Mgr. Alice Vašáková pro FSS MU Brno Čemu se budeme věnovat —Školní poradenské pracoviště - psycholog jako člen týmu —Kontext působení ŠP ve škole —Profesní kompetence ŠP —Konkrétní aktivity psychologa ve škole-poskytování služeb žákům, rodičům, učitelům —Spolupráce psychologa s vnějším světem (ostatní odborníci, OSPOD, spolupracující organizace) —Psycholog ve službách systému-výhody a rizika Plán prvního setkání — —Školní poradenské pracoviště — —Školní psycholog jako exot ve škole — — —(Sebe)pojetí ŠP jako týmového poradenského pracovníka —Psycholog mezi pedagogy-limity a výhody —Role a náplně práce poradenských pracovníků ve škole —Plánování a koordinace poradenských aktivit ve škole — — — —Neobvyklost profese v českém školství —Předsudky a předpoklady na straně školy —Očekávání učitelů —Rizika a jejich minimalizace — Školní poradenské pracoviště —Společnou prací ve skupině zmapujte: — -Co o ŠPP víte -Co si o ŠPP myslíte (nevíte to jistě…jedna paní povídala…) -Co se potřebujete dozvědět — —pojem školní poradenské pracoviště se poprvé objevil v roce 1999 v Metodickém listu MŠMT k poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních —školní poradenská pracoviště vznikala ve školách nesystémově, především v rámci projektů VIP, RAMPS a jiných-regionálních —velký důraz byl většinou kladen na roli školních psychologů a školních speciálních pedagogů —Výstupem z projektů je několik tematicky souvisejících metodik, které se týkají práce poradenských pracovišť —do školské legislativy se pojem ŠPP dostává až v souvislosti s inkluzí — — —zákony, vyhlášky a metodické pokyny vymezují rámec pro poskytování poradenských služeb – rámec se dá aplikovat na každé škole jinak, každá škola si musí vytvořit vlastní funkční model poradenských služeb podle svých potřeb a specifik – každý poradenský pracovník tedy může jeho podobu aktivně ovlivnit —základní zákonná norma ,věnovaná poradenským službám, je vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění – poslední novela (197/2016) platí od 1. 9. 2016 —nově se v ní objevuje pojem školní poradenské pracoviště —vyhláška vymezuje, kdo poradenské služby ve školství poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých subjektů — — —§ 7 – Škola — (1) —Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. Z vyhlášky č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních — —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: —poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami —sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření —prevenci školní neúspěšnosti —kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění —podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostřední a s odlišnými životními podmínkami —podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných — — —průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení —včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů —předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace —průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou —metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy — —spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci —spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními —Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis činností a vymezení odpovědnosti pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování — —Pedagogičtí pracovními uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost ŠPZ a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků Angažmá psychologa ve ŠPP —Vraťte se k jednotlivým oblastem poradenských služeb a zamyslete se nad tím, co je jejich cílem —Jakými konkrétními aktivitami by do nich mohl přispět školní psycholog? —Které aktivity jako psycholog nepokryjete? S kým potřebujete spolupracovat? Poradenští pracovníci ve školách —Výchovný poradce —Metodik prevence —Školní speciální pedagog (ve školách nejčastěji zaměřený na oblast poruch učení, ale může mít i jiné specializace-etoped, logoped, psychoped, surdo/tyfloped… ) —Dle specifik školy mohou tým doplnit i další pracovníci, např. sociální pedagog, sociální pracovník apod. – ti ale nejsou jako porad. pracovníci legislativně ukotveni —Je-li ve škole zaměstnán školní psycholog, je to mezi poradenskými pracovníky jediný NE-PEDAGOG, jeho pozice je velmi specifická (výhody i rizika) „Náplň práce“ poradenských pracovníků ve škole —Je vymezena standardy, závaznými pro všechny, kdo ve školství poskytují poradenské služby (standard=vymezení, ohraničení kompetencí-není totožný s náplní práce) —Týkají se škol a školských poradenských zařízení (pedagogicko psychologické poradny, speciální pedagogická centra) —Jaký je principielní rozdíl ve službách, poskytovaných ve ŠPZ? —Pojďme k poradenským pracovníkům ve školách-jaké služby vlastně mohou poskytovat? — — —Vytvořte s kolegy čtyřčlenné týmy školního poradenského pracoviště, rozdělte si role jednotlivých poradenských pracovníků —Prostudujte každý svou část standardů a případně se doptejte na aktivity, které jsou nejasné. Porovnejte si své standardy a činnosti – kde se překrýváte? —Zůstaňte ve svých rolích a naplánujte společně týmové řešení úkolů, které vám budou zadány Shrnutí, diskuse —Školní psycholog je člen týmu poradenských pracovníků školy-kooperuje a buduje —Jedná se o mezioborovou spolupráci —Pro efektivní spolupráci je vhodné, aby se orientoval v pedagogické tematice (riziko mimozemšťana za zavřenými dveřmi) —Je třeba počítat s tím, že na mnoho školních jevů bude mít diametrálně odlišný pohled —Jeho práce je vymezena především školskými legislativními mantinely — Zrcadlo zrcadlo pověz mi… — —PAT analýza-předvídání a analýza očekávaných reakcí na změnu —Obavy-lákadla-pokušení —Skupinová práce s přesahem C:\Users\A\Desktop\zrcadlo.jpg