Sociální skupiny na internetu Cíle kurzu Kurz je zaměřen na představení sociálního života na internetu hodnocení skupinových procesů psychologická a sociologická perspektiva Kurz probíhá formou přednášek o tématu a seminářů prezentace a diskuse vlastní práce Podrobně: viz sylabus Požadavky na zápočet 1) Příprava a prezentace dvou úkolů 2) Vypracování krátké seminární práce (rozsah 3-5 NS) 3) Aktivita na hodinách 4) 70% účast na hodinách; účast na poslední hodině je povinná – bude zde prezentován úkol č.2 5) 1 absenci lze nahradit účastí na Cyberspace Povinné úkoly K získání zápočtu musí každý účastník zpracovat dvě prezentace. Délka prezentace: 5-7 minut. Prezentace „moje sociální skupina na internetu“ musí být vložena do odevzdávárny do neděle předcházející termínu prezentace, do 11.00. Druhá prezentace musí být vložena do odevzdávárny 2 dny před závěrečnou hodinou. Všechny prezentované materiály musí být hodnoceny jako vyhovující. Prezentace zjevně odbyté přípravy nebo absence v době plánované prezentace bude hodnoceno jako „neodevzdání“. Témata prezentací 1. "Moje sociální skupina na internetu." Reflexe vlastní příslušnosti k určité skupině. Může jít o jakoukoli skupinu: převážně offline či výhradně online; specificky zaměřenou (např. zájmová skupina) či zaměřenou převážně sociálně. Cílem úkolu je reflektovat vlastní pobyt v této skupině s ohledem na poznatky uvedené na druhé hodině a příp. v dalších hodinách. V prezentaci je nutno využít odborné poznatky a teorie. Téma bude odprezentováno dalším studentům: cílem je seznámit účastníky kurzu s Vaší individuální zkušeností, úkol tedy zpracujte pokud možno zajímavou formou, v níž zachytíte určitý teoretický poznatek (či poznatky) a ilustrujete je na vlastní zkušenosti. 2. Najděte specifickou online subkulturu/zájmovou skupinu. Vycházejte z poznatků o podpůrných a rizikových online komunitách. Popište přínosy/rizika těchto online skupin. Zpracujte téma do prezentace na závěrečnou hodinu. Povinné úkoly Seminární práce – rozpracujte prezentaci z úkolu 2 do podoby seminární práce (3-5 NS). Při zpracování využijte minimálně 3 odborné zdroje pro podporu Vašich argumentů. Internet jako sociální prostředí: uvedení do problematiky Stále významnější a stabilnější součást našeho života Sociální život se čím dál více odehrává online i offline – v mnoha ohledech již nemá často cenu takto rozlišovat Perspektiva „místa“ i „komunikačního kanálu“ Komunikujeme spolu přes internet, ale také se potkáváme na konkrétním místě (např. avatar ve hře, diskusní forum atd.) Internet jako sociální prostředí: uvedení do problematiky Na internetu: Vznikají nové sociální skupiny (hráči ve hře) Komunikují skupiny které se znají již offline (spolužáci.cz) Komunikace a celkově interakce v kyberprostoru může tvarovat sociální život těchto skupin a jejich členů (viz např. Bargh & McKenna, 2004; Šmahel, 2003) Specifika online komunikace Relativní anonymita Aktuální fyzická distance a „překračování časoprostorových hranic“ Chybí některá vodítka (mimika, tón hlasu), jiná naopak přibývají (emotikony, gif) Multiplicita interakce, větší kontrola vlastní sebe-prezentace Mnoho informací a materiálů: snadno dohledatelné, re-publikovatelné Vliv na chování jedinců i celých skupin Specifika online komunikace Disociativní anonymita a imaginace, neviditelnost, asynchronicita, solipsistická introjekce, minimalizace autority Disinhibiční efekt (Suler, 2004) Online dochází k větší míře sebe-odkrývání, k intenzivnějšímu, „odbržděnému“ chování (hostilita, flaming) než při setkávání v tváří v tvář Těmto aspektům se budeme věnovat podrobněji na začátku kurzu Na základě těchto poznatků se budeme věnovat konkrétním důsledkům a podobám pro sociální život skupin (a příkladům těchto skupin) Literatura: Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7(3), 321-326. Bargh, J. a, & McKenna, K. Y. a. (2004). The internet and social life. Annual review of psychology, 55, 573–90. doi:10.1146/annurev.psych.55.090902.141922 Lorentz, P., Smahel, D., Metykova, M. & Wright, M. F. (2015), Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics. Brno: Muni Press.