Příklady témat ke zkoušce ze studijního předmětu Evaluační výzkum Akademický rok 2016/2017, prezenční studium 1. Podstata evaluačního výzkumu. 2. Tři vývojové větve evaluačního výzkumu 3. Porovnejte rozdíly a podobnosti mezi evaluací a ostatními typy sociálního výzkumu. 4. Racionální a intuitivní volba. Charakteristika racionálního rozhodování. Funkce hodnocení v rozhodovacím procesu. 5. Posouzení „hodnotitelnosti“ programu. Stanovení podmínek, při nichž je evaluace intervenčních programů možná? 6. Výzkumné otázky a cíle evaluačního výzkumu 7. Teorie hodnocení podle M. Scrivena: věcný základ hodnocení, přínos a význam. 8. Specifické metody hodnocení: ranking; grading, profiling; scoring. (Scriven v IS) 9. Metodika postupu hodnocení. 10. Substantivní a procedurální kritéria (racionalita) hodnocení 11. Meta-evaluace. Základní hodnotící kritéria (standardy) kvality samotného evaluačního výzkumu 12. Role zadavatele evaluace. Struktura aktérů veřejných programů a vztah evaluačních pracovníků k nim. 13. Popište rozdíly mezi hodnotově nezávislou a participativní evaluací 14. Vysvětlete rozdíl mezi formativní a sumativní evaluací (M. Scriven). 15. Vysvětlete pojem „rozvojová evaluace“ (developmental evaluation) M. Q. Pattona. 16. Logický model programu 17. Teorie sociálního programu: H. T. Chen, P. Rossi; Význam teorie programu pro evaluaci. 18. Prvky akčního modelu a modelu změny: souvislosti mezi těmito prvky. (H. T. Chen) 19. Cíle evaluace podle fází sociálního programu 20. Sociální a veřejný problém; potřeby a problémy; metaproblém a proces strukturace problému, kauzální model problému 21. Kritéria, ukazatele a indikátory definice problému. Vysvětlete rozdíl mezi indikátorem prevalence a incidence problému (Rossi, kap 4) 22. Analýza potřeb dalšího řešení problému. Logický model a postup analýzy potřeb. 23. Evaluace v etapě plánování programové teorie: základní kroky plánování programu. (P. Rossi, kap. 5, s. 146 - 152) 24. Jaké jsou typické otázky evaluačního výzkumu v etapě plánování programu. 25. Těžkosti při formulaci cíle programu 26. Význam utvoření „impact-modelu“ pro účinnost sociálního programu. Popište rozdíl mezi kauzální, intervenční a akční hypotézou. (P. Rossi) 27. Význam definice cílové skupiny (populace) pro efektivnost a účinnost programových opatření. 28. Aplikační cíle procesní evaluace. 29. Role logického modelu nebo programové teorie v procesní evaluaci 30. Přístupy typické v rámci procesní evaluace 31. Evaluační kritéria a jejich role při procesní evaluaci 32. Crombachův (1982) postup určování vhodných otázek pro procesní evaluaci 33. Evaluační matrix 34. Role tzv. nezávislého a domácího evaluátora při procesní evaluaci 35. Evaluační plán při procesní evaluaci 36. Konkrétní metody (techniky) využitelné při procesní evaluaci. 37. Využití kvantitativních dat při procesní evaluaci 38. Zásadní eticky citlivá místa procesního hodnocení 39. Problémy při realizaci procesní evaluace (např. v terénu) 40. Analýza a interpretace dat 41. Představení výsledků procesní evaluace 42. Přenositelnost hodnocení programu 43. Typy dat z hlediska monitoringu podle Hatryho (1999) 44. Očekávané vlastnosti dobrých monitorovacích indikátorů 45. Omezení (i více) při využití výsledkového monitorování pro zhodnocení programu. 46. Co je to kontrafaktualita? 47. Vysvětlete rozdíl mezi dopadem (impact) a výsledkem (outcome) 48. Pojem a problém interní a externí validity 49. Základní designy tzv. kontrafaktuální dopadové evaluace: kvazi-experimentální design, 50. Základní statistické metody analýzy při evaluaci dopadu, 51. Kvalitativní (konfigurační) komparativní analýza: konfigurační pojetí kauzality, 52. Metoda diference vs. shody, konfigurační přístup, dostačující a nutné podmínky, Booleho algebra. 53. Identifikace kauzálního procesu (řetězce)