VII. PÚSOBENÍ MASOVÝCH MÉDIÍ A ROLE INTERPERSONÁLNÍ KOMUNIKACE A/ Dvoustupňová komunikace B/ Difůze inovací S -křivka C/ J- Křivka Vedle psychologických výzkumů zaměřených na mechanismy přesvědčování je druhá etapa výzkumu mediálních účinků charakterizována sociologickou snahou oddémonizovat pozici masových médií, respektive korigovat představu o jejich všemocném a přímém působení. Počíná zde etapa tzv. omezených mediálních účinků. Peoples´ Choice (1948) Paul Felix Lazarsfeld, Hazel Gaudetová a Bernard Berelson První výzkum (1940), který se pokusil měřit účinky volební kampaně ve vztahu k potenciálním voličům. nAnalýza mediální persuaze v reálné situaci nVýzkum byl postaven na technice opakovaných interview se skupinou 600 respondentů v Erie County v Ohiu. Úkolem bylo odhalit jak masová média ovlivnila postoje v presidentské kampani. V pravidelných měsíčních intervalech byl po sedm měsíců dotazován panel potenciálních voličů kopírující v základní sociodemografických charakteristikách strukturu populace Erie County. nVýzkumný projekt byl designován z pohledu teorie sílných masových médií. Výsledek šetření byl překvapující: n1/ 53% členů panelu /obyvatel v Erie County/ posílilo své dlouhodoběji držené volební preference, n2/ 26% přešlo od příklonu k jedné politické straně /kandidátovi/ k postoji „nejsem rozhodnut“ nebo od „nejsem rozhodnut“ k nějaké politické straně. n nProkázaný vliv masových médií na uskutečnění čisté postojové konverze byl velmi nízký. nPouze 5% respondentů změnilo v průběhu prezidentské kampaně svůj postoj, své volební preference. nKlíčovým zjištěním ale bylo, že: nOsobní kontakt je mnohem častější a efektivnější než kontakt s médii, a to z pohledu jejich volebního chování. nRespondenti potvrdili, že výraznější vliv na jejich rozhodování o tom koho volit měly vlastní politické diskuse se známými a blízkými. nVliv tisku a rozhlasu byl v tomto smyslu sekundární. 1/ TWO-STEP-FLOW MODEL (Model dvoustupňové komunikace) 2/ hypotéza o existenci „OPINION LEADERS“ n nJde o komunikační model, který předpokládá, že informace jdou nejdříve k TVŮRCŮM MÍNĚNÍ a od nich k ostatním tzv. souběžcům (followers). n nVýzkum odhalil, že interpersonální vztahy (KOMUNIKACE) byly mnohem vlivnější, a to především pro ty, kteří změnili svůj postoj v průběhu kampaně či učinili své rozhodnutí až v závěru. nToto zjištění bylo překvapující protože celý výzkum byl koncipován na základě - TEORIE ATOMIZOVANÉHO MASOVÉHO PUBLIKA a nepředpokládal tedy vůbec roli další zprostředkující osoby. n nMédia nepůsobí v sociálním vakuu, ale vstupují do velmi komplexní sítě sociálních vztahů a soupeří s dalšími zdroji. n nKdybychom užili jiné terminologie - dvoustupňový komunikační model popisuje specifický typ selektivní expozice. nUvedená zjištění změnila východiska následujících výzkumů v tom smyslu, že respondenti-publikum musí být vždy zkoumáni v kontextu skupiny či skupin k nimž náleží nebo které mají na mysli. n nTo znamená těch, které je mohou ovlivňovat při formulaci mínění postojů či rozhodnutí. n nDošlo k znovuobjevení role malé skupiny. n nZákladní zjištění z této studie lze shrnout do následujících bodů: n1/ individua nejsou sociálně izolovanými atomy, ale členy sociálních skupin v nichž dynamicky interagují n2/ reakce na mediální sdělení není přímá, ale zprostředkovaná a ovlivněná sociálními vztahy individua n3/ individua v rámci komunikačního procesu nejsou rovná, ale zastávají různé role, které lze rozdělit na aktivní individua, která informace vyhledávají a pasivní, která jsou závislá na sděleních aktivních. n n4/ tvůrci mínění jsou charakterizováni: n na/ vyšší konzumací médií, častěji se vystavují jejich působení, nb/ jsou společenštější, nc/ mají vyšší vědomím vlastního vlivu na druhé, nd/disponují připsanou rolí zdroje a průvodce v rámci daných informací ne/ vyskytují se v každé statusové skupině a sdílejí některé charakteristiky s ovlivňovanými n nČtyři nejvýznamnější výzkumy v dané oblasti: n n1/ Merton (1949) - „Patterns of Influence“. n nIntepersonální vliv komunikace v Rovere Rovere stát New Jersey: -86 respondentů požádáno, aby uvedli jména těch, na které se obracejí o radu v nejrůznějších záležitostech. -Ti kteří byli zmíněni alespoň 4x byli speciálně dotazováni. - -Rozlišují dva typy „Cosmopolitans“ a „Locals“ n2/ Berelson, Lazarsfeld a McPhee n(Voting: A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign) n nAnalýza volební kampaně (1948) v městečku Elmira (stát New York), kde se ukázalo, n nže k postojové konverzi docházelo méně u těch, nkteří byli vystavování intenzivnější mu působení a nsoučasně byli přesvědčenější o svém postoji n n3/ Katz, E., Mantzel: n „Social Relations and Innovation in Medical Profession“ n nVýzkum zaměřený na mechanismus akceptace nového léku mezi lékaři. n nI zde silný vliv interpersonální komunikace n n4/ Katz, Lazarsfeld: výzkum v „Decatur“ (Illinois), n nanalýza rozhodování v takových situacích jako je nakupování, móda, návštěva kina, veřejné záležitosti. n E.Katz a P. Lazarsfeld: PERSONAL INFLUENCE (1955) nTéma: vliv tzv. tvůrců mínění v každodenním životě 800 žen z Decaturu. n nV teoretické části práce se již hovoří o nutnosti, aby klasický model persuaze počítal s rolí individua jako intervenujícího faktoru mezi stimulem média a výsledným míněním, rozhodnutím a jednáním. VÝZKUM DECATUR ( E. Katz /P.F. Lazarsfeld, 1954) n DESIGN VÝZKUMU n nVýzkum byl koncipován tak, aby odpověděl otázku pro National news magazine týkající se nákupních vzorců, vkusu při oblékání a užívání kosmetiky, návštěvě kina a formování mínění v lokálních politických událostech. n nStudie identifikovala názorové vůdce podle jejich pozice, kterou zastávají v životním cyklu a podle sociálního statu. nKlíčové otázky: n n1/ zda se tvůrci mínění shodují ve věku, pohlaví, sociálním statu apod.? n n2/ zda jsou tvůrci mínění více vystaveni médiím? n n3/ či jsou tvůrci mínění více zaujati daným problémem? n n HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: n n1/ 42% postojových změn v jednotlivých tématech bylo způsobeno osobním vlivem druhé osoby. n n2/ Jako rozhodující se ukázala míra integrace do skupiny, ostatní sociodemografické charakteristiky jako věk, pohlaví, vzdělání byly až sekundární. n n3/ Studie potvrdila předpoklad, že tvůrci mínění se vyskytují na všech statusových rovinách. nZrodila se tak otázka čím se liší O.L. od svých souběžců: n na/ Personifikací hodnot dané skupiny (co je zač). nJe to tedy osoba jíž se souběžci snaží napodobit n nb/ Kompetencí (co zná) n nc/ Strategickou sociální pozicí (koho zná). n nStrategická pozice je jednak dána tím koho zná uvnitř skupiny, (leader musí mít souběžce/následovníky) které dominuje a zároveň koho zná mimo skupinu v relevanci k danému tématu. SOCIOGRAM n n4/ Studie dále prokázala, že se tvůrci mínění více vystavují mediálnímu působení než jejich souběžci. Více četli noviny a politické rubriky v případě volebního vůdcovství n n5/ Názorové vůdcovství je definováno výrazně tématem, předmětem sdělení. Tvůrci mínění mají někdy kosmopolitní charakter někdy charakter lokální. n n6/ vliv „opinion leaderů“ je dán nejen tím, čím jsou - tedy sociálním statem, věkem nebo pohlavím, ale též strukturou a hodnotami skupiny jíž jsou členy. n nTvůrci mínění defacto fungují tak, že posilují skupinové normy a individuální mínění. n nInterpersonální působení zvyšuje názorovou homogenitu skupiny . Ti, kteří původně deklarovali jiný postoj jej změnili v tom směru, že se konformizovali s jejich primární skupinou, přáteli a známými. n nJako charakteristický rys vztahu souběžců k tvůrcům mínění se ukázala jejich ochota podpořit je i v případě, že pochybovali o správnosti jejich názoru n n(podobné zjištění potvrzují studie zabývající se diseminací tzv. inovací - v případě šíření a doporučení nových léků se projevila ochota souběžců podržet své názorové vůdce i v situaci, že jimi doporučené léky selhaly). n n7/ osobní vliv se ukázal silnější a častější nejen v politice, ale i módě, umění atd. n nNapříklad při postojových změnách ve vztahu k filmové produkci byl personální kontakt pět a půlkrát silnější než druhé nejvýraznější médium - noviny. (Je ale třeba předpokládat jak časovou dynamiku, tak i odlišnou kulturní pozici). n FENOMENISTICKÝ PŘÍSTUP n nCelou etapu omezených účinků (jak psychologické tak i sociologické studie) shrnuje a završuje práce Josepha Klappera Effects of Mass Communication (1960). n nKlapper zde činí několik základních generalizací postavených na téměř 300 empirických studiích (především laboratorní povahy). nKlapper koncipoval tzv.fenomenistický přístup, který odmítá dlouho dominantní model n n „hypodermického působení“. n nMísto toho preferuje „situační“ či „funkční“ optiku. n nKlapper opouští teorii, která považuje masovou nkomunikaci za jedinou a dostačující podmínku nsociálního účinku. n n FENOMENISTICKÝ PŘÍSTUP n n vychází z předpokladu, že n nMÉDIA PŮSOBÍ SPOLEČNĚ S OSTATNÍMI nVLIVY V KOMPLEXNÍ SITUACI, KTEROU nNELZE REDUKOVAT NA PÚSOBENÍ JEDINÉ nPROMÉNNÉ n n n1/ Masová komunikace obyčejně není nutnou a postačující příčinou sociálních účinků, ale působí spíše společně s řadou zprostředkujících faktorů. n n n2/ tyto zprostředkující faktory obvykle proměňují masovou komunikaci v dílčí sílu tj. nikoliv v jedinou příčinu posilování postojů veřejnosti. Spíše tak postoje posiluje než mění. n3/ Tam, kde vyvolává masová komunikace čistou postojovou konverzi buď: na/ zprostředkující faktory jsou neúčinné a působení je přímé nb/ zprostředkující faktory, které posilují postoj, působí ve smyslu změny n n4/ Zbývají zde ještě další reziduální situace, ve kterých skutečně působí masová komunikace přímo a slouží tak jistým psychofyzickým funkcím. n nJako hlavní determinanty mechanismu posílení a tzv. malé změny vidí Klapper : n na/ mechanismus dvoustupňové komunikace, resp. individuální psychickou výbavu ovlivňující selektivní mechanismy. n nb/ komerční povahu masových médií, která jsou nucena zastávat pouze ta hlediska a hodnoty proti nimž není námitek a tak pouze posiluje dosavadní názory. nKlapper tvrdí, že klíčový je okamžik, kdy si vytvoříme zábranu proti cizím názorům. n nTyto zábrany ale nepůsobí v případech zrodu mínění o otázkách zcela nových. Právě zde vidí prostor pro přesvědčovací působení. nNapříklad: nová politická strana, nový produkt apod. n nKlapper zde připomíná Goebelsovu parolu „kdokoli řekne první slovo světu má vždy pravdu“ n KRITIKA DVOUSTUPŇOVÉHO MODELU n n1/ větší část studií potvrzuje, že zpráva se šíří ve větší míře přímo ne zprostředkovaně n n2/ je otázka zda jde o přímé ovlivňování či pouhé sdílení mínění. Odlišnost O.L. a souběžců je někdy sporná n n3/ ukazuje se, že op. leadři mohou být jak aktivní tak i pasivní - dvoustupňový model předpokládá pouze jejich aktivitu a pasivitu masy, je třeba uvažovat možnou záměnu rolí n n4/ tento model zcela ignoruje existenci třetího typu, a to individua, které není ani leadrem a souběžcem, individua, která zprávy nevyhledávají ani se nenechávají ovlivnit v diskusi, jde o izoláty či neparticipanty, kterých ovšem může být poměrně vysoký počet ve vztahu k různým tématům. n n n5/ další výzkumy potvrzují existenci více kroků či stupňů (Trohldahl - Dvoucyklový model) n n6/ předpoklad, že O.L. používají pouze mediální kanály selhává v rozvojových zemích, ale i v krizových situacích, kdy se dá spíše předpokládat řetězová komunikace než klastrová - tedy přes názorového vůdce n n7/ je třeba zdůraznit rozdíl mezi tím jak pracují se sdělením jeho první nositelé a jeho druzí uživatelé (souběžci), kteří více lpí na osobnostních zdrojích, zatímco tvůrci mínění dají více na média. n VIII. MECHANISMY DISTRIBUCE INFORMACÍ A ÚČINKY ZPRAVODAJSKÝCH OBSAHŮ n nMůžeme zde rozlišovat dvě základní sub-témata: n na/ distribuce informací ve společnosti a její nerovnováha n nDo této oblasti patří otázky spojené s tzv. informační chudobou nebo s dnes módním pojmem „digital devide“. V širších smyslu zahrnuje toto téma i problematika distribuce vědění /např. inovací/ (S-křivka) n n nb/ distribuce zpráv z pohledu typu události a typu média (uvedená problematika zahrnuje i otázky týkající se mechanismů distribuce zpravodajských obsahů, například v krizových situacích (J-křivka) n n n AD B/ MODEL DISTRIBUCE INFORMACÍ V ZÁVISLOSTI NA TYPU UDÁLOSTI A TYPU MÉDIA /J-KŘIVKA/ nuvedená problematika zahrnuje i otázky týkající se mechanismů distribuce zpravodajských obsahů, například v krizových situacích n nVedle studií o šíření inovací se v šedesátých letech začíná věnovat pozornost podmínkám, za kterých je při distribuci sdělení dána přednost face to face komunikaci před informacemi z masových médií nBezprostředním impulsem k výzkumu byl atentát na Kennedyho v roce 1963. Cílem těchto studií byla speciální potřeba kontrolovat veřejnou reakci a pokus o to vyhnout se panice. V roce 1964 se objevuje první studie od Richarda Hilla a Charlese Bonjeana, která přinesla překvapivé zjištění. n nO atentátu na presidenta v Dallasu se více než polovina Američanů dozvěděla prostřednictvím interpersonální komunikace od známých či přátel, čtvrtina z televize, šestina z rozhlasu. http://www.vancouversun.com/cms/binary/9195675.jpg http://christchurchcitylibraries.com/Heritage/Newspapers/Star23Nov1963/01-colour.jpg http://cache1.asset-cache.net/gc/141150361-pictured-nbc-news-jack-lescoulie-hugh-downs-gettyimages. jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=Z0zsWpN2ukUDXYqF4boPJZU9lsGnuaTbTiMVw1NlkhYmCcVNiBp7ClbWK2IyDmVA http://ww4.hdnux.com/photos/24/52/34/5416727/3/628x471.jpg http://www-tc.pbs.org/prod-media/newshour/photos/2013/11/16/50677389_slideshow.jpg http://www-tc.pbs.org/prod-media/newshour/photos/2013/11/15/50685272_slideshow.jpg In this Nov. 23, 1963 file photo, people waiting for flights from Dallas at Love Field read the news of President John F. Kennedy's assassination in the Dallas Times Herald newspaper. http://www.666ismoney.com/sitebuilder/images/CIA_Killed_JFK-473x350.jpg nDetailnější analýza ukazuje v procesu šíření informací čtyři hlavní proměnné: n n1/ rozsah znalostí o dané kauze, kterými populace disponuje n n2/ význam dané události n n3/ množství přenášených informací n n4/ míra v níž znalost o dané události pochází prvotně z médií, respektive z osobních kontaktů. n n nGreenberg rozdělil události ve zpravodajství do tří typů podle toho v jaké míře jsou šířeny prostřednictvím interpersonální komunikace. nI.Typ: n UDÁLOSTI, KTERÉ MAJÍ NÍZKÝ OBECNÝ VÝZNAM nale jsou velmi významné pro malou skupinu lidí. -Takové zprávy nejsou prominentním cílem médií, ale protože informace je důležitá pro jistou cílovou skupinu jsou zprávy selektivně zmiňovány a předávány těm, kteří se k nim nedostali v prvním kole prostřednictvím osobního sdělení. - -Příkladem je vyhlášení vítěze v soutěži mladých houslistů pořádané při hudebním festivalu Pražské jaro. n nII. Typ: UDÁLOSTI OBECNĚ SDÍLENÉHO VÝZNAMU n nKteré jsou zpracovány do hlavních zpráv dne, tzn. že jsou sdělovány většině populace. n nTakové události se nepředávají dominantně personálním stykem, i když mohou být poté diskutovány. n nJde např. o ukončení stávky nebo zprávu o plánovaném zvýšení jízdného na dráze nebo velká bankovní loupež. n nIII. Typ: nUDÁLOSTI EXTRÉMNÍ DŮLEŽITOSTI, VYSOKÉ DRAMATICKÉ KVALITY. n nDá se zde předpokládat, že budou významné skoro npro všechny a také dostanou téměř stoprocentní nmediální pozornost. V Greenbergově studii je npříkladem atentát na Kennedyho. Mohl by to být nútok na Twins v NY nebo report z listopadová ndemonstrace na národní třídě. n nVýzkum ukazuje, že paradoxně s nárůstem obecné závažnosti události stoupá nejen mediální pozornost, ale i význam interpersonální komunikace. n nExtrémní význam zprávy mobilizuje nejen zájem médii, ale i interpersonální komunikaci. n VÝZKUM: J-KŘIVKA (B.S. Greenberg, 1965) nVýzkum zjišťoval zdroje informací o 18 různých událostech - od 14% do 100% znalosti. Vzniká typologie na základě porovnání: n nA/ kolik procent znalo jednotlivé informace z medií n nB/ kolik procent je zná, ale zdrojem nebyla masová média nTYPOLOGIE (viz graf) n1 - A n2 - B, C, D n3 - E n n1-A/ nízká obecná známost události - relativně nízký vliv osobního sdělení n2-B, C, D/ událost obecného významu - osobní sdělení má nejslabší vliv n3-E/ s narůstající dramatičností zprávy progresivně roste význam interpersonálního přenosu informace n n nUkazuje se, že když „jde do tuhého“ média nejsou nejrychlejším ani nejkredibilnějším tamtamem. n n nLidé se automaticky vrací k interpersonální komunikaci jako k jakési antropologické konstantě, jistotě, která vytěsňuje umělý svět médií. n AD A/ DISTRIBUCE INOVACÍ JAKO TYP DVOUSTUPŃOVÉ KOMUNIKACE nV zásadě je situace šíření inovací postavena na dvoustupňovém komunikačním modelu. n n Model šíření inovací se soustřeďuje především na finální stádium procesu tj. přivlastnění resp. odmítnutí sdělení. n nJde tedy o analýzu sociálního procesu, která popisuje jak jsou nové ideje, praxe či konkrétní objekty šířeny v rámci sociálního systému. n n Everett Rogers n n Diffusion of Innovations (1983) n n proces přijetí inovaceí n n1/ Relativní výhodnost - stupeň ve kterém je daná inovace vnímána jako lepší než stav, který jí předcházel n2/ Kompatibilita - stupeň, ve kterém je inovace vnímána v souladu s existujícími hodnotami, minulou zkušeností a potřebami jejích potenciálních příjemců n3/ Komplexita - stupeň ve kterém je inovace vnímána jako složitá k pochopení a následnému užití n4/ Modifikovatelnost - stupeň ve kterém se dá s inovací experimentovat při modifikaci jejích některých funkcí n5/ Transparentnost - stupeň ve kterém jsou výsledky inovace viditelné pro ostatní. n nČím vyšší hodnota jednotlivých kategorií, tím větší pravděpodobnost přijetí dané inovace. nSamotný proces rozhodování rozděluje Rogers do pěti stádií n1/ znalost - vystavení se působení inovace a pochopení jak funguje n n2/ persuaze - formování postoje vůči inovaci n n3/ rozhodnutí - proces ústící v rozhodnutí zda přijmout či nepřijmout danou inovaci n n4/ realizace - vlastní využití inovace n n5/ potvrzení - posílení nebo naopak popření daného rozhodnutí nRogers vytvořil typologii potenciálních příjemců inovací n1/ inovátoři - silně motivovaní aktivní hledači nových ideí, kteří mají kosmopolitnější vztahy než ostatní n2/ první osvojitelé - respektovaní druzí, často tvůrci mínění, ke kterým se informace stává brzo protože mají velké množství komunikačních a vztahových sítí n3/ raná většina - opatrní, nejdříve se obracejí na své blízké či tvůrce mínění n4/ pozdní většina - skeptičtí, často si přivlastňují inovaci na základě okolního tlaku např. z pracovní či ekonomické nevyhnutelnosti n5/ opozdilci - tradiční, často lidé v izolaci, obrácení do minulosti nTABULKA Typologie prijemcu inovaci Rogersova S křivka (1983, 1995) „Distribuce inovací“ STANDARDNÍ PRÚBĚH PENETRACE INOVACÍ nVLASTNICTVÍ ČERNOBÍLÉHO/BAREVNÉHO TV USA n 1946-1967 n • Ad B2/ HYPOTÉZA VĚDOMOSTNÍ PROPASTI (Knowledge gap) nModernita jako ničivá síly vytváří v procesu reflexivní modernizace stále komplikovanější vztahy a nutí jedince orientovat se ve společnosti na základě vlastních komunikačních strategií. n nSkutečností je ale, že ti jsou stále méně schopni rozumět světu destruovaných premodernich jistot. n nTuto krizi coby ztrátu jistoty se společnost pokouší řešit přijetím institucionálních opatření. n nJde o vytvoření institucí, které produkují masové komunikáty, jejichž cílem je: n nA/ integrovat rostoucí komunikační složitost systému a zároveň nB/ vyrovnávat i informační či vědomostní nerovnost mezi občany. n nMasová komunikace tak má integrační funkci ve chvíli, kdy interpersonální komunikace nestačí k tomu, aby byly některé informace dostatečně šířeny a naplnily se tak komunikační potřeby společnosti. n nCelá koncepce či hypotéza KNOVLEDGE GAP nje postavena na základě zkušenosti s existencí n nNEROVNOMĚRNÉ DISTRIBUCE JAK MATERIÁLNÍCH STATKŮ, TAK I INFORMACÍ n nTento koncept vzniká jako reakce na naivní a často nadsazovanou liberální víru ve schopnost masových médií vytvářet plošně stejně informovanou veřejnost. nPoslední variantou či aplikací této teorie je koncepce DIGITAL DEVIDE n nHypotéza o vědomostní propasti upozorňuje na to, že osvícenský projekt směřující k dosažení vzdělanostní, respektive informační rovnosti selhal či spíše nedosáhl očekávaných výsledků. n nMasová komunikace, stejně jako masová edukace oproti původním představám nevede obecně k očekávané informační rovnosti. n nNaopak dochází k tomu, že místo, aby se informační propast mezi vzdělanými a nevzdělanými postupně zmenšovala zdá se, že se v některých případech dokonce prohlubuje. n n n1/ jde o jedince, který neví jaký komunikační kanál použít pro řešení vlastních problémů či neznají specifické programy, které byly zřízeny, aby jim s těmito problémy pomáhaly n2/ sledují intenzivně TV (více než 4 hodiny denně, zřídka čtou magazíny a noviny, knihy prakticky nečtou n3/ nevidí svůj problém v nedostatku informací n4/ nejsou příliš aktivní při vyhledávání informací, a to i v situaci, kdy jsou k tomu fakticky donuceni okolnostmi n5/ jsou uzavření do neformální informační sítě a ve srovnání s ostatní populací jsou nedostatečně informačně saturováni n INFORMAČNÍ CHUDOBA (Childers, Post: The Information Poor in America, 1975) KOMUNIKAĆNÍ POTECIÁL (Nowak, Rosengren a Sigurd, 1985) n n„Jde o schopnost individua přijímat i šířit informace a dosahovat tak očekávaných životních cílů a hodnot.“ n n„Míra tohoto potenciálu umožňuje navodit stav identity, pocit solidarity a dává přístup k co nejširší komunikaci se společností“. n n nVelikost a obsah komunikačního potenciálu závisí na třech základních charakteristikách: n n1/ individuální charakteristiky - jde o jisté základní často na/ vrozené dispozice a osobnostní rysy (extraverze či introverze) jako je verbální či pozorovací schopnost, nb/ dispozice získané či naučené - schopnost mluvit cizími jazyky či ovládat počítač. n n2/ individuální sociální pozice - příjem, věk, vzdělání, pohlaví, sociální status n n3/ charakteristiky dané vlastnostmi sociální struktury, ve které se individuum nachází - tj. primární skupiny (rodina) i sekundární skupiny (kluby, zájmové organizace atd.) n nPokud připustíme, že existují systematické rozdíly mezi komunikačním potenciálem různých jedinců a sociálních skupin, pak tato skutečnost musí nutně narušovat představu o snižování rozdílů o komunikační rovnosti jak v rovině individuální, tak skupinové. n nDlouholetá výzkumná zkušenost ukazuje, že vzdělanější lidé s vyšším statem mají zájem o lepší informovanost a také jsou lépe informovaní než lidé s nižším statem. n nTo se týká konzumace jak tištěných tak elektronických médií. n n Zdá se, že se v tomto smyslu rozevírají nůžky mezi „informačně bohatými/chudými“. Tento fenomén bývá označován jako „KNOWLEDGE GAP“. nVÝZKUM: (Tichenor, Donohue a Olien: Mass Media Flow and Differential Growth in Knowledge, 1970) n DESIGN VÝZKUMU n nVýzkumná otázka: jakou roli hraje dostupnost a míra užívání masových médií z pohledu zvyšování/snižování rozsahu informační propasti n nHYPOTÉZA: přivlastňují si jedinci s vyšším sociálním statem informace z médií rychleji než jedinci jejichž soc. status je nižší. n n nRespondenti měli reprodukovat obsah dvou textů publikovaných ve vědeckém časopise. n n1/potvrdilo se, že bez ohledu na status, obě skupiny zvyšovaly svou informovanost, své znalosti v čase n n2/ zároveň se potvrdilo, že lidé s vyšším statusem získávají ve stejném časovém intervalu více informací, než individua s nízkým statem. n nZároveň se ale ukazuje, že se tento efekt vyskytuje především u ninformací obecného zájmu,veřejných událostí (II. a III. Greenbergův typ). nMéně u specifických témat, která se vztahují ke speciálním lidským zájmům - sport, zahrádkářství. n nKlíčovou roli hraje motivace, resp. vnímaná užitečnost informace. nNěkteré studie též potvrzují, že propast prohlubují více tištěná média než elektronická, n n Speciálně televize se spíše podílí na uzavírání n nDnes se podílí na vědomostní propasti především schopnost ovládat počítače resp. internet. n n •Klíčovou roli vzhledem k danému tématu hrají dvě proměnné: • • •1/ motivace - tzn., že individua s nižším ekonomickým mohou informaci získat •stejně rychle jako s vysokým pokud jsou dostatečně motivována • • •2/ vzdělání (kulturní, sociální kapitál) – částečně kompenzuje nižší motivaci vyhledávat informace •VÝZKUM: Tichenor, Donohue a Olien (1965) •porovnali data ze čtyř výzkumů veřejného mínění provedených následně v pětiletých intervalech mezi lety1949-1965. •Výzkum položil jednoduchou otázku: „Zda respondenti věří, že bude možné přistát v blízké budoucnosti na měsíci?“ SCHEMA nVÝZKUM: Etema, Brown, Luepker (1983) n DESIGN VÝZKUMU nI. Výzkumná otázka: nExistují rozdíly ve schopnosti přijmout a efektivně zpracovat informace o problematice kardiovaskulárních nemocí mezi nA/ středoškoláky a vysokoškoláky na jedné straně nB /a jedinci, kteří mají pouze základní vzdělání, n nRespondenti byli podrobeni extenzivní informační (pětiměsíční) kampani. n nPřed ní se ukázal informační deficit méně vzdělaných. n nPo kampani došlo k uzavření informační propasti. n nII. Výzkumná otázka: nJak ovlivňuje efektivitu přijetí informací vzdělání ve srovnání s různými typy motivace. n nDva typy motivace: n1/ věková (předpoklad, že starší lidé mají větší obavu o své zdraví) n n2/ sebezařazením na škálu strach z infarktu. n nProkázalo se, že obě motivační proměnné ovlivňovaly míru přijetí a zpracování informací významněji než vzdělání, které se ukázalo jako druhořadé. n nDalší šetření ukazují, že vědomostní propast nemusí nastávat pouze na úrovni nízký/vysoký socio-ekonomický status nebo vzdělání. n nZÁJEM resp. MOTIVACE dovoluje překlenovat či snižovat statusově či třídně determinované informační deficity. n n nDva typy zájmu: n1/ osobní zájem-motivace: percipovaná užitečnost zpravodajské informace pro individuum n2 / sociální zájem-motivace: percipovaná užitečnost informace pro sociální atmosféru a interpersonální sítě vztahující se k jedinci n nSilnější se ukázal sociální zájem - motivace n nNaznačuje přece jen, alternativu jak by mohli být veřejné informace šířeny, aby nerozšiřovali vědomostní propast n n nObecně platí, že vědomostní propast může být redukována: n1/ když téma působí silně a přímo na lokání úrovni, když jde o lokální konflikt a společný zájem. Rozhodující pro snižování vědomostní propasti je obecný zásah tématu tzn. čím širší skupinu zasáhne, tím je propast menší. n n2/ v intelektuálně homogenních komunitách s neformálními, ale společnými kanály. Naopak propast se rozšiřuje spíše v pluralistických komunitách s množstvím informačních zdrojů. n VLIVOVÁ PROPAST (Brandgard, 1983) nvedle nerovné schopnosti přijímat informace existuje i nerovnost ve schopnosti šířit informace a ovlivnit tak např. decizní orgány. n nTuto schopnost mají ve vyšší míře jedinci s vyšším statem a vzděláním. nUrčitý optimismus podporují některé studie, které ukazují že propast sice narůstá v čase či s postupujícím časem, ale n nv jistém bodě začínají individua s nižším komunikačním potenciálem dostihovat informovanější individua a nakonec je propast uzavřena. n nTento fenomén se nazývá stropový efekt (ceiling effect) a nastává v situaci, kdy je množství informací o nějakém tématu kvantitativně limitováno. Dochází k tomu, že ti, kteří mají větší kapacitu informační absorbce po jistém čase informace nevyhledávají, či nekonzumují. n n STROPOVÝ EFEKT (CEILING EFFECT) nTo umožňuje, aby méně informačně či komunikačně disponovaní jedinci dostihli po čase disponovanější individua, které se postupně cítí stále méně motivovaná k vyhledávání dalších informací. n nJedinci s vyšším komunikačním potenciálem potřebují méně informací z médií zatímco málo informovaní je konzumují více - propast se zužuje. SCHEMA nVÝZKUM: (Brandgarde (1983) nPorovnal dvě skupiny s vyšším a nižším ekonomickým statem z pohledu jejich informovanosti o probíhajících parlamentních volbách. n nPro porovnání zvolil následující kritéria: n1/ jejich informační expozici a konzumaci n2/ schopnosti udržet informace n3/ schopnosti šířit dané informace n4/ vlastní politické aktivity respondentů n ZJIŠTĚNÍ: na/ respondenti s nižším vzděláním měli vyšší mediální expozici, nb/ obě skupiny měli stejnou schopnost úroveň udržet informace, nc/ ale respondenti s vyšším vzděláním byli schopni informace lépe šířit a byli tak schopni ovlivňovat ty, kteří dělají politiku. nBrandgard považuje fenomén vlivové propasti za reálnější a závažnější než příliš obecný problém propasti vědomostní. n SHRNUTÍ n Důvody pro existenci fenoménu vědomostní propasti: n n1/ rozdíly v komunikačních dovednostech mezi lidmi s vyšším a nižším statem jsou velmi často dány vzděláním, které ovlivňuje takové základní komunikační dovednosti jako je čtení, dešifrování a znovuvybavování n2/ rozdíl v množství již získaných informací ve prospěch individuí s vyšším statem vede k tomu, že individua s vyšším statem znají často daný problém již z předcházejícího vzdělání či mediálního kontaktu. n n n3/ více různorodých sociálních kontaktů lidí s vyšším socio -ekonomickým statem jim umožňuje diskutovat různé problémy a získávat tak další informace n n4/ lidé s nižším socio-ekonomickým statem vnímají jistý typ sdělení jako nekompatibilní se svými hodnotami a postoji. Uplatňují se selektivní mechanismy. n n5/ povaha masové komunikace je sama o sobě orientována na individua s vyšším ekonomickým statem. To platí zvláště pro tištěná média n6/ když se jedná o téma obecně přístupné, téma obecného zájmu je vysoká pravděpodobnost, že informace bude distribuována rovnoměrně n7/ pravděpodobnost této rovné distribuce stoupá v situaci sociálního konfliktu n n8/ rovná distribuce informací je pravděpodobnější v malých homogenních komunitách než komunitách početnějších a tudíž pluralističtěji zaměřených. n9/ Většina studií dokládá, že televize má větší potenciál pro uzavírání informačních propastí než tištěná média. TV je v prvé řadě homogennějším médiem než množství různě profilovaných novin či časopisů s odlišným publikem. Samozřejmě nejpodstatnější roli hraje vysoká míra sledovanosti. n nO masových médiích nelze tedy hovořit jednoznačně jako o tvůrcích informační propasti. Záleží na sociálních podmínkách, ve kterých se média a publikum nachází. n nKoncept vědomostní propasti se postupně začíná proměňovat právě pod rozkrývaným vlivem dalších proměnných jako je role motivace či zájmu tak, že se začíná hovořit ne o jedné obecné propasti, ale o propastích. n nShrneme-li dané téma - je kardinální otázkou jakou/é informaci/e je schopno přijmout a předat a využít. n