XII. MÉDIA JAKO NÁSTROJ SOCIALIZACE TEORIE MEDIÁLNÍ KULTIVACE (Cultivation Analysis) Patří do etapy „teorie sílících a silných mediálních účinků“. Jde o nejrozsáhlejší projekt mapující všeprostupující a permanentně přítomné vzorce televizní reprezentace, respektive způsoby jakými televize „kultivuje“ své publikum. V centru zájmu jsou tzv. dlouhodobé účinky, respektive výsledky kumulativní expozice televizním obsahům. nAutorem této teorie komunikace zaměřené speciálně na TV účinky je Georg Gerbner z Anenberg School of Communication na Pensylvanské universitě. Celý výzkum započal v roce 1967 pod názvem Cultural Indicators. n nV rámci tohoto širšího výzkumného projektu se rozvinula v roce 1974 „teorie televizní kultivace“ jako asi vůbec nejdelší a nejdražší longitudinální výzkum věnovaný televizním účinkům. S Gerbnerem zde spolupracují zvláště Nancy Signorielli, Michael Morgan a Larry Gross. nCelá koncepce vychází z široce pojatého výzkumu KULTURNÍCH INDIKÁTORŮ, který se ve svých počátcích soustředil na analýzu n funkce televizního násilí. n nPostupně se výzkum rozšířil na další okruhy. Na otázky na/ jak ovlivňuje televize vnímání a jednání ve vztahu k pohlaví, nb/ věkovým stereotypům, nc/ zdraví, vědě, rodině, minoritám, náboženství. n nProjekt „CULTURAL INDICATORS“(1967+) sestává ze tří tématických okruhů: n n1/ Institucionální analýza procesu formování a distribuování mediálních obsahů - jaké procesy, vlivy a tlaky působí při produkci masmediálních obsahů. n n2/ Analýza systému sdělení - co jsou dominantní obrazy, fakta a hodnoty produkované masovými médii. n nOd roku 1967 zaznamenávají vždy jeden týden ročně obsah hlavních televizních sítí a podrobují je obsahové analýze s cílem zachytit základní rysy a trendy, které používá televize ke konstrukci světa pro své publikum. Za dvacet let vznikla databáze zahrnující 26 000 postav a 2200 pořadů. Klíčové lekce, vzorce, obrazy světa, které televize publiku poskytuje pak využil Gerbner ve třetí části výzkumu pro formulaci základních otázek n n3/ Analýza televizních konzumentů - jaký je vztah mezi mírou konzumace televize a koncepcí reality u televizních diváků. n nKultivační analýza kombinuje: nA/ obsahovou analýzu televizních sdělení n nB/ s kvantitativní (dotazníkovou) reprezentativní analýzou publika n n ZAMĚŘUJE SE NA TRVALÉ SPOLEČNÉ DŮSLEDKY ŽIVOTA V n TELEVIZNÍ KULTUŘE. n n n •Nancy Signorielli a Larry Morgan charakterizovali celý •projekt „jako snahu zjistit, zda ti, kteří tráví více času před televizní obrazovkou, mají větší sklon vnímat reálný svět jiným způsobem, než ti, kteří televizi sledují méně, ale jsou přitom srovnatelní v základních demografických charakteristikách“. • TELEVIZE JAKO NÁSTROJ SOCIALIZACE nPodle Gerbnera se TV stala centrální kulturní institucí moderních společností. Je členem rodiny, který vypráví nejvíce příběhů, v největším rozsahu. n nTelevize monopolizuje své postavení a zahrnuje i jiné zdroje informací, které dříve formovaly lidské preference. n nJe to centralizovaný systém produkce příběhů, které vytvářejí koherentní svět obrazů a sdělení. Od dětství nás TV systém „kultivuje“, definuje náš vkus a způsob jak pracujeme s jinými zdroji informací a sdělení. nTelevize se stala primárním nástrojem socializace a každodenních informací. n nRitualita mše jako kolektivně sdíleného vzorce tradiční společnosti je dnes nahrazována každodenním rituálem kolektivní konzumace televizních obsahů, které i zde sdílejí elity společně s lidem. n TELEVIZE JAKO SEKULÁRNÍ NÁBOŽENSTVÍ n n Analogie mezi náboženským ritem a televizní konzumací, respektive podobnost jejich sociálních funkcí indikuje: n na/ kontinuální opakování sociálních vzorců (mýtů, ideologií, vztahů apod.), n nb/ které slouží k definování sociálního světa a legitimizaci sociálního řádu. nTelevizi užívá většina publika neselektivně, téměř rituálně. Jde o expozici totálnímu vzorci spíše než žánru či programu. n nVýsledkem je společně sdílené pojetí sociální reality na masové úrovni. Ve srovnání s jinými médii dává televize k dispozici relativně omezenou sadu možností, a to pro neomezené množství zájmů publika. n n Komerční charakter televizní produkce vede k její neselektivní konzumaci. Rozhodnutí o tom, zda budeme sledovat daný pořad, je ovlivněno časem, kdy je vysílán, spíše než jeho obsahem. n n Výzkumy prokazují, že průměrné množství konzumace televize odpovídá životnímu stylu diváka. n n V typické české domácnosti je zapnutá TV průměrně pět a půl hodiny denně. Průměr denní sledovanosti osob starších 15 let překračuje 3 hodiny. Konzumujeme habituálně a neselektivně. n n V tomto směru nehraje významnější roli zmnožení TV programů. Neprokázalo se, že by jejich větší množství korespondovalo přímo úměrně s bohatším diferencovanějším mediálním obsahem. n nNaopak dominantním trendem je fúzování či vertikální integrace v mediálním průmyslu - například pohlcení velké části nakladatelských domů elektronickými konglomeráty. n nTo v praxi znamená produkování stejného materiálu pro různé mediální trhy. Ještě homogennější se jeví z tohoto pohledu užívání technologie videozáznamu. n nProstřednictvím zappingu sice populace zcela prokazatelně uniká reklamám na jiný program, ale uniká opět za stejnou verzí především primetimového programu. Není úniku. nDiference mezi jednotlivými formáty jsou pouze formální. Programová struktura zůstává stejně rigidní jako struktura mýdlové opery. n nGerbner upozorňuje na to, že různé typy programů, včetně zpravodajství, sdílejí podobné charakteristické znaky, které jsou typické pro – n STORYTELLING. n nTak se ze dne na den produkují sociální stereotypy prostřednictvím castingu, typizace a vzniká tak TELEVIZNÍ SVĚT. nTen je výsledkem mechanismu, který nazývá Gerbner n KULTIVACÍ. n n n „TELEVIZNÍ KULTIVACE“ n nje sociokulturní mechanismus ovlivňování npublika, který se liší od koncepce nmediálních účinků v tom, že se nezaměřuje nna působení jednoho sdělení, prvku, nžánru formátu apod., ale snaží se pojmout nmediální působení jako celek. n nTento absorpční proces nelze chápat jako formu intencionálního přesvědčování. n n1/ Vliv televize na konzumenty není lineární. Neříká nám, co máme dělat (v jistém smyslu je zde paralela s teorií mediální agendy). n n2/ Nejde o spiknutí mocných, kteří se rozhodli jednoduše manipulovat masu. n n3/ Mechanismus mediální kultivace ve svém důsledku představuje mnohem hlubinnější proces, který se odehrává mimo naši volní kontrolu a je výsledkem fungování řady kulturních, technologických a ekonomických faktorů, které formují tzv. n MEDIÁLNÍ LOGIKU n ntj. určité nevyhnutelné, rutinami, produkčními a technologickými podmínkami determinované chování médií n nKlíčová otázka, která se v případě kultivace vnucuje zní: n „Co bylo dříve“? n„TELEVIZNÍ OBSAHY“ nebo„PRE-TELEVIZNÍ ZKUŠENOST?“ n nPodle Gerbnera je tato otázka nesprávná, irelevantní. n nLidé se podle něho rodí do symbolického prostředí, ve kterém se odehrává velká část našich mentálních, jež jsou výrazně ovlivňovány televizním mainstreamem. nDěti se začínají dívat na televizi několik let před tím, než začínají číst, a často dříve než začínají mluvit. (viz.TV programy pro děti 1-3). n nGerbner ovšem odmítá prosté ztotožnění kultivace s mechanismem posílení jak jej známe od Klappera. nJde o gravitační proces, při kterém jsou zasaženy de facto všechny skupiny a jejich životní styl. n nProto je televize hlavní kulturní zbraní stabilní společnosti. n nTELEVIZNÍ KULTIVACE n nnení jen jiné slovo pro účinek. Není to jednocestný nmonolitický proces. n nMEDIÁLNÍ KULTIVACE předpokládá oboustrannou interakci publika a médií. n nProto podle Gerbnera žádný z dosavadních postupů soustřeďujících se na analýzu existence či neexistence účinků není schopen zachytit každodenní kultivační proces. nMediální vliv na symbolickou strukturu sociálního prostředí je propojen s dalšími vlivy. n nProto nelze říci, že by mediální kultivace jen jednoduše vytvářela obrazy, mínění. n nSpíše je jen integrálním aspektem celého dynamického procesu v rámci, kterého instituce produkují potřeby, hodnoty a různé ideologické koncepty, které de facto veřejnost vyžaduje. n n n TELEVIZNÍ KULTIVACE n n JE ŠIRŠÍ PROCES, NEŽ MECHANISMUS n n PŘÍMÉHO OVLIVŇOVÁNÍ n n POLITICKÉHO A NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ n nKultivační proces charakterizuje • n1/permanentního opakování stabilních, repetitivních ntelevizních vzorců, kterým se dá těžko uniknout, jelikož • n2/ televize poskytuje systém sdělení, která sice nejsou nstejná, ale jsou komplementární a vytvářejí koherentní systém (systém bez mezer). n n n3/ V relativně stabilní společnosti způsobuje kultivační proces rezistenci vůči změně n n4/ Neprokázané silné účinky jsou nepřímým důkazem kultivačního působení televize. n n5/ Kultivace je výsledkem tlaku mainstreamových informací na většinu publika, u kterého je pak velmi obtížné identifikovat změnu postoje. nZ toho vyplývá metodologická změna, kterou kultivační analýza přináší. n nJde o popření primární či jedině určující role selektivních mechanismů, jak je známe z tradičního marketingového výzkumu a výzkumu persuaze. n nTelevize naopak absorbuje, pohlcuje různé ideové koncepce a postoje a činí z nich stabilní mainstream jakýsi proud hlavních, klíčových událostí. n n Mediální kultivace probíhá jako proces n KUMULATIVNÍHO PÚSOBENÍ n n Televize vypráví tři typy příběhů: n n1/ fiktivní, ve kterých se promítá neviditelná dynamika lidského života, respektive iluzivní potenciál lidských přání n n2/ faktické – zpravodajství, ve kterém jsou potvrzována pravidla a priority dané společnosti. n n3/ praktické – které pomáhají s orientací ve společnosti (radí jak se bránit v situaci ohrožení nebo např. co nakupovat apod.) nTyto tři druhy vyprávění vytvářejí společně n MEDIOVANOU KULTURU n nV tomto smyslu funguje televize jako nástroj procesu n SRŮSTÁNÍ, UNIFIKACE, n nvtahuje původně zcela disparátní narace do jednoho prostoru n a n n POHLCUJE VEŘEJNOU SFÉRU. n Jinými slovy kultivační teorie vychází z předpokladu, že hlavní charakteristikou současného mediálního působení je PODROBENÍ DIVÁKA TLAKU TELEVIZNÍHO MAINSTREAMU Kultivační teorie tak poněkud upozaďuje selektivní mechanismy a tím se liší od tradičního výzkumu mediálních účinků. nRubin, Peerse a Taylor (1988) n nprokázali, že televizní působení a jeho ndopady/účinky jsou programově specifické. n nTi, co sledovali více denní pořady vykazovaly méně altruismu a důvěry k druhým. n nSilní konzumenti sledující dobrodružné filmy prokazovali více starosti o vlastní bezpečnost. n n MAINSTREAMING A REZONANCE nProces kultivace je posilován prostřednictvím dvou mechanismů n nA/ REZONANCE n nB/ MAINSTREAMING (spojení s hlavním proudem) n nTyto dva pojmy zavádí Gerbner s cílem vysvětlit: n na/ odlišné účinky silného konzumentství pro různé sociální skupiny. n nb/ že kultivace není jednosměrný proces, při kterém televize působí přímo na publikum. n nJinými slovy mechanismy „rezonance“ a „mainsteaming“ představují další proměnné, které televizní působení většinou nevědomky využívá n REZONANCE n n„mediální“ kultivace je interakce mezi sdělením a kontextem. (např. Děti, které jsou více integrovány do rodiny jsou více resistentní vůči násilným obsahům). n n K rezonanci dochází tehdy, když je kultivační účinek posílen pro určitou skupinu populace. nNapříklad: n n n1/ vztah mezi množstvím televizní konzumace a strachem ze zločinnosti je mnohem větší mezi těmi, kteří žijí v zónách s vysokou kriminalitou. n n2/ slabí televizní konzumenti nepřipisují problému kriminality takovou váhu jako silní televizní konzumenti. n nMezi nimi jsou to ženy, které vidí zločinnost jako vážnější problém. n nRoli zde hrají jejich psychické a fyzické dispozice, které více rezonují se zobrazováním zločinnosti v TV. n KULTIVAČNÍ REZONANCE ZNAMENÁ DOSTAT „DVOJITOU DÁVKU“. Televizní obsah amplifikuje reálnou zkušenost. MAINSTREAMING n nvychází z představy, že mezi médii existuje sada základních významů a předpokladů, které jsou obecně sdíleny. n nVtažení do hlavního proudu v kombinaci se silnou televizní konzumací znamená silnou n npravděpodobnost překonání různých diferencí – sociálních či kulturních v rámci celé skupiny. n nMainstreaming vede ke sjednocení názorů ve skupině. n nJde o proces homogenizace, absorbování odlišných názorů a vytvoření jednoho obecného televizního obrazu sociálního světa. n n n nZákladní metodou potvrzující existenci mainstreamingu je: komparace postojů silných a slabých televizních konzumentů k různým typům problémů. n n Gerbner rozlišuje tzv.: n na/ slabé (light) (0-1,99) n nb/ střední (midle) (2-3,99) n nc/ silné (heavy) (4+) televizní konzumenty. n KULTIVAČNÍ DIFERENCIÁL představuje metodu komparace postojů „slabých“ a „silných“ televizních konzumentů k různým otázkám a indikují diference ve vnímání sociální reality. n nJde o rozdíl v pojetí reality mezi „silnými“ a „slabými“ televizními konzumenty v rámci stejné demografické kategorie. n nSilní tv konzumenti mnohem častěji popisují svět tak, jak jej vidí v TV. n nGerbner prokazuje, že u silných televizních konzumentů koresponduje obraz každodenní reality s televizním obrazem světa. n nPŘÍKLADY DOTAZOVANÝCH TÉMAT n n Kolik procent ze světové populace představuje obyvatelstvo USA? n nSilní konzumenti uváděli odpověď násobně přesahující správných šest procent. Slabí konzumenti přeceňovali podíl populace USA mnohem méně. n nDominantní postavy vystupující v tv obsazích jsou ve velké většině Američané. n Kolik procent populace pracuje ve složkách, které se zabývají uplatňováním či vynucováním zákona? n nOdhad silných konzumentů vysoce překračoval správné jedno procento. n nHeavy viewers (12%). Light viewers (2%). n nV televizních obsazích vystupuje okolo 20% postav působících v roli vykonavatele zákona. n n Jaké procento v populaci představují lidé starší 65 let? n nSilní televizní konzumenti ve srovnání se slabými konzumenty odhadovali podíl občanů starších 65 let jako výrazně nižší. n nTelevizní pořady, zvláště dramatické nedostatečně reprezentují seniory. n n n Jaký je podíl žen ve společnosti? n n Silní konzumenti podhodnocují odhad počtu žen ve společnosti. Odpovídá to podreprezentaci ženských postav a jejich obrazu. n n Podobně mezi dětmi, ve třetí - páté třídě se u silně sledujících dětí projevila jednoznačná stereotypizace ženské role směrem k domácím pracím. nJakou máte šanci, že se v nejbližších sedmi dnech setkáte osobně s násilím? n nSilní tv konzumenti uváděli výrazně vyšší procento (30%) než je správné 1% a opět byli ve svém očekávání výše než slabí konzumenti. n nVíce než polovina pořadů uváděných v televizních sítích (52%) prezentuje otevřené násilí, (80%) agresivní scény. n n n„Pokud se obecně zamyslíte, dá se podle Vašeho názoru lidem věřit"? n nSilní tv. konzumenti jsou ve srovnání se slabými výrazně nedůvěřivější. Pociťují vyšší pocit ohrožení. n n nTo je podle Gerbnera jeden ze základních a nejobecněji sdílených účinků TV. n nTato Gerbnerova zjištění se prokázala i, když se je pokusil falzifikovat rolí věku, vzdělání, pohlaví, mírou čtení novin apod. n TELEVIZE VEDE SILNÉ KONZUMENTY K TOMU, ABY VNÍMALI OBRAZ SVĚTA JAKO OHROŽUJÍCÍ. nKultivační působení nediferencuje žádná sociodemografická charakteristika dotázaných, ale pouze míra jejich televizní konzumace. n n NEIDEOLOGICKÝ MAINSTREAM n ntv oslovuje co nejširší skupinu populace a homogenizuje tak své publikum. n nsnaží se potěšit většinu a naštvat, co nejmenší počet lidí. n n n nvýsledkem je, že se snaží vybalancovat opoziční politická stanoviska, nastolovat jakýsi střední kurs či střední cestu - cosi jako neutrální diskurz. n mediální kultivace podle politických preferencí mediální kultivace podle politických a hodnotových preferencí III mediální kultivace podle politických preferencí I nSilní televizní konzumenti mají tendenci deklarovat se politicky častěji jako n n UMÍRNĚNÍ nspíše než jako konzervativci či liberálové, a to zvláště mezi republikány nLiberálové a konzervativci s rostoucí mírou konzumace názorově splývají n Televize kultivuje k hlavnímu proudu. vzniká tak UNIFIKOVANÁ POLITIKA n