powerpoint prezentace-01.png ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE PŘEHLED KOMPETENCÍ A ČINNOSTI 2017 Mgr. Martin Švanda tiskový mluvčí powerpoint prezentace-01.png Obsah prezentace I.Působnost a organizace ÚOHS II.Správní proces a soudní přezkum III.Ochrana hospodářské soutěže IV.Významná tržní síla V.Veřejné zakázky VI.Veřejná podpora powerpoint prezentace-01.png Působnost a organizace ÚOHS I § §Historie •1991 zřízen Český úřad pro hospodářskou soutěž •1992-1995 Ministerstvo pro hospodářskou soutěž •1996 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže – I:\610 - Tiskové oddělení\fotky-knizka\Barák\Front.jpg O:\Fotoarchiv UOHS\budova\budova_Ústavního_soudu\KIF_0532.JPG powerpoint prezentace-01.png Působnost a organizace ÚOHS II • §ústřední orgán státní správy (další ÚOSS – ČTU, ERÚ, ÚOOÚ, ČSÚ…) §nezávislý - nepodléhá žádnému ministerstvu §zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže §podpora a ochrana HS proti jejímu nedovolenému omezování §sídlo v Brně §předseda Úřadu (6 let, jmenován prezidentem na návrh vlády, max. 2 mandáty) §3 místopředsedové § powerpoint prezentace-01.png Púsobnost a organizace ÚOHS III §Dle zákona o působnosti Úřad: –vytváří podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže –vykonává dohled nad zadáváním veřejných zakázek –vykonává další působnosti stanovené zvláštními zákony – §Oblasti působnosti –1991: hospodářská soutěž –1995: veřejné zakázky –2000: veřejná podpora –2009: významná tržní síla –2017: zákon o platebním styku – powerpoint prezentace-01.png Působnost a organizace ÚOHS IV powerpoint prezentace-01.png Působnost a organizace ÚOHS V •Předseda ÚOHS §Petr Rafaj (od 2009, v 2015 jmenován na druhé období) § •Místopředsedové §Hynek Brom §Josef Chýle §Petr Solský • § § § § § powerpoint prezentace-01.png Správní proces a soudní přezkum I §Správní řízení dle správního řádu (č. 500/2004 Sb.) –dvoustupňové –rozklad k předsedovi Úřadu § §Soudní přezkum –žaloba ke Krajskému soudu v Brně –mimořádný opravný prostředek – kasační stížnost k NSS § powerpoint prezentace-01.png Správní proces a soudní přezkum II I. stupeň ÚOHS II. stupeň – předseda ÚOHS KS Brno NSS rozklad žaloba kasační stížnost zrušeno a vráceno rozhodnutí ÚOHS zrušeno rozsudek KS zrušen powerpoint prezentace-01.png Správní proces a soudní přezkum III •Kartel pekařů • powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže I •Legislativa §Antitrustové zákonodárství – od počátku 20. století, nejdříve v USA, Kanada. Po 2. světové válce v EU. Nyní jsou soutěžní režimy v téměř 120 zemích světa. §zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů §přímá aplikace unijního práva – články 101 a 102 Smlouvy o fungování EU (v případě, že jedná má dopad na vnitřní trh ve více členských státech EU) § powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže II •Základní pilíře ochrany hospodářské soutěže §Zakázané dohody §Zneužití dominantního postavení §Spojování soutěžitelů § •České speciality §Dozor nad orgány veřejné správy §Dohled nad problematikou platebního styku (284/2009 Sb.) § §Pojem soutěžitel: Fyzické a právnické osoby, jejich sdružení, sdružení těchto sdružení a jiné formy seskupování, a to i v případě, že tato sdružení a seskupení nejsou právnickými osobami, pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat, i když nejsou podnikateli. powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže III •Zakázané dohody §Soutěžitel má svou tržní strategii stanovovat individuálně a nezávisle na ostatních soutěžitelích na trhu §Horizontální dohody – mezi přímými konkurenty –ceny, zákazníci, trhy, omezování výroby §Vertikální dohody – mezi subjekty na různých úrovních dodavatelsko-odběratelského řetězce –určování cen pro další prodej (Resale Price Maintenance) powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže IV •Bid rigging §Zakázané dohody mezi uchazeči o veřejné zakázky §Až 20% zvýšení ceny zakázky §Úřad může využít synergie §Jednoznačná priorita v oblasti hospodářské soutěže • •Leniency • powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže V •Zneužití dominantního postavení §Dominantní postavení – pokud je soutěžitel tak silný, že na trhu může jednat bez ohledu na konkurenci (40 % podíl na trhu + další faktory) §Samotné dominantní postavení není protizákonné •Zneužitím je: §Vynucování nepřiměřených podmínek ve smlouvách §Vázání smlouvy na odebrání jiného plnění §Uplatňování rozdílných podmínek bez objektivních důvodů §Zastavení nebo omezení výroby a dodávek §Odmítnutí přístupu k sítím §Predátorské ceny • • • powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže VI •Spojování soutěžitelů §účelem je zabránit vzniku dominanta, který by mohl narušit hospodářskou soutěž na relevantních trzích §obratová kritéria 1,5 mld. CZK + dva 250 mil. CZK §povinnost podat návrh na povolení spojení, bez povolení není možno fúzi uskutečnit §zjednodušené a standardní řízení §1 měsíc nebo 1+4 měsíce • powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže VII •Statistika • powerpoint prezentace-01.png Ochrana hospodářské soutěže VIII •Statistika • powerpoint prezentace-01.png Významná tržní síla §Zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití §účinný od 1. února 2010 §v roce 2016 proběhla významná novelizace §obchodní řetězce s obratem nad 5 mld. Kč mají VTS §vztahy mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli –splatnost faktur, písemné smlouvy, poplatky • powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky I §zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek §dozor nad formálním postupem zadavatele v zadávacím/koncesním řízení – nikoliv zakázky malého rozsahu §do října 2016 zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách §zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících • • §základní zásady VZ: –transparentnost –zákaz diskriminace –rovný přístup k uchazečům –přiměřenost – § powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky II •Správní řízení §zahajuje se na návrh nebo ex offó §postup dle speciální úpravy + subsidiárně správní řád §řada povinností účastníků §lhůty dle správního řádu – 60 dní §Návrhové správní řízení –návrh může podat jen subjekt, který může plnit zakázku –návrhu musí předcházet námitky zadavateli –s návrhem musí být složena kauce ve výši 1 % z ceny, nejméně 50 000 CZK, max. 10 mil. CZK –může návrh zamítnou nebo uložit nápravné opatření – zrušit úkony zadavatele nebo celé zadávací řízení –pokud je již uzavřena smlouva, pak se řízení zastavuje § powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky III •Správní řízení zahájené ex offó §účastníkem jen zadavatel §většinou již je uzavřena smlouva, pak přichází v úvahu jen pokuta, do 10 mil. CZK nebo do 10 % z ceny zakázky § •Návrh na zákaz plnění ze smlouvy §jediná možnost jak napadnout postup po uzavření smlouvy §pokud nedošlo ke zveřejnění informace o zahájení zadávacího řízení §pokud byl porušen zákaz uzavřít smlouvu §uložení zákazu plnění/s odkladem až na 1 rok + pokuta §upuštění od uložení zákazu kvůli důvodům hodným zvláštního zřetele spojeným s veřejným zájmem § powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky IV •Nejčastější pochybení §nepřiměřené/diskriminační kvalifikační předpoklady §neoprávněné zrušení zadávacího řízení §neurčité/nejednoznačné zadávací podmínky §nesprávné posouzení a hodnocení nabídek (MNNC) §nevyloučení dodavatele, který nesplnil požadavky §porušení uveřejňovacích povinností – profil zadavatele, věstník §zadání mimo zákon §neoprávněné užití JŘBU powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky V •Statistiky • powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky VI •Statistiky • powerpoint prezentace-01.png Veřejné zakázky VII •Statistiky • powerpoint prezentace-01.png Veřejná podpora I •Zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory §ÚOHS je centrální koordinační, poradenskou, konzultační a monitorovací jednotkou pro všechny oblasti veřejné podpory kromě zemědělství a rybolovu (MZe) §od 2004 nemá ÚOHS rozhodovací pravomoc, o všech veřejných podporách se rozhoduje Evropská komise §V 2014 dokončena modernizace veřejné podpory § powerpoint prezentace-01.png Veřejná podpora II §obecně veřejná podpora narušuje hospodářskou soutěž §poskytována jen tam, kde je to nezbytné k nápravě tržních selhání §blokové výjimky – GBER, SGEI §programy + jednotlivé podpory – nutno notifikovat §podpora de minimis (200 000 eur ve 3 letech) • powerpoint prezentace-01.png Děkuji za pozornost Mgr. Martin Švanda martin.svanda@compet.cz