‹#› 1 Kognitivně – behaviorální přístup Výchova zmůže všechno? ‹#› 2 Úvod lkognitivní + behaviorální – –= paradox l Teorie Poznání Behaviorální Empiricisté Kognitivní Racionalisté ‹#› 3 Charakteristika Zdroje: behaviorismus teorie sociálního učení akční terapie funkční školy v sociální práci úkolově orientovaný přístup kognitivní terapie Základní parametry: orientace na objektivně měřitelné chov je krátkodobá používá se na přítomné, specifické problémy je direktivní ‹#› 4 Východiska lvliv evoluční teorie Charlese Darwina (konec 19. stol) lPavlovovy experimenty (začátek 20. století) lJ.B. Watson (1913 – behaviorismus) ‹#› 5 J. B. Watson (1878-1958) lDefinoval psychologii jako objektivní a experimentální vědu o chování (ne vědomí). lOrientace na měřitelné chování (ne introspektivní). lCílem je předvídání a ovládání lidského chování (ne porozumění). MPj03992250000[1] ‹#› 6 Modality chování: lfyziologické projevy (bušení srdce, změna kožního zabarvení, pocení), lemocionální reakce (strach, hněv, zlost), lkognitivní procesy (vnímání, stereotypy), lmotorické projevy (běh, chůze, gestikulace). l ‹#› 7 Základní teze lVšechno chování (normální i abnormální) je naučeno v interakci s prostředím. l –Behavioristé se pokouší porozumět těm okolnostem, které ovlivňují průběh učení. –Analýza problémové situace i vlastní práce s klientem je podřízena důslednému uplatňování vědecké metodologie. –Problémy klienta jsou vysvětlovány za pomoci hypotéz, v nichž se hovoří o proměnných, které byly příčinnou určitého problémového chování. ‹#› 8 Učení lI.P. Pavlov: Klasické podmiňování l l STIMUL à REAKCE l ‹#› 9 Učení lB. F. Skinner: Operantní podmiňování –pro učení je významný následek (učíme se to, co bude pozitivně odměněno) ‹#› 10 Učení (komplexní) lE. C. Tolman: kognitivní mapy l – S–(vr–vs)–R (stimul–vnitřní reakce–vnitřní stimul–reakce). ‹#› 11 Učení lAlbert Bandura: observační podmiňování l –Observační podmiňování je učení, ke kterému dochází tím, že vnímáme chováních druhých a jeho důsledky. ‹#› 12 Sociokognitivní teorie lA. Bandura: Social Foundations of Thought and Action (1986) –Vzájemný vliv činitelů –Observační učení –Symbolická představa –Sebevědomí –Autoregulace –Tvorba modelů ‹#› 13 Učení lproti-podmiňování ‹#› 14 Behaviorální terapie lCílem behaviorální terapie je změna takového chování, které brání klientovi v úspěšném a samostatném fungování: l –Snížení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování, které působí klientovi (jiným lidem) potíže. –Vytvoření nových dovedností. –Zvýšení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování klienta, jehož malá přítomnost působí klientovi (jiným lidem) potíže. ‹#› 15 Techniky BT lSystematická desenzibilizace lOdměny a tresty lVyhasínání lExpozice lNácvik asertivity lBiofeedback lKognitivní metody ‹#› 16 Principy BT lOrientace na chování lOrientace na řešení lPozitivní orientace lKrok za krokem lFlexibilita lOrientace na budoucnost l ‹#› 17 Tabulka 6: 12 kroků intervenčního procesu Upraveno dle Gambrillová a kol. (1972) 12 kroků intervenčního procesu E. Gambrillová a kol. (1972) ‹#› 18 Cesty behaviorálního myšlení l Aplikovaná behaviorální analýza l Neobehaviorální model l Kognitivně-behaviorální model –Kognitivní restrukturace –Rozvoj kognitivní připravenosti řešit problémy –Řešení problémů l