Principy poradenství Mgr. Jitka Čechová \\serverData\serverNewData\PR\PREZENTACE Persefony (obsahová a formální)\grafika_persefona\LOGO_persefona\PRO TISK\persefona.jpg Poradenství • •Základním principem je pomoci klientovi při posuzování vlastních možností a při jeho rozhodování o řešení problému, a to na základě informací získaných ze služeb poskytnutých či zprostředkovaných poradcem. Řešení hledají společně. • V jaké jsme roli? • Odpovídající způsob poskytování pomoci: Základní rámece • • místo, podmínky služby apod. • •klient •(PSTP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání…) • • pracovník •(osobní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost …) • • vztah •(limity, bezpečí, ohrožení, důvěra, význam vztahu u traumatizovaných osob) • • Práce s obětí DN http://www.persefona.cz/img/sliderPoradenstvi.jpg Práce s obětí DN bg+logo_2.jpg • • Individuální plánování Na co se ptáme? Oblasti k mapování •Očekávání •Zakázka •Společný cíl Oblasti k mapování •Chování násilné osoby •Vztahy •Zaměstnání •Děti •Zdravotní stav •Finance (dluhy, sociální dávky, příjmy…) •Bydlení •Sociální sítě a podpůrné subjekty •Instituce •Zájmy a koníčky bg+logo_2.jpg • • Nástroje Cyklus násilí Odhad nebezpečnosti Bezpečnostní plán Cyklus domácího násilí •SARA – Spouse Abuse Risk Assessment • •BIG 26/DIAP – Domestic Abuse Intervention Program, USA • •DA – Danger Assesment, Campbell § § Nástroje pro zhodnocení nebezpečnosti •Násilí ve vztahu k blízké osobě •Dopouští se násilná osoba závažného fyzického nebo sexuálního násilí? •Vyhrožuje závažným násilím, sděluje své násilné úmysly? •Dochází ke stupňování fyzického/sexuálního násilí nebo vyhrůžek a úmyslů ze strany násilné osoby? •Porušuje násilná osoba příkazy soudu a jiná nařízení? •Má násilná osoba názory a postoje, které schvalují násilí? •Obecné sklony násilné osoby k násilí •Dopouští se obecné kriminality? •Jsou informace o problémech v předchozích vztazích? •Má násilná osoba pracovní nebo finanční problémy? SARA DN •Má násilná osoba problémy s toxikomanií a jinými závislostmi? •Má násilná osoba problémy v oblasti duševního zdraví? • • •Zranitelnost ohrožené osoby •Chová se ohrožená osoba rozporuplně ve vztahu k násilné osobě? •Má z násilné osoby extrémní strach? •Má ohrožená osoba problém se zajištěním svého bezpečí? •Existují objektivní překážky, které brání zajištění bezpečí pro ohroženou osobu (nejenom v místě bydliště, ale i v zaměstnání?) •Má ohrožená osoba závažné osobní problémy? • • Důkazní materiál • •Lékařská dokumentace • •Doklady –finanční záznamy, záznamy o majetku, o příjmech partnera, smlouvy, výpisy z účtů, rodné listy, oddací list,… • •Fotografie zranění bg+logo_2.jpg • • Poradenství bg+logo_2.jpg • • Proč oběť neodejde? (cvičení) • Problematické chování oběti •Manipulace •Zablokované ventilování vzteku •Disociace •Minimalizace násilí •Přílišná ochota vyhovět Motivace Neuvědomuje si problém Přijímání nutnosti změny Rozhodování Akce Udržování nastolené změny Základní model poradenství •1) Naslouchání •2) Informování •3) Ulehčování •4) Navracení sebedůvěry • • •Navracení sebedůvěry – ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. •Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zabezpečení bezpečného života. • • • Jak postupovat? •Využívejte technik aktivního naslouchání, respektujete zakázku, mapujte životní situaci. • •Zjistěte kde se klient nachází, kam směřuje a jak se tam dostane. • •Poskytněte mu klid a svou vlastní odbornost. • …podrobněji viz další snímek • Na co se zaměřit z hlediska řešení životní situace 1)Poskytnout oběti možnost o násilí mluvit a získat potřebné informace pro poradenství (jaké formy – konkrétní podoby násilí, jaká frekvence, intenzita, co bylo nejnebezpečnější, čeho je partner schopen…) Odhad nebezpečnosti!!! Pozor na vtíravé dotazy!!! 2)Poskytnout oběti možnost mluvit o životní situaci (co zažívá, co ji trápí, situace dětí, co očekává, co již pro řešení udělala, co pomáhalo, čeho se obává…), porozumění 3)Podpořit oběť v kontaktování sociální sítě. Poskytnout oběti informace o možnostech pomoci – předání konkrétních adres (azylové domy, jiné formy pomoci, lékařská pomoc, policie) 4)Zjistit jestli je ona i příslušní rodinní příslušníci v bezpečí (udělat opatření, které zvýší její bezpečnost, bezpečnostní plán, plán útěku) 5)Informovat oběť o jejích právech (vykázání, podat oznámení o trestném činu, právní procedury..), případně tyto kroky s ní podstoupit, je-li to nutné. 6)Poukázat na možnost dalších služeb – předat kontakty • • • V kontaktu je dobré se věnovat tomu…. •Co se stalo •Současné pocity a jejich vývoj •Zkušenosti s podobnou situací v minulosti •Pozitivní prvky v současné krizi •Katastrofický scénář •Sebevražedné úvahy • •Potřeby místa, limitu, bezpečí, podpory…. • Zjištění základních souvislostí Základní údaje, očekávání a zakázka, souvislosti: •Co se stalo •Současné pocity a jejich vývoj •Zkušenosti s podobnou situací v minulosti •Pozitivní prvky v současné krizi •Katastrofický scénář •Sebevražedné úvahy •Přítomné vyrovnávací strategie • • Komunikace s klientem •Důvěřovat •Nehodnotit •Akceptovat reakce klienta •Zajistit bezpečí oběti a její ochranu •Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu bg+logo_2.jpg • • Modelová situace Přístup k oběti DN Když se klient/ka vrací Jak se k takové situaci v roli pracovníků vztahujeme? Trojúhelník vzájemné závislosti Pronásledovatel Zachránce Oběť Eric Berne, Jak si lidé hrají Role motivátora Role pečujícího Role posilovaného Jak pomáhat, PhDr. Lubomír Kobrle Trojúhelník autonomie Děkuji Vám za pozornost! bg+logo_2.jpg • • • Jiráskova 8, Brno 602 00 Email: vzdelavani@persefona.cz Web: www.persefona.cz Mobil: +420 732 534 024 FB: Persefona z. s. Tel.: +420 545 245 996 Mgr. Jitka Čechová