Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU ZUR383: Dramaturgické praktikum Podzim 2016 Sylabus Obecné informace: Výuka: čtvrtek 15:15–16:45, AVC Průběh kurzu a docházka Kurz je koncipován jako seminář. Od studentů se očekává aktivní účast na seminářích. Vzhledem k povaze kurzu je docházka povinná v rozsahu 80 %, (tzn. 3 neúčasti bez omluvenky), neúčast bez omluvenky není možná v hodině č. 7 a č. 12. Neúčast ve větším rozsahu lze omluvit pouze ze závažných zdravotních nebo rodinných důvodů. Ukončení kurzu - docházka (viz víše). - námět dokumentárního filmu (do 1. 11. 23:59) - námět hraného filmu/seriálu nebo pořadu z kategorie nových formátů (do 6. 12. 23:59) - prezentace „absolventského námětu“ na kolokviu Jak má námět vypadat? Z námětu musí být jasné, jak bude daný pořad vypadat a jakou mají autoři představu o realizaci. K tomu pomůže uvedení následujících parametrů: - název - stopáž (= délka) - žánr - „logline“ – jedna věta, která vystihuje projekt (použití i v propagaci) - abstrakt (max 75 slov) - popis projektu, který ulehčí čtenáři pochopit podstatu projektu - synopse – popis děje, v případě seriálu pro každou epizodu zvlášť; důraz je kladen na dějové linky, zvraty, postavy a jejich konání - režijní explikace – zamyšlení režiséra nad tématem a jeho vztah k němu; také popis režijních postupů, způsobu zpracování, formy, použitých technologií - produkčně-realizačné aspekty – počet natáčecích dnů, počet kamer, požadavky na techniku, počet dnů v přeprodukci a postprodukci - producentská rozvaha – rozpočet (štáb, herci, produkce, technika, postprodukce), organizační náročnost, možnosti distribuce Program semestru 1. Úvodní hodina. (22.9.) Představení pedagoga a účastníků kurzu. Organizace předmětu. Dramaturgie. Žánr. Doporučená literatura: Motal, J. Základní problémy dramaturgie. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 45 – 80 Souček, J. Rozhlasová dramaturgie a žurnalistika. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 81 – 103 2. Everything is a Remix (29.9.) Kriby Ferguson. Antika v renesanci a dnes. Doporučený materiál: Ferguson, K. Everything as i Remix. Dostupné online: http://everythingisaremix.info Analýza expozice filmu La Nuit Américaine (r. F. Truffaut, 1973) – bude nahráno v iSu. 3. Audiovizuální dílo je taky jen text (6.10.) De Benovy teorie kreativity. Vertikální a laterální myšlení. Tvořivý proces podle Aronsonové, Idea. Téma. Námět. Scénář. Fabule, Syžet. Kompozice. Práce s předlohou – debata ve skupině. Doporučená literatura: Aronsonová, L. Scénář pro 21. století. 2014. s. 16 – 41. Novotný, J, D. Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie. 2007. Příslušné pojmy. 4. Dokument I (13.10.) Definice a její problémy. Žánre a mody dokumentu. 5. Dokument II (20.10.) Dramaturgická analýza - cvičení. 6. Festival Jihlava (27.10.) Výuka se nekoná. Doporučuji navštívit festival dokumentárních filmů v Jihlavě. 7. Dokument III (3.11.) Diskuse nad náměty. 8. Hraná tvorba a co to pro nás znamená? (10.11.) Aristoteles. Freytag. Americká trojaktovka. 9. Den boje za svobodu a demokracii (17.11.) Výuka se nekoná. 10. „Nové formáty“ (24.11.) Reality TV. Slow TV. 11. Jak uspět s námětem (1.12.) Autorské právo. Financování a produkce v ČR. Výroba. Organizace trhu. 12. Hraná tvorba a „nové formáty“ II (8.12.) Diskuse nad náměty. 13. „Rezervní hodina“ (15.12.) Program této hodiny domluvíme v průběhu semestru, resp. na první hodině. Alternativy: rozhlasový dokument, dokumentární tvorba – rozšíření, hraná tvorba – porušení klasické narace…