1 Sylabus kursu ZUR787 Odborný text a práce s informačními zdroji Vyučující: Mgr. Pavel Sedláček; pavelsedlacek@mail.muni.cz (kontaktní osoba) Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.; k.kirkosova@mail.muni.cz PhDr. Dagmar Čerňová; cernova@fss.muni.cz Mgr. Dana Mazancová, DiS.; Bc. Blanka Farkašová Rozsah Kurs je koncipován do tří čtyřhodinových setkání (3x 180 minut) a jednoho osmihodinového workshopu (1x 360 minut). Je postaven na přednáškách a tvůrčí práci s texty a u počítačů. Předpokládá se aktivní účast studentů při plnění všech praktických cvičení, hodnocení se opírá o plnění průběžných úkolů a splnění závěrečného testu (termíny budou vypsány později). Studujícím budou sdělovány informace a udělována zpětná vazba: a) během výuky, b) v e-podpoře předmětu v is.muni.cz, c) emailem. Anotace Kurs nabízí teoretický a praktický vhled do tvorby odborného textu; seznamuje se základními pojmy souvisejícími s odborným psaním a upře pozornost na zlepšování takových dovedností, jakými jsou kritické a reflexivní čtení odborných textů i kritický přístup k vlastnímu psaní. Frekventanti kurzu budou obeznámeni se základními aspekty práce s informacemi, jimiž jsou: výběr vhodných zdrojů pro daný obor, efektivní práce s informačními databázemi, tvorba rešerší, zásady správného citování a problematika plagiátorství. V praktické části si studující sami vyzkouší některé z žánrů či postupů – abstrakt, klíčová slova, úvod, závěr, diskuse – používaných v akademickém/odborném psaní; otestují si vyhledávání v oborových databázích. Znalosti a dovednosti nabyté v kursu studující zužitkují zejména při psaní semestrálních a závěrečných diplomových prací i při psaní odborných článků. 2 Podmínky úspěšného absolvování kurzu 1. Aktivní participace studujících na všech přednáškách i seminářích. 2. Povinná účast při psaní testu, zbývající účasti jsou nepovinné. 3. Včas odevzdané a vyučujícími přijaté úkoly:  reflexe vlastního vztahu k odbornému čtení a psaní (do 16. 10. 2016 včetně)  resumé (do 30. 10. 2016 vč.)  abstrakt + klíčová slova (do 6. 11. 2016 vč.)  recenze – podklady budou upřesněny v ISu do čt 20.10 (do 20. 11. 2016 vč.)  rešerše – téma bude upřesněno v pá 21.10, (do 2. 12. 2016 vč.). ! Texty se odevzdávají do informačního systému předmětu a v českém jazyce. 4. Absolvovaný test – termíny budou vypsány v průběhu semestru. 5. Spolu s výše uvedenými podmínkami získané hodnocení alespoň ve výši 40 bodů. Bodové hodnocení:  reflexe vlastního vztahu k odbornému čtení a psaní: 0-5-10bodů  resumé: 0-5-10bodů  abstrakt + klíčová slova: 0-5-10bodů  recenze: 0-10-20-30-40 bodů  rešerše: 0-5-10bodů  test: 0-35bodů Konečné hodnocení:  A: 115-100 bodů (výborně)  B: 99-80 (velmi dobře)  C: 79-60 (dobře)  D: 59-50 (prospěl)  E: 49-40 (vyhovující)  F: 39-0 (nevyhovující) – studující opakuje předmět Následující pasáže sylabu jsou rozděleny na dvě části: Odborný text (lektoři: Kateřina Kirkosová, Pavel Sedláček) a Práce s informačními zdroji (lektoři Dagmar Čerňová, Blanka Farkašová, Dana Mazancová). Jejich obsahy se navzájem doplňují a prolínají. 3 Část Odborný text Cíle předmětu Absolventi předmětu v části Odborný text by měli lépe ovládat základní atributy odborného psaní, jakými jsou: pojmovost, intertextualita (intertextovost), strukturovanost, připravenost, potlačení autorské subjektivity. Studující lépe porozumí vztahu autor-text-čtenář, horizontálnímu a vertikálnímu členění odborného textu, důležitosti obsahově-logických vztahů. Na základě diskutovaných ukázek a cvičení budou absolventi kursu dostatečně seznámeni s citační etikou a prací s adekvátní odbornou literaturou ve vztahu ke konkrétnímu oboru. Osnova - Úvod do problematiky, vymezení klíčových termínů. K otázkám vědecké práce. Psaní jako jeden z nástrojů vědy. Jak na sebe působí jednotlivé složky komunikace? Kdy nastává rozpor mezi autorem odborného textu a čtenářem? Proč se učit psát odborný text a co má předcházet jeho tvorbě? Je důležitý název? Jsou abstrakt a klíčová slova jen nezbytnou formalitou? Jsou pravidla publikování jednotná a neměnná? Co je to impact factor a k čemu slouží RIV? Jakou roli plní peer-review? Platí pro české prostředí publish or perish? - Odborný styl. Základní charakteristika: německá, francouzská, anglická tradice odborného stylu; pražská škola funkční lingvistiky. Funkce odborného stylu, vnitřní a vnější diferenciace, stylotvorné faktory, kompoziční normy, horizontální a vertikální členění textu. Terminologie, spisovnost, perspektivizace textu: autorský plurál vs. ich forma. Metafory v odborném stylu. - Analýza obsahu a struktury u rozdílných textů. Cvičení na kondenzaci textu. Závěrečná zpráva a její vztah k cílové skupině čtenářů. Ukázka častých chyb a nácvik (spolu)tvorby vybraných částí odborného textu (název, abstrakt, klíčová slova, uvozující pasáže). Příklady v českém a okrajově anglickém jazyce. - Individuální i společná editace vybraných pasáží odborného textu. Výběr z jazykových prohřešků – společná úprava. Shrnutí domácích úkolů – zpětná vazba. - Test. 4 Výukové metody 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Práce s textem (odborný článek, disertace, kniha), databázemi a vyhledávacími službami. 4. Prezentace (statická projekce). Část Práce s informačními zdroji Cíle předmětu Část týkající se Práce s informačními zdroji seznamuje se základními aspekty práce s informacemi. Zaměřuje se na výběr vhodných informačních zdrojů pro daný obor, základy práce s informačními databázemi a tvorbu rešerší. Praktická část kursu je zaměřena na získání dovedností vyhledávání v oborových databázích, na práci s vyhledávací službou EBSCO Discovery Service. Kurs se dále zabývá metodikou psaní závěrečných prací, zásadami správného citování a problematikou plagiátorství. Student na konci tohoto kurzu bude schopen efektivně pracovat se zdroji informací v daném oboru. Osnova - Seznámení se zdroji informací pro bc. studenty žurnalistiky. - Přehled základních typů elektronických zdrojů. - Metodika psaní závěrečných prací, práce s tématem, klíčovými slovy. - Strategie vyhledávání informací, používání operátorů v databázích a vyhledávači Google Scholar. - Praktické vyhledání v elektronických databázích Anopress Monitoring Online, Sage. - Práce s vyhledávací službou EBSCO Discovery Service. - Metodika tvorby citací, citační norma, citační styly, plagiátorství. - Test. Výukové metody Část Práce s informačními zdroji se skládá ze čtyř setkání a je postavena na přednáškách a praktické části u počítačů. První a třetí lekce probíhá formou přednášky, druhá a čtvrtá formou semináře v počítačových učebnách. Předpokládá se aktivní účast studentů při praktických cvičeních. 5 Doporučené studijní zdroje kursu: BIERNÁTOVÁ, Olga. Bibliografické citace dle aktualizované normy ČSN ISO 690 [online]. [Cit. 2016-02-12]. Dostupné z: http://www.knihovna.utb.cz/download/bibliografickecitace.pdf CRASWELL, Gail a Megan POORE. Writing for Academic Success. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012. pp. 88-106, pp. 125-138. ISBN 978-0-85702-928-7. ČESKÁ REPUBLIKA. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). In: Sbírka zákonů. 2000, částka 36, s. 1258- 1263. Dostupné také z: http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/07-1212000.pdf ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 381 s. ISBN 978-80-7106-961-4. ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: LEDA, 1999. 255 s. ISBN 80-85927-69-1. ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. DOČEKAL, Mojmír: Sokalova aféra. Brno: Masarykova univerzita, 1998. [online]. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/fil/studenti/soutez99/docekal.html FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury, 2002. 164 s. ISBN 80-85931-99-0. FLEGR, Jaroslav. Diplomová práce [online]. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=swr2eKhfdhw FLEGR, Jaroslav. Jak psát odborný článek [online]. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=HzhRAT-wJzE HARTLEY, James. Academic Writing and Publishing. Londoon, New York: Routledge, 2008. pp. 22- 51, 31-37. ISBN 10: 0-415-45322-4. HORYNA, Břetislav a Josef KROB (eds.): Cesty k vědě: Jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. s. 122-154. ISBN 978-80-7182-223-3. HUFF, A. Sigismund. Writing for Scholarly Publication. ThousandOaks: Sage Publications, Inc., 1999. pp. 67-93. ISBN 978-0-7619-1805-9. Jak hledat informace: rychle a efektivně [online]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Knihovna, [2011]. [Cit. 2016-02-12]. Dostupné z: http://iva.k.utb.cz/?page_id=692. Online kurz. KATUŠČÁK, Dušan, Barbora DROBÍKOVÁ a Richard PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce: jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti, j. [1. české vyd.]. Nitra: Enigma, 2008. 161 s. ISBN 978-80-89132-70. KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. 1. vyd. Blansko: Martin Krčál Citace.com, 2014. 212 s. ISBN 978-80-260-6074-1. 6 KUŽELÍKOVÁ, Lucie a Jaroslav NEKUDA. Sociálně-ekonomické informace a práce s nimi. Edited by Jiří Poláček. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 2008. 88 s. ISBN 978-80-210-4577. MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. 481 s. ISBN 80-8063-219-7. NEUSAR, Aleš. Jak na odborný článek aneb Pišme, prosím, články, které mají skutečný obsah (a neunudí nás k smrti) [online]. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=OfIWys96gZI NEUSAR, Aleš. Odborný článek – název [online]. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=unugo77hZ20 NOBLE, Benjamin. Writing an abstract - common mistakes [online]. Moskva: Academic Writing Center: Higher School of Economics, 2012. [Cit. 2016-02-23]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ynUiPhi8qEc PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011. 192 s. ISBN 9788085860221. PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 41 s. ISBN 978-80-210-6730-1. PLÁŠEK, Radovan. Odborný text. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 36 s. ISBN 978-80-210-7175- 9. SALAQUARDOVÁ, Jiřina a Pavel SEDLÁČEK. Současný český jazyk a stylistika. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 56 s. ISBN 978-80-210-7928-1. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 209 s. Studijní texty, 34. svazek. ISBN 978-80-86429-40-3. ŠLOSAR, Dušan, Jiří TRÁVNÍČEK a Jiří VORÁČ. Jaké hlavy, takový jazyk. Rozhovor o češtině a o životě. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 216 s. mimo edice. ISBN 978-80-7294-266-4. ŠLOSAR, Dušan. Jazyčník. Praha: Dokořán, 2004. 143 s. ISBN 80-7363-005-2. TKAČÍKOVÁ, Daniela. Bibliografické citace a etické zacházení s informacemi [online]. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2158-0. [Cit. 2016-02-12]. Dostupné z: http://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/78273/bibliograficke-citace- tkacikova.pdf?sequence=3 TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti :obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). 1. vyd. Brno: Host, 2011. 191 s. ISBN 9788070505991.