VPL436 Řízení a rozvoj lidských zdrojů Ing. Dagmar Špalková, Ph.D tel. 549 498 008 e-mail: dasa@econ.muni.cz MU, Ekonomicko-správní fakulta, Katedra veřejné ekonomie Proces rozvoje lidských zdrojů Obsah Rozvoj lidských zdrojů – cíle a složky Základní termíny Učení se (vč. učící se organizace) Vzdělávání Rozvoj manažerů Cílem rozvoje lidských zdrojů …..je dosáhnout, aby na všech úrovních v organizaci působili odborně zdatní a iniciativní pracovníci, schopní zvládnout měnící se nároky práce či pracovního prostředí Cíle strategického rozvoje LZ zvyšovat schopnosti lidských zdrojů - rozvoj tzv. intelektuálního kapitálu - zlepšování a propagování učení - péče o zaměstnance a jejich zaměstnatelnost v organizaci Rozvoj lidských zdrojů Učení probíhající v organizaci Řízení znalostí Učící se organizace Individuální vzdělávání a rozvoj Samostatné učení E-learning koučování mentoring Odborné vzdělávání a výcvik Vzdělávání/výcvik na pracovišti Vzdělávání/výcvik mimo pracoviště Rozvoj manažerů Základní termíny (z grafu☺) Učení se = permanentní změna v chování, ke které dochází v důsledku praxe nebo zkušeností ◦ (proces učení v organizaci vs. učící se organizace) Vzdělávání = rozvoj znalostí, hodnot a vědomostí obecně a rozvoj = růst potenciálu prostřednictvím vzdělávacích akcí i praxe Odborné vzdělávání/výcvik/trénink = plánované a systematické formování chování (znalostí, dovedností a schopností) s cílem efektivní pracovní výkon Učení v organizaci získávání znalostí rozšiřování znalostí sdílení znalostí - nejde o prostý souhrn učení jedinců a skupin ! - učení probíhá v kontextu organizace, v interakci s prací a lidmi v organizaci Definovat očekávání Podniknout kroky Monitorovat a hodnotit Rozhodnout o nápravě, je-li nezbytná Předefinovat očekávání, je-li to nezbytné Jednosmyčkové učení se Dvousmyčkové učení se Dva typy učení v organizaci Učící se organizace = organizace, v nichž lidé nepřetržitě rozšiřují své schopnosti dosahovat výsledků, po nichž skutečně touží, kde se věnuje péče novým a objevným způsobům myšlení a kde se lidé neustále učí, jak se společně učit. Dle Sengeho – 5 disciplín: 1. Osobní mistrovství 2. Myšlenková schémata /mentální modely 3. Tvorba společné vize /společně sdílené vize 4. Týmové učení 5. Systémové myšlení Vzdělávání Vzdělávání je proces, během nějž určitá osoba získává a rozvíjí nové znalosti, dovednosti, schopnosti a postoje. - proces i výsledek! 1. Individuální vzdělávání a rozvoj 2. Odborné vzdělávání a výcvik Individuální vzdělávání a rozvoj Samostatné učení E-learning Koučování Mentoring Stínování manažerů http://www.csr-online.cz/projekt/stinovani-manazeru/ Mentoring = proces, kdy zkušená osoba vede pracovníka a poskytuje mu pragmatické rady a soustavnou podporu, čímž pomáhá při jeho vzdělávání a rozvoji - Individuální vedení od zkušených manažerů Historie mentoringu: Homérova Odyssea – Mentor byl věrný přítel, kterému král Odysseus svěřil syna Telemacha v době, kdy válčil v Trojské válce. Mentor měl dbát na princův rozvoj. Koučování = umění usnadňující zlepšování výkonu, vzdělávání a rozvoj jiných lidí Kouč – průvodce na cestě osobního růstu Rámec koučování = GROW model Goal (goal) cíl koučování, měřitelné požadavky R (reality) úplný popis toho, co se koučovaná osoba potřebuje naučit O (option) rozpoznání tolika řešení a aktivit, kolik je jen možné W (wrapping up) odhodlání k akci Odborné vzdělávání Kvalita lidí podmiňuje úspěch organizace ! ⇒ cíl přípravy pracovníků: aby v organizaci působili odborně zdatní a iniciativní pracovníci, schopní zvládnout měnící se nároky práce Zahrnuje - prohlubování kvalifikace - zvyšování kvalifikace - rekvalifikace Cyklus vzdělávání A. Identifikace potřeb, definice cílů vzdělávání D. Vyhodnocování výsledků vzdělávání B. Plánování vzdělávání C. Realizace vzdělávacího procesu A. Identifikace potřeb vzdělávání - spočívá v: 1. shromažďování informací: o současném stavu znalostí, schopností a dovedností pracovníků o výkonnosti jednotlivců, týmu a podniku 2. porovnání zjištěných údajů s požadovanou úrovní (s podnikovými cíli). identifikace potřeb + stanovení priorit = existující problém (stížnosti zákazníků) nebo nová potřeba (nový informační systém) B. Návrh programu vzdělávání - PLÁN odpovědi na otázky: jaké školení má být zabezpečeno (téma) jaká bude cílová skupina účastníků (pro koho) jakými metodami a technikami (jak) jaká vzdělávací instituce (kdo) kde se vzdělávání uskuteční (kde) v jaké časovém období (kdy) za jakou cenu (za kolik) ____________________________________________________________________________________________________________________________ jak a kdy se bude hodnotit Metody vzdělávání Na pracovišti (on the job) instruktáž při výkonu práce, zaškolení, koučování, mentoring, stínování Mimo pracoviště (off the job) přednáška, demonstrace, workshop, seminář, AC, teambuilding C. Realizace vzdělávání Cíle Metody MotivaceÚčastníci Lektoři Lektor – dobrý vs. méně dobrý DOBRÝ MÉNĚ DOBRÝ - interpersonální dovednosti - direktivní styl vzdělávání - umí dobře poslouchat a klást otázky - snaha naučit příliš mnoho příliš rychle - trpělivý, vnímavý, přátelský - netrpělivost, nízká míra tolerance (když se posluchači pomalu učí) - flexibilní při užívání školicích strategií a taktik - odmítání rad týkajících se učebních metod - dokáží demonstrovat svou kvalifikaci - nedostatek verbálních schopností - akceptují podíl odpovědnosti za budoucí výkon posluchačů - neupravený vzhled D. Vyhodnocení 1. vyhodnocování reakcí 2. vyhodnocování nárůstu vědomostí 3. vyhodnocování pracovní výkonnosti jednotlivce 4. vyhodnocování dopadu na výkonnost podniku 5. vyhodnocování změn v kultuře podniku Hl. problém – myslí si, že je učení pro ně už zbytečné ! - zpravidla jde o výrazné individuality s různými potřebami - významné: výběr lektora! mentoring, koučování Příklad témat vzdělávání: Strategické řízení, Řízení lidských zdrojů, Teambuilding, vedení týmů, Komunikace, Motivování, Time management, Kontrola, řízení kvality, finanční řízení Vzdělávání manažerů Situace v ČR 72 % podniků poskytuje vzdělávání svým zamcům velké firmy věnují vzdělávání Ø 17 hodin vs. malé firmy pouze Ø 8 hodin na zamce (Ø EU 11/5) malá podpora státu (př. neexistence daňových úlev) důvody NEvzdělávání zamců: ◦ podnik vybírá zamce s požadovanými znalostmi a dovednostmi ◦ současné znalosti a dovednosti zamců korespondují s potřebami Zdroj: L.Klimplová (2011). Zaměstnavatelé a kvalifikace pracovní síly. Disertační práce. MU: Brno. Rozvoj lidských zdrojů Učení probíhající v organizaci Řízení znalostí Učící se organizace Individuální vzdělávání a rozvoj Samostatné učení E-learning koučování mentoring Odborné vzdělávání a výcvik Vzdělávání/výcvik na pracovišti Vzdělávání/výcvik mimo pracoviště Rozvoj manažerů Co jsme se dozvěděli Doporučená literatura 1. ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 9788024714073. – část VIII – Rozvoj lidských zdrojů 2. SENGE, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 439 s. ISBN 9788072611621. (s. 21-30) 3. VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 237 s. ISBN 9788024736518. (kap. 4 – Podnikové vzdělávání) Děkuji za pozornost