PST405 výzkum v psychoterapii a poradenství Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2017 Aktualizováno: 7. 9. 2017 Základní informace Základní charakteristika a cíle předmětu: Určeno pro: studenty navazujícího magisterského oboru Psychoterapeutická studia studenty navazujícího magisterského oboru Psychologie (profilace Psychoterapie a klinická psychologie) Kreditová zátěž: 4 kredity (ECTS) Forma ukončení: zkouška Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: Mgr. Michal Čevelíček Mgr. Petr Doležal PhDr. Roman Hytych, Ph.D. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Cíle předmětu Po absolvování tohoto předmětu by studenti měli být schopni · orientovat se v různých typech výzkumů v psychoterapii, výzkumných designech a nástrojích · vyhledat, zpracovat a kriticky posoudit empirické poznatky v oblasti psychoterapie · shrnout a interpretovat základní empirické poznatky o psychoterapii · propojovat výzkum s praxí, směřovat k výzkumem poučené psychoterapeutické praxi Obsahové a časové rozvržení Předmět bude vyučován v 90-minutových blocích každý týden. Bloky označené jako „seminář“ budou mít více seminární charakter (cvičení, diskuze), nebudou však děleny na seminární skupiny. Datum Téma 1 18.9. Historie a společenský kontext zkoumání psychoterapie. Základní rozdělení výzkumu v psychoterapii. Zkoumání účinku: RCT, naturalistické výzkumné plány, problém kontrolní skupiny. 2 25.9. Seminář: Ukázky konkrétních studií účinku psychoterapie. 3 2.10. Zkoumání účinku: kumulativní analýza, výsledky dosavadních studií, Dodo bird effect, efekt „dávky“, deteriorační efekt. Společné účinné faktory a jejich vztah k technikám. 4 9.10. Seminář: Měření terapeutické změny: nástroje, koncept statisticky spolehlivé a klinicky významné změny, monitorovací systémy, feedback-informed therapy. 5 16.10. Terapeutický „matching“, výzkum typu „aptitude-treatment interaction” (ATI), responzivita. 6 23.10. Seminář: Idiosynkratické metody měření terapeutické změny. Tvorba osobního dotazníku. (Čevelíček) 7 30.10. Kvalitativní výzkum v psychoterapii: přístupy v kvalitativním výzkumu, příklady studií. Paradigma událostí. 8 6.11. Seminář: Kvalitativní zjišťování terapeutické změny. (Hytych) 9 13.11. Zkoumání vývoje psychoterapeutů a psychoterapeutických výcviků. Volba teoretické orientace. Zkoumání velmi zkušených terapeutů. Therapist effect. Osobní terapeutický přístup. 10 20.11. Seminář: Případové studie: různé typy případových studií, výzkum N=1. (Řiháček, Doležal) 11 27.11. Psychoterapeutické metody v praxi: Výsledky průzkumu mezi českými psychoterapeuty 12 4.12. Seminář: Výzkum v praxi: možnosti využití výzkumu v praxi, akční a kolaborativní výzkum, practice research networks, příklady. Požadavky na ukončení Předmět je ukončen zkouškou, která má podobu písemného testu. Otázky vycházejí z povinné literatury, případně z prezentací zveřejněných v ISu. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je splnění následujících podmínek: · prezence (účast na přednáškách je podle SZŘ MU nepovinná, na seminářích bude kontrolována prezence a je povolena max. 1 absence) · prezentace v rámci některého ze seminářů Zadání prezentace: Ve dvojici připravte prezentaci jedné publikované studie, kterou považujete za užitečnou a inspirativní pro terapeutickou praxi. Obsah prezentace: stručně představte výzkumnou otázku a design studie, zaměřte se především na přínosnost poznatků, zamyslete se ale také nad metodologickými omezeními. Forma: PowerPoint (ev. PDF). Délka: 10 min (+5 minut diskuze). Prezentaci je nutno vložit do odevzdávárny v ISu. Prezentace musí obsahovat úplný odkaz na zdrojovou publikaci. Je možné prezentovat též přehledové a shrnující studie, a to zvláště takové, které se zabývají propojováním výzkumu a praxe. Je možné využít např. tyto publikace http://www.sepiweb.org/page/basic_research http://www.stonybrook.edu/commcms/two-way-bridge/ Prezentace budou v IS dostupné všem studentům předmětu v daném období. Zapište se prosím co nejdříve do rozpisu prezentací https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jfIiGAUF_V8Y8V35-vYgj06GKUHf8WJni44IaS1Pf7g/edit?usp=sharin g Hodnocení Počet bodů v testu známka 10-9 A 8 B 7 C 6 D 5 E 4 a méně F Literatura ke studiu Povinná literatura: Timuľák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. Doporučená literatura: Cooper, M. (2008). Essential research findings in counselling and psychotherapy: The facts are friendly. Los Angeles: Sage. Rozšiřující literatura: Castonguay, L. G., & Beutler, L. E. (2006). Principles of therapeutic change that work. Oxford: Oxford University Press. Duncan, B. L., Miller, S. D., Wampold, B. E., & Hubble, M. A. (Eds.). (2010). The heart and soul of change: Delivering what works in therapy (2nd ed.). Washington, DC: American Psychological Association. Lambert, M. J. (Ed.). (2013). Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley. Norcross, J. C. (Ed.). (2011). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (2nd ed.). New York, NY: Oxford University Press. Wampold, B. E., & Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work (2nd ed.). New York, NY: Routledge. Celková zátěž Četba 251 stran (česky), tvorba prezentace.