Téma Přechodníky (opravte, doplňte) A) C Matka, poslouchajíce rádio, připravuje dětem snídani. A) C Dítě, poslouchajíc matku, se na snídani těší. A) <~ Jiří a Hana, vedoucí se za ruce, jsou rádi, že jsou spolu. B) C Josef, loudajíc se sám, se otráveně vleče. A) ť""- Jan, mávajíc sekerou, vrhá se na dříví. B) C Jana mávajíce brouskem, vrhá se na Petra. A) C Kuře zobaje zrní - nevnímá. B) <"* My, zobající jahody, nevnímáme také. A) i Poslanci, schvalujíc zákon, hádají se. B) í"- Manžel, neschvalujíce poslance, zuří. A) f* Naše dítě, smějíce se nám oběma, usíná. B) C Nakonec šťastně usínáme všichni (nezatěžujíce si hlavu politikou). A) <~ Jaro, spěchaje k nám, slibuje i nám velkou lásku. B) f Lucie, smějíc se na Pavla, zapomněla na Petra. A) C Pavel, nezapomínajíc na krásné chvíle s Lucií, žárlí. B) C Rodiče - povzdechnouci si - strachují se o ni, o Lucii. A) C Šéf, vítajíc Alici, varuje jí: Plat je mizerný. B) C Alice (odcházejíce) odpovídá: Škoda! A) C Stařenka, nesouce těžkou nůši, sotva se vleče. B) C Strýc, nesouc těžkou nůši, sotva se vleče též. A) C Dav (hrnout).................se bulvárem; pes (vrčet).................na cizince; kočka (mňoukat) na našince • já (věřit)....................v zítřek (opakuji si: copak přinese?). Rady pod čarou 1) Zjistěte, zda je sloveso nedokonavé, nebo dokonavé; je-li nedokonavé, tvořte přechodník přítomný, je-li dokonavé, tvořte přechodník minulý. 2) Tvoříte-li přechodník přítomný, vytvořte nejprve 3. osobu čísla množného času přítomného (např. oni poslouchají). Tvořite-ti přechodník minulý, vytvořte nejprve 3. osohu čísla jednotného rodu mužského času minulého (např. on si zapálil). 3) Zjistěte číslo a rod podmětu věty (v testu je podmětem podstatné jméno stojící na úplném začátku věty). 4) Podle zjištěného čísla a rodu nahraďte -ou, -i nebo -I odpovídající příponou přechodníku.