Persefona_PPT_sablona.jpg Komunikace s obětí domácího a sexuálního násilí Mgr. Anna Fiľová Mgr. Petra Vláčelová Zásady komunikace s obětí •Důvěřovat •Nehodnotit •Akceptovat reakce klienta •Zajistit bezpečí oběti a její ochranu •Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu • Aktivní naslouchání •Co to je a co to vše zahrnuje •K čemu je užitečné •Schopnosti pro aktivní naslouchání: -Schopnost koncentrace v delším časovém úseku -Schopnost a ochota pochopit stanovisko druhého -Schopnost číst mezi řádky Chyby v aktivním naslouchání •Cvičení ve dvojicích •Jeden popisuje zážitek z poslední doby •Druhý dělá různé komunikační chyby • •Cíl: ukažte si opravdu špatnou komunikační interakci Chyby v aktivním naslouchání Aktivní naslouchání •Zrcadlení •Normalizace •Parafrázování •Objasňování •Povzbuzování •Reflektování •Uznání •Shrnování •Neverbální znaky §Otevřený postoj §Souhlasná mimika §Vzdálenost §Oční kontakt §Gestikulace §Předměty • Aktivní naslouchání •Cvičení: •Vyzkoušejte si znovu interakci, kdy jeden prezentuje náročný zážitek a druhý naslouchá (využívá techniky aktivního naslouchání) Obtížní klienti •Plačící •Agresivní •Mlčící •Depresivní •Manipulující • …. • Plačící klient •Naše fyziologická determinace okamžitě vystartovat, abychom pláč utišili… •Chování k plačícímu člověku ovlivněno mýty: –Pláč je projev slabosti –Kdo pláče, je rozmazlený –Správný muž nesmí plakat –Mohutným pláčem si člověk ubližuje –Projevíme účast, budeme-li říkat – Neplač. –Čím víc pozornosti mu věnujeme, tím déle bude pláč trvat – Plačící klient – co dělat •Čekat a dávat klientovi prostor •Nenabízet kapesníky hned – může pláč předčasně zastavit •Říct: „tady se může plakat“ •„klidně můžete plakat“ •„asi to hodně bolí“ •„snad ani není možné takovou věc zvládnout bez pláče“ •„slyším, že pláčete…“ (v telefonu) Plačící klient - cvičení •Cvičení: •Rozdělte se do dvojic a určete si role interventa a klienta •Vyzkoušejte si reakci na plačícího klienta a pozorujte, co Vám funguje •10 minut na nácvik + reflexi ve dvojici • • Agresivní klient •Různé formy vyjádření vzteku: •Klient o zlosti mluví, vyjadřuje a zpracovává ji •Klient mluví zvýšeným hlasem a stěžuje si na někoho / něco – zlost zrcadlíme a dáváme možnost uvědomit si ji a posunout se dál •Hněv reflektujeme a dáváme signály, že je možné ji projevit ještě více, naplno – mluvit hlasitěji, dupat,.. •Klient nadává na celý svět, i nám – hněv zrcadlíme, vyčkáváme •Zlost jako jedna z fází vyrovnávání se se ztrátou •Deprese s potlačovanou zlostí •Nefixovat klienta pohledem při osobní konzultaci (možný konfrontační význam) Agresivní klient - cvičení •Cvičení: •Rozdělte se do dvojic a určete si role interventa a klienta •Vyzkoušejte si reakci na agresivního klienta a pozorujte, co Vám funguje •10 minut na nácvik + reflexi ve dvojici • Využití aktivního naslouchání při problematickém chování oběti •Manipulace •Zablokované ventilování vzteku •Disociace •Minimalizace násilí •Přílišná ochota vyhovět Použitá literatura •Pokorná, A. (2008). Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. •Vodáčková, D. (2002). a kol.: Krizová intervence. Praha: Portál. •Křivohlavý, J. (1993). Povídej-naslouchám. Návrat. • • • •Děkujeme za pozornost.