který do tohoto resumé zapracujete. 12. 7.12. Antropologizace sociologie Pierra Bourdieu pomocí fenomenologické teorie životního světa (Csaba Szaló) Povinná literatura: Atkinson, Will. 2010. “Phenomenological Additions to the Bourdieusian Toolbox: Two Problems for Bourdieu, Two Solutions from Schutz”. Sociological Theory 28(1): 1–19. Doplňující literatura: Na tuto hodinu si připravte resumé z četby tak, že použijete nejen text ze zadané literatury, ale sami si aktivně najdete ještě nejméně jeden další relevantní text k tématu, který do tohoto resumé zapracujete. 13. 14. 12. Teorie temporality v antropologii sociálního života (Csaba Szaló) Povinná literatura: Hodges, Matt. 2008 “Rethinking Time’s Arrow: Bergson, Deleuze and the Anthropology of Time.” Anthropological Theory 8(4): 399–429. Doplňující literatura: Na tuto hodinu si připravte resumé z četby tak, že použijete nejen text ze zadané literatury, ale sami si aktivně najdete ještě nejméně jeden další relevantní text k tématu, který do tohoto resumé zapracujete.