Veřejné zakázky Smysl veřejné zakázky ● úspora peněz – upřednostnění levnější nabídky před dražší možnost získat oslovit více dodavatelů – pokrytí trhu ● veřejnost může kontrolovat nakládání s veřejnými prostředky zmenšuje se prostor pro korupci („všimné“ pro zadavatele, dohození kšeftu kamarádově firmě) ● ● Riziko veřejné zakázky ● zdlouhavý proces – obzvlášť ve chvíli, kdy neúspěšný uchazeč napadne průběh řízení nízká cena versus kvalita – stavební firmy často leccos ošidí, dávají ceny pod reálnými náklady ● ● korupce je i nadále možná – dělení menších zakázek na tzv. zakázky malého rozsahu, lze zadat bez uveřejnění stavební firmy se znají, domlouvají se ● Příklady zfušovaných zakázek ● dálnice D1 u Ostravy – Eurovia byla levná, ale kvalita je katastrofální Rekonstrukce školy v Kamenných Žehrovicích ● ● velká oprava dálnice D1 – OHL ŽS zastavilo práce, protože potřebovalo peníze na vícepráce nebo jen soutěžilo s cenou pod náklady? pražská Opencard ● Klíčový zákon Klíčovou normou je Zákon o veřejných zakázkách 134/2016 Sb. ● účinný k 1. 10. 2016, nahradil 10 let starou normu (1url.cz/AtgIH – komentář k novému) → od té doby částečně odstraněný chaos, který vedl ke zpomalování procesu, rušení a napadání zakázek → lze lépe soutěžit nejen na cenu, lze vyloučit nespolehlivého uchazeče → naopak podlimitní je 50 mil., dříve 10 mil. Kč Příklady problémů novelizace ● zpoždění – rekonstrukce ulice Milady Horákové – novelizace natolik změnila podmínky výběru uchazečů, že se rekonstrukce zpozdila o rok norma byla napsána tak, že zadavatelé už často nechávali jako jediné kritérium cenu – vyhýbají se tak napadení soutěže a zpomalení převážně staveb – náprava postupná Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je byl zahlcený kvůli nejasným výkladům – každý měl „svou“ pravdu, i nyní stále hodně sporů ● ● Zadavatel ● ● zadavatel je dle zákona veřejný subjekt do Věstníku veřejných zakázek může zadat i soukromník – nemá přesně zmapovaný trh, informace z věstníku se snadno dostane k uchazečům – nepodléhá však zákonu o veřejných zakázkách Dělení zadavatelů ● A – veřejný zadavatel ● B – dotovaný zadavatel C – sektorový zadavatel ● Veřejný zadavatel ● ČR (Úřad vlády, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd ČR) státní příspěvková organizace (muzea, nár. knihovna, národní divadlo, ŘSD, nemocnice) územně samosprávný celek či příspěvková organizace zřizovaná samosprávou (nemocnice, domovy důchodců, DPS) jiné právnické osoby založené za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu (dopravní podnik, správy a údržby krajských silnic, knihovny, ZOO) ● ● ● Veřejný zadavatel – pokr. ● jiné právnické osoby financované převážně státem či jiným veřejným zadavatelem, případně je stát či zadavatel ovládá v statutárním či kontrolním orgánu (občas je těžké rozlišit, patří sem také Česká televize, Pozemkový fond ČR, Fond národního majetku ČR) Dotovaný zadavatel ● právnická či fyzická osoba, která zadává zakázku hrazenou z více než z poloviny z peněz, které poskytl veřejný zadavatel → kdokoliv se rozhodne zadat nějaklou zakázku a chce na to dostat dotaci, případně příspěvek od samosprávy sbor dobrovolných hasičů, okrašlovací spolky, stavitelé zábavních parků, akvaparků ● Sektorový zadavatel ● ● přesnou definici vymezuje složitě zákon jde například o energetické či teplárenské společnosti, také vodárenské, ministerstvo obrany pro některé druhy zboží požívá některých výjimek ze zákona, nemusí někdy dodržovat tak přísná pravidla ● Čtyři zásady při zadávání zakázky ● Transparentnost - písemná dokumentace k projednávání, jasná kritéria, rozhodnutí řádně odůvodnit, uveřejnit smlouvu – nově nutné v registru smluv, uveřejnit cenu Rovné zacházení - se všemi potenciálními zájemci třeba jednat stejně a dopředu jasně stanovit podmínky, jak bude výběr probíhat ● Čtyři zásady - pokračování ● Zákaz diskriminace - jednáním nesmí být diskriminovaný žádný z uchazečů, kvalifikační podmínky je možné stanovit pouze tak, jak umožňuje zákon, není však diskriminující vše řešit v češtině Přiměřenost - parametry zadávacího řízení nastavit tak, aby byly přiměřené charakteru a předmětu veřejné zakázky – lhůty, požadavky (ne příliš přísné, ne formalistické...) ● Zakázka samotná musí splňovat tři kritéria: → hospodárnost → efektivitu → účelnost Druhy veřejných zakázek ● A – dodávky - předmětem je nákup či pronájem zboží, také dodávka energií B – stavební práce C – služby – jakákoliv služba, kterou není možné zařadit do prvních dvou kategorií mohou být právní služby, nebo zajištění regionální veřejné dopravy ● ● Typ zakázek dle ceny a zadavatele ● Zakázka malého rozsahu – do 2 milionů na dodávky a služby, do 6 milionů za stavební práce → zadavatel dělá průzkum trhu, ale nevypisuje otevřenou soutěž (neinformuje ve věstníku), pouze osloví vybrané firmy Podlimitní zakázka – do 3,4 mil. ČR, do 5,2 mil. samospráva, do 10,5 mil. sektorový zadavatel → jde o otevřené řízení, ale nemusí být ve věstníku Zjednodušené podlimitní řízení – osloví 5 uchazečů ● ● Typ zakázky dle ceny a zadavatele ● ● Limity se mění každé dva roky dle EU Nadlimitní zakázka – u stavebních prací jde o zakázku nad 143 milionů, zadavatel ji musí zveřejnit i v evropském věstníku – může mít zájem i zahraniční firma (například stavby silnic, železnic, dodávky vyspělých technologií) Významná veřejná zakázka – pokud zadává stát, tak nad 300 mil., pokud samospráva, tak nad 50 mil. - mohou mít dopad na veřejné rozpočty, schvaluje vláda či samospráva http://denik.obce.cz/clanek.asp?id=6723874 ● ● Druhy zadávcího řízení ● ● otevřené řízení – přes věstník užší řízení – má 2 fáze, 1. posuzuje se kvalifikace firem, lze v tomto kole omezit počet uchazečů – například obce při stavbě kanalizace – vyhnou se firmám, u nichž by mohl být problém, 2. firmy dávají jen cenové nabídky Druhy zadávacího řízení ● jednací řízení s uveřejněním či bez uveřejnění - zadavatel vyjednává s uchazeči, může modifikovat cenu a podmínky plnění → bez uveřejnění podobné užšímu řízení, vyzývá jen jednu firmu (například jen jedna softwarová firma má licenci k programu) ● elektronická aukce – používá se velmi často při nákupu energií – uchazeči v konkrétním stanoveném čase snižují nabídkovou cenu Věstník veřejných zakázek ● orientace – nejlépe podle zadavatele, případně podle názvu zakázky, případně podle data lze sledovat genezi zakázky od předběžného oznámení po zadání, případně zrušení zjistíme cenu, případ od případu popis zakázky, respektive účel denně okolo 50-200 nových záznamů, nejde však o nové zakázky, ale o zakázky ve všech stadiích ● ● ● Kontrolní a odvolací instituce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (antimonopolní úřad)