1 PSY 227 Praktikum raného vývoje Název předmětu: Praktikum raného vývoje Garant předmětu: doc. PhDr. Šárka Portešová, PhD. Vyučující předmětu: Mgr. Eva Pavlíková (epavliko@gmail.com) Typ studia: Bc. (jednooborové i dvouoborové) Typ předmětu: ECTS B - povinně volitelný Semestr konání: podzimní semestr Rozložení hodin: přednášky/semináře 1/1 Způsob ukončení: klasifikovaný zápočet Počet kreditů: 4 Pondělí 11:30 až 13:00, učebna U42 (Předmět je vhodný po absolvování PSY 105 Obecná psychologie a PSY 103 Vývojová psychologie I., případně PSY 104 Vývojová psychologie II.) Anotace: Prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje vědomosti PSY 104 (Vývojová psychologie II) o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 5 let. Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS: zvyšování kvalifikace a odborných kompetencí dobrovolníků, kteří se starají o klienty dětského koutku, pomoc při zajišťování programu pro děti v rámci různých akcí DětKa, pomoc při hledání odborné intervence v případě potřeby ze strany rodičů. V širším smyslu by frekventanti měli získat prakticky využitelné odborné znalosti a dovednosti psychologické pomoci, která je orientovaná na rodiny v době vývoje jejich malých dětí. Aplikační možnosti1 : Získané poznatky mohou studenti uplatnit: (1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např. - mateřská a rodinná centra, zájmové kluby rodičů, - střediska volného času - azylové domy pro matky s dětmi, - cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi) - spolky a neziskové organizace s příslušným zaměřením, - stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – pravděpodobně po doplnění další požadované kvalifikace) (2) magisterští absolventi: - viz bakalářští absolventi - specializovaní psychologičtí poradci pro toto věkové období – tzv. dětští psychologové, 1 S vědomím genderové nekorektnosti uvádím označení profesí pouze v mužském tvaru. Za hlavní považuji informace a stručnost. 2 poradci rané péče, dětští kliničtí psychologové (po doplnění další potřebné kvalifikace a splnění praxe ve zdravotnictví) Výstupem je klasifikovaný zápočet, podmínkou pro jeho získání je: 1. aktivní spolupráce s Dětským koutkem na FSS (dobrovolnické hlídání dětí, praktická a organizační pomoc při akcích Dětského koutku) 2. aktivní práce v seminářích: - krátká prezentace (5-7 minut) zvoleného tématu do Wikipedie či seminární práce - zajištění příslušného názorného a autentického materiálu: dětská kresba, informace z rozhovoru o výchově dítěte raného věku, kazuistika dítěte apod. 3. zpracování odborně vyhovujícího hesla do Wikipedie (seminární práce) zaměřené na předem zvolené a zkonzultované téma 4. 80% účast na lekcích 5. prokázání vědomostí a praktických dovedností v testu či kolokviu Příklady témat seminárních prací: Témata níže uvedená jsou pro inspiraci. Studující mohou samozřejmě přijít s vlastním návrhem – doporučuji však předem konzultovat. Rodičovství a výchova dětí raného věku v různých kulturách. Psychologické aspekty dětské vyměšovací hygieny (bezplenková komunikační metoda; udržování vyměšovací čistoty u batolat – učení nebo zrání?...) Kritická analýza vybraného programu rodičovského vzdělávání o výchově dětí (Respektovat a být respektován, Kurs efektivního rodičovství, Škola lásky v rodině, Laskavé rodičovství, Nevýchova, Výchova Bez Poražených (P.E.T)… ideálně na základě vlastní zkušenosti s absolvováním příslušného programu či na základě rozhovoru s propagátory daných přístupů) Rané intervenční programy (Early Intervention). Dětské teorie světa okolo nás. (např. Odkud se bere déšť, Jak přicházejí na svět mimina…) – seminární práce založená na vlastním malém výzkumu (N=1 stačí Současné výzkumy kojeneckého a batolecího vývoje (např. vývoj lokomoce - Esther Stillman Thelen, Karen Adolph – New York University, Rachel Keen – Univ. of Masachusets(Virginia), Andrea Aguiar- Univ of Waterloo, Canada, Karen Wynn – Yale University, Amanda Woodward – Univ of Chicag, Andrew Meltzoff – Univ of Washington…) Souvislosti attachmentu a jeho poruch (komplexní vývojové trauma, reaktivní porucha příchylnosti2 …) Psychické perinatální trauma novorozence – mýtus nebo etologická nevyhnutelnost? Alternativou ke klasické seminární práci je: Zpracování kvalitního hesla z okruhu psychologie raného vývoje do Wikipedie3 1. kvalitní heslo je založené na kvalitních recenzovaných odborných zdrojích, zdroje jsou uvedeny a heslo případně obsahuje propojení na související hesla a odkazy na kvalitní související webové stránky) 2. jedná-li se o nějaký odborně nepodložený přístup, je kritické upozornění na tuto skutečnost v hesle samozřejmostí 2 RAD – reactive attachment disorder 3 Projekt Studenti píší Wikipedii https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Studenti_p%C3%AD%C5%A1%C3%AD_Wikipedii 3 Téma seminárního úkolu a jeho prezentaci si studující přihlásí do 1. 10. 2017 ve sdílené tabulce: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wDW0CbQxEmYhw_fcDT8l_f_XFKsnxLejQf461y GGJFc/edit?usp=sharing (Sešit nazvaný Praktikum 2017, v sešitě PREZENTACE 2017 si zapište, prosím, termín, kdy zvolené téma v 5-7 minutách představíte ostatním – max. 2 lidé na jedné lekci, využijte, prosím, i termíny zkraje semestru ) Témata a jejich specifikaci doporučuji konzultovat. Zpracování zvoleného tématu by mělo splňovat základní standardy pro odbornou práci a vycházet přednostně z recenzovaných odborných zdrojů (monografie, výzkumné studie z recenzovaných odborných časopisů). Termín odevzdání seminárních prací: do neděle 19. 11. 2017 Rozsah práce: min 4 normostrany, max 5 normostran čistého textu, tj. 7200 – 9000 znaků (nepočítá se titulní strana, seznam použitých zdrojů a případný obsah) Forma odevzdání seminární práce: POUZE v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 227. Formální náležitosti zápočtové práce:  normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce  doporučený font: Times New Roman, velikost 12  formát elektronického textu *.doc(x), *.rtf, *.txt, odpovídající formáty v OpenOffice (LibreOffice). NE *.pdf  citační pravidla dle Americké psychologické asociace - příklad třeba zde: http://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?sekce=1 http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js10/metodika/web/ebook_citace.html (záložka Nejčastěji užívané styly → APA style) Odevzdání hesla do Wikipedie: 1. Zkopírovat odkaz na heslo do tabulky ke svému jménu a tématu https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wDW0CbQxEmYhw_fcDT8l_f_XFKsnxLej Qf461yGGJFc/edit?usp=sharing 2. Upozornit vyučující mailem, že byl odkaz vložen . Klasifikační schéma: Se odvíjí od celkového přístupu v následujících kategoriích, celkový bodový zisk a jemu odpovídající známka – viz tabulka vedle. Max body Min body aktivní účast na lekcích a docházka 5 3 Dobrovolnictví v DĚTKO 5 0 Prezentace tématu +seminární úkol 10 5 Prověření znalostí 10 5 Přestože klasifikace kursu je dána součtem více výstupů, je nutné splnit všechny podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu (viz výše). Literatura k testu/kolokviu: Cíbochová, R. (2004). Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi, 2004 (6), 291-297. klasifikace Počet bodů A 26 – 30 B 21 – 25 C 16 – 20 D 14 – 19 E 10 – 13 F 9 a méně 4 Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80-247-0399-8 Papoušek P.(1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995 (5), 3-10. (elektronická kopie článku je ve studijních materiálech) Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169- 960-8. Svoboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISBN 9788073675660. (text příslušné kapitoly je ve studijních materiálech) Úkoly: 1. Zajistit Kresbu dítěte ve věku 2-5 let, ideálně osobně být u jejího vzniku. Pokud nemáte možnost dítě vidět, získejte aspoň kresbu s informacemi, zda je dítě chlapec/dívka a kolik mu bylo v době vzniku obrázku let - s přesností na měsíce (např. 4roky, 3 měsíce) (bude potřeba 30. 10. 2017) 2. Zjistit u rodičů, příbuzných, přátel s malými dětmi, co považovali (aktuálně považují) za nejtěžší ve výchově svých dětí raného věku (0 – 5 let) (bude potřeba 4. 12. 2017) pokud nemáte ve svém okolí zdroj autentických informací, lze se hledat i v internetových diskusních fórech, např. http://www.rodina.cz/nazor16482001.htm nebo takové téma sami někde založit např. formou sondy - google formuláře s pár otázkami…) Shrnutí důležitých termínů: Datum událost do 1. 10. 2017 zadat téma seminárního úkolu a datum jeho prezentace do tabulky4 30. 10. 2017 bude potřeba kresba dítěte do 19. 11. 2017 vč. odevzdat seminární práci (elektronicky do odevzdávárny) nebo zkopírovat odkaz na heslo do Wikipedie do tabulky – viz pozn. pod čarou 27. 11. 2017 burza znalostí (test/kolokvium) 4. 12. 2017 budou potřeba výsledky zjištění „Těžkosti výchovy v raném věku“ Termíny, úkoly a jejich připomínky obsahuje i následující volně přístupný Google Kalendář: https://www.google.com/calendar/embed?src=3eg9cc5mfca28k4g44gek5ujb8%40group.calen dar.google.com&ctz=Europe/Prague Časový rozvrh a obsah kursu: Jednotlivé lekce půjdou po sobě přibližně v tomto pořadí, ale může nastat změna. Náplň kursu se bude odvíjet dle aktuální situace – pokud se naskytne možnost demonstrovat nějakou problematiku na konkrétním příkladu či živém modelu, dám jí přednost. Něco zažít bývá zpravidla lepší než x-krát číst či slyšet . 4 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wDW0CbQxEmYhw_fcDT8l_f_XFKsnxLejQf461yGGJFc/edit?usp=sharing 5 Lekce datum téma 1. 18. 09. 2017 ÚVOD, PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ 2. 25. 09. 2017 KOJENECKÉ OBDOBÍ (úkol: Opatřit si kresbu dítěte 2-5 let) 3. 02. 10. 2017 BATOLECÍ OBDOBÍ 4. 09. 10. 2017 MASÁŽ KOJENCŮ A BATOLAT 5. 16. 10. 2017 VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – psychodiagnostika vývoje (BSID II aj.) 6. 23. 10. 2017 VÝVOJOVÉ VAROVNÉ SIGNÁLY V RANÉM VĚKU 7. 30. 10. 2017 JEMNÁ MOTORIKA & ŘEČ (práce s kresbou dítěte), úkol: „Těžkosti ve výchově dítěte raného věku“ 8. 06. 11. 2017 RANÁ PÉČE, RANĚ INTERVENČNÍ PROGRAMY 9. 13. 11. 2017 HRA A PŘÍBĚH V ŽIVOTĚ DÍTĚTE 10. 20. 11. 2017 PŘEDČASNĚ NAROZENÉ DĚTI 11. 27. 11. 2017 test & burza znalostí 12. 04. 12. 2017 MAGICKÉ ROKY A VÝCHOVA (práce s informacemi o výchově) 13. 11. 12. 2017 Vyhrazené téma, otázky, knihy, postřehy, reflexe… Specifikace jednotlivých témat: Z níže uvedených bodů nebude odpřednášeno vše, je uveden širší kontext problematiky včetně literatury pro případnou pozdější profesní potřebu. PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ  prenatální vývoj, prenatální psychologie  prenatální učení (BabyPlus® aj.) – kritický pohled  psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…)  porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…), porodní trauma (Je porod pro dítě trauma? Je porod pro matku trauma?)  perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, laktační poradkyně  perinatální trauma – novorozence i rodičky Informační zdroje Coudrisovi M. a R. (1997). Hovory s nenarozeným dítětem (duchovní průvodce uvědomělým těhotenstvím). Praha: Práh, 211s., ISBN 80-85809-68-0. (výpověď ženy o duchovním spojení s nenarozeným dítětem – autentické či fikce?) Goer, H. (1999). Průvodce přemýšlivé ženy na cestě k lepšímu porodu. Praha: One Woman Press, 549 s., ISBN 80-86356-12- 2. Klaus, M. H., Kennell, J. H., Klaus, P. H. (2004). Porod s dulou. Praha: One Woman Press, 277 s., ISBN 80-86356-34-5. LeBoyer, F. (1991). Porod bez násilia. Martin: Osveta, ISBN 80-217-0276-1 Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Pyramida. Nilsson, L, Hamberger, L.(1996). Tajemství života. Praha: Svojtka&Vašut, ISBN 80-7180-025-2 (fotografie prenatálního vývoje) Odent, M. (1995). Znovuzrozený porod. Praha: Argo, ISBN 80-85794-05-2. Odent, M. (2013). Přirozené funkce orgasmů při milování, porodu a kojení. Praha: Maitrea. Papoušek P. (1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995/5, str. 3-10 (kopie ve studijních materiálech). Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169-960-8. Rachana, S. (2013). Lotosový porod bez přestřižení pupečníku. Brno: Tvořivá škola. Simkinová, P. (2000). Partner u porodu. Praha: Argo, 245 s., ISBN 80-7203-308-5. Stadelman, I. (2000). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press, 584 s., ISBN 80-86356-04-3. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I., Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-317-2. 6 Verny, T., Kelly,J. (1993). Tajomný život dieťaťa pred narodením. Bratislava: SPN, ISBN 80-08-02055-5. http://www.babyplus.cz (http://www.babyplus.com) http://www.isppm.de http://www.birthpsychology.com http://www.prenatalnipsychologie.cz/ (v červnu 2013 vzniklo občanské sdružení Asociace prenatální psychologie) KOJENECKÉ OBDOBÍ  motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace)  kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky)  metoda Alpha Nursing  problémy ve vývoji kojence (nadměrný pláč, poruchy biorytmicky, opožďování/poruchy PM vývoje)  specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě Informační zdroje: Bauerová, I. (2009). Bez plenky – Laskavá moudrost přirozené hygieny nemluvňat. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN 978- 80-86685-93-9 Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80- 247-0399-8. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo, ISBN: 80-7203-380-8. Fořt, P. (2008). Aby dětem lépe chutnalo. Současná výživa pro kojence, batolata a děti předškolního věku. Praha: Ikar, 239 s., ISBN 978-80-249-1047-5 Hofhanzlová, J. (2002). Polévky a kašičky pro nejmenší. Čestlice: Nakladatelství Pavla Momčilová, 92 s., ISBN 80-85936- 30-5. Hofhanzlová, J. (2002). Zdraví pro ženu a dítě přírodními prostředky. Praha: Alternativa, 223 s., ISBN 80-85993-67-8. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7. Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG, 207 s., 1. Vyd., ISBN 80-7263-357- 0. Koch, J. (1995). Výchova kojence v rodině. Praha: Brána, ISBN 80-85946-01-7. Leachová, P. (1995). Dítě a já. Praha: Cesty, ISBN 80-7181-033-9. Orenstein, J. (2000). 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem. Praha: Portál, ISBN 80-7178-688-8. Ostertágová, D. (2002). Receptář zdravé výživy pro kojence a děti. Praha: Nakladatelství Motýl, 2. vyd.,190 s., ISBN 80- 88775-96-5. Piaget, J.; Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál, ISBN 80-7178-146-0. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2003). Narodilo se s problémy a co bude dál. Praha: Grada, 1. vyd., ISBN 80-247-0398-X. Solter, A. (2016). Moudrost raného dětství: proč důvěřovat miminkům a batolatům a učit se péči o ně od nich samotných. (1. vyd., 292 s.) Praha: Triton. Strnadelová, V.; Zerzán, J. (2007). Radost ze zdravých dětí. Preventivní i léčebná strava pro celou rodinu. Olomouc: Anag, 346s., ISBN 978-80-7263-419-4. Temelie, B. (2005). Výživa podle pěti elementů pro matku a dítě. Bratislava: Eugenika, 245 s., ISBN 80-89227-05-8. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě KOJENEC. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. www.kojeni.cz (Laktační liga – seznam poradkyň pro kojení) www.nedoklubko.cz (občanské sdružení – informace a psychosociální pomoc pro rodiče předčasně narozených dětí) http://babyklokanci.blogspot.com/ (sdružení podporující rodiny, jejichž dítě se narodilo příliš brzy nebo je nemocné) www.aperio.cz (Občanské sdružení – společnost pro zdravé rodičovství) BATOLECÍ OBDOBÍ  vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…  vývojový účel batolecího negativismu  stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky  nejčastější poruchy vývoje (vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje) 7  časné projevy hyperaktivity či LMD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní  mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové)  Marshmallow Test Informační zdroje: Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Hanšpachová, J.(1997). Hry pro maminky s dětmi. Praha: Portál, ISBN 80-7178-896-1. Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Mischel, W.(2015). Marsmallow test. Praha: Ikar, 1. vyd., ISBN 978-80-249-2651-3 Pavlišová, P. (2007). Kognitivní vývoj batolete a možnosti jeho ovlivnění, VOX PEDIATRIAE, 7(5). Odborný časopis vydavatel Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost, MEDIX, ISSN 1213 – 2241. Solter, A. (2016). Moudrost raného dětství: proč důvěřovat miminkům a batolatům a učit se péči o ně od nich samotných. (1. vyd., 292 s.) Praha: Triton. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě BATOLE. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. MASÁŽ KOJENCŮ A BATOLAT Masáž je druh dotekové stimulace. Taktilní kontakt „kůže na kůži“ je pro děti velmi přirozený a má relaxační i terapeutický efekt. Zážitek na sobě je nejlepší, ale mnozí by jej mohli vnímat jako příliš intimní, takže si pustíme DVD a prakticky vyzkoušíme pouze masáž hlavy (obličeje). Jednou z mála kontraindikací masáže je, že ji dítě netoleruje a není mu nepříjemná. Jinak je zpravidla vhodná jak pro děti zdravé, tak pro nemocné či handicapované.  úleva pro děti po komplikovaném porodu (poporodní trauma)  prohloubení vazby mezi rodičem a dítětem  uklidnění a uvolnění při napětí  zlepšení zdravotního stavu (neklid, nespavost, ekzémy, imunita)  zlepšení usínání a zkvalitnění spánku  podpora zažívání (včetně příznivého ovlivnění bolestivých stavů s větry)  podpora správného pohybového vývoje (zpevnění svalů, zlepšení koordinace pohybů)  stimulace spojení mezi mozkem a periferními částmi těla, aktivace obou mozkových hemisfér  různé přístupy k dětské masáži Informační zdroje: Auckettová, A. D. (1992). Masáže kojenců. Praha: Jan Kazelsberger, 78s., ISBN 80-85387-07-7 Cline, K. (1990). Čínská masáž pro kojence a děti. 1. Vyd. Praha: Pragma, 150s., ISBN 978-80-7349-056-0. Finando, D. (2009). Léčba dětí masáží. Olomouc: Fontána, 232s., ISBN 978-80-7336-526-4. Guzmán. G. (2009). Masáže nastávajících maminek a miminek. Brno: Computer Press Hašplová, J. (1999). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 101 s., ISBN 80-7178-495-8. Hašplová, J. (2009). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 7.vyd. 120s., ISBN 978-80-7367-652-0. Heath, A. & Bainbridge, N.(2004). Baby Massage: The Calming Power of Touch. 2nd Ed. London: A Dorling Kindersley book, 97s. ISBN 1 4053 0434 0. Kavanach, W. (2008). Něžné doteky – masáž a reflexologie kojenců a dětí. 111s., ISBN 978-80-7263-453-8. Rehm - Schweppeová, R.; Graboschová, S. (2010). Masáž děťátka – shiatsu pro děti. Praha: Ikar, 94s., ISBN978-80-249- 1369-8. Walker, P.(1996). Dětská masáž. Praha: Svojtka&Vašut, 94s., ISBN 80-7180-112-7. VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – možnosti psychologického posouzení aktuálního stavu XXXXXXXXXXXXXXXXXXX vývoje dítěte  Historie: Gesellova vývojová škála  Baily Scales of Infant Development (BSID II) – ukázka 8 Informační zdroje: Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Svoboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISBN 9788073675660. (text příslušné kapitoly je ve studijních materiálech). VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU  Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo/hyperaktivita, problémy se spánkem  Prosté vývojové opoždění  Možné časné známky neurovývojových poruch  Alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“  Dílčí urychlení vývoje, nadané děti (viz PSY 514 – Psychologie nadaných dětí, doc. Portešová) Informační zdroje: Gravillon, I. (2003). Spánek malých dětí. Praha: Portál. 112s., ISBN 978-80-7367-494-6. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál, str. 108 – 121, ISBN:80-7367-052-6 Kast-Zahn, A., Morgenroth, H. (2008). Každé dítě může dobře spát. Brno: Computer Press, 160s., ISBN: 978-80-251-2063-7. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Vasilovčík-Šustová, T. (2008). Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 137s., ISBN 978-80-247-2336-5 Důležitá kapitola. V této oblasti mnoha psychologům v praxi chybí potřebné informace. Je většinou nereálné, stanovit diagnózu na základě jednorázového vyšetření dítěte raného věku. Mnohá symptomatologie podle posledních poznatků může mít i mikrobiologický či imunologický podtext, což bohužel nezohledňují ani mnozí dětští lékaři. Vzhledem k malému počtu psychologických specialistů na raný věk a jeho odchylky se na vyšetření čeká mnoho měsíců a dítěti tak utíká cenný čas pro začátek vhodné intervence. Shrnující a komplexní literatury není mnoho. HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE  nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry  zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní  hra dospělého s dítětem  profese herního specialisty (viz studium sociální pedagogiky v Olomouci) Informační zdroje: Benešová, M. (2005). Projekt Dětský herní specialista ve Speciální škole při Dětské nemocnici FN Brno. In Sport ve vědě věda ve sportu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2005. ISBN 80-210-3633-8, pp. 15-95. 17. 2. 2005, Brno. Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha, Odeon Rostohar, M. (1939). Psychologická podstata dětské hry. Psychologie - časopis., 5(1), 24-29. Slade, A.; Wolf, D. P. (1999). Children at play: clinical and developmental approaches to meaning and representation. 1st pub., New York: Oxford University Press, 313s. ISBN 0195044142. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Valenta, M . (2001). Herní specialista. Olomouc: UP, ISBN 80-244-0345-5. http://www.klicek.org/playwork/index.html POHÁDKY, PŘÍBĚHY A MEDIA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE  Funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?  Funkce relaxační a psychoterapeutická  Čtení na dobrou noc  Vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů Informační zdroje: Badegruber, B., Pirkl, F. (2000). Příběhy pomáhají s problémy. Praha, Portál, 2.vyd., ISBN: 80-71784-16-8. Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství lidové noviny, ISBN 80-7106-290-1. Cenková, T. (2012). Psychologem svým dětem. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3587-0 Franz, M., von (1998). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, ISBN 80-7178-260-2. 9 Műllerová, E.(1998). Příběhy z měsíční houpačky. Praha: Portál, ISBN 80-7178-601-2. Ortnerová, G. (1995). Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-243-1. Ortnerová, G. (1999). Pohádky radí školákům. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-900-2. Peseschkian, N. (1996). Kupec a papoušek. Praha: Cesta, ISBN 80-85319-60-8. http://www.celeceskoctedetem.cz/ http://www.bibliohelp.cz/knihy/pohadkoterapie JEMNÁ MOTORIKA A ŘEČ  Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování  Modelování a další manuální činnosti  Souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti Informační zdroje: Caseová, C., Dalleyová, T.(1995). Arteterapie s dětmi. Praha: Portál. (dobře pojednán vývoj dětské kresby) Čermák, R. (1946). Dětské kresby. Brno: Nakl. Karel Dittrich, 11 s. Davido, R.(2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 208s., ISBN:978-80-7367-415-1. Einonová, D. (2002). Naše dítě - rozvoj tvořivosti. Praha: Fragment. ISBN 80-7200-614-2. Einonová, D. (2001). Naše dítě - rozvoj osobnosti. Praha: Fragment, ISBN 80-7200-518-9. Gibson, R.; Barlowová, A.; Tyletová, J. (2004). Učíme se malovat prstovými barvami. Fragment: Praha, ISBN 80-7200-883- 8. Kucharská, Anna (autor kapitoly) (2002): Kresebné diagnostické metody. [Diagnostic drawing methods]. In: Diagnostika. Pedagogicko - psychologické poradenství II., 1. vyd., Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2002, s. 56-93, ISBN: 80-7290-101-X, monografie Mlčák, Z.(1996). Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum, 25 s. Moje první knížka – hračky z plastelíny (1997). Praha: Svojtka a Vašut, ISBN 80-7180-303-0. Ondrůjová, L. (1930). Dětská kresba. Brno. Pelló, B. (1999). Malý výtvarník – to jsem udělal sám. (pro děti od 4 let). Praha: Svojtka&Co., ISBN80-7237-131-2. Peterson, L. W.; Hardin, M. E. (2002). Dítě v tísni. Příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 141 s. ISBN 80- 7524-237-0. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Švancara, J. a kol.(1971). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum , str. 178 – 194. Švancarová, L.(1976). Longitudinální zkoumání vývoje zobrazovacích schopností. Československá psychologie, 20(4), 319- 329. Uždil, J. (1980). Ćáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 3. vyd. Uždil, J., Šašinková, E. (1980). Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: SPN. RANÁ PÉČE A MOŽNOSTI ODBORNÉ RANÉ INTERVENCE  raná péče  psycholog a raná intervence  programy rané intervence (Portage…)  HostHome Start ČR… Informační zdroje: Pavlíková, E., Honzárková, B. (2010). Sociální služby pro rodiny s malými dětmi se specifickými potřebami. Sociální práce/Sociálna práca, 10 (3), 132-142, ISSN 1213-6204. http://www.ranapece.cz/ http://www.rana-pece.cz/ http://www.dorea.cz/ http://www.hostcz.org/o-nas MAGICKÉ ROKY A NEJČASTĚJŠÍ VÝCHOVNÉ PROBLÉMY Převážně diskusní lekce  zamyšlení a diskuse nad výchovou a jejími cíli, výsledky  výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol  empirické výchovné „zásady“ 10  snadno versus obtížně vychovatelné děti  ideální rodič (vychovatel) Informační zdroje: Aldort, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, ISBN 978-80-7252-287-3. Cloud, H., Towsend, J. (2007). Děti a hranice. Praha: Návrat domů, ISBN 80-7255-075-6. Covey, S. (2009). 7 návyků šťastných dětí. Praha: FranklinCovey Czech, ISBN 978-80-254-5752-8. Dinkmeyer, D; Boučková, B; McKay, G. D. (2008) Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha: Portál, 2008. 141 s., 2.vyd. ISBN 9788073674458. Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dreikurs, R., Grey, L. (1997). Logické dôsledky. Nové Zámky: Psychoprof, spol. s r. o., ISBN 80-967148-7-2. Drtilová, J.; Koukolník, F.(1994): Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1. Vydání. Fraibergová, S. H. (2002). Magické roky – jak pochopit a řešit problémy raného dětství. Praha: Triton, 260s., ISBN80-7254- 270-2. Hodgkinson, T.(2009). Líný rodič -lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství. Brno: Jota, 248s., ISBN 978-80-7217-665- 6. (počtení s vtipem a nadhledem ) Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2006). Respektovat a být respektován. Praha: Spirála, ISBN 978- 80-904030-0-0. Langmeier, J.; Balcar, K.; Špitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2., rozš. a přeprac. vyd. Leman, K. (2010). Do pátku bude vaše dítě jiné. Praha: Návrat domů, 1. vyd. ISBN 978-80-7255-219-1. Leman, K. (2012). Jak vychovat děti a nepřijít o rozum. Praha: Návrat domů, 1. vyd. ISBN 978-80-7255-241-2. Matějček, Z.(1994). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1. vyd. Millerová, A. (2001). Dětství je drama. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Rheinwaldová, E.(1993). Rodičovství není pro každého. Praha: Motto, 1. vyd. Rogge, Jan - Uwe (1999). Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1. vyd. Šebek, M. (1990). Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN, 1. vyd. Wildová, R. (2010). Svoboda a hranice, láska a respekt. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN 978-80-7436-005-3. Winterhoff, M. (2012). Proč se z našich dětí stávají tyrani. Praha: Ikar, 1. vyd. ISBN 978-80-249-1564-7 Doplněno: Bednářová, J. & Šmardová, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 1. vyd, 978-80-251- 1829-0 Heckmannová, H. (2016). Pomalé rodičovství. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN 978-80-7436-062-6 Jungwithová, I. (2009). Pohodoví rodiče – pohodové děti. Praha: Portál, 1. vyd., ISBN 978-80-7367-536-3 Medina, J. (2011). Pravidla mozku dítěte. Brno: Computer Press, 1. vyd,, ISBN 978-80-251-3619-5 Mischel, W.(2015). Marsmallow test. Praha: Ikar, 1. vyd., ISBN 978-80-249-2651-3 Smallová, M. F. (2012). Naše děti, naše světy. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN 978-80-7436-028-2 Stiefenhofer, M. (2002). 55 dobrých rad, když má vaše dítě strach. Havl. Brod: Fragment, 1. vyd., ISBN 80-7200-651-7 Stiefenhofer, M. (2002). 55 dobrých rad, když se vaše dítě vzteká. Havl. Brod: Fragment, 1. vyd., ISBN 80-7200-649-5 Stiefenhofer, M. (2002). 55 dobrých rad, když vaše dítě nechce spát. Havl. Brod: Fragment, 1. vyd., ISBN 80-7200-650-9 Sunderlandová, M. (2008). Věda zvaná rodičovství. Praha: Ikar, 1. vyd., ISBN 978-80-249-1004-8 http://www.rodina.cz/clanek4504.htm http://www.efektivnirodicovstvi.cz/ http://www.nasedite.cz/webmagazine/kategorie.asp?idk=486 http://www.bezporazenych.cz/